MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum
Jag tycker satndarddesignen på Opinion är rktigt snygg. Blir bättre för varje gång jag ser den faktiskt. Efter några desigmässigt bleka år känns det där som ett steg åt rätt håll.

Och om skidorna där bakom är dom jag tror det är och Calle fått som han vill så måste jag nog köpa ett par såna också :)

Hur är det de säger? "Bättre ångra det man gjort än det man inte gjort"?
J*vlar vad jag ångrar att jag inte åkte med på det här tåget! Nu när jag ser och känner ert pirr inför att få dessa skidor på fötterna inser jag att jag har gjort bort mig! :(
Men jag tänkte att jag hade köpt nya skidor tre år i rad.
Nånstans får man väl dra gränsen?
Eller?

I detta fall känns det lite extra surt. Vintern 12/13 var jag uppe en helg i Hundfjället och åkte skidor. Fredagen gick bra, men på lördagen vaknade jag upp och var sjuk. Planen för lördagen var att ta sig över till Tandådalen och leta lössnö där, men efter några åk i pisten i Hundfjället insåg jag att det var kört. Jag åkte tillbaka till mitt rum på annexet och sov i ca. 18 timmar. På söndagen orkade jag bara åka hem.
Några dagar efter att jag hade kommit hem hittade jag ett inlägg från MarkusO och MnO som beskrev hur de just hade varit i Tandådalen och testat nya prototyper av Opinion. Det var tydligt att om jag bara hade tagit mig över till Tandådalen den där lördagen så hade jag kunnat vara med och testa.
Suck! :(

Jag får hoppas att ni har det bra med era nya skidor!

Senast ändrad:
npeter sa:
Hur är det de säger? "Bättre ångra det man gjort än det man inte gjort"?
J*vlar vad jag ångrar att jag inte åkte med på det här tåget! Nu när jag ser och känner ert pirr inför att få dessa skidor på fötterna inser jag att jag har gjort bort mig! :(
Men jag tänkte att jag hade köpt nya skidor tre år i rad.
Nånstans får man väl dra gränsen?
Eller?

I detta fall känns det lite extra surt. Vintern 12/13 var jag uppe en helg i Hundfjället och åkte skidor. Fredagen gick bra, men på lördagen vaknade jag upp och var sjuk. Planen för lördagen var att ta sig över till Tandådalen och leta lössnö där, men efter några åk i pisten i Hundfjället insåg jag att det var kört. Jag åkte tillbaka till mitt rum på annexet och sov i ca. 18 timmar. På söndagen orkade jag bara åka hem.
Några dagar efter att jag hade kommit hem hittade jag ett inlägg från MarkusO och MnO som beskrev hur de just hade varit i Tandådalen och testat nya prototyper av Opinion. Det var tydligt att om jag bara hade tagit mig över till Tandådalen den där lördagen så hade jag kunnat vara med och testa.
Suck! :(

Jag får hoppas att ni har det bra med era nya skidor!
Kram dude. ;)

@npeter
Nya skidor tre år i rad ... ETT par nya skidor per år ... långt kvar till gränsen! Om du sagt tre par skidor per år hade jag varit med. ;)

Nu är ju ändå butiksopinion samma skida som LDEopinion förutom grafiken, så har du inte köpt in säsongens skida så är det ju bara att slå till!

/MM

MarkusO: Tack! Nu känns det bättre. :)

Mountain_Man: Du ska då sätta griller i huvudet på mig! :) Butiksvarianten finns förstås som en nödlösning. Vi får väl se om jag lyckas avhålla mig från att köpa den. :)

Vattendroppe sa:
npeter sa:
Mountain_Man: Du ska då sätta griller i huvudet på mig! :) Butiksvarianten finns förstås som en nödlösning. Vi får väl se om jag lyckas avhålla mig från att köpa den. :)
Ha ha! Vi får väl se...
Jag ska också erkänna att det inte bara är själva skidan jag saknar. En stor del av grejen är att vara med och göra en förbeställning tidigt på året och sedan gå och vänta. När flera gör det och skriver om det här, så blir det ganska kul. Jag minns ju hur det var för tre år sedan när många, inklusive jag, gick och väntade på DPS 112 RP. Och då var det ändå en skida designad på vanligt sätt av ett bolag. Opinion är ju en helt annan grej!

Nåja. Man lär så länge man lever...

@MnO
Angående 194 ... mitt personliga önskemål är en något mer dämpad skida än 187, kanske något styvare men framförallt mer dämpad. Jag vet inte hur åkarens vikt påverkar känslan krisp/dämp men jag misstänker att jag som + 90 kg upplever en skida som mer odämpad än en lättare åkare. Men det är kanske så ni tänker?

@blomman67
Var har du åkt?

/MM

Mountain_Man sa:
@MnO
Angående 194 ... mitt personliga önskemål är en något mer dämpad skida än 187, kanske något styvare men framförallt mer dämpad. Jag vet inte hur åkarens vikt påverkar känslan krisp/dämp men jag misstänker att jag som + 90 kg upplever en skida som mer odämpad än en lättare åkare. Men det är kanske så ni tänker?

@blomman67
Var har du åkt?

/MM
Sitter i liften i Kåbdalis,utförligt vid. Tillfälle,

Mountain_Man sa:
@MnO
/MM
Styvheten kommer att ändras till 194:an enligt Extrems "standardformel" som utgångspunkt. Patrik har ju gjort olika längder av skidor i en herrans massa år och har stenkoll på vad som händer när man lägger på ett par centimeter i längd. Vi har som jag sa tidigare sedan gjort tre prototyper med varierande dämpningsgrad. De ska testas from nästa helg och då får vi se hur dom upplevs på snö. Anledningen till att vi har gått upp mot 11 i skalan är för att se hur mycket dämp och pondus som själva längden ger och det är tänkbart att en lite mindre svingvikt uppskattas i lång längd. Förhoppningsvis, och även troligtvis, ligger den perfekta mixen någonstans mellan proto 10.0 och 10.9.

Om du själv har möjlighet att dyka upp på någon skidtestarhelg, så ta gärna några vändor på någon av eller alla tre prototyperna och kom med synpunkter. Vi behöver åsikter från åkare i rätt storleksgrupp, eftersom jag, MarkusO och xJonx alla har 187:an som huvudlängd. PNyberg passar bättre för 194:an, men han håller geografiskt till på sin egen kant i Frankrike just nu och det är därmed lite bökigt att skicka ner grejorna. Vi har dessutom bara tre par och man måste testa alla på samma dag helst för att bilda sig en uppfattning.

Så kommer du till antingen Trysil nästa helg, eller Tandådalen eller Åre senare, så se till att få ett par teståk.
Skulle 10.0 kräva mer dämpning så kommer den att modifieras tills den blir för dämpad, så att vi får en referens för var gränsen går innan nästa steg tas. Då handlar det om att addera mer gummi genom att bredda stringern i första hand och inte genom att korta av Tubecomben mer. Vi vill inte ta bort alltför mycket av den där lätta tippen som ger Opinion den hanterbarhet som finns i botten. Som sagt är inte målet med den här protoserien att pricka exakt rätt med något par, utan snarare att bilda en uppfattning om hur skalan i egenskaper ser ut i 194cm.

Senast ändrad:

Okey här kommer en liten genomgång utav mina första 4 timmar med Opinion. Blåste iväg till Kåbdalis i morse som ligger ett slagskott ifrån Luleå 13-14 mil ungefär. Förhållandena var lite sådär för offpiståkning, bara 20cm utanför pisten som sagt medans pisten ståtar med +50cm konstsnö som är balkad för diverse landslag som laddar för Levi nästa helg. Lite kul att sitta med proffs ifrån Österrike i liften upp och snacka om skidåkning Det första som slog mig när jag lyfte upp skidorna på takräcket var hur lätta dom verkade vara, samma sak på fötterna hängandes upp i liften. Väl på snö för första gången var intrycket att dom hade ett otroligt bra grepp i den isiga konstsnön, nästan likvärdiga med mina PH som nu är sålda för i år och bättre än mina Patron som jag tog ett par åk med sen. Sen så märkte jag att dom var hårdare i flexet än mina Patron och att dom har en väldigt liten svingvikt som gör att skidan blev väldigt lätt och lekfull. Allteftersom snökullar sladdades upp så blev det isigare och isigare men det var fan bara att satsa, imponerad utav isgreppet än en gång. Fick ladda genom diverse ihopplogad snö och det var bara att mata på, fick förtroende för skidan direkt. Tycker överlag att skidan upplevs lite som en carbonskida ifrån Dps men utan dess nervositet. Styv och lätt är den med men absolut inte vek som tex Patronen känns ibland när man laddar., hur ska den inte vara i lite djupare snö när den är så grym i pisten ?? Fan det är ju en offpistskida Tack för en kanonskida :)

Tack, Blomman för din rapport!
Jag har bara en stilla fråga; Blomman, körde du någonsin på de sista prototyperna? Eftersom du uppenbarligen just begått världspremiär på 'PO 10,3' skulle det ju vara kul att höra dig eller någon annan kommentera om slutresultatet landade där det var avsett...

Friede, -4.0

Provade aldrig någon Op på NM, flexade lite bara ;)
Jag är väldigt nöjd med att skidan blev som den blev dvs mer mot kvickhet och happines isf dämpad och trygg :)
Sen att man kan satsa mer med den än tex Patronen känns som ett bra slutresultat, vojne, vojne vad jag längtar till nästa sväng då det kommer finnas mera snö.

Senast ändrad:
Tjena!

Jag hoppas verkligen att ni lyckas behålla den känslan som Blomman beskriver till 194:an. Väldämpade skidor för tunga åkare som vill köra hårt i stora svängar nerför håriga Alaskaberg finns det ju redan tillräckligt av, men en kvick lätt skida som trots sin längd och bredd svarar snabbt utan att bli fladdrig är vad som står högst på min önskelista. Så snälla, snälla, dämpa inte ihjäl 194:an!!!!!

//H

Hawk100 sa:
Tjena!

Jag hoppas verkligen att ni lyckas behålla den känslan som Blomman beskriver till 194:an. Väldämpade skidor för tunga åkare som vill köra hårt i stora svängar nerför håriga Alaskaberg finns det ju redan tillräckligt av, men en kvick lätt skida som trots sin längd och bredd svarar snabbt utan att bli fladdrig är vad som står högst på min önskelista. Så snälla, snälla, dämpa inte ihjäl 194:an!!!!!

//H
Lugn och fin. Vi kommer inte dämpa ihjäl den. Vår ambition är ju uttryckligen det du ber om. Den ska leverera samma känsla som 187:an, men göra det för en ca 10-15kg tyngre och/eller större åkare. Vi har inte för avsikt att göra den till en chargerversion.

Därmed inte sagt att det är helt trivialt, då ingen har två kroppshyddor att byta mellan... Kräver lite kommunikation längs vägen så att säga.

Så har även jag fått känna på LDE på snö. Upplevelsen var väldigt positiv! Ska verkligen friåkningsskidor kunna ha såna här pistegenskaper?! Jag har mina monterade med Guardian på -3,5cm (Litade blint på Grabbarna Grus som nån uttryckte det tidigare, och är glad för det!) samt driver dem med ett par Krypton 2. Jag håller med Blomman om kantgreppet. Om det går att jämföra med Hx låter jag vara osagt. Däremot så har Opinion en fantastisk förmåga att gå in i och hålla en skärande sväng. Förutsättningarna i pisten var liknande dem som han hade. Har provat att slöcarva den, GS-carving, kortsvängscarving och carvingsvängar med varierande kanttryck och den bara sitter där. Visst, man jobbar inte med så långt skär och har ingen tailkick att räkna med. Men stå balanserat mitt på så är det bara att mata på.

Kortsladdsväng, gammal hederliga långsladdande friluftsfrämjarsvängar eller tokbromssladdar för att ta ner fart är alla helt odramatiska. I min värld är Opinion bäst hittils för att växla mellan carving och sladd och vice versa. Busenkelt!

Men det jag faktiskt gillar bäst med Opinion är inte vad den gör. Det jag gillar bäst är vad den inte gör. Jag upplever den som absolut neutral. Den har inga hyss för sig. Den gör inget du inte ber den om. Ingen input ger ingen output. Jag kan tänka mig att av en slumpvis sammansatt testgrupp skulle många uppleva den som intetsägande eller karaktärssvag. Jag tycker det är perfekt!

Den låga svingvikten är skön vid kortsladdsväng och hoppsväng. Men den bidrar också till att skidan kan wobbla till ganska duktigt om man får ett slag på den. Speciellt när man inte har engagerat kanten på dem. Det här är väl dock ett avsiktligt avvägande, det har ju aldrig varit aktuellt att ge skidan chargeregenskaper på bekostnad av manövrerbarhet.

Jag är klart tagen av dagens upplevelser. Tror inte att jag tar i för mycket om jag säger att om jag tvingades välja (gud förbjude) att under resten av livet bara få åka på ett enda par skidor för all framtida åkning, så skulle Opinion vara en stark kandidat till att vara mitt val.

Hoppas på att få uppdatera upplevelserna efter några offpiståk i närtid, då jag ställer dem på Tyrolersnö nästa vecka.

Och hörni, fifan va kul det är att åka skidor!! :D

xSooLx sa:
...

Men det jag faktiskt gillar bäst med Opinion är inte vad den gör. Det jag gillar bäst är vad den inte gör. Jag upplever den som absolut neutral. Den har inga hyss för sig. Den gör inget du inte ber den om. Ingen input ger ingen output. Jag kan tänka mig att av en slumpvis sammansatt testgrupp skulle många uppleva den som intetsägande eller karaktärssvag. Jag tycker det är perfekt!
...
Tack för en bra rapport!

Just det jag citerar ovan tycker jag sammanfattar det som jag upplever som Opinions mest framträdande storhet och en känsla som vi letade efter vid utvecklingen. Den egenskapen är guld värd när det gäller åkning i större terräng. Det är precis det du beskriver som gör att Opinion är den bästa skida jag har testat (då prototyp nr 6, men den är väldigt lik 10.3:an) när den släpps iväg i lite större linjer i stora berg och bra snö. Jag har aldrig känt mig tryggare på någon skida när det går undan, och sen är den ändå inte seg och trist när man tar ner farten och börjar korta upp svängarna. Jag var rent ut sagt förvånad att den egenskapen inte värderades högre av ÅS testpatrull. Kul att höra att du har samma upplevelse av skidan och förstår hur vi har tänkt när vi har lyft fram de parametrarna i prototyputvecklingen.

MarkusO sa:
Hawk100 sa:
Tjena!

//H
Lugn och fin. Vi kommer inte dämpa ihjäl den. Vår ambition är ju uttryckligen det du ber om. Den ska leverera samma känsla som 187:an, men göra det för en ca 10-15kg tyngre och/eller större åkare. Vi har inte för avsikt att göra den till en chargerversion.

Därmed inte sagt att det är helt trivialt, då ingen har två kroppshyddor att byta mellan... Kräver lite kommunikation längs vägen så att säga.
Låter betryggande!!!
Ska bli spännande att höra de första rapporterna när Opinionerna får luftas i sin rätta "skidterräng".....

//H

AugustAhlnas sa:
Försökte på knacklig engelska förklara detta i forumtråden. Inte mycket respons dock.. Det var när J himself frågade och svarade på sig själv i samma inlägg. "Finns det någonstans? Nä det här är den första"
Nej nu jävlar, var är copyrightmaffian när man behöver den?!

Då var det, mätt, mallat, borrat, limmat, skruvat och monterat. Mitt liv i vinter ligger i Jeppenatorns snabba händer. Känns tryggt. Tack för hjälpen! Aaaaao. Två veckor till snö-premiär. Swisch!

@MnO: -4, som förespråkat, tackar för konsultationen!

@Jarle: Skippade +1 från TC och stabilitet på railen får därmed stå tillbaka lite till förmån för åkegenskaper. =)

Senast ändrad:
Vad händer här? Sverre med ett par Opinion!?

c88d3f2c4e1a11e3929a1207c70f4982_7.jpg

Bilden från Sverres instagram.

Tillbaka
Topp