Mobiltelefon som klarar kyla?

larchii

Aktiv medlem
Hej!

Min Nexus 6P är helt värdelös, så fort det är kring nollan eller kallare så stänger den av sig själv, oavsett hur mycket batteri som är kvar. Sjukt irriterande då man ibland vill ta en bild på den fina omgivningen alternativt behöver ringa.

Så är det nån som lyckats köpa en telefon som klarar kylan bra och kan ge tips? Alternativt tips på hur man får befintlig telefon att fungera i kylan.

Tack!

Okej de här kommer från mig som har butik som lagar telefoner så är inget ja rekomenderar alla att försöka sig på men prova lägg isoleringstejp på under och ovansidan av batteriet, nexus 6p är inte den svåraste luren att meka men de kräver att man är väldigt försiktig så inte glasen spricker, speciellt kameraglaset bak, använd mycket värme och lossa de 4 skruvarna i hörnen sen bänd upp med bändverktyg eller en vanlig matkniv. Resten får du försöka lista ut, får sitta här hela natten om ja ska förklara allt hehe.
Men de ska hjälpa iaf =)

Hehe det låter ju lite halvcrazy men kanske värt ett försök, "måste" ju i princip ändå byta telefon, så kan va värt ett försök.

Tack för svar :)

@Vattendroppe oj den där såg intressant ut, har jag helt missat. :) Enda som hindrar mig från att klicka hem en sådan med en gång är om den hänger med i uppdateringarna som släpps till Android? Vill helst inte ligga 1-2 versioner efter.

Tack för svar!

En 199kr telefon funkar utmärkt i kyla och har ett batteri som varar en vecka. Den går att ringa och SMSa med och har lampa som man kan lysa med..
En sådan i en plastpåse i fickan, laddad med ett kontantkort och reserven finns till hands.

larchii sa:
@Vattendroppe oj den där såg intressant ut, har jag helt missat. :) Enda som hindrar mig från att klicka hem en sådan med en gång är om den hänger med i uppdateringarna som släpps till Android? Vill helst inte ligga 1-2 versioner efter.

Tack för svar!
Är det ett krav att inte ligga efter i versionerna till android blir det ju genast ett ganska rejält mycket smalare utbud. Och även s60 går bort.

Jag har inte haft något problem med min Oneplus 3 :) Kan ju dock inte garantera att deras nya 5T klarar sig lika bra :/

Vet att
@Vattendroppe verkligen inte kommer hålla med mig här för han gillar inte Sonytelefoner, men jag har en Sony Z3 Compact som överlevt snart tre vintrar och fortfarande har riktigt bra batteri. Körde runt med den i ryggsäcken i närmare 20 minus för att par dagar sedan, och använde den lite av och till under tiden, och batteriet gick väl från fulladdat till 75-ish procent på fem timmar, utan att ha Stamina igång.

Sen är ju fukt-och-dammtåligheten, samt att den inte är stor som ett halvt kollegieblock ett trevligt plus också. :)

Tyvärr är just den modellen utgången sedan länge, men jag har svårt att tro att de aktuella lurarna i samma serie skulle ha sämre batterier..

Sonytelefoner skulle jag aldrig rekommendera till andra än mina värsta fiender. Undvik. Vill du veta varför kan du googla "sony experia self cracking screen", min sprack när jag skrev ett sms efter ett innehav på 9 månader. Sonys support meddelade glatt att spräckta skärmar inte täcks av garantin, sen var det slutdiskuterat om det.

@GoranC ja en sån hade varit lösningen för "nödsituationer" men jag tillhör dom som vill kunna ta en bild emellanåt också :)

@petrusalmer
@Bjersing
@Heddious tack för svar, det låter ju helt klart som att jag har haft "otur" då, googlar man på köldproblem och Nexus 6p verkar det vara ett vanligt problem. Oneplus, Samsung ligger väl närmast till då de blir smidigast som vardags också, alternativt ha en "extratelefon" likt
@Vattendroppe förslag på Cat, behöver ju ändå skaffa en till, o då kan man behålla Nexusen för vardagen. För fundera lite över jul.

Tusen tack för alla svar och trevlig skidåkning i vinter ?

Heddious sa:
Vet att
@Vattendroppe verkligen inte kommer hålla med mig här för han gillar inte Sonytelefoner, men jag har en Sony Z3 Compact som överlevt snart tre vintrar och fortfarande har riktigt bra batteri. Körde runt med den i ryggsäcken i närmare 20 minus för att par dagar sedan, och använde den lite av och till under tiden, och batteriet gick väl från fulladdat till 75-ish procent på fem timmar, utan att ha Stamina igång.

Sen är ju fukt-och-dammtåligheten, samt att den inte är stor som ett halvt kollegieblock ett trevligt plus också. :)

Tyvärr är just den modellen utgången sedan länge, men jag har svårt att tro att de aktuella lurarna i samma serie skulle ha sämre batterier..
Min z3 är ungefär samma. Två vintrar och inga problem med kylan.

larchii sa:
Hej!

Min Nexus 6P är helt värdelös, så fort det är kring nollan eller kallare så stänger den av sig själv, oavsett hur mycket batteri som är kvar. Sjukt irriterande då man ibland vill ta en bild på den fina omgivningen alternativt behöver ringa.

Så är det nån som lyckats köpa en telefon som klarar kylan bra och kan ge tips? Alternativt tips på hur man får befintlig telefon att fungera i kylan.

Tack!
Huawei byter batteri på din Nexus under den tvååriga garantin. Den släpptes väl för drygt två år sen så... Kontakta Huawei direkt, inte köpstället. Ska du mecka själv är det svårt som fan att få bort kameraglaset, sök på Youtube innan du börjar. Byt batteri om du nu ändå öppnar den. Tro inte på någon som säljer "genuine" eller "original", det är bara dåliga piratkopior.

Att 6P stänger av sig med runt 30% kvar i lite kyla är känt. Jag bytte batteri och blev av med problemet. Men nu har jag bytt till Sony så då börjar väl problemen om man ska tro allt man läser (här) ??

Plus 1 på självdödande Sony-telefoner!

Däremot är jag väldigt nöjd med min Samsung Galaxy S7, kört med den i kanske 10 dagar när det varit under -20 utan att den ger någon märkbar skillnad i batteritid. Damm och vattentålig. Går som klockan!

Ett enkelt knep är att klistra fast en "handvärmare" (små påsar med någon kemisk substans som du köper i par på sportbutiker) på baksidan av skalet på din telefon.

En uppdatering på batteribyte. Tydligen har man just nu problem med reservdelar och erbjuder en Huawei P10 Plus enligt några Swedroid-medlemmar

@Avarell_Dalton Tack för info, det var ju generöst. Blev att jag beställde en Google Pixel 2 med nåt bra skal till, så hoppas jag slipper kylproblemen framöver.

Oavsett ska jag kontakta Huawei och se vad dom säger. Tack för all info :)

De Samsung jag har haft har funkat bra. Det är ingen rocket scinece. Batterier har det kämpigt när det är kallt. Sedan verkar några modeller vara sämre än andra.
1) köp en IP (fukt,damm) klassad telefon
2) Håll den varm
3) Var snäll med batteriet så det är fräscht i övrigt. Följ exempelvis nedanstående:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/55vzb/sa-laddar-du-mobilen-bast

Senast ändrad:
Alltså jag har inga spännande tips men har väl haft ungefär varje version av Iphone de senaste 7-8 åren och har aldrig haft problem med detta. Visst, ska du övernatta ute i 35 minus kanske inte iphone funkar, vad vet jag, men för normal skidåkning i ner mot minus 15-20 grader har inte varit några problem alls. Jag brukar ha den i byxfickan eller på senaste byxorna (med hög fast bib) har jag haft den på "magen" ibland.

Kameran däremot brukar vara kinkigare med batteri så den brukar jag ha i innerfickan för att den ska få värme.

iPhone med ett skal från Armor-X fungerar utmärkt ner till -30. Har inte testat när det är kallare än så. Brukar användas som GPS med karta på skotern. Har även testat med iPad i samma kyla, fungerar även det utmärkt.

Senast ändrad:
Har du testat min nya Google Pixel 2 med skal från VRS Design ned till -18 grader och har inte märkt nån påverkan på batteriet. Sjukt nöjd med tanke på innan.

Tack för alla svar ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp