Jag tycker Opinion är bättre på båda punkterna.DrJ sa:Snygg grafik! Får klura lite på om det skall bli någon beställning, behöver ju nya lagg till nästa säsong. Eller behöver och behöver, vill ha är väl närmare sanningen... Men jag undrar om någon kan göra en jämförelse med wailer 112 hybrid i förmåga att hantera stökig uppkörd offpist och kvickhet i skogen? Gissar att opinion är bättre på det första och sämre på det andra?
Tackar, låter ju bra! Egentligen lutat mest åt en mer charger som Cochise men det vore ju jäkligt kul med en Opinion! Får klura lite på det...xJONx sa:Jag tycker Opinion är bättre på båda punkterna.DrJ sa:Snygg grafik! Får klura lite på om det skall bli någon beställning, behöver ju nya lagg till nästa säsong. Eller behöver och behöver, vill ha är väl närmare sanningen... Men jag undrar om någon kan göra en jämförelse med wailer 112 hybrid i förmåga att hantera stökig uppkörd offpist och kvickhet i skogen? Gissar att opinion är bättre på det första och sämre på det andra?
Walier 112 känns kanske något kvickare i låg fart i skog, men så fort det börjar gå lite fortare föredrar jag definitivt Opinion.
I uppkörd snö är Opinion klasser bättre.
Mm, vad bättre att tillbringa skidabstinensen med än monteringspunkter. Jag har tidigare i tråden nämnt att jag upplevde även -5 som lite långt fram. Precis som du har jag kört en hel del på ganska bakmonterade skidor, t.ex. Katana och trivts bra där. Så som jag gillar att åka uppskattar jag att kunna stå så mycket mitt på skidan som möjligt och med små medel ändra riktning i mjuk och följsam åkning. För min åkstil kände jag att tailen greppade för mycket även på -5. Självklart är skidan inte svåråkt men jag upplevde att det krävdes att jag verkligen klev fram och tog tag i skidan med rejält plöstryck för att kunna driva den. Vid montering på -5,5 åkte den med väldigt snällt istället. I den senare monteringen kändes skidan väldigt väl balanserad och det krävdes ganska lite input från mig för att den skulle åka dit jag ville.Von_vettet sa:Jag börjar fundera lite kring monteringspunkt, Projektgruppen rekommenderar -3.5 från TC för att den ska drivas på bästa sätt, med en neutral åkposition, Extrem har lagt linjen på -5. -3.5 känns som om det vore en schysst montering. Dock är jag ganska kort (174cm) vilket gör att om man går på tur så kommer det betyda lite svårigheter att kunna lägga om håll när det blir lite tekniskt. Ska man göra en kompromiss och lägga sig på -4? annars är jag van vid att åka med ganska liten tail (pon2oon, Auto's monterade på linjen) antagligen en banal sak att fundera över, men har man inte så mycket annat skidrelaterat att funder på så....![]()
Kom ihåg vad du tyckte om dina Autos också..Von_vettet sa:Jag börjar fundera lite kring monteringspunkt, Projektgruppen rekommenderar -3.5 från TC för att den ska drivas på bästa sätt, med en neutral åkposition, Extrem har lagt linjen på -5. -3.5 känns som om det vore en schysst montering. Dock är jag ganska kort (174cm) vilket gör att om man går på tur så kommer det betyda lite svårigheter att kunna lägga om håll när det blir lite tekniskt. Ska man göra en kompromiss och lägga sig på -4? annars är jag van vid att åka med ganska liten tail (pon2oon, Auto's monterade på linjen) antagligen en banal sak att fundera över, men har man inte så mycket annat skidrelaterat att funder på så....![]()
142-118-132 R23mSammmyboy sa:Mått på skidorna förutom längden? Nån som har den?
Vet inte exakt, men helt okej för sin storlek. Framförallt så upplevs skidorna som väldigt lätta på foten och har väldigt låg svingvikt.Korsbandet sa:
Jag fick svar på det förut i tråden, 2280 gram.Korsbandet sa:
Duke är nog det tryggaste valet i freeride-tur-segmentet idag ändå. Den är lite hög, lite tung och du måste ta av skidorna för att byta mode. Men den är vridstyv och strulfri i nuvarande version. Tåplattan kanske fortfarande är lite so-so, men förmodligen bara för dem som har enormt många dagar på berget + kör på rejält.Bjarkang sa:Av de bindningsalternativ som erbjuds lutar jag mot en DUKE. Ha surfat runt bland diverse trådar och får lite blandande intryck. En del är lyriska, men ganska många klagar på bristande kvalitet. Å andra sidan är de flesta recensioner ganska gamla. Kanske är alla barnsjukdomar borta? Någon som har erfarenhet?
Det är ju svårt, iom att kännedomen om hur du åker nu, och vad du åker på, inte finns. Om jag fritt antar att du står längre bak idag så är det väl två primära saker som du bör tänka på;Bjarkang sa:Den andra frågan gäller givetvis monteringen. Oväntat? Min fråga är egentligen hur -3,5 påverkar (eller bör påverka) min åkstil? Vad bör jag tänka på?
Precis så. Den ska ha liknande egenskaper, men anpassas för större och tyngre åkare. Den kommer inte bli en överdjävlig charger-version med andra ord.Mountain_Man sa:@MarkusO
Om jag förstått det rätt är tanken att 194 ska förmedla samma känsla som 187 fast till en tyngre (läs mer kraftfull) åkare. Dvs 194 till oss som väger +85 kg (eller däromkting) eller lättare åkare som kör "aggresivt". Ungefär så?
/MM
Så vad gör vi som väger 80 kg?MarkusO sa:Precis så. Den ska ha liknande egenskaper, men anpassas för större och tyngre åkare. Den kommer inte bli en överdjävlig charger-version med andra ord.
Idealt ska 194:an, för en 85-90kg's åkare, ge samma upplevelse som 187:an ger till en 70-75kg's. Så blir det ju aldrig, eftersom det finns naturlagar och så vidare, men det är i alla fall utgångspunkten.
Börjar träna ?Vattendroppe sa:Så vad gör vi som väger 80 kg?![]()
Klurar lite och väger fram och tillbaka. Baserar ett eventuellt beslut på hur man åker, vad man vill ha och vilka referensramar man har.Vattendroppe sa:Så vad gör vi som väger 80 kg?![]()
KÖR AGGRESSIVARE!!!Vattendroppe sa:Så vad gör vi som väger 80 kg?MarkusO sa:Precis så. Den ska ha liknande egenskaper, men anpassas för större och tyngre åkare. Den kommer inte bli en överdjävlig charger-version med andra ord.
Idealt ska 194:an, för en 85-90kg's åkare, ge samma upplevelse som 187:an ger till en 70-75kg's. Så blir det ju aldrig, eftersom det finns naturlagar och så vidare, men det är i alla fall utgångspunkten.![]()
Beställer båda!Vattendroppe sa:Så vad gör vi som väger 80 kg?![]()
Gillar det här alternativet bäst, fler prylar inblandade!mholm sa:Beställer båda!
Precis, och iom att det är LDE så lär väl nån icke-behörig glatt betala typ 20 papp för den man sen väljer bort osv... :lol:Vattendroppe sa:Gillar det här alternativet bäst, fler prylar inblandade!mholm sa:Beställer båda!
För att förtydliga från min sida också så missförstod jag ingenting, jag har redan övervägt mig fram till att 187 blir min längd och jag är förvånad över att så många faktiskt verkade ta min förfrågan seriöst :PMarkusO sa:(Ska editera lite i min tidigare post så att det inte låter som om 187:an bara är till för 70-75kg:s-åkare. Det var inte det jag menade, jag menade att den långa ska ge samma upplevelse för en tung åkare som den korta ger för en lättare. Utan att blanda in optimum för de båda modellerna i resonemanget egentligen. )