Mountain_Man
Aktiv medlem
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
/MM
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nja, Dynastars cham-serie har ju haft nästan samma omfattning även om de bantat den lite nu men 87mm-127mm med 10mm-intervall och sen topptursvarianter på 87-97-107.Mountain_Man sa:Men visst blir det unikt med en serie skidor i olika bredder med samma namn och likartad utformning?
/MM
Får du in en topptursskida där så har du ultimata fyraskidorskogretMountain_Man sa:Jag tar tillfället i akt att ännu en gång citera mitt 3 år gamla inlägg i tråden ... nu är det tamejf#n dags för någon form av erkännande ... ;-)Mountain_Man sa:Som om det inte fanns nog med lagg ...
Måste säga att det inte känns speciellt nyskapande att sätta ihop ännu en onequiver/everyday skida. Det blir lite som att skärpa morakniven i ett fåfängt försök att få den att matcha ett multifunktionsverktyg. Och ärligt talat är det ju så mycket roligare med kompromisslösa specialverktyg som verkligen glänser inom sitt användningsområde.
Mitt råd är, skit i everydaykonceptet och lös det problem som vi alla stöter på när det ska ut och köras stora och små berg. Vilken skida ska jag ta med idag? Det är oftast något som hindrar att man får med sig alla fyra skidorna utan av plats eller viktskäl får nöja sig med ett par.
Ta fram ett koncept där man lätt och smidigt kan få med sig 3 skidor utan större vikt eller utrymmesproblem. Vad jag tänker mig är ett kit/quiver med 3 olika skidor och en bindning. Bindningen ska kunna fraktas separat och med ett lätt handgrepp flyttas mellan skidorna. Skidorna förvaras i ett specialtillverkat multifodral vilket gör det lätt att transportera och hantera dem. Visst är det det här vi alla egentligen vill ha ... eller?
Jag tänker mig ett grundkit med tre skidor och en bindning (gärna med gåfunktion). Skidorna ska vara special inom följande område.
A. Pistskida
B. Offpistskida
C. Lössnöskida
Tänkte inte fördjupa mig i detaljerna, men varje skida bör vara "top of the line" i sin kategori.
Tänk nytt - tänk rätt!
;-) /MM
/MM
Samt 4frnt KYE som kommer som 95, 110 och 120Alfakrull sa:Nja, Dynastars cham-serie har ju haft nästan samma omfattning även om de bantat den lite nu men 87mm-127mm med 10mm-intervall och sen topptursvarianter på 87-97-107.Mountain_Man sa:Men visst blir det unikt med en serie skidor i olika bredder med samma namn och likartad utformning?
/MM
Sen tror jag att vi är många som betydligt hellre åker på opinionserien men det var ju inte det som var frågan
Jag bifaller DrJ. 186cm helt solklart.Sqoon sa:Funderar på att köpa Opinion 98 och undrar vilken längd jag ska ha. Jag har tänkt att använda skidorna på hela berget, men kommer nog inte göra några toppturer. Är 183cm och väger nåt kilo under 80.
Nån rekommendation på bindningar som passar skulle också vara super!
Okej, tack för svar.MnO sa:Jag bifaller DrJ. 186cm helt solklart.Sqoon sa:Funderar på att köpa Opinion 98 och undrar vilken längd jag ska ha. Jag har tänkt att använda skidorna på hela berget, men kommer nog inte göra några toppturer. Är 183cm och väger nåt kilo under 80.
Nån rekommendation på bindningar som passar skulle också vara super!
Angående bindning beror det ju mycket på hur turigt du vill få paketet. Kör du inte tech gillar jag Marker Baron bäst. Det är en bra kombo mellan tillräcklig fasthållning för dom flesta och helt ok vikt i relation till alpinbindningar. Marker Tour bör undvikas om du kör på skapligt hårt. Duke behöver du inte om du inte är van vid din över 12. Salomon Guardian är ingen bindning jag gillar. Efter en problemfylld säsong med den gick jag tillbaka till Marker och har inte ångrat mig.
Det valet handlar om vad du vill ha för känsla och karaktär du eftersträvar i skidorna. Både original Opinion och Op Charger går riktigt fint, men det skiljer en del i uppträdande.Heinz_p sa:Bump. Det var ett tag sedan jag hängde på FR. Skyller det på arbetsliv och en flytt till fångön down under. Skidintresset finns dock kvar. Nu till problematiken, där jag behöver
@MnO,
@PNyberg eller
@Nojlas för att guida mig rätt:
1. Råkade inhandla Dynafit Beast
2. Behöver en skida att sätta Dynafit Beast på
Användningsområde; Lite överallt. Drop, hopp, puder och skare. Per och Nicklas vet ju hur jag åker. Topptur när känslan faller på.
Har lyckats uppdatera mig något. Det verkar som att "man ska ha" Opinion i dessa dagar (och jag sponsrar gladeligen Åre Skidfabrik). Så, nu till frågan. 193 Opinion 108 eller 193 Opinion Charger 108?
Skidorna kommer provas in till vintern i japan, där de kompletteras av mina gamla goda Rocker2 122 med P18.
What do you say?
Ja det har jag också undrat.....yiu-han sa:Vad hände med den här designen? Den var ju otroligt cool.
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/5668682a97263dd73941e7c8d97032ed.jpg[/url]
18x har varit den formella utgångspunkten i alla modeller hittills, men det har testats mycket även i längre längder, eftersom flera av åkarna från fabriken och i testgruppen åker på 19x. 17x har fått mindre testtid av den omvända anledningen. Totalt sett skulle jag säga att 18x och 19x har testats och diskuterats lika mycket genom åren. All testning av materialval som fiberplacering och kärnmaterial osv är baserade på 18x och 19x. 17x-skidorna har hittills alltid byggts något senare i processen och där har det testats framförallt flexhårdhet och dämpningsgrad för att anpassa detta till den kortare längden. Patrik, som är den som bygger prototyper och testar fram flexkurvor mm, är otroligt bra på att skala skidor i längder efter många års skidbyggande och han träffar ofta väldigt nära snabbt vid tillägg av fler längder. Det har blivit mindre justeringar av de kortare längderna, men det har aldrig varit tal om några grövre justeringar.ElloK sa:Vilken längd på respektive skida av 98 och 108 har varit "modellängden" vid testning inför framtagande av slutprodukten? Eller testas/utvärderas alla längder lika mycket?
Dessvärre inte vad jag vet. Jag tror att tjejprojektet tar över den rollen framöver. Vi får hoppas att det kommer ut något riktigt bra ur det projektet.lmk30 sa:Förvisso vet jag att tjejerna inspireusse håller på och jobbar med en skida men är lite ledsen över att opinion- serien bara görs i längder som är för långa för en stor andel av skidåkande tjejer. Några planer på att bredda urvalet av längder?
Det är två skidor som kommer från helt olika håll. Project 90 är en skida som är baserad på pistskidor och som har breddats upp till 90mm. Konstruktionen är inriktad på prestanda på hård snö och är biffig med två fulla lager titanal. Det är en allmountainanpassad pistsmiskare som definitivt klarar av alla typer av snö, men som ändå har ett tydligt släktskap med rena pistskidor. Den går med tyngd och stabilitet genom terrängen om man jämför med Opinion.kappakomplett sa:Vad är skillnaden mellan projekt 90 och opinion 88 (förutom bredden då...), funderar på något i den klassen och hör gärna om subjektiva och objektiva meningar.
Tack för det utförliga svaret! Det var ju tur jag frågade, det verkar som Project 90 är mer som mina hendryx funk (senaste, eller tyvärr kanske man ska säga sista, modellen). Det var dock tänkt att de här nya skulle komplettera dessa så det är ju klart då att Opinion vore det rätta. Kanske skulle man t. om. ta carbon versionen? Blir den ännu lekfullare utanför och mer fartkänslig på pisten?MnO sa:Det är två skidor som kommer från helt olika håll. Project 90 är en skida som är baserad på pistskidor och som har breddats upp till 90mm. Konstruktionen är inriktad på prestanda på hård snö och är biffig med två fulla lager titanal. Det är en allmountainanpassad pistsmiskare som definitivt klarar av alla typer av snö, men som ändå har ett tydligt släktskap med rena pistskidor. Den går med tyngd och stabilitet genom terrängen om man jämför med Opinion.kappakomplett sa:Vad är skillnaden mellan projekt 90 och opinion 88 (förutom bredden då...), funderar på något i den klassen och hör gärna om subjektiva och objektiva meningar.
Opinion 88 å andra sidan är en skida som härstammar från Opinion-seriens urfader 118, dvs det är en friåkningsskida som blandar lekfullhet med hårdsnöprestanda, hela tiden med undertonen att offpistprestanda har prioritet. Jämför man egenskaperna utanför pisten, framförallt i svår snö, är Opinion 88 (och 98) avsevärt smidigare och ger mer flyt i relation till Project 90 (och 100). Den är livligare och rappare i pisten, men håller inte sin stabilitet lika högt upp i fartregistret som Project. Vill du ha en lekfull och lätt känsla utanför pisten och kombinera detta med acceptabla hårdsnöprestanda? Opinion. Vill du kunna blåsa på riktigt rejält i pisten och ta dig fram acceptabelt utanför? Project.