marker griffon 12 eller marker squire 11.0?

13sparta37

Ny medlem
Hej jag undrar om någon vet vilken som är bra osv. Jag är 155 lång och väger kring 40kg ska hoppar medelstora till större hopp
tack på förhand.

Yes, ta Griffon. Den delar konstruktionsdetaljer med tyngre metallbrorsan Jester, och är stabil. Squire är mer av en junior/instegsmodell.
Ta Griffon så har du nåt att växa med!

Senast ändrad:
Marker Squire verkar vara riktigt dålig, MÅNGA som tycker det. Marker Griffon är bättre, men Marker i huvudtaget är inte särskild rekommenderat. Mer rekommenderade är Look/Dynastar PX 12 och Salomon STH12 driver :)
Vart på din-skalan brukar du ställa in dina bindningar? På de flesta 12-dinare så är det lägsta 4, och det är inte så bra att ställa in på det lägsta eller det högsta, man vill helst ligga någonstans i mitten (tänker på att du bara väger 40 kg).

Rydellarn sa:
Marker Griffon är bättre, men Marker i huvudtaget är inte särskild rekommenderat. Mer rekommenderade är Look/Dynastar PX 12 och Salomon STH12 driver :).
Jag vet inte en enda av mina polare som skulle välja PX12 eller Salomon STH12 före Griffon. Iaf inte STH12. Den finns f ö inte i Driver, det är STH14 Driver det, grym bindning, men den behöver inte trådskaparen förrän på nästa par skidor ;-)
Jester är en av de mest välfungerande och använda bindningarna just nu.

Men som Rydellarn sa så är det aldrig att rekommendera att ha lägst på skalan, men det borde inte va nåt problem för dig om du är en hyfsat bra åkare.

Senast ändrad:
burgars sa:
Rydellarn sa:
Marker Griffon är bättre, men Marker i huvudtaget är inte särskild rekommenderat. Mer rekommenderade är Look/Dynastar PX 12 och Salomon STH12 driver :).
Jag vet inte en enda av mina polare som skulle välja PX12 eller Salomon STH12 före Griffon. Iaf inte STH12. Den finns f ö inte i Driver, det är STH14 Driver det, grym bindning, men den behöver inte trådskaparen förrän på nästa par skidor ;-)
Okej, jag har hört många som har varit negativa angående Marker Griffon.
Angående STH12 driver så finns den på Sport-Conrad men inte på Salomons hemsida... :S
SKUMT!

Senast ändrad:
Hm, intressant där med STH12 Driver. Verkar konstigt. Det kanske finns en sån?

Senast ändrad:
Och som du skrev så är STH 14 driver en grym bindning så därför tänkte jag att STH 12 driver också borde vara det (om den nu finns).

Hur stor är prisskillnaden?

Köper du griffons kan du ju spara dom till nästa par skidor om du kör slut på dessa paret

Medans om du tar squire kan du förmodligen sälja skidorna med dom bindningarna på innan du har kört slut skidorna...

Inte många som behöver en twintip i längd <150 med ett par griffons :P

burgars sa:
Rydellarn sa:

Men som Rydellarn sa så är det aldrig att rekommendera att ha lägst på skalan, men det borde inte va nåt problem för dig om du är en hyfsat bra åkare.
Har aldrig sett en look/rossbindning glappa, men däremot flera Marker Jester som glappat efter 1 år. I Både fram å bakbindningen. Nä, så jag håller med TGR... Inga marker!!

Angående STH 12 Driver så finns den inte.

Skulle rekomendera PX12 Jib eller liknande...

Keep it steep...

Senast ändrad:
Jag rekommenderar inte Marker Squire!! Hade bindningen på ett par domain. Efter ca 1 månad försökte jag mig på en 540. Satte den första, när jag skulle pröva igen så knäcktes hela under delen av bakdelan av bindningen så att säga... Svårt att förklara.. men i vilket fall som helst höll den inte för switch landningar!

L-andersson sa:
Jag rekommenderar inte Marker Squire!! Hade bindningen på ett par domain. Efter ca 1 månad försökte jag mig på en 540. Satte den första, när jag skulle pröva igen så knäcktes hela under delen av bakdelan av bindningen så att säga... Svårt att förklara.. men i vilket fall som helst höll den inte för switch landningar!
du menar skistoppern.

emil-johansson sa:
burgars sa:
Rydellarn sa:

Har aldrig sett en look/rossbindning glappa, men däremot flera Marker Jester som glappat efter 1 år. I Både fram å bakbindningen. Nä, så jag håller med TGR... Inga marker!!

Angående STH 12 Driver så finns den inte.

Skulle rekomendera PX12 Jib eller liknande...

Keep it steep...
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/15610
http://www.skis.com/wide-brake-ski-...ver-wide-brake-ski-bindings-2011-p201313.html

Sth 12 driver finns inte, okej min kära. Vad är då detta?

Senast ändrad:
köp Look PX 12 fan aldrig haft en bättre bindning

R-R sa:
L-andersson sa:
du menar skistoppern.
Ja, + hela skiten den satt fast på!

R-R sa:
L-andersson sa:
du menar skistoppern.
hahahah om du menar skistoppern så går den typ sönder på alla bindningar om du har otur och landar switch :D

Rydellarn sa:
Vart på din-skalan brukar du ställa in dina bindningar? På de flesta 12-dinare så är det lägsta 4, och det är inte så bra att ställa in på det lägsta eller det högsta, man vill helst ligga någonstans i mitten (tänker på att du bara väger 40 kg).
Precis. jag hade inte rekomenderat att köpa en Marked griffon då den har för högt lägsta dinvärde för dig som bara väger 40 kilo. Jag menar du vill ju att bindningen ska lösa ut om du klotar ordentligt. Kolla efter Look nx10 eller liknande som har lägre dinvärden.

Tillbaka
Topp