Modifiera tunga på FT

Sveda

Medlem
Modifiera tunga på FT
Hej

Jag åker med ett par FT med 10-tunga och dom är ju grymma, bästa pjäxorna jag har haft. Men det skulle inte skada med ännu mer stiffnes, framförallt på vårkanten. Finns det någon som har provat att modifiera, typ lägga på ett lager kol+epoxy på tungan?

Hälsningar sveda_och_verk, verk som i uppslagsverk ^^

Modifiera tunga på FT
har du testat att bara slänga på dubbla? kanske en styv och en medium eller vad nu som kan tänkas finnas tillgängligt?

Modifiera tunga på FT
Jag har ett par 6or att låna, men det uppstår ju vissa kompabilitetsproblem mee dubbla tungor och jag skulle inte kunna tänka mig att det blir någon vidare hit. Men alla förslag/erfareneter välkomnas. :)

Modifiera tunga på FT
Tja Bling, är faktiskt dina gamla tungor jag kör med. Är inte helt 100 på vad du menar med att nita i bak?

Modifiera tunga på FT
Man kan dra en nit igenom bakdelen av pjäxan för att sätta ihop del 1 och 2 så att säga. Styvar upp pjäxan otroligt mycket, för mycket för de flesta förmodligen.

Modifiera tunga på FT
Aha, ja det vore kanske lite väl spännande. Man kanske kan dra i en elastisk nit hehe. Begränsar man ike slaglängd när man nitar ihop bakdelen?

Modifiera tunga på FT
Prova epoxy+glasfiber istället för nitar så behåller du åkkänslan i pjäxorna.
Kolfiber kan lätt bli för styvt. Marinepoxi fäster på full-tilt tungor och pebax förutsett att du rengör och slipar ytan enligt instruktionsboken innan applicering. Jag rekommenderar en tunnare glasfiber som du kan lägga på fler lager av om det inte blir tillräckligt styvt med en bit. Kanske runt 100 g/m2-ish. Svårt att göra en alldeles för styv, pga tjock glasfiber, mjukare.
Maila dom här killarna och fråga om dom har några skvätt-bitar du kan få köpa billigt.
http://www.boardcorner.se/material-1.html
Du behöver inte mycket.

-snart kommer snön...
/r

Modifiera tunga på FT
Tack för tipset, mja blir nog inte att nita dom i alla fall. Jag håller på med en del båtreparationer på fritiden och sånt så material har jag, när du snackar matta, menar du då riktad vävmatta? Tror att jag har några spillbitar hemma :)

Ska prova med 160g-matta men det blir spännande om de klarar att böjas så mycket som det behövs.

Modifiera tunga på FT
https://www.freeride.se/photo/view.php?id=119122

Bilden är ifrån ett par telispjäxor som behövde styvas och det där har hållit utan minsta problem i 4-5år nu.
Lite ytskav efter spännen och så är allt.
Kommer inte exakt ihåg kvaliteten på glasfibern men det ger kanske en visuell jämförelse med vad du har?
Gav ungf 15-20 styvarepjäxflex, uppskattat av en som är van vid nordicas flexskala. (svårt att uppskatta såpass flummiga grejer som pjäxflexindex så ta det med en nypa salt alternativt ett helt saltkar.)

- lycka till. :)

/r

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp