Monoski

Eric_W

Aktiv medlem
Monoski
Provade monoski uppe på GM harom dagen. Otroligt roligt. Problemet ar att dom som lånade ut den ar borta. Och inte ens i chamonix (monons hemstad?) verkar de gå att köpa eller hyra någon.

Så frågor:
Vart hitta monoski att hyra i chamonix?
Vart hitta monoski att köpa i sverige? (helst gbg)
Om man lyckas komma över någon, hur göra med bindningar?
Kan jag anvanda vanliga alpinbindningar från ett par andra skidor ja inte anvander?

Monoski
Har inte koll alls på Monoskis, men Duret har en återförsäljare i Hemsedal som mer än gärna svarar på email och frågor. Duret har tillverkat monoskis längre än de flesta och vet vad dom sysslar med. Ta kontakt med Per på Duret i Norge så hjälper han dig. www.duret.no är sidan.
Lycka till!

Monoski
emellanåt dyker det upp beggade monos på blocket och tradera.. vad jag har sett brukar de gå för en tusing.

har också funtat på att pröva några åk med denna ingengörskonstens vilddjur, men aldrig fått chansen. finns det alltså företag som fortfarande tillverkar monos? haha..

Monoski
Hej Eric!
Jag har samma frågeställningar som du. I Göteborg finns inga
vettiga monoskiaffärer. Har du fått någon bra information?
Har du hört talas om ett märke "Airflex" ?
Tacksam för svar!

Monoski
Hej!

Jag fick faktiskt tag på en när jag var nere i Chamonix.
Var verkligen inte lätt att hitta, men de finns en liten affär nära GM-liften som har uthyrningsmonos som dom säljer av.
Fint skick för de är ingen som hyr dem. Annars är det nog via internet som är best att beställa. Kan ju vara kul att prova innan bara. Tror det är rätt stor skillnad på mono och mono. Precis som skidor.

Jag köpte en Duret. Kan dessvärre inget om airflex. Men kan rekomendera Magnum från duret. Sjukt rolig och ligger väl 70/30 offpist/pist. Men går helt ok i pisten med.

När det gäller bindningar så funkar vanliga alpinbindingar kanon.
Rekomenderar att du drar till Udéns för monetring! :)

Senast ändrad:
Monoski
Du bara knipsar inre skistopper-grejan. Passa också så att du matchar bredden på dina pjäxor så att inte bindningarna hamnar för tajt.

Tillbaka
Topp