MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

DrJ

Ny medlem
Funkar det bara att gå med hudar på en skida med så pass lång rocker som opinion? Tänker att det blir ganska liten kontaktyta om det är hårt?

LawndartGustav

Aktiv medlem
DrJ sa:
Funkar det bara att gå med hudar på en skida med så pass lång rocker som opinion? Tänker att det blir ganska liten kontaktyta om det är hårt?
Jag ser det såhär. Desto mindre kontaktyta = mer tryck/yta = bättre grepp
Jag har då inte märkt någon skillnad mer rocker, inte har man nå tryck långt fram och bak på en skida iaf. Nospress med hudar på sysslar vi inte med va ;)

Alfakrull

Medlem
DrJ sa:
I slutet av förra säsongen toppturade jag enbart med fullrocker och 115mm-midja (i Sverige), det var för det mesta inga problem, men visst uppkommer det situationer så man önskar att man hade mer hud i snön. Men med camber på typ halva skidans längd ska det nog inte vara några problem om man inte turar väldigt brant och hårt. Och då kanske man ser till att ha tillgång till skarjärn.

DrJ

Ny medlem
Tack låter bra! Blev sugen på lite lättare turprylar, Backland eller tlt6 med Dynastar Mythic, Salomon mtn explore eller opinion98 carbon. Rätt säker på att jag skulle trivas bäst på Opinionen utför. Några synpunkter? Vad tror ni om monteringen, på rekomenderad linje? Har ett par speed radicals jag tänkte använda.

AreSkidfabrik

Ny medlem
Hej alla, här kommer en tjuvtitt på 98 och 108 Carbon2.

Efter att ha gjort provtryck valde vi en mer "naturfärgad" och nedtonad grön färg för 98:an.

108:ans grafik blev bäst i originalfärgen.

Vi kommer att ha ett fåtal testskidor med oss till Lindvallen, Hemsedal, Åre och Vemdalen/Björnrike. Hoppas vi ses där!

// Calle och resten av killarna på fabriken

xviggenx

Ny medlem
Åhåjaja så snyggt det där blev!
Alltså jag är så peppad på mina 98or att jag har svårt at sitta still..

Freebasse

Ny medlem
AreSkidfabrik sa:
Hej alla, här kommer en tjuvtitt på 98 och 108 Carbon2.

Efter att ha gjort provtryck valde vi en mer "naturfärgad" och nedtonad grön färg för 98:an.

108:ans grafik blev bäst i originalfärgen.

Vi kommer att ha ett fåtal testskidor med oss till Lindvallen, Hemsedal, Åre och Vemdalen/Björnrike. Hoppas vi ses där!

// Calle och resten av killarna på fabriken
Snyggt Calle!
Ses i Hemsedal för en testrunda och ev. nått att dricka!

-Sebastian

Jarle

Ny medlem

@areskidfabrik
Är det någon liknande konstruktion på 108/98 som i project carbon 100? (vet inte om de andra i butiken prövade dessa på personalresan i våras men universitetet vägrade släppa iväg mig på den resan)

AreSkidfabrik

Ny medlem

@Jarle: Det är ganska stor skillnad på Project 100 Carbon och Opinion Carbon2.
Project 100 Carbon är tänkt att vara en lätt all-mountainskida/sidecountryskida. Därför har vi ej fokuserat så hårt på just vikten. Skidan är byggd med poppelträkärna, Tubecomb i tip/tail med instansad gummipuck, samt gummistringer infräst i hela skidan. Ovan och under träkärnan ligger två lager av kolfiberstringer, samt tunt glasfiber.
Opinion Carbon2 är däremot tänkt att vara en topptursskida, varför vi har fått fokusera mer på att få den lätt (utan att tappa prestanda). Därför blir den även dyrare att tillverka. Skidan är byggd med en hybridkärna av poppel, isocore (mix av skum och glasfiber), bambu och bokplatta som förstärker bindningsmonteringen. Tubecomb utan gummipuck i tip/tail (ingen stringer). Sedan två lager av formskurnen kolfiber (plus två lager tunt glasfiber).
Åkegenskaperna blir också ganska olika. Dels för att det är helt olika geometri på skidorna, samt att det är ganska olika konstruktion.

@Von_vettet: Hade gärna haft fabriken för visning, men vi kommer att ha full fulle med skidtestet i år. Hör gärna av er om ni är i Åre någon annan gång i vinter, så löser vi säkert det.

@Freebasse: Yes!

// Calle

DrJ

Ny medlem
Jag är en svag människa, kunde inte stå mot så nu blir det ett par carbon 98!Hur skall man montera är frågan? På rekomenderad linje eller finns det skäl att montera längre fram? Blir ett par speed radical, pjäxor Atomic Backand carbon.

MarkusO

Medlem
DrJ sa:
Jag är en svag människa, kunde inte stå mot så nu blir det ett par carbon 98!Hur skall man montera är frågan? På rekomenderad linje eller finns det skäl att montera längre fram? Blir ett par speed radical, pjäxor Atomic Backand carbon.
På märke tycker jag.
(Och då tillhör jag ändå ligan som gillar att montera 118 på -3,5 till -4 nånstans.)

MnO

Aktiv medlem
DrJ sa:
Jag har full förståelse för denna svaghet och har också blivit med skidor, dock med en cm bredare midjemått...

När det gäller 98:an tycker jag att den rekommenderade linjen gäller. Nästan alla är nöjda, eller till och med mycket nöjda med den monteringen efter vad jag har hört. Eftersom det inte finns samma "flytbuffert" med bara 98mm under foten som i 108 och framförallt 118 har man inte samma möjlighet att kliva fram mer utan att tappa frontflyt. Vill man gå fram lite funkar det fint fram till -5 (dvs en centimeter framför märket), men längre fram skulle jag inte rekommendera. För egen del trivs jag bäst på märket på 98:an ska tilläggas för att förtydliga. Jag tycker att man utan någon som helst omställning byter från ett par 118 monterade på -4 till ett par 98 på -6. Noterbar är också att den "nya" kärnprofilen som är den som används i 98, 108 och 118 (även kallad 2.0) är mindre känslig för monteringspunkt iom mer stuns under foten.

Många upplever det som störigt med alltför mycket mittmontering när det ska lappkastas vid uppförsgång, vilket också talar för att hålla sig till den rekommenderade linjen.

Senast ändrad:

DrJ

Ny medlem
Fast jag kom på en följdfråga, hur är den om man monterar längre bak? Backland har ju väldigt kort sullängd så om man jag skulle vilja använda en pjäxa med längre sullängd (har ett par cochise light också) hamnar ju bootcenter ca 1 cm längre bak.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Hörru lite trög så här efter att tagit hand om all personal igår på Eriksgården.

Men nu skidåkning.

Men känns som bästa alternativet nu i Funäs är något som är smalt och vasst....

bootfitta

Medlem
Hasse_Lindborg sa:
Hörru lite trög så här efter att tagit hand om all personal igår på Eriksgården.

Men nu skidåkning.

Men känns som bästa alternativet nu i Funäs är något som är smalt och vasst....
Förvirringen är total, jag tror du är i fel tråd.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Näää svarade bara på varför jag inte fattade ditt skämt.. ;) och en antydning att Opinion är överkurs å alla berg i Funäsdalen just nu.. ;)

MnO

Aktiv medlem

Jag har själv varit i monteringstagen i dagarna. Till vänster ett par 108 Carbon2 med nästa vinters produktionsgrafik (i övrigt samma som LTD:n) från ISPO-batchen med Marker F12 EPF. De ska testas snarast... Till höger en specialare i form av en handlackad 118 med kolfiber, ektopsheet och bambusidewalls. Den sistnämnda var på gränsen att jag ens ville borra i får jag erkänna. Den är riktigt snygg med instansade logotyper i mörkt trä. Jag får köra bredbent så att jag inte repar upp den :)

niillle

Ny medlem
MnO sa:
Jag har själv varit i monteringstagen i dagarna. Till vänster ett par 108 Carbon2 med nästa vinters produktionsgrafik (i övrigt samma som LTD:n) från ISPO-batchen med Marker F12 EPF. De ska testas snarast... Till höger en specialare i form av en handlackad 118 med kolfiber, ektopsheet och bambusidewalls. Den sistnämnda var på gränsen att jag ens ville borra i får jag erkänna. Den är riktigt snygg med instansade logotyper i mörkt trä. Jag får köra bredbent så att jag inte repar upp den :)
Vilken monteringspunkt blev det? Jag satte mina på strecket.

sackelman

Ny medlem
MnO sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/35cc40297bef5c3990edf3d7268a29be.jpg[/url]
Till höger en specialare i form av en handlackad 118 med kolfiber, ektopsheet och bambusidewalls. Den sistnämnda var på gränsen att jag ens ville borra i får jag erkänna. Den är riktigt snygg med instansade logotyper i mörkt trä. Jag får köra bredbent så att jag inte repar upp den :)
Shut up and take my money! så där skall det se ut. (den högra med ektopsheet alltså)
Nästan lite synd på så snygg skida med så otymplig och osnygg bindning.

rabbit

Medlem
Hasse_Lindborg sa:
rabbit sa:
MnO sa:
Snyggt.
Vad är de små runda, silverfärgade, vibrasjonsdempere för nåt?
Vikter?
Åre skidfabriks märke...
Ibland vinner jag pris för min ouppmärksamhet.
Låt mig gissa; såna där har suttit på alla extrems skidor i flera år utan att jag märkt nåt tidigare?
#vojnevojne

xviggenx

Ny medlem
Men alltså
@MnO, det är ju nästan helgerån att montera ett par så tunga "härken" till bindningar som Tour 12or på så lätta fina lagg! Gör om, gör rätt!
Tech för hela slanten va ;)

Har för övrigt också haft närkontakt med Carbon 118 el-topsheet edition. Riktigt jävla fina skidor som dessutom har riktigt fin spänst i det beryktade handflex-testet! Vet att dom fått godkänd Japan-stämpel av Stefan och Putte.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp