Markerbindning! Griffon, jester PRO eller Squire

STANTON00

Medlem
Hej skidkompisar!
Jag undrar, som rubriken lyder, vilken bindning man ska sätta på sina all mountain skida???

Mina funderingar: jag ska köpa en lite lättare skida ca. 1800g. Brukar sätta bindningarna på ca 10. Vill att skidorna sitter kvar vid stötar och ev. hopp mm.

Tittar vi på squire så väger den i stort sett ingenting, 800g medan griffon och jester väger ca. 2000g.
1. Har det stor betydelse med vikten här? Kvalitetsskillnad mellan griffon och jester Pro?
2. Gör man avkall på kvalitet och kraftöverföring om man tar squire?
3. Squire kan bara sättas till 11 vilket betyder att man är nära toppen, problem?
4. Är det någon som har erfarenhet av dessa så skriv vad ni tycker.
Jag önskar svar från så många som möjligt så jag kan ta ett bra beslut!
/Fredrik

Senast ändrad:
Hej ingen
Jester Pro har ett spann på DIN 8-18. inte optimalt att ligga på den nedersta delen av bindningens spann. Är väl bäst för någon som är minst dubbelt så tung som du. Så den tycker jag går bort först av alla. Kör på Griffon bindningarna, en robust bindning som fungerar. Squire är mycket klenare, men dom väger knappt 800 g styck, dvs ca 1600 gr för två bindninga. så skillnaden är bara 200 gr/bindning.
det tror jag inte du märker nå skillnad på

/GC

Har ingen bra erfarenhet av Squire. Sonen körde sönder sina - plasten sprack vid skruvarna på bakbindningen. Jag tror dock att den kan funka som barnbindning (max 50kg).

erik_lagg sa:
Har ingen bra erfarenhet av Squire. Sonen körde sönder sina - plasten sprack vid skruvarna på bakbindningen. Jag tror dock att den kan funka som barnbindning (max 50kg).
Min grabb hade Squire när han var 12år körde rätt hårt och dom höll inte.......jag skulle rekommendera "vanliga" Jester DIN 6-16, är en stabil pålitlig bindning.

Senast ändrad:
Får man fråga varför vikten är en issue om du nu inte ska tura? Mej jag skulle säga Griffon/Jester, bägge funkar lika bra för din del och jag skulle ta den jag hittar begagnad (till vettigt pris) först

Squire borde nog gå bort med andra ord - inget för vuxna iaf. Jag väger som du och tycker Griffon funkar bra - förutom att plattan under tårna behöver skruvas åt ibland - hade liknande problem med STH2 16 men med 'vingarna' istället. Jag tror sonens Squire gick sönder vid landning baklänges då skistoppern har gått i backen och bryter sönder infästningen mot bakbindningen.

Pillard sa:
Får man fråga varför vikten är en issue om du nu inte ska tura? Mej jag skulle säga Griffon/Jester, bägge funkar lika bra för din del och jag skulle ta den jag hittar begagnad (till vettigt pris) först
Det är ingen "issue" för mig bara en fråga om man borde köpa en lättare bindning om man kör en lättare skida!
Efter era svar känns det väl som Griffon kanske är den som är vettigast...
Min enda fundering nu är vad som skiljer Griffon och Jester PRO åt (mer än DIN skalan)?

Griffon är bara plast, men seg och slitstark sådan, jester har fler delar i metall. Därför att den är tyngre.
Men inte för inte att dom flesta demoskidor är utrustade med Griffon demo bindningar.

/GC

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp