Medium bindings på en Stiff Snowboard?

LOLAHAHS

Ny medlem
Jag köpte ett par Malvita EST vilket borde vara medium och underar om det funkar på en stiff snowboard? Jag har brädan Burton Custom X (Är förresten nybörjare)

Hörde även att Custom X är för mer anvancerade snowboarders? Skaffade dem just för att jag ville köra mer freeride och lära mig carva

Grinchen72

Ny medlem
Det underlättar helt klart att ha en mjukare "flat", "bananformad" eller "rocker" bräda i början. En styv "camber" kommer att hugga om du kommer sladdrande sidvägs på slacka partier i pisten.

Malavita är framtagen för att köras "freestyle" första hand och freeride andra hand. Det är en bra bindning och det kommer inte vara den som begränsar dig. Dina skor är viktigare skulle jag hävda. Har du styva skor som greppar om hälen så får du ett bra tryck ner i Malavita´n.

Det som primärt skiljer Malavita´s från till exempel Cartel (Freeride binding primärt, Freestyle sekundärt) att stödet i bakkappan är brädare vilket möjliggör mera "tweaks" utan att tappa stödet. Sen är "frame" lite softare så du får lite mera känsla/marginal när man lattjar i parken. Dock är det marginell skillnad för en nybörjare i en carvingsväng.

Satsa på ett par bra skor är mitt tips. Fundera på om du har bred, normal eller smal fot och läs på vilka leverantörer som har skor passar din fot.
Salamon till exempel gör "billiga" bra styva skor som passar nordiska fötter för freeride.

Schoobang

Medlem
Custom X kanske inte är den optimala nybörjarbrädan. Men även om det är något svårare att lära sig åka på en styv camber så kan det säkert hjälpa till att främja god teknik redan från början. Dålig teknik kommer straffa sig med kanthugg. Edge revenge!

På en förlåtande banan/rocker kan man ta sig ner rätt snabbt med hemsk teknik. något man ser rätt ofta i backarna. kolla den här tråden för att se vad jag menar:

Jag har aldrig åkt malavitas men det blir säkert bra tills vidare. Bra skor är som sagt det viktigaste.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp