Mätte mina Völkl nyss..

• Trådstartare Trådstartare koppen89
  • Start datum Start datum
K

koppen89

Guest
Mätte mina Völkl nyss..
Völkl Katana 08 183cm = 178cm

Völkl Gotama 09 176cm = 172-173cm

Vet att K2 har haft problem med sina längder (tror dock dom är längre än vad som angets) men detta var en jävla shock när jag såg det.

Såg mig själv i spegeln i garaget när skidorna stog i bakgrunden (är 175) och då ställde jag dom brevid mig och jämförde.
Såg sanningen och var tvungen att mäta för att få det bekräftat.

Nån annan?

Mätte mina Völkl nyss..
Que? Trodde det var vida känt att angivna längder inte var exakta pga olika orsaker. Gotaman har ju twintip därav en kortare stående längd....

Mätte mina Völkl nyss..
Beror inte det lite på hur man mäter? om du bara mäter dom stående rakt upp och ned är dom kortare, men om du tar ett måttband och lägger längs belaget, hur långa är dom då?

Mätte mina Völkl nyss..
har upptäckt att de flesta skidor mäter något kortare. K2 och Line mäter något längre.

Mätte mina Völkl nyss..
Japaner sa:
Saerken sa:
har upptäckt att de flesta skidor mäter något kortare. K2 och Line mäter något längre.
Beror väl på att K2 och Line mäter ytan som nuddar snön och inte yta från nose-tail har jag för mig? Vet att K2 gör så iallafall:)
Delvis sanning, fungerar ju inte riktigt om du tänker på rockermodeller.... Pontoon i 189 mäter ju typ 2 meter men kontaktytan är snarare 110 eller något

Senast ändrad:
Mätte mina Völkl nyss..
Har mätt med både tumstock och måttband, men i båda fallen är dom betydligt kortare än vad som angivits.

Att mäta det som är i snökontakt nu struntar jag i då dom bara blir ännu kortare.

Mätte mina Völkl nyss..
Jarle sa:
Japaner sa:
Saerken sa:
Beror väl på att K2 och Line mäter ytan som nuddar snön och inte yta från nose-tail har jag för mig? Vet att K2 gör så iallafall:)
Delvis sanning, fungerar ju inte riktigt om du tänker på rockermodeller.... Pontoon i 189 mäter ju typ 2 meter men kontaktytan är snarare 110 eller något
Just det, roickermodellerna tänkte jag inte på. Där borde det vara mycket mycket stor skillnad. Men på de skidor med vanlgit spann är det så vad jag vet. Att de mäter kontaktytan alltså.

Mätte mina Völkl nyss..
Men jag har annars funderingar på ett par k2 extreme, har fått en väldigt bra deal.

Sade dock nej för att dom bara var 169, hade velat ha 174, betyder detta dock att dom ändå kommer vara som ett par "vanliga" 174'or??

Senast ändrad:
Mätte mina Völkl nyss..
koppen89 sa:
Men jag har annars funderingar på ett par k2 extreme, har fått en väldigt bra deal.

Sade dock nej för att dom bara var 169, hade velat ha 174, betyder detta dock att dom ändå kommer vara som ett par "vanliga" 174'or??
Antagligen är den "verkliga längden" vara något längre än en vanlig 169 skida. Förmodligen tillochmed lite längre än 174 cm.

Mätte mina Völkl nyss..
Ingen som har ett par extreme som kna mäta å se hur mkt längre dom egentligen är?

Mätte mina Völkl nyss..
Ingen som har ett par Line Prophet 100 gärna i 185 cm som skulle kunna mäta dessa?
Nej, skidbutiken har inte några hemma förens i slutet av oktober..

Senast ändrad:
Mätte mina Völkl nyss..
Så länge jag kan komma ihåg har de flesta snöbrädemärken skrivit ut både längd och effektiv åkyta/kontaktyta.
Vad jag vet är det bara Line av skidföretagen som skriver ut kontaktytan (surface)?
EP Pro 185 cm har 93 cm
Prophet (130) 186 cm har 154,6 cm
Mothership 185 cm har 155 cm.

Mätte mina Völkl nyss..
Lima-ko sa:
Så länge jag kan komma ihåg har de flesta snöbrädemärken skrivit ut både längd och effektiv åkyta/kontaktyta.
Vad jag vet är det bara Line av skidföretagen som skriver ut kontaktytan (surface)?
EP Pro 185 cm har 93 cm
Prophet (130) 186 cm har 154,6 cm
Mothership 185 cm har 155 cm.
4frnt har på deras hemsida mått på kontaktytan.... bra svenskatt.. jag ær trøtt...åter till jobb..suck

Mätte mina Völkl nyss..
PNyberg sa:
4frnt har på deras hemsida mått på kontaktytan.... bra svenskatt.. jag ær trøtt...åter till jobb..suck
Jag var faktiskt in på 4frnts sida då jag trodde att de också skulle ange det, men såg inte det, trots att det står där klart och tydligt, hah. 186 cm Hjortronleifson har 126 cm kontaktyta.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp