Mitt centrerad eller inte?

toffelito

Ny medlem
Så här ligger det till...

Jag skall inom snar framtid köpa ett par skidor, völkl ledge.

I skidaffärerna säger dom att mittcentrering gör att rotationen blir mycket enklare, vilket är fullt förståeligt, men saken är att jag gillar all sorts åkning, jag undrar hur det skiljer sig i exempelvis puder, pist, park varesig jag har mittcentrering eller ej.

Är tacksam för ärliga och seriösa svar.

Ju längra fram du monterar bindningen desto sämre fungerar skidorna i offpist och till en viss del även pist (beror lite på hur skärningen ligger på den aktuella skidan).
Sen finns det vad tillverkarna kallar mittmontering som är en något framflyttad monteringspunkt och så finns det så kallad "true center". Det vill säga exakta mitten på skidan, det första har en mycket mindre inverkan på pist/offpistegenskaper än det senare.

Det är främst i baklängesåkningen som mittmontering hjälper, mer skida bak innebär en stabilare skida baklänges.

mittmontering e riktigt jobbigt i puder.. men det funkar i pist.. vissa säger att skidan förlorar åkegenskaper och liknande.. men jag tycker det funkar lika bra att köra med mitt mont..

Jag har kört mittmitt i puder o det funkar bra, rätt jobbigt dock, man får slita :)
Men det får man ju iallafall om man vill ha skoj.

Bindningen ska väl sitta ungefär där det är som smalast på skidan eller?

Midjans placering skiljer sig ju mycket från skida till skida och eftersom völkl ledge egentligen är en parkskida antar jag att smalaste punkten är helt i mitten eller kanske till och med mitti? Enligt mina begränsade kunskaper lär den punkten vara bäst att placera bindningen.

När jag skulle köpa mina förrförra skidor var jag i samma situation som du och jag beslutade att placera bindingen tre centimeter bakom "true center". Beslutet ångrade jag så mycket att jag monterade om bindingarna till mitten och har kört så sen dess. I parken är det en jätteskillnad, i pisten märker jag ingen skillnad men i offpisten kan det bli jobbigare att åka med bindningen i mitten.

Så du får välja vilken sorts skidåkning du prioriterar mest och utgå från det.

l33t r0XX0rzzzz

Jag köpte mina völkl ledge för några veckor sedan och då monterade jag mina bindningar 2 cm bakom "true center". Detta för att få en skida som va så allround som möjligt, vilket de i affären sa också (alpingaraget). Mittmontering är ju mest för den som kör kanske 80% park eller liknande.

Som Siggzor sa, du får prioritera din åkstil.

peace

Då låter det som att core center är något för dig. Core center är alltså den symmetriska mitten på skidan. Ligger väl någon cm bakom mittmitt

om du gillar all sorts åkning och åker all sorts åkning borde du montera dem nån/några cm bakom mitt. x )

Kör mittmonterat. Helnöjd med mitt!
Som någon redan sa, man får slita lite i puder men inte överdrivet. Du lär dig så småningom ;)

jag kör med mina nya 2 cm framför true center . hur skönt som helst ! påverkar inte åkningen frammåt nånting medans switchåkning blir 10 ggr skönare .

ppetter sa:
jag kör med mina nya 2 cm framför true center . hur skönt som helst ! påverkar inte åkningen frammåt nånting medans switchåkning blir 10 ggr skönare .
Du kör bara park petter, i Offpist som killen är intresserad av tror jag du skulle ha ett helvete.

som jag hörde från nån som sålde skidor i en skidshop så där det var utmätt på skidan att det inte var mitten, utan dom har satt ett märke som står eller menas: "här är mitten" men det var inte så true över den saken, så om du vill vara noga så kolla inte efter vart dom har skrivit och vart motivet på skidan slutar utan de bästa som man kunde göra var att mäta själv,, sa han, jag vet inte om det var sant, de låter ju lite konstigt att dom som gjort skidan ska ha fel om var mitten är,

och jag har inte mitt mont. men jag tror oxo att de kan vara väldigt jobbit att köra puder.
pz

Kör man "mittmonterat" handlar det inte om att "lära sg" för att få det att funka i puder. Man kan vänja sig vid det hela och köra med så mycket bakvkt att spetsarna inte dyker, men den sortens åkning är rent generellt dålig teknik och det går helt enkelt inte att få något riktigt driv i svängen om man måste ligga lite bakåt. Det är inte för inte riktiga puderlapp har långa mjuka nosar och gärna en del rocker fram. Iden med detta är att man skall få mer "flyt" från skidans framdel så man kan ligga på aggreesivt framåt utan att riskera dyk.

Mao, det man måste göra med sid puderteknik för at anpassa sig till en mittmonterad skida är i princip att försämra tekniken, typ.

Därmed inte sagt att det inte kan vara rätt med mittmontering, men det ör värt at känna til att oavsett var man monterar så kompromissar man med någon slags åkning för att få det perfekt i någon annan slags åkning.

om du kör mer allround, pist och offpist och park tycker jag att ung. 2,5 cm bakom mittmitt skulle nog vara bra....

Lånar tråden lite.

Jag står inför samma val som "trådskaparen", alltså vart mina bindningar ska sitta.
Mina skidor är k2 silencer. Har bara åkt lite i parken förut men ska nog åka mestadels där i år. Så vad tyckker ni ska jag köa mittmonterat eller inte?

skidan blir sämst att carva med om du mittmonterar den. men den blir mycket skönare att både raila och åka switch med... men om du tycker med om att carva så är det lika bra att köpa en riktig carving skida, för twintips är pissdåliga att carva med...

sålänge du har benmuskler kan du åka offpist med mittmonterat. jag är 180cm lång och åkte puder med ett par mittmonterade 163 långa parkskidor förra året, klartt det tog på benen men det går ju...

Tillbaka
Topp