MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

Franklin

Ny medlem
Haellgren sa:
Diskreta, ska dock inte utala mig för mycket ;)
En idé: gör bergstopparna som gradienter, med en skarp kontrast mot himlen och en gradvis uttoning ner mot bindningens fästpunkter.

Ett försök till illustration gjord i paint, som inte har något verktyg för gradienter. Jag tror idén framgår trots den taskiga illustrationen (snodde Vattendroppes bild rakt av för att använda som grund):

MarkusO

Aktiv medlem
Utter sa:
Det roliga med den där grafiken är att det nästan är en vidareutveckling av https://www.freeride.se/prylar/skidor/2008/goodha/114.html, där Calle kommer från.
Jag känner att inte bara topsheeten påminner om forna saker, utan även i hög grad inlägget i sig...

aka
MnO sa:
shonten sa:
Gillar motivet på grafiken...men varje gång jag ser det tänker jag på gamla Goodha 114, slump eller inspiration?
Jag kan helt klart förstå varför med bergssilouetten och det där, men idén är ändå helt annorlunda, eftersom just spårandet inte finns på den. Konstigt sammanträffande dock, eftersom just en av centralfigurerna i det här projektet, Carl Geijer var ägaren bakom Goodha Skis när det begav sig.

Franklin

Ny medlem

DrJ

Medlem
Flygnord sa:
Haellgren sa:
En idé: gör bergstopparna som gradienter, med en skarp kontrast mot himlen och en gradvis uttoning ner mot bindningens fästpunkter.

Ett försök till illustration gjord i paint, som inte har något verktyg för gradienter. Jag tror idén framgår trots den taskiga illustrationen (snodde Vattendroppes bild rakt av för att använda som grund):
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/44b386aaf5eb1745fc3bdd665048308a.jpg[/url]
Gradient är snyggt! Angående färger är jag svag för grönt och vitt, tycker R2 115 är snygga tex, den har ju någon sorts svart/mörkgrön norrskenshimmel som man kanske kan inspireras av. Eller så blir det för mörkt.

waxoff

Aktiv medlem
Utvecklingen är mer än lovande från min synvinkel! :) Och ippsavippsa har Projektlaggen fått en alldeles egen plats, högt upp, på önskelistan. :D

PNyberg

Aktiv medlem
DrJ sa:
Flygnord sa:
Haellgren sa:

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/44b386aaf5eb1745fc3bdd665048308a.jpg[/url]
Gradient är snyggt! Angående färger är jag svag för grönt och vitt, tycker R2 115 är snygga tex, den har ju någon sorts svart/mörkgrön norrskenshimmel som man kanske kan inspireras av. Eller så blir det för mörkt.
Ahh..det här gillar jag! Svart + Norrsken + berg :) Är svag för svarta skidor.

Tänk er några av dessa...fast med typ..siluet av Mt Doom, eller annat spetsigt elakt berg som alla känner till och straightlienat ;)

art-img.jpg

541178-bigthumbnail.jpg

aurora-chandalar.jpg

lyngen-alps-aurora-1-24_47737_600x450.jpg

lh-1o4c8831.jpg

DrJ

Medlem
PNyberg sa:
DrJ sa:
Flygnord sa:

Ahh..det här gillar jag! Svart + Norrsken + berg :) Är svag för svarta skidor.

Tänk er några av dessa...fast med typ..siluet av Mt Doom, eller annat spetsigt elakt berg som alla känner till och straightlienat ;)

http://natgeo.se/files/bonnier-ngm/imagecache/630x420/pictures/art-img.jpg

http://static.desktopnexus.com/thumbnails/541178-bigthumbnail.jpg

http://www.alaskaphotographics.com/i/aurora-chandalar.jpg

http://images.nationalgeographic.co...des/lyngen-alps-aurora-1-24_47737_600x450.jpg

http://www.alaskadispatch.com/sites...w_image/images/topic/outdoors/lh-1o4c8831.jpg
Riktigt fint!!

blomman67

Medlem
Flygnord sa:
Haellgren sa:

Funderar lite över om man måste bygga in en lavinsändare för att hitta dom vita skidorna vid eventuella fall,( jag åker ju så aggresivt ) :P Helt vit låter som fel färg för mig. Neonfärgad undersida eller en skarpare färg på detaljerna på ovansidan kanske ?

Utter

Aktiv medlem
MarkusO sa:
Utter sa:
Det roliga med den där grafiken är att det nästan är en vidareutveckling av https://www.freeride.se/prylar/skidor/2008/goodha/114.html, där Calle kommer från.
Jag känner att inte bara topsheeten påminner om forna saker, utan även i hög grad inlägget i sig...

aka
MnO sa:
shonten sa:
Gillar motivet på grafiken...men varje gång jag ser det tänker jag på gamla Goodha 114, slump eller inspiration?
Jag kan helt klart förstå varför med bergssilouetten och det där, men idén är ändå helt annorlunda, eftersom just spårandet inte finns på den. Konstigt sammanträffande dock, eftersom just en av centralfigurerna i det här projektet, Carl Geijer var ägaren bakom Goodha Skis när det begav sig.
Där ser man, har inte följt tråden. My bad.

Sonite

Aktiv medlem
Hallå!

Har inte sett den här tråden innan men kul projekt! bygga skidor is the skit!

Orkade ärligt inte läsa igenom alla 11 sidor så de här kanske har kommit upp tidigare.

Det här programet använder vi när vi ritar de skidor/snowboards vi bygger, rätt enkelt och funkar fint att exportera till Cad eller printa ut mallar... Programmet är superenkelt, gratis och heter snocad-x Snocad-X

Här är mina skidor jag bygger just nu och kommer åka på i Japan i vinter :)
Obs, spannprofilen stämmer inte där..
skis2.png

Någon kanske har användning för detta iaf...:)

Senast ändrad:

SiSt

Medlem
Sonite sa:
Hallå!

Har inte sett den här tråden innan men kul projekt! bygga skidor is the skit!

Orkade ärligt inte läsa igenom alla 11 sidor så de här kanske har kommit upp tidigare.

Det här programet använder vi när vi ritar de skidor/snowboards vi bygger, rätt enkelt och funkar fint att exportera till Cad eller printa ut mallar... Programmet är superenkelt, gratis och heter snocad-x Snocad-X

Här är mina skidor jag bygger just nu och kommer åka på i Japan i vinter :)
Obs, spannprofilen stämmer inte där..
http://f.cl.ly/items/230o2x2r1l3Q2G2p2q1k/skis2.png

Någon kanske har användning för detta iaf...:)
Snocad er helt ok, men vil du stå helt fritt til å tegne hva du vil, så er draftsight et veldig bra gratisprogram. Om man ikke har erfaring med cad så tar det sikkert litt tid å forstå hvordan det funker. Har man erfaring med autocad, så er det helt likt.

SiSt

Medlem
kallejolle sa:
Annars är ju 3ds och Rhino "väldigt bra program"... Tja, eller branschstandard för produktdesign.
Men de er jo ikke akkurat gratis, og neppe noe for de som bygger sine egne ski i garasjen.

Et hvilket som helst tegneprogram med vektorfunksjon gjør egentlig jobben greit. Illustrator, inkscape, autocad, draftsight, rhino, 3ds, archicad, revit, inventor, whatever.

Hvis du har tips til andre gode programmer som er gratis så gjerne for meg.

MnO

Aktiv medlem
50553_160369493984864_7725727_n.jpg

MnO&Co har glädjen att tillsammans med Freerides redaktion och Åre Skidfabrik/Extrem bjuda in er alla till ett öppet hus i fabriken och ett skidhäng relaterat till Projekt Opinion i samband med Snö, test & Fest i Åre nästa helg!

Åre Skidfabriks personal med Patrik och Calle Geijer i spetsen, Freerides redaktion och alla fyra i projektgruppen kommer att vara där. Åre Skidfabrik kommer att visa upp hur de bygger skidor genom guidade rundvandringar i fabriken och det blir ett bra tillfälle att diskutera skidshaper, konstruktioner, monteringspunkter och allt annat som har med skidåkning och prylar att göra. Alla som antingen är involverade, eller nyfikna på projektet, eller bara vill ha en trevlig start på kvällen efter åkningen är välkomna! Ett freerideforum irl för en kväll :)

Förra året körde Åre Skidfabrik ett liknande Öppet Hus och det var mycket uppskattat av oss som var där (det var då vi sådde fröet till hela projektet bland annat).

Det kommer att bjudas på något att dricka och snacks. Vill du inte ta bilen, eller är du tågburen, så kommer det att gå en buss från Åre kl 15.45. Se nedan för detaljer.

När: Lördagen den 15/12 kl. 16:00-18:00
Var: Åre Skidfabrik i Såå (http://goo.gl/SDdLQ)
Hur: Skidhäng i Åre med Project Opinion

Bussinfo:
Avgår från busshållplatsen framför Stationshuset (framför Intersports skyltfönster)
Avgångstid mot fabriken: kl 15.45
Avgångstid mot byn: ca kl 18.00

Vi känner oss osäkra på hur många som kommer att dyka upp och platsen är begränsad i fabriken. För att vi ska få lite koll på hur stort intresset är ber vi er att gå in på Freerides kalender och anmäla er till eventet om ni vill dyka upp, i sann nutida Facebookanda... (Platsbegränsning cirka 50 personer)

https://www.freeride.se/calendar/1018_skidhang-i-are-med-project-opinion/

Hoppas vi ses i Åre!
/Projekt Opinion, Freeride och Åre Skidfabrik genom MnO

Senast ändrad:

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Nejmen vafan... Två polare och sambon ska ju upp på lavinkurs den helgen, jag övervägde att hänga med, men beslutade i slutändan att inte göra det då jag hade blivit ensam på själva skidtestandet. Det beslutet fick jag alltså bittert ångra!

Carled

Aktiv medlem
Hade varit sjukt jäkla kul men jag misstänker att mitt åksällskap antagligen vill fokusera på AS och sedan vettig middag innan Hoffmaestro. Vet inte hur populärt det skulle vara om jag smet ifrån bara... Så jag får se lite hur landet ligger, det vore ju sanslöst coolt!

PNyberg

Aktiv medlem
Carled sa:
Hade varit sjukt jäkla kul men jag misstänker att mitt åksällskap antagligen vill fokusera på AS och sedan vettig middag innan Hoffmaestro. Vet inte hur populärt det skulle vara om jag smet ifrån bara... Så jag får se lite hur landet ligger, det vore ju sanslöst coolt!
carled...det hade vart mycket populärt om du smet ifrån för att dricka öl och hänga med oss. do the right thing! :)

Carled

Aktiv medlem
Jag får se om jag kan. Prio ett är ju alltid... hmm, fortfarande bolibompatid.
Det är ju inte så att det inte blir häng och öldrickande. Frågan är ju om det blir i Såå över en vacuumpress. Vilket låter sjukt jävla manligt. Har de en svarv också? Svarv och salta pinnar... Det är badass! Okej, det här ska jag försöka lösa!

FF

Aktiv medlem
För det första vill jag uttrycka min sorg över att inte kunna närvara.

För det andra vill jag uttrycka min glädje över Extremhackes bild :cool:

MnO

Aktiv medlem
Inbjudan ovan är nu uppdaterad med busstiderna:

Bussen går från busshållplatsen framför Stationshuset (framför Intersports skyltfönster)
Avgångstid mot fabriken: kl 15.45
Avgångstid mot byn: ca kl 18.00

MarkusO

Aktiv medlem
Det ska bli gött att komma upp och klämma på lite kärnor och snacka lite fräs.

Vi var uppe i Tandådalen (resp Åre i PNybergs fall) härom helgen för att köra lite av varje från fabriken i syfte att bilda oss en uppfattning om byggen och känsla. Viktigt inför den första ansatsen till protyp. Jag tror vi börjar gaffla in förstaskottet så smått.

Piglet55

Medlem
Jag har inte den blekaste om skiddesign och är inte tillräckligt duktig skidåkare för att känna skilland på +1 eller +2. Men det verkar ju helt klart intressant att få se hur skidor tillverkas. Jag anmäler mig.

MarkusO

Aktiv medlem
Det ryktas om att det kommer att finnas en fräst fullsize-trädummy i morgon. Ska bli fint att kolla in geometrin.

Pillard

Aktiv medlem

Eftersom ingen annan har lagt upp den här så gör väl jag det. En förevisning av hur det verkar sluta...

Senast ändrad:

gertaxel

Ny medlem
Nån skrev om plattor. För mig som även vill köra med lös häl. JA. Hade ett par völkl där jag kunde byta bindningen . Hade varit kalas på en modern am skida . Annars ca22 m och metall . Kan för lite om rocker å sånt, men vill ha en stabil skida som plöjer skitsnö . Skall även vara lätt att både skära, köra kortsväng och få fint lyft i dålig lössnö .

Piglet55

Medlem
gertaxel sa:
Nån skrev om plattor. För mig som även vill köra med lös häl. JA. Hade ett par völkl där jag kunde byta bindningen . Hade varit kalas på en modern am skida . Annars ca22 m och metall . Kan för lite om rocker å sånt, men vill ha en stabil skida som plöjer skitsnö . Skall även vara lätt att både skära, köra kortsväng och få fint lyft i dålig lössnö .
Hur menar du med plattor ? Oavsett vilken skida det hade varit så hade jag satt i inserts och sen var problemet löst.

Eller hur tänkt du ?

MnO

Aktiv medlem
gertaxel sa:
Shapen är mer eller mindre spikad numera. Radien kommer att bli 23,4m.

När det gäller konstruktionen så kommer vi att låta de meriterade konstruktörerna i fabriken att göra ett antal prototyper som vi kan utgå ifrån baserat på en beskrivning av åsikter som vi lägger fram. De har byggt skidor i 30 år eller nåt sånt och sannolikheten för att de ska hitta rätt är enormt mycket större än om vi ska börja från noll. Förmodligen kommer vi att testa ett antal olika flex och ett antal olika konstruktioner (olika träkärna, olika dämpning, metallinslag, kolfiber, upplättning med den s.k. NATO-honeyhoneycomben, mm.) Då kan vi testa shapen och rockern och se hur den reagerar med olika flexprofiler och olika dämpningsgrader.

Lös häl eller ej och plattor för bindningsskifte och annat som inte har specifikt med skidan att göra bryr vi oss inte om i det här projektet. Det får andra ta hand om... Som Piglet säger så är inserts den enklaste lösningen på det problemet.

nydde

Medlem
Kul att se något som går att "känna på" Ska bli intressant att se var allt tar vägen! Ser lovande ut så här långt.

ABadHabit

Medlem
Hur går det med prototyperna? Har konstruktörerna tagit lite (välbehövlig) semester mellan jul och nyår eller pågår det arbete för fullt i det tysta? Jag är bara så sjukt nyfiken på input från de första teståkarna.

Den här skidan hoppas och tror jag kommer bli helt perfekt för mig (och de flesta andra freerideåkarna) hoppas den kommer att plöja uppkörd skräpsnö bara, som tyvärr är väldigt vanligt där jag brukar hamna :/

Jag vill såklart även passa på att önska alla forumrävar gott slut och gott nytt år. Må snön vräka ner på nätterna och solen skina på er varje dag.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp