mitt nya quiver...idioti?

Wippeh sa:
varför inte en kuro 185.
Som sagt...jag är ute efter en chargig fet skida och det kanske stämmer bra in på kuro..men vill gärna veta hur mkt dom väger innan jag kan fundera på en annan skida än EHP. 5kg+dukes va verkligen smärtgränsen känner ja. Fick verkligen bekänna färg i Rogers pass med den setupen förra året.

Nya EHP 193/dukes för turande, Goodha 191 för tävling/jibb (tål mycket stryk och är billiga) och ett par riktiga puderlagg alá Kuro/A-lotta (slipper du släpa över pölen)/osv?

Jarle sa:
Nya EHP 193/dukes för turande, Goodha 191 för tävling/jibb (tål mycket stryk och är billiga) och ett par riktiga puderlagg alá Kuro/A-lotta (slipper du släpa över pölen)/osv?
Lät som ett bra men dyrt quiver.
Funderar lite i hasses banor. Proph 130 med dukes och sen en runt 100"jibb" skida

prophet 130 är en jävligt schysst skida också, har en till salu faktiskt, med eller utan bindning. dock borrad två gånger, men bara åkt en enda dag. long story... :)

Lee-nus sa:
prophet 130 är en jävligt schysst skida också, har en till salu faktiskt, med eller utan bindning. dock borrad två gånger, men bara åkt en enda dag. long story... :)
Jag vill höra storyn till en skida som blivit borrad två gånger men bara åkts med en gång!

Samt en fråga. Borde det inte heta en quiver istället för ett quiver?

oscarius sa:
Nope, ett. Ett koger för att prata korrekt svenska.

On topic, jag gillar verkligen 191:an som jibb/lek/storbergsåkningskida. Så det vore nog inget dumt val, men du kanske vill ha något med lite mer sväng om det ska åkas lite pist också?

Utter sa:
oscarius sa:
Nope, ett. Ett koger för att prata korrekt svenska.

On topic, jag gillar verkligen 191:an som jibb/lek/storbergsåkningskida. Så det vore nog inget dumt val, men du kanske vill ha något med lite mer sväng om det ska åkas lite pist också?
Njaaee...lär väl bli en skida som har runt 30m i radie då jag har vant mig vid det. (som jibb/inbounds/slackcountry skida)

Som sagt...fett svårt att hitta ett riktigt bra quiver. Har börjat kolla runt riktigt mkt nu bland alla nya lagg som kommer. Kanske inte blir EHP 193 till slut. Mkt som ser kul ut, men som alltid är det svårt att köpa ngt man bara har sett på bild och sen bli nöjd med det (var iofs INTE så med min FT BB Pro, fett nöjd med dom... men skidor?).
ARG, nya JJ, Mavens Bibby Pro ser ju jäkligt fina ut. Synd bara att det är så himla svårt att hitta ngn info om dom alls...förutom mått ..dvs.
Vikt, flex och annat kul verkar ju vara borta med vinden.

Hoppas nästa åka skidor (som bör landa snart) har ett riktigt bra test av nästa års skidor som kan shine a little light for me.

Senast ändrad:
Hasse sa:
Eller så gör du som mig ;)

Faty-pus A-lotta 190 cm och 180 cm
Faty-pus D-sender 194 och 184 cm
Line Prophet 130
Line Prophet 100
Line Sir Francis Bacon (rock ski)
Hendryx Cash is King
Hendryx Foxy Ladies
Head GS (raceskida)
Head SL (raceskida)
Sen tillkommer det förmodligen ev Pro Legend eller nåt mer för telisar, Och ev ett par Mothership...

//H

Mest skidor när man dör vinner ;)
Varför ha så många skidor???

PNyberg sa:
Hoppas nästa åka skidor (som bör landa snart) har ett riktigt bra test av nästa års skidor som kan shine a little light for me.
Har du inte fått den än? Landade förra veckan... Klart bästa numret på länge, trots alla stavfel (inget slår numret med mina lagg på framsidan... ;-D). Men som vanlig så är skidtesterna torftigare än ett knäckebrödspaket. Dock testades 4 moderna offpistskidor... Jag tycker ett offpistskidetest bör till majoriteten bestå av rockersidor, minst!

Tycker det verkar onödigt med ett par extra lagg för tävling... Kör de skidor du tycker bäst om istället och känner att du kan rippa järnet på! Bara att göra som mcconkey, Grip it and Rip it!

Själv kör jag pro riders med dukes som all-skidor och praxis för det mjuka i vinter. Är lite småsugen att pröva nåt annat än Legend Pros som allskidor, så om någon vill föreslå ett byte är jag öppen för förslag...

FF sa:
Tycker det verkar onödigt med ett par extra lagg för tävling... Kör de skidor du tycker bäst om istället och känner att du kan rippa järnet på! Bara att göra som mcconkey, Grip it and Rip it!
Hörrö du pär sluta tänka så mycket och handla... Lyssna på FFs tips att åka på samma skida till tävling som vardags, alltid bra att känna utrustningen utan och innan. köp två par av samma om du är rädd för att köra sönder dem och bli utan skidor.

Åk över hit med dina ehp så du har nåt att åka på den första tiden. Spendera sedan kvällar o helger med att refresha tramdock.com och vänta på att legend pro plus(?) XXL 194 kommer upp för 386usd igen. sen skall du börja jibba mer seriöst fast ändå vill ha rocker så finns Armada Alpha1 verkar ball, en liten JJ... 83mm midja kanske blir lite i minsta laget för golden dock.

Jag kommer att gå på JJ och valfritt 200dollars slit-o-slängjibbplank till vintern i alla fall. Känns kul. Men det finns många val. Ta åtminstone och stick in en skida som inte är ehp i blandningen och prova nått nytt. Om du inte skall ha EHPn som tävlingsskida. då är det väl en ganska god ide att stanna på dem.

Jag är ju lite färgad men, Per, jag tycker du är rätt ute med din första tanke.
EHP 193, grymma lagg som du vet, en everydayskida för oss som gillar stora skidor, flyter som en kork, nog bättre än Prophet 130 trots smalare midja. Allt sitter inte i bredden.
Legend Pro, förmodligen den bästa tävlingskidan någonsin. Hittar du så billigt, KÖP.
VCT 182 el dyl. Kanon för att skräpa runt, gubbjibba lite.

D

Hasse sa:
Eller så gör du som mig ;)

Faty-pus A-lotta 190 cm och 180 cm
Faty-pus D-sender 194 och 184 cm
Line Prophet 130
Line Prophet 100
Line Sir Francis Bacon (rock ski)
Hendryx Cash is King
Hendryx Foxy Ladies
Head GS (raceskida)
Head SL (raceskida)
Sen tillkommer det förmodligen ev Pro Legend eller nåt mer för telisar, Och ev ett par Mothership...

//H

Mest skidor när man dör vinner ;)
Jämarns! Imponerande samling Hasse. Bara godbitar.

Per gör inte missen IGEN att köpa smöriga skidor. Du kör ju på så då ska du väl ha något styvare. Kanske inte legend pro för inbounds men heller inga "lekskidor". Inboundsåkningen i Kicking är ju trots allt inge "glida mellan träden" åkning.

Rydellen sa:
Per gör inte missen IGEN att köpa smöriga skidor. Du kör ju på så då ska du väl ha något styvare. Kanske inte legend pro för inbounds men heller inga "lekskidor". Inboundsåkningen i Kicking är ju trots allt inge "glida mellan träden" åkning.
ne sant. Ska höra med Jay (han som körde på EP Pro förra året....stavlösa killen du vet) om hur han tyckte att flexet var. Fan det är svårt att välja lagg. Ni brädåkare har det lätt...iaf lättare. Armada JJ skidorna alltså..han testade dom förra året...shit vad jag inte skrev klart första gången!

Senast ändrad:
tror jag har bestämt mig. Ska ta med mina EHP193 och köra på dom i vinter igen (trots vissa skavanker..men vafan.. dom funkar) och sen köpa Legend Pro för 200usd och komplettera med ett par bc jibb lagg av det hårdare slaget. ..det tror jag blir wicked!

På så sätt så har jag ju koll på laggen från början och om jag skulle vilja komplettera med en annan skida eller om en skida skulle gå sönder ...så har jag råd

Senast ändrad:
Annars så kan du kolla med chubby här på Fr. han har ett par dp lotus 130 som e så gott som oanvända. dom kan du nog få billigt. och skit i dynastaren. köp ett par Mvmt goliat av mej i stället. jag har ett par st i olika färger.

Ordet du söker efter Per är kompromiss, vad kan du tumma på?
Det optimala vore att ha ett par skidor som funkar riktigt bra till allt man vill åka men ofta måste man kompromissa på något. En del klarar sig bra med 1 par skidor, de flesta behöver 2 par medan Hasse behöver 11 par skidor för att klara sig bra.

Många av Åka skidors kommentarer, och även många användare här på Freerides (ingen nämnd ingen glömd), om riktigt feta skidors (ca +115 i midjan oavsett spann) negativa egenskaper grundar sig ofta i att de är dåliga i pisten eller inte funkar speciellt bra på dåligt underlag, läs skitsnö. Det är ju ungefär som att säga att en tävlingsskida för slalom är dålig i midjedjupt. Självklart är den det, det behöver man inte vara NASA-forskare för att räkna ut. Sen sätts även en del begränsningar av åkarna själva, de flesta skidor funkar i de flesta underlag trots att andra kanske fungerar bättre.

Edit: Per, tror du är helt rätt ute när du tar med dina EHP193 och väntar lite med det andra inköpet. Blir det en galet bra vinter kompletterar du med en skida mycket bredare/mer annorlunda än EHP men skulle det bli en mindre bra vinter kompletterar du med något smalare och så får EHP vara skidan för de djupa dagarna istället.

Senast ändrad:
Salomon Czar är grymt skön men kanske inte något för trådskaparen som tävlar och är van att åka på EHP193?

Även jag tycker du gör helt rätt i att behålla EHP193 och sedan komplettera med en fetare (och kanske lite kortare) skida för den Kanadensiska skogen..

om nån är intresserad av MR och District så är jag gärna med och köper Maven så delar vi på rubbet och tull, så blir det sjukt billiga skidor!!

räknade lite på det och skidorna kostar ca 6000:- tillsammans med dagens växelkurs. vet inte vad frakten ligger på, men om vi utgår från 3-500:- och att skidor har samma tullsats som snowboards så kostar skidorna ca 8500:-, alla utgifter inklusive.

maven = 38% av priset
district = 33% av priset
mr = 28% av priset

så, som sagt, om nån är intresserad av de andra skidorna är jag gärna med och köper ett quiver!

Senast ändrad:
Har fått möjlighet att köpa ett par Scratch steeze 185 till ett bra pris och ska nog slå till på dom. Är lite för feg för att haka på rev/rev trenden :/

Lee-nus sa:
om nån är intresserad av MR och District så är jag gärna med och köper Maven så delar vi på rubbet och tull, så blir det sjukt billiga skidor!!

räknade lite på det och skidorna kostar ca 6000:- tillsammans med dagens växelkurs. vet inte vad frakten ligger på, men om vi utgår från 3-500:- och att skidor har samma tullsats som snowboards så kostar skidorna ca 8500:-, alla utgifter inklusive.

maven = 38% av priset
district = 33% av priset
mr = 28% av priset

så, som sagt, om nån är intresserad av de andra skidorna är jag gärna med och köper ett quiver!
Jag är klart intresserad av en district 187, hittar du någon till Mr:en så hör av dig.....
alltid kul och testa nya saker...

78903_1224780787.jpg

gör en vän en tjänst och ställer en fråga i forumet som omväxling!
han letar puderskidor, har spanat in sig på 4FRNT EHP 186 och 193, men kan inte bestämma sig. han är 186 lång och 78 kg lätt - vilken bör han välja?
inte så mycket big mountain tror jag, snarare skandinavisk friåkning i skog och på de öppna ytor som erbjuds, ni vet.

jag har för övrigt inte testat EHP själv, så jag tänkte låta kunnigare folk avgöra hans dom. :)

Lee-nus sa:
gör en vän en tjänst och ställer en fråga i forumet som omväxling!
han letar puderskidor, har spanat in sig på 4FRNT EHP 186 och 193, men kan inte bestämma sig. han är 186 lång och 78 kg lätt - vilken bör han välja?
inte så mycket big mountain tror jag, snarare skandinavisk friåkning i skog och på de öppna ytor som erbjuds, ni vet.

jag har för övrigt inte testat EHP själv, så jag tänkte låta kunnigare folk avgöra hans dom. :)
Okej. Men då är det isf 186an han ska köra på helt klart. ingen vek skida direkt..speciellt inte om han köper 07/08 varianten då den är styvare än årets....kina fabriken gjorde inte riktigt som de skulle verkar det som. Men för dom som vill ha lite styvare är det ju den man ska köra på givet. Jag är samma size som din polare och stortrivs med mina 193 or. Känner ibland att det hade vart lite smidigare med ett par 186or när det tightar till..men det är mest för att 193orna är så bakmonterade att man får rätt mkt att hålla reda på framför sig.
186an skulle vara mitt val om jag vore han då han kanske inte kommer att köra så många långa åk eller straightlina rännor så värst ofta?

Tillbaka
Topp