MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

GALSAC

Ny medlem
Fantastiskt snyggt!

Bra jobbat samtlig inblandade, ingen nämnd ingen glömd.

Ser redan fram emot hösten då leverans sker :)

Med vänlig hälsning

Z

xJONx

Ny medlem
DrJ sa:
Snygg grafik! Får klura lite på om det skall bli någon beställning, behöver ju nya lagg till nästa säsong. Eller behöver och behöver, vill ha är väl närmare sanningen... Men jag undrar om någon kan göra en jämförelse med wailer 112 hybrid i förmåga att hantera stökig uppkörd offpist och kvickhet i skogen? Gissar att opinion är bättre på det första och sämre på det andra?
Jag tycker Opinion är bättre på båda punkterna.
Walier 112 känns kanske något kvickare i låg fart i skog, men så fort det börjar gå lite fortare föredrar jag definitivt Opinion.
I uppkörd snö är Opinion klasser bättre.

DrJ

Medlem
xJONx sa:
DrJ sa:
Snygg grafik! Får klura lite på om det skall bli någon beställning, behöver ju nya lagg till nästa säsong. Eller behöver och behöver, vill ha är väl närmare sanningen... Men jag undrar om någon kan göra en jämförelse med wailer 112 hybrid i förmåga att hantera stökig uppkörd offpist och kvickhet i skogen? Gissar att opinion är bättre på det första och sämre på det andra?
Jag tycker Opinion är bättre på båda punkterna.
Walier 112 känns kanske något kvickare i låg fart i skog, men så fort det börjar gå lite fortare föredrar jag definitivt Opinion.
I uppkörd snö är Opinion klasser bättre.
Tackar, låter ju bra! Egentligen lutat mest åt en mer charger som Cochise men det vore ju jäkligt kul med en Opinion! Får klura lite på det...

FF

Aktiv medlem
Bra jobbat alla!

Får se om man har råd att öppna plånboken... Det verkar ha gått mal i papperslapparna där tyvärr :( Kram.

Cbez

Medlem
Fan vad gött att det gått så bra! Hann inte med att hålla mig uppdaterad nu den sista månaden, men grafiken blev ju skitbra! Duktigt jobbat alla!

Jon

Medlem
Bra jobbat alla inblandade! Nu måste jag bara komma underfund med vilken längd det är jag ska ha, om man nu inte ska köpa bägge längderna som det verkar förordas om. Men då är det ju inte så mycket one-quiver något mer.

Von_vettet

Medlem
Jag börjar fundera lite kring monteringspunkt, Projektgruppen rekommenderar -3.5 från TC för att den ska drivas på bästa sätt, med en neutral åkposition, Extrem har lagt linjen på -5. -3.5 känns som om det vore en schysst montering. Dock är jag ganska kort (174cm) vilket gör att om man går på tur så kommer det betyda lite svårigheter att kunna lägga om håll när det blir lite tekniskt. Ska man göra en kompromiss och lägga sig på -4? annars är jag van vid att åka med ganska liten tail (pon2oon, Auto's monterade på linjen) antagligen en banal sak att fundera över, men har man inte så mycket annat skidrelaterat att funder på så.... ;)

Pillard

Aktiv medlem
Von_vettet sa:
Jag börjar fundera lite kring monteringspunkt, Projektgruppen rekommenderar -3.5 från TC för att den ska drivas på bästa sätt, med en neutral åkposition, Extrem har lagt linjen på -5. -3.5 känns som om det vore en schysst montering. Dock är jag ganska kort (174cm) vilket gör att om man går på tur så kommer det betyda lite svårigheter att kunna lägga om håll när det blir lite tekniskt. Ska man göra en kompromiss och lägga sig på -4? annars är jag van vid att åka med ganska liten tail (pon2oon, Auto's monterade på linjen) antagligen en banal sak att fundera över, men har man inte så mycket annat skidrelaterat att funder på så.... ;)
Mm, vad bättre att tillbringa skidabstinensen med än monteringspunkter. Jag har tidigare i tråden nämnt att jag upplevde även -5 som lite långt fram. Precis som du har jag kört en hel del på ganska bakmonterade skidor, t.ex. Katana och trivts bra där. Så som jag gillar att åka uppskattar jag att kunna stå så mycket mitt på skidan som möjligt och med små medel ändra riktning i mjuk och följsam åkning. För min åkstil kände jag att tailen greppade för mycket även på -5. Självklart är skidan inte svåråkt men jag upplevde att det krävdes att jag verkligen klev fram och tog tag i skidan med rejält plöstryck för att kunna driva den. Vid montering på -5,5 åkte den med väldigt snällt istället. I den senare monteringen kändes skidan väldigt väl balanserad och det krävdes ganska lite input från mig för att den skulle åka dit jag ville.

Men men, smaken är som baken och utan att försöka ta ifrån projektgruppen något, de har ju enormt mycket mer erfarenhet än jag har, men jag tror att det är värt att faktiskt fundera över sin egen åkstil och smak och sen välja den montering som passar utifrån det.

free_fall

Aktiv medlem
Von_vettet sa:
Kom ihåg vad du tyckte om dina Autos också.. ;)
Gå på -3,5! Du behöver bara köra in dig lite :)

Stefans

Medlem
Jag måste börja med att säga att f**n va snygg grafiken blev till slut, jag gillar verkligen färgtonen som den har fått nu.
Det lär bli en beställning av här, bara att bestämma bindningar och monteringspunkt kvar.
Jag körde ju (som Von_vettet) på ett par autos monterat på linjen ifjol och en av de svagheter med det som jag märkte ibland var att det var lite väl lite tail när man hamnade i baksätet så jag antar att det borde tyda på att -3,5 blir rätt för mig?

Cruzan

Ny medlem
Man får ju tacka alla inblandade i detta för att ha genererat vinterns roligaste och intressantaste läsning , riktigt kul att se vad ni har åstadkommit !!

Nu är det bara att hoppas att fotskrället läker så det bara är att köra på för fullt nästa vinter :)

MarkusO

Aktiv medlem
Mycket monteringspunkter nu.

Från projektgruppens sida rekommenderas -3.5 som tidigare nämnts. Vi tycker både att skidan går som bäst och dessutom som det är tänkt där. Den flyter stabilt, är lugn under acceleration och inbjuder till en centrerad position. Kvick in i sväng utan att vara för nervös. Tippen ligger lågt och är lättstyrd. Bygget utstrålar harmoni. Nackdelen är väl att lågfartsflytet blir lite lidande och att det inte passar en åkstil baserad på plöstryck. Tailen blir också av naturliga skäl ganska lång.

Uppfattningen att -3.5 är optimum delas inte av alla. En del föredrar att stå längre bak. På -5 exempelvis. Här flyter nosen lite högre i låg fart, flytet behålls i högre grad under plöstryck och nosen ser lite mer klassiskt lång ut. Tailen blir något mer lättarbetad och därmed lättare att trycka runt i lösare underlag. Bland nackdelarna märks framförallt en något sämre stabilitet i fart och under hård acceleration. Den ligger inte lika plant i snön och påverkas därmed mer av varierad fart.

Jag skulle personligen inte sätta den så långt bak som -5, men som sagt, det är en åsikt bland flera. -4 har jag inga problem med, så vill man ta lite av en medelväg så är det en fin lösning.

Senast ändrad:

blomman67

Medlem
Jahapp, nu måste man klura på det då :/ hmmmm. Ja, jag väger ju 77kg och är 179cm och när jag hade Patronen i 186 så åkte jag på fabrikslinjen. Plöstryck åker jag nästan alltid med förutom i mycket djup snö. Borde jag kanske montera som jag hade på Patronen då ? och vart hamnar jag då ? -3.5 eller -5 ? vojne, vojne :rolleyes:

Senast ändrad:

Bjarkang

Medlem
Känns alltid skönt att röja sin okunskap, men here we go... Har egentligen två frågor:

Av de bindningsalternativ som erbjuds lutar jag mot en DUKE. Ha surfat runt bland diverse trådar och får lite blandande intryck. En del är lyriska, men ganska många klagar på bristande kvalitet. Å andra sidan är de flesta recensioner ganska gamla. Kanske är alla barnsjukdomar borta? Någon som har erfarenhet?

Den andra frågan gäller givetvis monteringen. Oväntat? Min fråga är egentligen hur -3,5 påverkar (eller bör påverka) min åkstil? Vad bör jag tänka på?

Hoppas någon orkar förbarma sig över en vilsen själ...

MarkusO

Aktiv medlem
Bjarkang sa:
Av de bindningsalternativ som erbjuds lutar jag mot en DUKE. Ha surfat runt bland diverse trådar och får lite blandande intryck. En del är lyriska, men ganska många klagar på bristande kvalitet. Å andra sidan är de flesta recensioner ganska gamla. Kanske är alla barnsjukdomar borta? Någon som har erfarenhet?
Duke är nog det tryggaste valet i freeride-tur-segmentet idag ändå. Den är lite hög, lite tung och du måste ta av skidorna för att byta mode. Men den är vridstyv och strulfri i nuvarande version. Tåplattan kanske fortfarande är lite so-so, men förmodligen bara för dem som har enormt många dagar på berget + kör på rejält.

Bjarkang sa:
Den andra frågan gäller givetvis monteringen. Oväntat? Min fråga är egentligen hur -3,5 påverkar (eller bör påverka) min åkstil? Vad bör jag tänka på?
Det är ju svårt, iom att kännedomen om hur du åker nu, och vad du åker på, inte finns. Om jag fritt antar att du står längre bak idag så är det väl två primära saker som du bör tänka på;
1. Stå i så hög grad som möjligt mitt på skidan. Driv inte svängarna från tippen via plöstryck, utan utgå mer från hela skidan/centrum.
2. Vänj dig vid att skidan ser kort ut när du tittar ner.

MarkusO

Aktiv medlem
EDIT: Jag uppgav fel prisläge innan! Fixat nedan.

Note: För er som tvekar järnet kring monteringspunkt kan Griffon eller Jester Demo vara ett bra alternativ.
Priset på Griffon Demo är enligt uppgift samma som för den vanliga Jester. Jester Demos pris lite mer oklart, men rimligen ungefär en merkostnad som ungefär motsvarar skillnaden mellan Griffon och Griffon Demo.

Den som vill byta i en befintlig order kan säkert göra det genom att kontakta fabriken.

(Prototyperna har haft dessa bindningar och de har funkar kanonfint. De är också smidiga iom att det går att skruva av bindningarna på ett plättlätt vis. Bra vid transport av flera skidor osv. Huruvida det går att fixa lösa plattor vet jag inte, men det skulle ju vara ett bra sätt att ha ett par bindningar till flera skidor.)

Senast ändrad:

Jon

Medlem
Hur blir det med rekomenderad monteringspunkt på den längre varianten? Kommer testgruppen hinna köra något på skidan för att utröna vad de tycker är bäst monteringspunkt där? Och frågan är ju ifall den kommer hamna lite längre bak, då den vad jag har för mig kommer bli lite mer "charger"?

MarkusO

Aktiv medlem
Utgångspunkten för monteringen på 194:an vid den första testningen kommer relativt vara densamma som för 187:an. Helt enkelt (194/187)*(monteringsmått).

Dvs samma resonemang som ovan, men uppskalat till -3,6 resp -5,2 cm.

Naturligtvis kommer vi testa och bedöma monteringspunkter, likväl som alla andra egenskaper. Skillnaden mot 187:an blir väl att det blir lite andra åkare som blir mer tongivande i tyckandet. Jag, MnO och xJonx kommer hålla oss lite mer i bakgrunden och låta tyngre testare kliva fram. (Jon mest pga av skada..)

Mountain_Man

Aktiv medlem

@MarkusO
Om jag förstått det rätt är tanken att 194 ska förmedla samma känsla som 187 fast till en tyngre (läs mer kraftfull :)) åkare. Dvs 194 till oss som väger +85 kg (eller däromkting) eller lättare åkare som kör "aggresivt". Ungefär så?

/MM

MarkusO

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
@MarkusO
Om jag förstått det rätt är tanken att 194 ska förmedla samma känsla som 187 fast till en tyngre (läs mer kraftfull :)) åkare. Dvs 194 till oss som väger +85 kg (eller däromkting) eller lättare åkare som kör "aggresivt". Ungefär så?

/MM
Precis så. Den ska ha liknande egenskaper, men anpassas för större och tyngre åkare. Den kommer inte bli en överdjävlig charger-version med andra ord.

Idealt ska 194:an, för en 85-90kg's åkare, i princip leverera samma upplevelse som 187:an ger till en något lättare åkare. Så blir det ju aldrig, eftersom det finns naturlagar och så vidare, men det är i alla fall utgångspunkten.

EDIT: Målade in mig i ett hörn lite med vikterna, så jag editerade en aning...

Senast ändrad:

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
MarkusO sa:
Precis så. Den ska ha liknande egenskaper, men anpassas för större och tyngre åkare. Den kommer inte bli en överdjävlig charger-version med andra ord.

Idealt ska 194:an, för en 85-90kg's åkare, ge samma upplevelse som 187:an ger till en 70-75kg's. Så blir det ju aldrig, eftersom det finns naturlagar och så vidare, men det är i alla fall utgångspunkten.
Så vad gör vi som väger 80 kg? :(

MarkusO

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
Klurar lite och väger fram och tillbaka. Baserar ett eventuellt beslut på hur man åker, vad man vill ha och vilka referensramar man har.

Sedvanliga frågeställningar vid längdval med andra ord....

Carled

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
MarkusO sa:

Idealt ska 194:an, för en 85-90kg's åkare, ge samma upplevelse som 187:an ger till en 70-75kg's. Så blir det ju aldrig, eftersom det finns naturlagar och så vidare, men det är i alla fall utgångspunkten.
KÖR AGGRESSIVARE!!!
Fasen, man kan alltid lägga på lite extra kilon alt. benmuskler. Väger man runt 80 i dagsläget är det inte jättemycket extra som krävs för att kunna köra det mesta på marknaden. Dagens långa stora skidor är ju rockade och så förfinade att det skall till en ganska dålig teknik för att man ska känna att man inte kan åka med dem. Jag som är 174 och snart börjar knacka på 80kilos-dörren hade faktiskt valt 194'an.

MarkusO

Aktiv medlem
Efter lite klurande tillsammans med MnO kring längdernas koppling till vikt så har vi kommit fram till följande:

Upp till 83 kg: 187 som förstahands- /standardval.
84 kg och över: 194 som förstahandsval

Innan hänsyn är tagen till tycke, smak och personliga önskemål då. Ju närmare gränsen man ligger desto mindre av personlig preferens krävs för att kliva upp eller ner.

(Ska editera lite i min tidigare post så att det inte låter som om 187:an bara är till för 70-75kg:s-åkare. Det var inte det jag menade, jag menade att den långa ska ge samma upplevelse för en tung åkare som den korta ger för en lättare. Utan att blanda in optimum för de båda modellerna i resonemanget egentligen. )

Senast ändrad:

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
MarkusO sa:
(Ska editera lite i min tidigare post så att det inte låter som om 187:an bara är till för 70-75kg:s-åkare. Det var inte det jag menade, jag menade att den långa ska ge samma upplevelse för en tung åkare som den korta ger för en lättare. Utan att blanda in optimum för de båda modellerna i resonemanget egentligen. )
För att förtydliga från min sida också så missförstod jag ingenting, jag har redan övervägt mig fram till att 187 blir min längd och jag är förvånad över att så många faktiskt verkade ta min förfrågan seriöst :P

Mountain_Man

Aktiv medlem

@Vattendroppe
Och ... över till väsentligheter. Hur anpassas grafiken till 194an? Bara lite mer blått i top & tail eller något mer avancerat?

/MM

Jon

Medlem
Hmm, det här med längd kontra vikt var ju jätteintressant. Mina numer ~75 kg, oftast med några +kilon till, talar ju solklart för den korta längden. Men iom att jag förmodligen lider av lätt hybris tror jag mig åka aggresivare än genomsnittet varför jag def. överväger den längre längden. Jag har även åkt på längsta längden på alla de senaste laggen och trivts med det varför även min skidhistorik talar för det. Men det kanske är så att jag ska svälja min stolthet nu och inse att åldern börjar ta ut sin rätt och gå ner i längd? Det är svårt det här...

Mountain_Man

Aktiv medlem
Ähhh ... det är när man blir äldre och inte orkar hålla på och tramsa så mycket de stora stabila plattformarna behövs ... ;-)

/MM

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp