MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum
Hej, tänkte försöka mig på ett inlägg även om jag inte är speciellt insatt inom skidkonstruktioner.
Jag har för närvarande ett par Big Pen 187 som är riktigt bra i pisten. I skogen upplever jag att de har för mycket flyt för min smak, det är för krångligt att hålla ner farten för att det ska vara riktigt roligt. De är också för mycket dämpade då känslan av lössnöåkning inte infinner sig, kan också vara en kombination av för breda skidor. Samtidigt när det kommit ett bra dump fluff så står man antingen för lång fram på skidan eller så är bakändan för bred. då man får hänga bakåt i pjäxorna för att hålla farten uppe när det flackar ut. Hade innan första årsmodellen av Katana i runt samma längd och de upplevde jag som mer lättkörda i både skog och öppna fält. De är också onödigt styva för min smak (Big Pen) men det kanske har att göra med rockern och att de inte ska bli onödigt överstyrda. I pist är de dock ljusår bättre än Katanan som bara va farlig att lägga upp på kant i pist då de gick som tåget och att byta kant tog en halv evighet.

Med detta i bagaget så föreslås ett midjemått på 115-118 och en radie på 21-23m
Två längder en på 186-190cm och en på 172-177
*Ett spann på några mm i skärningen (som sätter sig plant)
*Något indragen skärning främst i fronten men även lite bak.
*En lång och låg tip rocker som harmoniserar väl med den indragna skärningen
*Bakändan ska vara minst 10mm smalare än framändan för att eftersträva planing i djup fluffig snö även när det börjar flackar ut. tailen ska vara lite rest men även vara utformad (tom. förberedd?) för att fästa hudar.
*Skidan ska vara neutral i skäret utan över eller understyrning.
*Ingen mittmontering skidan ska till 95% köras framåt.
*Egenskaperna att sätta en landning från ett dropp prioriteras mycket högre än diverse akrobatiska övningar på vägen dit.
*Dämpning då, ja tillräckligt krispig för att känna att det är lössnö man åker på men även bra egenskaper på vindpackat blandat före (som det ofta är i Åre). Så hög dämpning i låga frekvenser och låg i högre?

Jag tror jag fick med allt nu.
/Ingemar

Senast ändrad:
Jarle sa:
FF
Borde det inte ha mer att göra med olika materials förmåga att "trolla bort" energi? En aluskiva på 1 cm är ju betydligt bättre på att transportera vibrationer än 0,5 cm gummi. Således borde skidans tjocklek vara ganska betydelselös?
Självklart bör en massa gummi göra skidan mer dämpad! Men är detta något man verkligen brukar lägga in som ett lager i skidan? Används inte detta bara till infästningen av stålkanten så den inte ska lossna pga temperaturväxlingar? Jag hittade artikeln jag leta efter, den kan du se här

Core material seems to have little effect, if any on a ski's damping properties. Softer
woods seem to be slightly damper and absorb vibrations more rapidly than hard stiff
woods. Core thickness seems to play a more important part in a ski\'s damping
characteristics. A thicker ski absorbs vibrations more quickly, making a thick ski damper
than a thin one. By using softer woods and thicker cores, damping can be optimised.
Detta förklarar varför mina gamla tjocka EHP193 känns så väldämpade antar jag.

FF sa:
Jarle sa:
FF
Borde det inte ha mer att göra med olika materials förmåga att "trolla bort" energi? En aluskiva på 1 cm är ju betydligt bättre på att transportera vibrationer än 0,5 cm gummi. Således borde skidans tjocklek vara ganska betydelselös?
Självklart bör en massa gummi göra skidan mer dämpad! Men är detta något man verkligen brukar lägga in som ett lager i skidan? Används inte detta bara till infästningen av stålkanten så den inte ska lossna pga temperaturväxlingar? Jag hittade artikeln jag leta efter, den kan du se här

Core material seems to have little effect, if any on a ski's damping properties. Softer
woods seem to be slightly damper and absorb vibrations more rapidly than hard stiff
woods. Core thickness seems to play a more important part in a ski\'s damping
characteristics. A thicker ski absorbs vibrations more quickly, making a thick ski damper
than a thin one. By using softer woods and thicker cores, damping can be optimised.
Detta förklarar varför mina gamla tjocka EHP193 känns så väldämpade antar jag.
Ah, nu är jag med, lägre densitet på trät = tjockare kärna för samma styvhet = mer dämpat. Agreed.

Asp har ju låg densitet//shameless selfpromotion :P

FF sa:
Självklart bör en massa gummi göra skidan mer dämpad! Men är detta något man verkligen brukar lägga in som ett lager i skidan?
Ja.

Ikke et helt lag, men strips med gummi.

At artikkelen du linker til ikke har gummi i skiene gjør faktisk resultatene ganske uinteressante eller i beste fall usikre. Hvor mye av dempingen som skyldes gummi vet jeg ikke, men den er trolig viktigere enn kjernematerialet. Prøv å sprette en ball laget av butylgummi, så skjønner du hvorfor.

Svårt ämne. Man skulle behöva bygga 20 par själv för att verkligen få koll på vad som skapar en viss känsla. Funderar också på hur en varierande dämpning längs skidan uppfattas. Tok-puck-dämp där man står och super-krisp längre ut, hur känns det så att säga..?

Tur att det finns de som har koll redan...

Senast ändrad:
MarkusO sa:
Svårt ämne. Man skulle behöva bygga 20 par själv för att verkligen få koll på vad som skapar en viss känsla. Funderar också på hur en varierande dämpning längs skidan uppfattas. Tok-puck-dämp där man står och super-krisp längre ut, hur känns det så att säga..?

Tur att det finns de som har koll redan...
Det här är jag väldigt intresserad av.
Så som jag ser det så är det som ger dig feedback är det som är direkt under foten/bindningen.
Ser man på de olika parametrarna som dikterar vikt och flex på en chargeskida, så tycker, iaf jag, att man ser ett mönster med att den har mest material under foten.
Rossignol körde ett tag på (B-Squad tex) att ha en gummiplatta där bindningen skulle monteras. Det var en väldigt dämpad skida. Skumt nog hade den en skumkärna.
EHP193 06/07 (som FF tidigare har tagit upp) var riktigt tjocka under foten, men väldigt tunna nosar.
Rocker2 har "honeycomb" i tip och tail. Det är väl de exemplen jag kommer på, på rak arm.

Det hade vart väldigt kul att testa en skida som egentligen borde kännas som en tur-papp, men biffa till den bara under foten, och se vilken effekt man skulle få ut av det.
I ett så extremt exempel så tror jag att det skulle kännas som att man åkte på en väldigt kort skida...men en väldigt dämpad kort skida.

Eller så kan man slänga in ett elektriskt ledande material genom hela skida som via ett chip omvandlar rörelseenergi till elektricitet som i sin tur tänder en lampa i fram på skidan.
Pretty freakin space age if you ask me!

Piezoelektriske materialer har fordelen at du kan tune for visse frekvenser, i motsetning til gummi, som demper raske svingninger bra, og trege svingninger dårlig. (Positivt i mine øyne, ymmv.)

PNyberg sa:
Det hade vart väldigt kul att testa en skida som egentligen borde kännas som en tur-papp, men biffa till den bara under foten, och se vilken effekt man skulle få ut av det.
Armada JJ ? nos o tail e ju som ett pappersark i flex iaf men rätt mkt biffigare under fot...

LawndartGustav sa:
PNyberg sa:
Armada JJ ? nos o tail e ju som ett pappersark i flex iaf men rätt mkt biffigare under fot...
Ja fast nä. Armada JJ är styv under foten, men saknar dämpande element. Det märker man när man borrar i ett par. Det känns ungefär som att man borrar i frigolit.
Jag vill testa något som har ngt väldigt dämpande, men bara under foten. Detta är mest för att kunna se hur mycket roll materialval i tip och tail egentligen har.

För det första, det är underbart vilken ubernördig skidbyggartråd detta är. Ingen räds att diskutera de mest obskyra petitesser, här får alla vara med. Massa creds till alla deltagande!

För det andra inser jag att det kanske blev lite väl nördigt och off-topic med länken om skidors dämpning medmera. Vi som snackar här har väl (förutom SiSt då) egentligen ganska ringa kunskap om ämnet? Alltså, vi vet ju hur vi vill att skidorna ska bete sig och vi kan spekulera kring hur detta kan uppnås, men det blir lite snillen spekulerar över det hela ;) Vi borde kanske anordna ett studiebesök på en skidfabrik så vi alla kan prata samma språk sedan ;)

Anyway, jag gillade konceptet med turspåren upp på ena skidan och utförs på den andra. Kanske går att utveckla utförslöpan till ett litet roligare linjeval med nåt hopp i mitten? Snyggaste skidorna som gjorts tycker jag är EHP med de tecknade bergen och detta är ju lite liknande koncept. Jag gillade även den stora flingan på Haellgrens förslag. Vore kul om det gick att få med. Johan?

Hur är det tänkt att skidan skall distribueras i slutändan? Säljer man den via nätet och kapar kostnaderna som butik mm innebär kanske även en student som jag kan ha råd med den. Det vore kul... Jag personligen är nog tyvärr en rätt köpsvag kund för tillfället.

Nu ska jag steka fläskkotlett. Det är som bacon. Nästan. Fast mer.

FF sa:
För det första, det är underbart vilken ubernördig skidbyggartråd detta är. Ingen räds att diskutera de mest obskyra petitesser, här får alla vara med. Massa creds till alla deltagande!

För det andra inser jag att det kanske blev lite väl nördigt och off-topic med länken om skidors dämpning medmera. Vi som snackar här har väl (förutom SiSt då) egentligen ganska ringa kunskap om ämnet? Alltså, vi vet ju hur vi vill att skidorna ska bete sig och vi kan spekulera kring hur detta kan uppnås, men det blir lite snillen spekulerar över det hela ;) Vi borde kanske anordna ett studiebesök på en skidfabrik så vi alla kan prata samma språk sedan ;)

Anyway, jag gillade konceptet med turspåren upp på ena skidan och utförs på den andra. Kanske går att utveckla utförslöpan till ett litet roligare linjeval med nåt hopp i mitten? Snyggaste skidorna som gjorts tycker jag är EHP med de tecknade bergen och detta är ju lite liknande koncept. Jag gillade även den stora flingan på Haellgrens förslag. Vore kul om det gick att få med. Johan?

Hur är det tänkt att skidan skall distribueras i slutändan? Säljer man den via nätet och kapar kostnaderna som butik mm innebär kanske även en student som jag kan ha råd med den. Det vore kul... Jag personligen är nog tyvärr en rätt köpsvag kund för tillfället.

Nu ska jag steka fläskkotlett. Det är som bacon. Nästan. Fast mer.
När det gäller dämpning, kärnmaterial och andra konstruktionsparametrar kommer jag att be Calle Geijer eller någon annan från Extrem/Åre Skidfabrik kan komma in i tråden för att ge sin syn på det hela. Eftersom det är dom som ska bygga skidan så är deras synpunkter helt centrala i diskussionen som ska leda oss till en slutkonstruktion, eller i alla fall ett antal prototyper att utgå ifrån.

Precis som FF säger så är risken annars att vi som normalt sett mest åker på skidor och inte konstruerar dom väger in lite för mycket kataloginfo och hörsägen i värderingarna. SiSt är skidkonstruktör och har järnkoll, men för egen del känner jag att jag inte riktigt har någon fog för att påstå antingen det ena eller det andra. Men inte desto mindre är det enormt kul att göra just detta. För min del finns det knappast någon gräns för att det ska bli för mycket prylnörderi när det gäller skidor :)

Distributionen kommer med största sannolikhet att ske på samma sätt som med Extrems övriga sortiment, precis som vi har sagt från början. Tanken är inte att den här skidan ska få någon särbehandling senare när den är släppt som officiell modell. Det är inte rimligt att utveckla en distribution för en enda modell. Ett förslag som vi har diskuterat i takt med att grafikförslagen har utvecklats i tråden är dock att ta fram en speciell forumbaserad grafik som komplement till produktionsgrafiken (noterar du, Vattendroppe?). Den kan sedan eventuellt ska säljas rabatterat i en begränsad upplaga enbart till personer som har varit aktiva i tråden. Kanske med sitt eget forumalias i grafiken eller liknande. Vi är långt från ett beslut, men på något sätt kommer de som har varit delaktiga i projektet få möjlighet till någon form av specialdeal på skidorna hoppas vi och Extrem är med på banan där. Ett annat alternativ är att erbjuda skidan med två grafiker tex och ändå ha rabattdealen på en pre-order eller liknande. Vi får se vart vi landar. Något som man redan har noterat är att det är ganska komplext att ta fram skidor :)

MnO sa:
Ett förslag som vi har diskuterat i takt med att grafikförslagen har utvecklats i tråden är dock att ta fram en speciell forumbaserad grafik som komplement till produktionsgrafiken (noterar du, Vattendroppe?). Den kan sedan eventuellt ska säljas rabatterat i en begränsad upplaga enbart till personer som har varit aktiva i tråden. Kanske med sitt eget forumalias i grafiken eller liknande. Vi är långt från ett beslut, men på något sätt kommer de som har varit delaktiga i projektet få möjlighet till någon form av specialdeal på skidorna hoppas vi och Extrem är med på banan där. Ett annat alternativ är att erbjuda skidan med två grafiker tex och ändå ha rabattdealen på en pre-order eller liknande. Vi får se vart vi landar. Något som man redan har noterat är att det är ganska komplext att ta fram skidor :)
Copy that! :)

MnO sa:
Något som man redan har noterat är att det är ganska komplext att ta fram skidor :)
Hehe! Nu är det väl iof inte många utvecklingsavdelningar som består av så pass många viljor som det här forumet ;) Sen är det ju faktiskt så också att vi försöker skapa den optimala kompromissen medan en "vanlig" tillverkare har en linje med skidor där man kan åsätta de olika modellerna olika roller i samlingen.

Hej forumet, mitt namn är Calle Geijer och är (sedan juni 2011) en av de nya delägarna i Åre Skidfabrik. Först och främst skulle jag vilja tacka alla för det stora engagemanget i tråden, det har varit både väldigt spännande och lärorikt att följa inläggen. Den kunskapen om skidor som finns på forumet är verkligen imponerande och vi här uppe i fabriken är sjukt peppade på att sätta igång med att skissa på prototyper så snart MnO har sammanfattat alla önskemål och hittat en enighet i alla parametrar.

Även om jag åker väldigt mycket skidor och gjort ett antal säsonger i alperna, så har jag bara arbetat med fabriken i 1,5 år. Patrik och Stefan, som är grundarna till Extrem, har inte gjort annat än att konstruera snowboards och skidor de senaste 31 åren. Eftersom jag och MnO initierade hela projektet så kommer jag av rationella skäl även att vara koordinator från fabrikens sida, även om det deras kunskap som jag förmedlar.

Efter att ha följt tråden, så tänkte jag att fabrikens första inlägg egentligen skulle vara för att reda ut lite begrepp, definiera vissa saker samt berätta om vilka begränsningar vi har och inte har.

SHAPE
Med shape avses skidans form sett rakt uppifrån. Eftersom vi tillverkar våra egna aluminiumformar så kan vi göra skidans shape precis som ni önskar, här finns inga begränsningar (förutom maxlängd på 195 cm).

LÄNGD
Det verkar som om den mest efterfrågade längden på skidorna är i intervallet 185-192 cm. Från fabrikens sida har vi inga problem att göra modellen i två längder, om det efterfrågas. Vilka längder som i så fall ska tas fram är upp till er att bestämma. Jag är dock 191 cm lång själv, så personligen vill jag gärna se en lång variant, hehe.
Definition
Som ni säkert vet så mäter branschen skidors längd på olika sätt, där två mätsätt är vanligast – antingen mäter man "fågelvägen" (med ett måttband från tip till tail), eller mäter man längden som om skidan hade varit helt "platt" (i princip längden på belaget). Eftersom vi utgår från en datoriserad CAD-ritning, så mäter vi på Extrem skidan när den är helt platt. På grund av skidans spann-/rockerprofil, blir "fågelvägen" därför ca 2 cm kortare. Det gör såklart ingen skillnad i praktiken, så länge man är medveten om vilken metod som används, men vi håller oss gärna till den metod som vi är vana vid för att inte skapa förvirring i tillverkningen.

TRÄSLAG
Åre Skidfabriks erfarenhet är att man egentligen kan bygga skidor i de flesta träslag. Det som ofta styr val av träslag är tillgången. I USA använder man träslag som är vanliga för den kontinenten och i Europa använder man träslag som är vanliga i Europa. Fabrikens val av träslag avgörs framförallt av densiteten, elasticitetmodulen samt givetvis den tidigare erfarenheten med just det träslaget. Man får inte glömma att Stefan och Patrik nog har testat mer eller mindre varje träslag på marknaden under dessa 31 år. Utöver detta går det även utmärkt att kombinera träslag för att hitta karaktärer som inte går att hitta i ett enskilt träslag. Ofta kombinerar man då ett träslag med låg densitet med ett träslag med hög densitet. Så som vi hittills tolkar era önskemål är prestanda viktigare än att den ska vara väldigt lätt. Av den anledningen tror vi att skidan bör konstrueras i antingen ett träslag med relativt hög densitet (t.ex. björk), alternativt med kombinationsträslag av låg densitet (poppel) och hög densitet (bok). När vi sedan går in i prototypstadiet så kommer vi att bygga skidorna med olika träslag för testning.

DÄMPNING
För att effektivt dämpa vibrationerna i en skida är det enligt vår erfarenhet viktigast att ta bort vibrationerna som uppstår i tip och tail, eftersom de ej har markkontakt. Dessa vibrationer tenderar att fortplanta sig i hela skidan. Detta göra man, återigen enligt vår erfarenhet, bäst genom att ej ha samma material genom hela skidan, utan att bryta av vid tip och tail med annat material. För att detta ska fungera effektivt så ska dessa två material ha olika vibrationsfrekvenser, samt att materialet i tip och tail ej ska vara för tungt (om det är för tungt ger det i sig upphov till vibrationer). Normalt sett så används material såsom ABS, gummi och honeycomb för detta. Åre Skidfabrik använder idag mest gummi, eftersom detta ger bäst dämpande resultat. I vintras kom vi dock i kontakt med ett företag som har utvecklat ett nytt dämpande och spännande material, som bygger på honeycombs princip, dvs. ett väldigt lätt material som dämpar vibrationer mycket effektivt. Vi genomförde en del tester med detta i tip och tail på alpinskidor, samt byggde även prototyper till ett av armens specialförband, som använde skidorna under en stor NATO-övning i Norge. Resultat från både produktion och testning var positivt, varför vi gärna vill gå vidare med detta material. Vi har förstått att viktminskning i tip och tail är viktigt för att få ner svingvikten, varför vi tror att detta nya material är mycket lämpat för uppgiften.

När man sedan vill kontrollera graden av dämpning i en konstruktion kan man exempelvis även laborera med gummistringers av en viss bredd som fräser ner i träkärnan. Genom att variera bredd, längd och tjocklek på gummistringern når man olika nivåer av dämpning. Utöver detta så är det något av en praxis bland prestandaskidor att även lägga tunna gummistringers över stålkanterna. Det minskar vibrationerna som uppstår där, samt att det även ger bättre vidhäftning för stålkanterna.

SIDEWALL OCH KONSTRUKTION
Det har blivit lite av Extrems signum med kraftigt vinklade sidewalls, dock kan vi göra alla tänkbara sidewalls till Opinionskidan. Här finns väldigt få begränsningar.

Vi har idag som tanke att göra skidan i vår semi-sandwich, eftersom vi anser den vara en av marknadens mest hållbara konstruktioner. Under foten är det en sandwich-konstruktion, fast att topsheet går ner någon millimeter mot stålkanten (då minskar risken för "chippning"). Mot tip och tail så övergår konstruktionen mot en cap-konstruktion där topsheet går hela vägen ner mot stålkanten, vilket helt eliminerar "chippning".

STÅLKANT I TIP OCH TAIL
Vi kan bygga vilket som. Fördelen med stålkant i tip och tail är framförallt två:
1. När man "slår ner" tailarna i marken, så skyddar en stålkant från att tailen ska skadas. Med andra ord så minskar man reklamationerna med att ha stålkant i tail.
2. När vi grovslipar skidorna efter att de tas ur pressen görs det för hand. Det är mycket lättare att slipa med stöd mot stålkanten i detta moment. Har man ej stålkant få man vara väldigt försiktig när man går över från den hårda stålkanten till tip/tail utan stålkant. Annars är det risk att man får en "fördjupning" i tipen/tailen, vilket blir estetiskt fult och leder till att vi måste sortera ut skidan som b-sortering.

Ur ett tillverknings- och kvalitetsperspektiv är det alltså med en fördel att förse skidan med stålkant i tip och tail, i alla fall så länge det handlar om att bygga skidor för hand. Viktmässigt spelar det mycket liten roll. De 20-40cm stålkant som i så fall tas bort väger inte många gram.

ROCKERPROFIL
Efter att ha följt tråden sen starten konstaterar vi att den mest förekommande åsikten när det gäller rockerprofil är att någon form av low rise passar bäst för skidan. Idag bygger vi många modeller med små variationer av vår rockerprofil, som är elliptiskt formad. Som ni säkert vet så är en ellips uppbyggd av flera olika radier. I vår rockerform är radien i början väldigt stor för att sedan övergå gradvis till en mindre radie. En av anledningarna till att vi har tagit fram denna profil är att övergången från "platt skida" till "rockerstart" blir mycket mjuk. Det blir därför ingen brant "knäck" vid denna övergång, som riskerar att bromsa snön. Efter diskussion med MnO och testgruppen har vi kommit överrens om att behålla den mjuka initeringen av rockern. Tiphöjd och slutform ut mot tippen är däremot fortfarande föremål för diskussion och där inväntar vi besked från MnO:s och de övrigas sammanställning av idéerna här i inlägget.

SPANN UNDER FOT
Det verkar finnas konsensus runt "… att ha ett par mm spann under foten, som man trampar ut efter hand.". Detta är även vår erfarenhet från fabriken. Med ett par mm spann så behåller man spänsten och livslängden på skidan längre.
Definition/avgränsning
Vad gäller själva spannet på en skida så finns en toleransnivå på ca +/- 1 mm. Med andra ord så kan ett önskat spann om 3 mm lika gärna bli 2 mm som 4 mm. Detta är inte unikt för Åre Skidfabrik, utan beror framförallt på att vi använder träkärnor, som är ett levande material. Beroende på temperaturskillnad och luftfuktighet, som framförallt påverkar träkärnan, men även övriga material i skidan, så är det väldigt svårt att komma en viss differens. När vi talar om spann, så måste vi även komma överens om är hur vi mäter själva spannet. Vår rutin på fabriken är att alltid mäta spannet när skidorna ligger "belag mot belag" mot varandra på ett bord, dvs. spannets form med belastning av skidornas egen vikt. Att försöka mäta spannet stående ger för stora felmarginaler. Om det är ok med alla så skulle vi gärna vilja fortsätta att mäta spannet som vi gör idag, eftersom det ger mest exakt värde.

GRAFIK
Eftersom skidgrafik tenderar att ta väldigt lång tid att arbeta fram, så har vi redan tjuvstartat med detta. Vi hade haft ögonen på Timur Kinali, som bland annat gör mycket design åt Surfakademin, och frågade om han ville göra grafiken. Vi har kommit relativt långt i processen och grafiken känns riktigt bra. Vi önskar göra en skissrunda till, för att sedan visa er hur den är tänkt att se ut. Denna grafik är tänkt att vara som standardgrafik på skidan. Dock är vi, precis som SiSt påpekade i ett inlägg, grafiskt väldigt flexibla i fabriken. Om forumet önskar ta fram en egen "forumgrafik", så är det inga som helst problem för oss, det vore bara kul! Utöver unik grafik för forumet, så skulle vi även kunna sälja denna forum edition till ett förmånligt pris till er som varit engagerade i tråden.

Det var allt för nu, hoppas mina svar gav lite vägledning och att vi kan gå in i nästa fas med att konkretisera modellen.

Ha det bra alla och tack återigen för att ni är så engagerade, det är skitkul!

/ Calle Geijer och resten av fabriken

Senast ändrad:
Grymt bra inlägg! Det känns som att du har bra koll och vill ta projektet precis i samma riktning som alla andra.

Intressant det där med längden, skönt att få ett förtydligande. Det märks ju verkligen att vissa märken kör CAD-längd och inte post-produktionslängden. Min tanke är att alla har angett längder "fågelvägen", så det kanske behövs plussas på 2cm när skidan snickras ihop i datorn. För jag tror nog att inte ens Jarle vill ha en "186-skida som bara är 184".

AreSkidfabrik sa:
STÅLKANT I TIP OCH TAIL
Vi kan bygga vilket som. Fördelen med stålkant i tip och tail är framförallt två:
1. När man "slår ner" tailarna i marken, så skyddar en stålkant från att tailen ska skadas. Med andra ord så minskar man reklamationerna med att ha stålkant i tail.
2. När vi grovslipar skidorna efter att de tas ur pressen görs det för hand. Det är mycket lättare att slipa med stöd mot stålkanten i detta moment. Har man ej stålkant få man vara väldigt försiktig när man går över från den hårda stålkanten till tip/tail utan stålkant. Annars är det risk att man får en "fördjupning" i tipen/tailen, vilket blir estetiskt fult och leder till att vi måste sortera ut skidan som b-sortering.

Ur ett tillverknings- och kvalitetsperspektiv är det alltså med en fördel att förse skidan med stålkant i tip och tail, i alla fall så länge det handlar om att bygga skidor för hand. Viktmässigt spelar det mycket liten roll. De 20-40cm stålkant som i så fall tas bort väger inte många gram.
Hur är det med alternativet utan stålkant i tip och tail, men med en liten "ställa-ner-på-kant" i änden på tailen? Jag säger inte att vi ska göra så, jag undrar bara om det går att bygga.

AreSkidfabrik sa:
massa bra

STÅLKANT I TIP OCH TAIL

massa mer bra

/ Calle Geijer och resten av fabriken
+1

Carled sa:
För jag tror nog att inte ens Jarle vill ha en "186-skida som bara är 184".
Det är faktiskt precis det jag vill :D

Calle och resten av Åregänget:
Låter spännande med ert nya material, hoppas ni kör på det, alltid kul med nytt! I övrigt tycker jag att stålkant runt om är en vettig idé, finns så mycket skräp att krocka med.

Bra projekt!
En sak som jag har funderat på är om man inte skulle kunna göra samma skida med olika flex i samma längder.
När man köper längdskidor finns ju samma modell men med olika flex beroende på ens vikt. Med utförsskidor får man rådet att gå upp i längd ifall man väger mycket och tjejer som ofta väger lite mindre får speciella tjejskidor. Om man är kraftigt överviktig och kort är standardrådet att gå upp i längd men det kan ju kanske vara bökigt att hantera 190 skidor om man är 170 (ej personliga erfarenheter). Jag tror att känslan av längd på skidorna hänger starkt ihop med ens egen längd. En liten skidtillverkare skulle ju kanske kunna ha en konkurrensfördel med att tillverka efter beställning med det flexet man vill ha - tex tre olika flex: mjuk, mellan, hård. Valet mellan dessa begöver ju inte heller bara bero på vikt men även på preferenser.
Realistiskt eller bara dumt?

AreSkidfabrik sa:
....företag ...utvecklat ett nytt dämpande och spännande material... honeycomb...lätt material ... dämpar vibrationer mycket effektivt... prototyper... armens specialförband ... NATO-övning. ...viktminskning i tip och tail ... svingvikt
:D
Ett buzzword-flöde som i sanning imponererar! *Drewl*

erik_lagg sa:
Bra projekt!
En sak som jag har funderat på är om man inte skulle kunna göra samma skida med olika flex i samma längder.
När man köper längdskidor finns ju samma modell men med olika flex beroende på ens vikt. Med utförsskidor får man rådet att gå upp i längd ifall man väger mycket och tjejer som ofta väger lite mindre får speciella tjejskidor. Om man är kraftigt överviktig och kort är standardrådet att gå upp i längd men det kan ju kanske vara bökigt att hantera 190 skidor om man är 170 (ej personliga erfarenheter). Jag tror att känslan av längd på skidorna hänger starkt ihop med ens egen längd. En liten skidtillverkare skulle ju kanske kunna ha en konkurrensfördel med att tillverka efter beställning med det flexet man vill ha - tex tre olika flex: mjuk, mellan, hård. Valet mellan dessa begöver ju inte heller bara bero på vikt men även på preferenser.
Realistiskt eller bara dumt?
Ingen dum idé och jag tror i alla fall efter att ha tagit mig en titt i fabriken förra året att det dessutom rent tekniskt är möjligt. Jag tror att problemet ligger i omställningstider i fabriken framförallt och kanske även lagerkostnader iom att det i princip handlar om tre fristående modeller ur ett produktions- och lagerperspektiv. Däremot är den rent tekniska kostnaden för att ändra flexet inte speciellt stor, iom att man kan använda samma aluminiumformar. Jag tror dock att det faller på att volymerna är så pass små och att det blir bökigt med distribution. Det stora flertalet kommer ändå att hitta rätt skida i linjen om man har ett medelflex och två eller flera väl valda längder. Men jag håller med dig om att det skulle vara något som gör att en liten tillverkare kan tillföra en parameter som man aldrig ser hos de större producenterna. Det finns ju exempel på skidföretag som bygger mer eller mindre customkonstruktioner, inkl flexvariationer, men de har aldrig blivit direkt omtalade (tex Capital, Birdos och Folsom). Jag tror att ett flexval skulle vara något för komplext för många åkare. De flesta som vill ha en snällare eller en stabilare skida väljer helt enkelt en annan modell.

Sen ska vi väl inte ens prata om våndan som skulle uppstå om man var tvungen att välja flexvariant vid beställning. Jag som brukar må smått dåligt bara av att bestämma längd och monteringspunkt :)

Här kommer en video som visar hur ett par skidor byggs. Viss varning utfärdas för varumärkesfrosseri i inledningen, men det är ändå en riktigt bra video som visar fabriken där skidorna ska byggas vad det lider:

(hämtad från Extrems hemsida)

Här ser man en del av de moment som Calle nämner ovan, tex gummidämpning vid stålkanter, gummistringer (skymtar förbi) och den grovsågning/slipning som förenklas om stålkanten är hel längs hela tip- och tail. Överlag ger det en rätt bra förståelse över hur processen går till. Jag kan tex tänka mig att det är väldigt mycket enklare att såga ut formen på skidan om stålkanten fungerar som stöd för sågbladet och grovslipningen efter att ha sett det där... (@ 2.26)

Senast ändrad:
MnO sa:
Här kommer en video som visar hur ett par skidor byggs. Viss varning utfärdas för varumärkesfrosseri i inledningen, men det är ändå en riktigt bra video som visar fabriken där skidorna ska byggas vad det lider.
Det var intressant att se. Kommer det finnas någon blogg på freeride eller återkoppling i denna tråden där man får se med bilder osv. hur bygget går? Det skulle vara oerhört trevligt att se skapelsen komma till liv. Gärna med testkörningar, vad som går fel, vad som fungerar bra... Lite som "en skidbyggares dagbok".

Freeridefredde sa:
MnO sa:
Här kommer en video som visar hur ett par skidor byggs. Viss varning utfärdas för varumärkesfrosseri i inledningen, men det är ändå en riktigt bra video som visar fabriken där skidorna ska byggas vad det lider.
Det var intressant att se. Kommer det finnas någon blogg på freeride eller återkoppling i denna tråden där man får se med bilder osv. hur bygget går? Det skulle vara oerhört trevligt att se skapelsen komma till liv. Gärna med testkörningar, vad som går fel, vad som fungerar bra... Lite som "en skidbyggares dagbok".
Kan väl kanske vara bra med en projektblogg. Bra idé där!

Riktigt givande och väldigt bra inlägg från "fabriken".

Men på tal om att konkretisera modellen, vad är det för synpunkter som saknas för att börja skissa på förslag 1.0?

Det ska även bli spännande att få se grafikförslaget, kanske behöver man inte göra "forummodellen" så mycket annorlunda, kanske räcker det med att lägga till Frerideflingan i tip eller tail, om det är okey med upphovsrätt med mera?!

ABadHabit sa:
Riktigt givande och väldigt bra inlägg från "fabriken".

Men på tal om att konkretisera modellen, vad är det för synpunkter som saknas för att börja skissa på förslag 1.0?
Ingenting saknas. Vi har redan börjat att skissa.

Vi i projektgruppen har efter den inledande diskussionen en ganska bra bild av hur skidan ska se ut. Den senaste veckan har vi synat alla synpunkter och har därefter diskuterat möjligheter och begränsningar i Åre Skidfabriks nuvarande tillverkning (pressformarnas rockerbegränsningar, maximal längd, shape/skärning, mm). Den dialog vi har haft har sammanfattats bra av Calle Geijer ovan. Vi kan nu konstatera att vi kommer att kunna bygga den typ av early/low rise rocker som vi siktade på att ta fram, och det var något som var aningen oklart innan. Det finns vissa begränsningar när det gäller möjligheten att ändra formen på pressblock och liknande.

Vi har också spenderat delar av veckan med att diskutera för- och nackdelar med olika rockerkurvor och har gjort en analys av ett antal utvalda skidor på marknaden för att plocka russinen ur kakorna lite här och där. Det kommer att leda fram till ett första "skarpt" förslag på en rockerprofil när vi har fått till en bra ritning på det.

Jag ska sätta mig ner och gå igenom hela inlägget igen och därefter försöka mig på att få till några olika förslag på shaper som sedan får ligga till grund för konstruktörernas framtagande av CAD-ritningar senare. Problemet för stunden är att vi har fått en stor mängd information och idéer och det tar tid att bearbeta och sammanfoga allt. Vi i gruppen jobbar ju inte med det här och därmed har vi begränsad tid att lägga ner. Men det känns enormt inspirerande att ta nästa steg i projektet nu och börja jobba mot att få fram ett antal åkbara prototyper.

Vi har fokuserat på shapen från skidans mitt och framåt än så länge. Här är några skisser som vi har haft som diskussionsunderlag:

Elliptic_med_kurvor.JPG

Vi utgår från Extrems nuvarande "Elliptic rocker", eftersom vi då har en bas som finns förankrad i produktionen. Tanken är att förlänga "rocker-radien", framförallt i de sista 20cm:arna för att minsta moståndet i åkning i djup och lätt snö, dvs low-rise-tanken. Ingen rocker är spikad än, utan det är ett underlag för diskussionen med konstruktörerna.

Här är några olika radier/rockershapes sammanfogade i en bild. Det lutar åt något i stil med den gröna eller den röda profilen, efter att vi har gått igenom åsikterna i inlägget.
Elliptic_olika_rockers.JPG

En del av vår marknadsanalys (notera att bilderna inte är full ut skalenliga, utan det är mer för att jämföra geometrier i rockerval):
Rockers.jpg

Edit: Bilderna blir tyvärr lite små märker jag, men jag vet inte vad jag ska göra åt det...

Senast ändrad:
ABadHabit sa:
Det ska även bli spännande att få se grafikförslaget, kanske behöver man inte göra "forummodellen" så mycket annorlunda, kanske räcker det med att lägga till Frerideflingan i tip eller tail, om det är okey med upphovsrätt med mera?!
Personligen tycker jag att det skulle vara roligare med en forumgrafik som skiljde sig mer än så från originalet. Speciellt om jag själv fick vara med att utforma grafikförslaget :D

Gröna rockerlinjen, ( patron/helldoradon formen ) är nog den formen på rocker som jag iaf känt mig bäst/tryggast på i 30cm puder. Nästan omöjlig att få dyktendenser med vilket gör att åkningen blivit mera upprätt och självklar. Då pratar jag ur mitt perspektiv, dvs en som fortfarande håller på att utvecklas i pudret. Ordentlig dämpning utan att för den skull bli livlös samt ett djävla bett i pisten på det så är skidan klar : )

Har inte tittat i den här tråden på länge, men måste säga att det här börjar bli spännande på riktigt. Särskilt kul att fabriken själv är med och återkopplar. Lycka till, håller tummarna för er!

Så här efter ett antal veckors fri diskussion har jag gjort ett försök till att sammanställa vad som har sagts i tråden så här långt. Jag har fokuserat på de parametrar som går att sammanfatta på ett lite mer matematiskt sätt. I tråden finns massor av idéer som rör konstruktioner, balans, skärningar och en massa annat intressant, men de är mycket svåra att få ner i kortare ordalag och kan inte heller lyftas ur sitt sammanhang. Jag har inte sorterat något och i sann demokratisk anda är allas åsikter lika mycket värda. De som kommer överst i listorna är helt enkelt de som uttalade sig först i tråden. För att förenkla det hela har jag tagit ett medelvärde av respektive åkare åsikt i de fall där ett intervall har angetts (tex när det gäller längd och bredd). Det har varit MYCKET information att gå igenom, så jag lägger en reservation för att jag har gjort några fel på vägen. Ser ni att ni har blivit felciterade nedan, så hojta till så ändrar jag. Jag räknar med att redigera det här inlägget ett par gånger innan jag är klar.

Midjebredd
112,5 (FF)
115 (JL76, Jarle, GOS, AKvS, PhatFred)
118 (PNyberg, MarkusO, Noljas Alp, Pillard)
117 (MnO, IngemarH79, Carled)
110 (Revolutionrock, Nojlas Sve)
116 (ErikW)
120 (Tobbe101)

Medel: 115,68mm
Median: 116mm

Precis som förväntat hamnar vi runt ett snitt på 115mm om vi tittar på snittet bland inläggets postare. Det är en blandning av åkare som föredrar lite smalare skidor och de som vill ha lite bredare. Något som är aningen förvånande är att forumet är väldigt överrens på den här punkten. Det är nästan inte någon som föredrar skidor vare sig över 110 eller över 120mm. Vart vi slutligen hamnar beror på hur skidans rocker mm görs och jag tror inte att några mm upp eller ner spelar så stor roll i slutändan. Om vi optimerar mer för flyt går vi förmodligen lite bredare upp till 116-118, men om vi lägger en rocker och sidoshape som är lite mer åt pisthållet (inte pist... men lite mer däråt) så kommer bredden att bli 114-115. Även konstruktionen spelar in. En tyngre och styvare konstruktion kommer bli smidigare med 115 i bredd jämfört med 118, medans man kan gå upp mot 118-119 med en lite mjukare och snällare konstruktion. Det här blir en dialog med skidkonstruktörerna.

Längd
188 (FF, JL76, Carled)
185 (Jarle
186 (GOS, ErikW
189 (PNyberg, Pillard
187 (MarkusO, PhatFred)
175 (Revolutionrock) - ej med i medelvärde. Bättre att invänta en kortare längd om man vill ha sub 180.
187-191 (AKvS)
190 (Tobbe101)

Medel: 187cm
Median: 188cm

Det ligger nära till hands att föreslå två längder, men det är inte helt självklart vad man ska välja då. Risken är då att man gör längder där den ena känns lite för kort och den andra för lång för väldigt många. Mitt förslag är att vi siktar på en optimal längd, och sedan bygger linjen uppåt och neråt från det. En 186:a och en 192:a kanske?

Radie
22m(FF+Noljas+MnO+Revolutionrock, AKvS, Pillard, Tobbe101)
25m(JL76+ErikW)
27m (Jarle)
21m (GOS)
25m i fronten och 40m i tailen (PNyberg)
24m (MarkusO)
23m (PhatFred, Carled)

Medel: 23,14m
Median: 22m

De flesta verkar vara överrens om radien. Även här kan senare designparametrar påverka valet, men det finns inget som motiverar att vi väljer någon annan radie än någon i intervallet 21-24m.

Stance
-6 (Jarle, MnO)
-4 (GOS)
-5,5 (PNyberg)
-6,5 (AKvS)
-3 (MarkusO modern charge)
-5 (Markus O trad mount)
Traditionell (PhatFred, IngemarH79)

Här har vi ett klart tunnare underlag att jobba med, men det lutar åt att vi gör en skida som är balanserad runt -5 till -6 och som därmed tillåter montering från -3 bak till -8 och därmed passar allt från de som föredrar en modern stance till de som hellre åker mer traditionellt. Rockerkurvans utformning är helt central här iom att en alltför centrerad montering helt enkelt inte fungerar om man inte anpassar rockerkurvan därefter.

Indrag
40cm fram, 30cm bak (FF)
Lätt indrag fram och bak (JL76, GOS, IngemarH79)
15cm med indrag 2-3mm (Carled)
24cm rakt indrag (Jarle)
Raka sektioner följt av indrag (MnO, PNyberg)
Sektioner med minskad skärning följt av indrag (MarkusO)
Tapered nose (Nojlas)
25cm indrag fram
Minimalt med indrag. Ej 5-point. Lång kant för grepp i pisten. (PhatFred)

Den här parametern är svårare att sammanfatta, men det står helt klart att majoriteten föredrar indragen skärning. Med negativt indrag menar jag att skidan smalnar av och med rakt indrag avlutas skärningen en bit in i skidan. Vi kommer att ta till oss av idéerna och ta fram ett antal förslag att jobba vidare med.

Tiprocker
Lowrise 65mm(FF, JL76, Jarle, GOS, PNyberg, MarkusO, MnO)
45-55cm lowrise lätt progressive (MnO, MarkusO, Jarle)
45cm early rise (Revolutionrock)
Som Rocker2 (GOS)
Lowrise med slutböj (PNyberg)
Låg, jämn och mjuk utan knäckar (MnO, Pillard)
Lång och låg tiprocker som harmoniserar med den indragna skärningen.(flera)

Här är forumet rörande överrens. Det är low rise som gäller. Vi kommer att kombinera Extrems nuvarande mjuka insteg i rockern ("halva" Elliptic rockern) med en ny form på spetsen med betydligt mindre slutvinkel. Det blir en kombination mellan Rocker2, Line Opus, Atomic Automatic och Nordica Patron i princip, med inslag av Downs rocker. Det här är den parameter som vi har diskuterat mest än så länge i gruppen och vi börjar komma överrens om en lösning.

Tailrocker
Tailrocker med lite mer stöd bakåt (PNyberg mfl)
Platt tail
Plan bakom foten ganska långt för stöd bakåt. 38cm. (MarkusO)
Väldigt lite tailrocker (AKvS)
Colourtip (MnO, PhatFred)
Inte för mycket tailrocker (PhatFred)
Tailrocker ska inte kombineras med mjuk tail (allmänt)
Nästan ingen(FF)
Mindre tailrocker än tiprocker (allmänt)

Den allmänna uppfattningen verkar vara att tailrockern ska hållas relativt moderat för att bibehålla svar i pisten och stöd bakåt utanför. Väldigt få vill ha en mjuk tail, utan vi pratar en svarande tail som snällas upp en aning med ett uns tailrocker. Det kommer att bli en twintip i någon form, men inte för att landa baklänges, utan för att kunna backa i trånga lägen och för att få en lite mer slarvevänlig tail.

Flex
Harmoniskt (flera)
Styv i tailen och under foten (flera)
Styv under foten och mjuk i tip och tail (enstaka)
Jämn flexkurva av medelkaraktär (MnO)

Många idéer och det landar förmodligen i en harmonisk flexkurva utformad efter vad Stefan och Patrik tycker när de läser igenom önskemål om känsla. För denna punkt är det mycket värdefullt att jobba med erfarna skidbyggare.

Spann
3mm (FF+JL76+AKvS)
2mm (MnO, Jarle)
Lite spann (Revolutionrock)
Negativt (EricW)
Några mm spann som sätter sig till plant (allmänt)

Med några få undantag föredras ett lågt spann som sedan åks ner mot en platt skida när skidan sätter sig. Enligt Calle Geijers tidigare inlägg är det svårt att exakt bestämma en skidas spann pga variationer i träkärnorna. Det innebär att vi förmodligen kommer att förse skidan med ett spann på några få mm, men med utrymme för en viss variation.

Taper
Lite pintail(FF)
10mm (JL76+MnO)
13mm (Jarle
11mm (PNyberg)
12mm (MarkusO, Nojlas)
7,5mm (Revolutionrock)
17mm (ErikW)

Medel: 11,56mm
Median: 11mm

Här har vi en samling mycket vettiga åsikter att luta oss mot och vi följer förmodligen forumets åsikt rakt av, lite beroende på hur skärningen i övrigt utformas.

Konstruktion
Ingen metall, men biffig (FF)
Ingen metall, med kolfiber (JL76)
Väldämpat, men med pop, gärna med kolfiber (Jarle)
Metall (GOS, PNyberg, Revolutionrock, AKvS
Ankare i metall i nosen, skuren metall (PNyberg
Väldämpat, men utan att tappa närkontakt med underlaget (MnO, MarkusO)
Inte dämpa bort snökänslan (AKvS)
Kolfiber (JL76, PNyberg)
Respons och mycket pop (Tobbe101)
Dämp nog för stabilitet, men inte så att man inte känner vilken snö man åker på (IngemarH79)

Här spretar det rejält, precis som förväntat. Den här punkten baseras väldigt mycket på vad Stefan och Patrik anser om konstruktionen. Vi kommer att försöka formulera vad vi vill ha i egenskaper och sedan får konstruktörerna använda sin rutin för att försöka få till det. Med största säkerhet kommer ett antal prototyper med olika konstruktion att tas fram. Förhoppningsvis kan de teståkas av ett antal personer som har varit aktiva i tråden så att vi får ett antal åsikter att basera beslutet om slutkonstruktion på.

Övrigt
Bakände rak för stighudar (JL76, AKvS, IngemarH79)
Hinge-flex i nosen (GOS och PNyberg)
Bulletnose (PNyberg)
Båtform i nosen "Smiletail" (MarkusO)
Längre radie i tailen än i nosen (PNyberg)
Balans mellan spår och slarve och vare sig över- eller understyrning (flera)
Lång och slank nos för att lätt fästa stighudar (Nojlas)
Tjocka, hållbara kanter (Tobbe101)
Big Pen för mycket dämpade - ingen känsla för lössnön (IngermarH79)
Stabilitet bakåt i drop framför jib (IngemarH79 med flera)

Som avslutning nämns här ett antal tankar som vi kommer att ta hänsyn till under konstruktionsprocessen på ett eller annat sätt.

Fortsättning

Processen med att ta fram en grafik fortlöper parallellt med två spår. Dels den "officiella" varianten från Timur Kinali och dels en forumvariant med Vattendroppe som samordnare.

Nästa steg blir att i samråd med Calle Geijer och de andra på Extrem ta fram ett antal alternativ på ritbordet. Naturligtvis kommer vi att lägga ut ritningarna på forumet så att vi kan ta in kritik och åsikter på vägen.

Senast ändrad:
Jäklar vad det börjar hända grejer! Såg att jag inte hade något midjemått med där, om det förändrar något så hade 117mm, varit jäkligt schysst. ;-)

Ang. längderna (186 och 192 låter jättebra!), blir det så att man gör mallarna 188 och 194, pressar och gör skidorna och sedan trycker 186 och 192 på topsheeten, eller? Det hade jag nog förespråkat. en 190'a som längsta blir inte jättemycket att hänga i granen nämligen...

Carled sa:
Jäklar vad det börjar hända grejer! Såg att jag inte hade något midjemått med där, om det förändrar något så hade 117mm, varit jäkligt schysst. ;-)

Ang. längderna (186 och 192 låter jättebra!), blir det så att man gör mallarna 188 och 194, pressar och gör skidorna och sedan trycker 186 och 192 på topsheeten, eller? Det hade jag nog förespråkat. en 190'a som längsta blir inte jättemycket att hänga i granen nämligen...
Hm, jag tyckte mitt midjemått ramlat bort med. 118 är ju verkligen den perfekta skidan.

I övrigt är ju den röda eller gröna rockerkurvan klart mest tilltalande.

Vad är förresten oddsen att en prototyp kan finnas tillgänglig till skidtestarhelgen i Tandå? Blir sjukt sugen på att testa :)

Vill bara påpeka att jag vill ha indragen skärning efter det raka segmentet. Så jag lutar mer mot MarkusOs håll där.

För övrigt ett sjukt maffigt inlägg!

Gissar att MnO kommer fila lite när det dyker in åsikter på sammanställningen. Svårt att få med allt på första försöket. Hörde att han skrev ut tråden och läste den på tåget. 96 sidor efter borttagande av bilder och annat volymiöst... :D

Pillard sa:
Carled sa:

Hm, jag tyckte mitt midjemått ramlat bort med. 118 är ju verkligen den perfekta skidan.

I övrigt är ju den röda eller gröna rockerkurvan klart mest tilltalande.

Vad är förresten oddsen att en prototyp kan finnas tillgänglig till skidtestarhelgen i Tandå? Blir sjukt sugen på att testa :)
Nu är dina och Carleds siffror med i sammanställningen. Det är lätt att missa något, så det är bra att ni kollar att det stämmer. Jag personligen tycker också att vi bör hamna på 117-118mm, så vi får se vad det blir. Tex ligger Nojlas med en röst för en Sverige-allround med 110 och en alp-allround på 118. Sådant gör ju att totalen blir lite smalare.

Att vi får fram en eller flera åkbara prototyper till skidtestarhelgerna är tyvärr inte sannolikt, även om hoppet finns. Fabriken går för högtryck nu med det ordinarie sortimentet enligt uppgift och det räcker inte med ren produktionstid. Vi måste ha tid att diskutera igenom alla parametrar med Stefan och Patrik och förmodligen behövs det flera vändor till och från ritbordet innan man bestämmer sig för att börja pressa skidor.

Tillbaka
Topp