MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

MarkusO

Aktiv medlem
JL76 sa:
Projektet här är ju långt mer traditionellt i form än JJ och rocker2 t ex.
Nu tar du i, även om du syftar på 122:an. Visst, mer traditionellt kanske, men jag skulle inte säga långt mer:
- Rockerkurvan fram ungefär samma.
- Rocker bak ungefär samma längd, men lägre.
- Skärningen börjar 34 cm in på Opinion mot 38 på R2. (kan dock komma att justeras till 31 på Op).
- Mer indrag mot nos i Opinion, mer rakt på R2.
- Bak 23cm till skärning på Op, ungefär samma på R2.
- Vi har lite mer stöd bakåt (mer R2 115-stuk .
- Monteringen utgår därför från TC-5 på Opinion. Visst, MikeD och Abma tjatar om TC, men Salomon Reference var faktiskt -6 från början.
- Radien jämförbar.
- Tipparna blir inte lika blockiga som R2's.
- Tipparna är upplättade i båda modeller, i Opinions fall förmodligen med NATO-material/poppel-kombo. I R2 med nån motsvarande bikake-matta.
- Längden blir lite mitt emellan, där man saknar en R2:a...
- Bygget blir lite rejälare/traditionellt, med mer spår och lite mer stuns. Inte samma kruk-ljud.

Så nog finns det skillnader, men inte tillräckligt för att kalla Opinion "långt mer traditionell". Jag skulle mer säga "uppdaterat modern".. ;)

Senast ändrad:

JL76

Aktiv medlem
MarkusO: helt rätt, långt mer än JJ bara lite mer än rocker2 122 stämmer väl bättre, iofs börjar väl lite flackare och mer moderat (inte partiet) rockerkurva bli det vanligare och därmed det modernaste så då är isf JJ t ex varken modern eller traditionell?

Senast ändrad:

LawndartGustav

Aktiv medlem
MarkusO sa:
JL76 sa:
Projektet här är ju långt mer traditionellt i form än JJ och rocker2 t ex.
Nu tar du i, även om du syftar på 122:an. Visst, mer traditionellt kanske, men jag skulle inte säga långt mer:
- Rockerkurvan fram ungefär samma.
- Rocker bak ungefär samma längd, men lägre.
- Skärningen börjar 34 cm in på Opinion mot 38 på R2. (kan dock komma att justeras till 31 på Op).
- Mer indrag mot nos i Opinion, mer rakt på R2.
- Bak 23cm till skärning på Op, ungefär samma på R2.
- Vi har lite mer stöd bakåt (mer R2 115-stuk .
- Monteringen utgår därför från TC-5 på Opinion. Visst, MikeD och Abma tjatar om TC, men Salomon Reference var faktiskt -6 från början.
- Radien jämförbar.
- Tipparna blir inte lika blockiga som R2's.
- Tipparna är upplättade i båda modeller, i Opinions fall förmodligen med NATO-material/poppel-kombo. I R2 med nån motsvarande bikake-matta.
- Längden blir lite mitt emellan, där man saknar en R2:a...
- Bygget blir lite rejälare/traditionellt, med mer spår och lite mer stuns. Inte samma kruk-ljud.

Så nog finns det skillnader, men inte tillräckligt för att kalla Opinion "långt mer traditionell". Jag skulle mer säga "uppdaterat modern".. ;)
Väl talat, du kan dina mått =)

Appråpå JJ så går ju de flesta tillverkare numera bort från en så ren 5-punktsdesign som JJ har och försöker hitta en kompromiss mellan 5-punkt och traditionell skida. Projekt Opinion är ju ett exempel, även om skidan styrs av forumet är det ju ändå Extrem som tillverkar och förhoppningsvis kommer fortsätta tillverka...

Senast ändrad:

PhatFred

Aktiv medlem
Ossj, nu var det mycket sagt på några dagars bortavaro.

MarkusO sa:
Pillard sa:
Tyvärr har jag lite för dålig koll på hur just nosformer påverkar skidans beteende. Däremot misstänker jag att jag och Nojlas inte är helt ense kring hur man borde generera lyft. Jag skulle vilja påstå att en pintail inte genererar lyft men däremot gör så att nosen inte dyker. För min del så prioriterar jag hellre en hel skida med bärighet istället för att skidan agerar vattenskida och konstant plogar gentemot snön.
Jag är i ditt lag där. Jag gillar inte pintails pga att uppträdandet tenderar att variera mycket med farten. De sjunker när det går sakta, men sen reser sig tailen gradvis när det rullar iväg. Då känner man det, känslan av näbb smyger på pga av de förändrade vinklarna och plötsligt har man säkrat man med bakvikt... Värst är det med pintailar som kombineras med mycket spann baktill, även om det inte är aktuellt i det här fallet. (då kan man nästan känna det som att tailen driver ned fronten i snön när det går fort)

Jag föredrar istället designer som lugnt flyter mer plant i snön, dvs exempelvis en lite mer modern montering i kombination med en bärande lowrise och en ganska flytneutral bakände. Ett förutsägbart och konsekvent beteende genom fartregistret tycker jag är eftersträvansvärt.
Får jag vara med i ert lag? :)

Tipshapers egenskaper har jag inte koll på, så jag tänkte bara skriva om den ur estetisk synvinkel. Genom att slå ett slag för LawndartGustavs bild som stark inspirationskälla. Här tycker jag man ser
MarkusO sa:
en konvex radie där ut till skidans bredaste punkt.
vilket jag tycker är positivt - mer harmoniskt än raka partier. Själva spetsen ser också bra ut och "hudvänlig".

Ser att rockeralternativen är kvar och under utveckling. Jag gillar mest den gröna på sidan 6s färgbild. Och detta gillande är ju förstås efter att ha tittat och funderat, inte har jag åkt på massa olika och relaterar de olika formerna till vissa skidor.

Joris

Ny medlem
Verkar kunna bli en riktigt trevlig skida det här! Misstänker att det är lite för sent med input på tipshapen (plus att jag egentligen inte har superbra koll på hur det påverkar skidans egenskaper), men känns som att ett mellanting mellan förslag 2 och 4 vore bra :) Ännu bättre vore om den någon gång i framtiden skulle kunna komma i en kortare variant, typ 178 cm! :D

MnO

Aktiv medlem
Joris sa:
Verkar kunna bli en riktigt trevlig skida det här! Misstänker att det är lite för sent med input på tipshapen (plus att jag egentligen inte har superbra koll på hur det påverkar skidans egenskaper), men känns som att ett mellanting mellan förslag 2 och 4 vore bra :) Ännu bättre vore om den någon gång i framtiden skulle kunna komma i en kortare variant, typ 178 cm! :D
Nejdå, det är inte för sent. Just nu jobbas det med att ta fram en CAD-ritning på den shape som vi diskuterade fram på det möte vi hade häromdagen. Ni nuläget är dock inriktningen att vi ska hamna just någonstans mellan alternativ 2 och 4 så att vi har en utgångspunkt. Även om vi kanske inte hamnar just där så måste vi ändå bestämma oss för att börja någonstans och sen ändra utifrån det om det anses nödvändigt.

Spetsen blir som tidigare nämnts en kombination av estetik och funktion hur man än gör den. Jag skulle vilja säga att indraget har effekt på åkegenskaper, men däremot är det ytterst tveksamt att man kan märka någon skillnad på om spetsen är spetsig eller rund. Där handlar det mer om tycke och smak. En officiell första ritning kommer inom relativt kort och då blir det säkerligen en mer detaljerad diskussion.

Vad jag funderar på är hur mycket man måste anpassa formen för att den ska fungera bra till hudar. Bäst är förmodligen en tip som ser ut som den gamla AK Rocket Swallowtail eller BBR, men det är tveksamt om det är ett bra val rent estetiskt och därmed försäljningstekniskt.

Det är troligt, men inte spikat att det kommer att göras flera längder av skidan i ett senare skede. Då återigen troligen, men inte säkert, en skida i storleksordningen 192-193 och en skida mellan 178-180. Vi kommer dock att helt fokusera på en huvudlängd i form av 187cm (som sagt ovan, valt efter ett snitt på alla åsikter om längd som kom fram i tråden i inledningsskedet) under denna vinter.

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Hur påverkar längden nivån på skidans absoluta styvhet? Utgår man ifrån att medelåkaren viktar in på omkring 75 kg eller har detta ingen betydelse? Om skidan görs i olika längder kommer de att vara lika styva eller blir en längre skida styvare för att passa en tyngre åkare / "aggresivare" åkare?

/MM

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
Hur påverkar längden nivån på skidans absoluta styvhet? Utgår man ifrån att medelåkaren viktar in på omkring 75 kg eller har detta ingen betydelse? Om skidan görs i olika längder kommer de att vara lika styva eller blir en längre skida styvare för att passa en tyngre åkare / "aggresivare" åkare?

/MM
Alla är aggresiva åkare på freeride ;)

Mountain_Man

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Näe ... inte jag. Men jag väger ju in i + 90 kg klassen så det fixar sig ändå med branschen styvaste spett ... ;-)

/MM

JL76

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
Hasse_Lindborg sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Näe ... inte jag. Men jag väger ju in i + 90 kg klassen så det fixar sig ändå med branschen styvaste spett ... ;-)

/MM
Inte jag heller, jag är aggressiv på forumet istället, eller vid matlagning "aggressiv pastakokare", aggressiv är verkligen konstigt sätt att beskriva skidåkning på...

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
JL76 sa:
Mountain_Man sa:
Hasse_Lindborg sa:

/MM
Inte jag heller, jag är aggressiv på forumet istället, eller vid matlagning "aggressiv pastakokare", aggressiv är verkligen konstigt sätt att beskriva skidåkning på...
Ja kör mer aggressiv falukorvstekning och potatismos...

JL76

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
JL76 sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Ja kör mer aggressiv falukorvstekning och potatismos...
Låter som min sambo, hon kör till och med aggressiv popcornpoppning, blev ny kastrull efter det :(

OnT: bara jag som tycker att den kontaktlängden på ritningen på förra sidan känns lite kort, jag får det till 94cm, iofs så kommer ju skärningen komma i kontakt vid kantningen med en maximal längd om ca 130cm kantkontakt, men det känns också kort? Avslöjar jag mig mig bara som en gubbe som tycker det var bättre förr och det ska helt enkelt vara så nu?

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
JL76 sa:
OnT: bara jag som tycker att den kontaktlängden på ritningen på förra sidan känns lite kort, jag får det till 94cm, iofs så kommer ju skärningen komma i kontakt vid kantningen med en maximal längd om ca 130cm kantkontakt, men det känns också kort? Avslöjar jag mig mig bara som en gubbe som tycker det var bättre förr och det ska helt enkelt vara så nu?
Vi har också diskuterat just det här. Nuvarande aktuella shape har en 3cm längre kantkontakt, men samma längd på den rockerbaserade kontaktlängden. Vi kommer att ha en så försiktig rockerstart att den i princip kommer att fungera som en continiuous rocker i inledningen, dvs man kan inte definiera en slutpunkt på snökontakten vid aktiv åkning och plana skidor. Kantkontakten ska vara gradvis avtagande med stigande rocker till en punkt där rockern har blivit så hög att det inte längre blir någon kraftinlagring i kärnan längre. Där går vi över i ett rakt parti för att minska hookinessen i löst och som också går mot att ge en inaktiv del av skidan på hård snö. I den del som helt har gått mot inaktiv lägger vi ett indrag (f.n. på 19cm).

Kontaktlängden är medvetet satt som den är, både i kant och rockeravseende och är baserad på bedömningar av skidor som vi har gillat genom åren. Att man måste ha en lång kontaktlängd för att skidan ska gå bra i pist är en i viss mån förlegad syn, tycker jag. Men jag förstår ändå vad du menar. En längre kontaktlängd kantmässigt ger framförallt en stabilisering på kant på hård snö, men där räknar vi istället med att kunna kompensera med en väldämpad konstruktion. Och en väl avvägd längd på sektionerna.

JL76

Aktiv medlem
MnO: förstår ju att några 165cm kontaktlängd kommer det aldrig bli igen på moderna offpistskidor men här är maximala längden längden så pass kort att jag reagerade, är bara mittsektionen styv nog i kombination med de väldigt låga/flacka rockerkurvorna borde väl snowbladeskänslor kunna helt undvikas.
(Kuriosa: mätte mina Bibby igår och där är camberkontaktytan ca 120cm och skärningen fortsätter en bra bit efter det, kantlängd runt 150cm, skärningen på en Bibby är ca 128-118-128 på den egentliga åkdelen)

MarkusO

Aktiv medlem
JL76 sa:
är bara mittsektionen styv nog i kombination med de väldigt låga/flacka rockerkurvorna borde väl snowbladeskänslor kunna helt undvikas.
Både ja och nej. Lite beroende på vad du menar. Generellt måste mittsektionen snarare mjukas upp något och kanske även göras mer jämnstyv jämfört med en skida med längre/traditionell kant. Det innebär ju iofs fortfarande att den måste vara "styv nog", så du kommer undan...
Är den i sammanhanget för styv händer en sak av två orsaker. Skäret driftar på grund av att åkaren inte orkar böja igenom den korta styva mittdelen i kombination med att underlaget i högre grad kollapsar. Speciellt på pistunderlag av typ välpreppad natursnö.

Skidan vi ska bygga är inget pistmuskedunder, glöm inte. Kompromissen skulle kunna dras mer i den riktningen, men då på bekostnad av prestanda utanför preppat underlag. Jag vill inte ha någon trappmaskin. Det har jag på gymmet. Det räcker.

JL76

Aktiv medlem
MarkusO: Mjukas upp jämfört med vad? Jag är inte någon förespråkare av styva skidor, så "styv nog", skall tolkas som "lagom", inte hård. Det jag främst föredrar med mer skida i snön (vid pist) är mer förlåtande balans. Med kort och mjuk kontaktyta lär krävas god, centrerad balans hela tiden?
Jag önskar i pistegenskaper av en offpistskida att den ska ta mig ner tryggt och med inte alltför mycket ansträngning i typisk eftermiddagsppkörd alppist.

Mountain_Man

Aktiv medlem
JL76 sa:
MarkusO: Mjukas upp jämfört med vad? Jag är inte någon förespråkare av styva skidor, så "styv nog", skall tolkas som "lagom", inte hård. Det jag främst föredrar med mer skida i snön (vid pist) är mer förlåtande balans. Med kort och mjuk kontaktyta lär krävas god, centrerad balans hela tiden?
Jag önskar i pistegenskaper av en offpistskida att den ska ta mig ner tryggt och med inte alltför mycket ansträngning i typisk eftermiddagsppkörd alppist.
Min fråga tidigare spårade möjligen ur något ... Men jag är fortfarande nyfiken på hur skidans hårdhet/styvhet bestäms. Det som är lagom för någon som väger omkring 70 kg är mjukt för mig som väger 20 kg mer ... så vad är lagom i sammanhanget?

/MM

MnO

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
JL76 sa:
Min fråga tidigare spårade möjligen ur något ... Men jag är fortfarande nyfiken på hur skidans hårdhet/styvhet bestäms. Det som är lagom för någon som väger omkring 70 kg är mjukt för mig som väger 20 kg mer ... så vad är lagom i sammanhanget?

/MM
Styvheten kommer att bestämmas genom att vi gör ett antal prototyper med olika kärnprofiler och konstruktion under vintern och sedan väljer den nivå och flexprofil som vi i gruppen och övriga teståkare gemensamt tycker är bäst. Även där kan såklart åsikterna gå isär ganska rejält, men precis som med alla andra parametrar så får vi försöka enas om en väg att gå. Förmodligen kommer det innebär att skidan "optimeras" för en åkare mellan 75 och 85kg, eftersom det är där testgruppen befinner sig i viktspannet. Jon och Markus är lite lättare. Jag är i mitten och PNyberg är lite tyngre. Sen är ju vikten inte den enda parametern i sammanhanget heller. En mjukare skida blir ju alltid mer lekfull och bäst i det lägre fartregistret och en styvare skida kräver alltid mer fart och kraft för att komma till sin rätt. Om jag får bestämma ska vi inte gå charger-styvt i 187, utan hålla oss på ett flex som ger en bra kombo mellan stabilitet och ploj. Mogenhet och ett vuxet beteende när man behöver det, men samtidigt en skida som tillåter lite rappa manövrar när man vill leka loss i trixig terräng.

Utgångspunkten är konstruktörerna på skidfabrikens erfarenhet om hur styv en skida i den här längdklassen ska vara. Dvs den kommer väl att bli aningen styvare än medel med tanke på hur de oftast bygger. Sen är det som jag har förstått det relativt enkelt att bygga antingen styvare eller mjukare utifrån det (fräsning av kärnan sker i egen maskin). Det är i första hand Patrik på Åre Skidfabrik som står för konstruktionskunnigheten. Vi har en bra dialog med honom och vi beskriver vad vi vill ha, och sen sätter han sig vid ritbordet eller ställer sig vid fräsen och bygger något som han tror kan ge den känsla som vi letar efter.

Förra vintern började jag/vi diskutera det här projektet med Extrem och för att jag skulle bli mer insatt i hur prototypprocessen fungerade och hur de jobbar med att ta fram skidor, så fick jag vara delaktig i testandet av prototyper för Project 100 och 110. Efter det är jag inte det minsta osäker på att det arbetssätt som vi har bestämt oss för ska fungera. Jag åkte några dagar på en helvit prototyp och sen lämnade jag en (rejäl) rapport med bla önskemål i stil med: "Jag vill ha lite mindre släpp i tailen tidigt i utgången på svängen, men ändå skruva upp lite på den avvaktande väntan i växlingarna, plus aningen mer liv och nerv i snökontakt m.h.a införande av en keramisk komponent i mitten av frekvensregistret i feedbacken"... typ. Jag försökte beskriva en del av en känsla i ett åk som jag saknade i den skida jag testade, och ramlade väl iväg ganska bra i textlängd (jag har ju en förmåga att göra det ibland). Det hela resulterade i alla fall i att Patrik tog till sig av min beskrivning och gjorde några små ändringar i konstruktion och shape. En vecka senare fick jag ett par nya skidor för nytt test. Och herredjävlar säger jag bara. Allt som jag hade saknat och letat efter fanns nu med. De saker som jag inte gillade hade tonats ner eller helt försvunnit. Det var som att någon hade tagit en skida och svingat ett trollspö över den och förändrat den till precis vad jag ville ha. Skidmagi. Varken mer eller mindre. Med andra ord så är jag säker på att om vi kan beskriva vad vi vill ha, då kan det byggas. Sen om det blir hårt eller mjukt får vi väl se. Men jag kommer att utgå från att hitta rätt känsla i skidan, vilket i min värld innefattar allt från reaktioner på input, dämpning/stabilitet, kraftinlagring och spänst, snökontakt, balans mm.

Tanken på sikt är att göra som de flesta andra tillverkare, dvs att skala modellen uppåt och neråt från utgångslängden. Det blir en skida i 178-180cm-klassen för lättare och mindre åkare och en skida i 192-194cm-klassen för större och tyngre åkare. Den känsla som vi kommer att definiera som Opinion kommer dock att finnas i alla längderna. Detta förutsatt att det blir fler längder vill säga. Det beror ju lite på hur projektet faller ut rent ekonomiskt.

Pillard

Aktiv medlem
Jag gör precis som MM och slänger ut en trevare till kring mitt förslag. Kommer det att finnas någon möjlighet att ordna en omgång prototyper även i Stockholm? Som jag sa tidigare så ställer jag gärna upp med att härbärgera dem och kan även ordna så att de av oss som bor i och kring huvudstaden också får tillgång till dem. Jag antar att vi alla åker iväg på lite weekendtrips till allehanda anläggningar typ Romme, Ramis, Vemdalen und so weiter och ifall de funnits här hade ju betydligt fler kunnat komma åt att provköra dem. Och om snön kommer även här så finns ju Hammarbybacken ;)

DrJ

Medlem
Ja ett prototyplager i Stockholm hade varit grymt! Hur många prototyper är det aktuellt att tillverka? Antar att det inte blir jättemånga.

U

user133436

Guest
Kan man prova denna skida vid NM iår möjligen? Om den hinner bli klar, Dvs.

Joris

Ny medlem
MnO sa:
Joris sa:
Ni nuläget är dock inriktningen att vi ska hamna just någonstans mellan alternativ 2 och 4 så att vi har en utgångspunkt. Även om vi kanske inte hamnar just där så måste vi ändå bestämma oss för att börja någonstans och sen ändra utifrån det om det anses nödvändigt.
Ja men det låter ju bra då enligt mig, klart man måste testa sig fram!

Jag skulle vilja säga att indraget har effekt på åkegenskaper, men däremot är det ytterst tveksamt att man kan märka någon skillnad på om spetsen är spetsig eller rund
Haha ja så mycket fattade jag iaf :)

Vad jag funderar på är hur mycket man måste anpassa formen för att den ska fungera bra till hudar. Bäst är förmodligen en tip som ser ut som den gamla AK Rocket Swallowtail eller BBR, men det är tveksamt om det är ett bra val rent estetiskt och därmed försäljningstekniskt.
Swallowtailen såg ju fin ut för hudar, men verkar ju fungare ganska bra med lite variation på den med ;)

Det är troligt, men inte spikat att det kommer att göras flera längder av skidan i ett senare skede. Då återigen troligen, men inte säkert, en skida i storleksordningen 192-193 och en skida mellan 178-180. Vi kommer dock att helt fokusera på en huvudlängd i form av 187cm (som sagt ovan, valt efter ett snitt på alla åsikter om längd som kom fram i tråden i inledningsskedet) under denna vinter.
Om det inte kommer ut i kortare varianter får jag helt enklet bygga på mig en väldans massa muskler i vikt så löser det sig nog :D

MnO

Aktiv medlem
Pillard sa:
Jag gör precis som MM och slänger ut en trevare till kring mitt förslag. Kommer det att finnas någon möjlighet att ordna en omgång prototyper även i Stockholm? Som jag sa tidigare så ställer jag gärna upp med att härbärgera dem och kan även ordna så att de av oss som bor i och kring huvudstaden också får tillgång till dem. Jag antar att vi alla åker iväg på lite weekendtrips till allehanda anläggningar typ Romme, Ramis, Vemdalen und so weiter och ifall de funnits här hade ju betydligt fler kunnat komma åt att provköra dem. Och om snön kommer även här så finns ju Hammarbybacken ;)
Tidigt i utvecklingsprocessen är det knappast aktuellt med mer än ett par av varje prototyp. Det blir förmodligen alldeles för dyrt att göra och dessutom ger det ju mer information att istället göra olika varianter. När man väl har kommit en bit på väg dock kommer vi antagligen att ha två till tre varianter att välja på och då är utökad testning mer intressant. Något "prototyplager" kommer det aldrig att bli, men det kommer ju att finnas skidor att testa och såklart hade det varit givande att ha ett eller flera par tillgängliga för test i Sthlm. Vi har redan diskuterat några sådana lösningar och får se vart vi landar i det. Tack för ditt erbjudande om hjälp, Pillard. Jag ska ha det i minnet.

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem

@MnO
Du har alltså i allra högsta grad varit medverkande i att ta fram en av de bästa svensktillverkade alpina skidor någonsin, P100? Imponerande. Kan det vara så att du har en ny karriär på G som proffesionell teståkare?

:) /MM

Pillard

Aktiv medlem
MnO sa:
Tidigt i utvecklingsprocessen är det knappast aktuellt med mer än ett par av varje prototyp. Det blir förmodligen alldeles för dyrt att göra och dessutom ger det ju mer information att istället göra olika varianter. När man väl har kommit en bit på väg dock kommer vi antagligen att ha två till tre varianter att välja på och då är utökad testning mer intressant. Något "prototyplager" kommer det aldrig att bli, men det kommer ju att finnas skidor att testa och såklart hade det varit givande att ha ett eller flera par tillgängliga för test i Sthlm. Vi har redan diskuterat några sådana lösningar och får se vart vi landar i det. Tack för ditt erbjudande om hjälp, Pillard. Jag ska ha det i minnet.
Cool! Det vore ju riktigt trevligt att fler av oss kunde delta i processen även under prototyptestarskedet. Att första grundtestandet kan bli lite väl jobbigt att sprida ut över flera orter är jag helt med på. Det ska bli väldigt spännande att se vad som händer sen.

MarkusO

Aktiv medlem
LawndartGustav sa:
Jag och Jon åkte på Cham 127 i helgen. Trots den optiskt mycket tilltalande och i viss mån unika framänden var det definitivt något som inte fungerade med den.

Tipgeometrin sticker ut med vad som ser ut att vara ett långt indrag. Vid närmare besiktning ser man att det faktiskt inte riktigt är så. Skärningen rätas bara ut rejält. Det verkliga indraget är faktiskt ganska kort, men någon form av synvilla lurar blicken. Grafiken hjälper nog till en del där. Hur går den då? Helt värdelöst helt enkelt. Bygget i sig andas visserligen kompetens och sedvanlig Dynastar-kvalitet. Men nosen. Nosen. Den funkar inte! Nån diametralt fel händer när man initerar svängen. Jag upplever det som att fronten helt enkelt går åt fel håll. Det har nämnts (av Jarle?) att det kan hända med ett rejält indrag, men här är det nog snarare så att det gömmer sig en längre radie där framme på nåt sätt. Live i åket är det svårt att säga vad som egentligen händer, men jag får hålla i skidan - alltså aktivt dra den inåt för att den inte ska sticka iväg. Det händer i princip i varje sväng också, iaf i en pist med ganska konstant underlag. Enormt skumt och otryggt. Känslan är ovanlig. Det är första gången på många år som jag upplever att en skida mer eller mindre totalt falerar.

Förmodligen lägger man helt enkelt tryck på en kant som har längre skärning i början av kantningen. Innan man lagt tryck och böjt igenom skidan till dess "rätta" radie. Om underlaget är förskaffat på ett visst vis så greppar den långa radien uppenbarligen så pass mycket att den styr fronten.

Jon, som testar den mer och i lite blandad snö, konstaterar att ovanstående bara händer ibland. Det verkar primärt ske när det är lite slagigt och ojämnt. Rimligt.

Testa om ni får chansen.

Vi ska får helt enkelt passa oss för att hamna där. Jag gissar att det är två parametrar som skapar beteendet:

1. Ej total uträtning av skärningen.
2. Uträtningen sker för nära snön, alltså för långt ner i rockern.

Detta talar emot vad jag trott innan och mitt förslag på sidan 1, men jag får ändra mig. Det är nog inte helt fel med ett ganska tydligt avslut av skärningen ändå.

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
@MnO
Du har alltså i allra högsta grad varit medverkande i att ta fram en av de bästa svensktillverkade alpina skidor någonsin, P100? Imponerande. Kan det vara så att du har en ny karriär på G som proffesionell teståkare?

:) /MM
"I högsta grad" kan jag nog inte säga, för den skidan var rätt långt gången i konstruktion när jag testade den, men jag lämnade några rejäla rapporter under prototypfasen av den skidan, ja. Sen vet jag inte i vilken utsträckning det användes direkt, men bra blev den i alla fall till slut.

Jaja, har du nåt jobb som proffstestare, så är det bara att höra av dig :)

JL76

Aktiv medlem
Låter som om dynastar inte matchat rocker mot shape, därför jag skrev "sett från ovan" i mitt inlägg, tror inte fomen är dålig i sig ifall den matchas som tänkt, dvs indragning sker långt upp rockerkurvan, där kontakt inte bör inträffa vid hårdare snö. Fram till indrag bör skärningen vara "harmonisk", vad nu det är...
Går ju att fortsätta skärningen längre upp på tipen också men då kommer den bli 150+mm bred

MnO

Aktiv medlem
MarkusO sa:
LawndartGustav sa:
Jag och Jon åkte på Cham 127 i helgen. Trots den optiskt mycket tilltalande och i viss mån unika framänden var det definitivt något som inte fungerade med den.

Tipgeometrin sticker ut med vad som ser ut att vara ett långt indrag. Vid närmare besiktning ser man att det faktiskt inte riktigt är så. Skärningen rätas bara ut rejält. Det verkliga indraget är faktiskt ganska kort, men någon form av synvilla lurar blicken. Grafiken hjälper nog till en del där. Hur går den då? Helt värdelöst helt enkelt. Bygget i sig andas visserligen kompetens och sedvanlig Dynastar-kvalitet. Men nosen. Nosen. Den funkar inte! Nån diametralt fel händer när man initerar svängen. Jag upplever det som att fronten helt enkelt går åt fel håll. Det har nämnts (av Jarle?) att det kan hända med ett rejält indrag, men här är det nog snarare så att det gömmer sig en längre radie där framme på nåt sätt. Live i åket är det svårt att säga vad som egentligen händer, men jag får hålla i skidan - alltså aktivt dra den inåt för att den inte ska sticka iväg. Det händer i princip i varje sväng också, iaf i en pist med ganska konstant underlag. Enormt skumt och otryggt. Känslan är ovanlig. Det är första gången på många år som jag upplever att en skida mer eller mindre totalt falerar.

Förmodligen lägger man helt enkelt tryck på en kant som har längre skärning i början av kantningen. Innan man lagt tryck och böjt igenom skidan till dess "rätta" radie. Om underlaget är förskaffat på ett visst vis så greppar den långa radien uppenbarligen så pass mycket att den styr fronten.

Jon, som testar den mer och i lite blandad snö, konstaterar att ovanstående bara händer ibland. Det verkar primärt ske när det är lite slagigt och ojämnt. Rimligt.

Testa om ni får chansen.

Vi ska får helt enkelt passa oss för att hamna där. Jag gissar att det är två parametrar som skapar beteendet:

1. Ej total uträtning av skärningen.
2. Uträtningen sker för nära snön, alltså för långt ner i rockern.

Detta talar emot vad jag trott innan och mitt förslag på sidan 1, men jag får ändra mig. Det är nog inte helt fel med ett ganska tydligt avslut av skärningen ändå.
Intressant. Förmodligen har det inte bara med skärningen att göra utan också med trim och flexprofil. Om tex den delen med lång skärning fram har ett klart mjukare flex än huvudradiedelen så borde ju den långa radien initieras tidigare iom att den dessutom inte kräver lika mycket kantning för att aktiveras. Men man borde samtidigt kunna trimma bort det beteendet genom att runda till kanterna ordentligt i den del där problemen uppstår. Tex åka ett par svängar med en rejäl dos silvertejp fram på skidan och sen gradvis ta bort den tills att man får rätt balans. Jag håller med om att det ger en tydlig indikation på att vi inte ska använda oss av den geometrin.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp