Montage av bindningar "Duckstance"

Ace_DG

Aktiv medlem
Läste just https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=57851, handlar om bindningsmontage hos SportConrad men även bindningsmontage i allmänhet.

Klarar butikerna av att montera bindningar "duckstance"på breda lagg?
Borrmallarna är ju rimligen inte anpassade för detta.
Om det borras på "fri hand" måste ju felprocenten felaktiga montage vara betydande.

Vad är era erfarenheter?
Vilka gör det bra (är ofta personknutet)?
Vilka gör det inte bra (=rödflagg)?

Undrar,
Ace DG

Senast ändrad:
Medan vi väntar på att förslagen om duckstancekompetentaskidservicemän/kvinnor ramlar in vore det intressant att höra hur Ace uppfattar snebindningsmontering ... några kraftfullt initierade åsikter?

/MM

Jag har monterat ett gängskidor duckstance. Och som du säger så är chansen att det blir lite fel betydligt större. Men om man är noga och mäter mycket så skall det inte vara några problem för någon. Sen spelar så klart antal grader roll. Tycker det svåraste är få det exakt antal grader fram och bak.

Det tar betydligt längre tid att montera duck så oftast kostar det mer pengar oxå.

Annars så är det väl Alpingaraget och Skistore.se som jag kan rekommendera. Eller Henrik på Hendryx så klart.

För övrigt håller jag med Glisseur angående Duckstance i puder...

Senast ändrad:
Låt mig säga så här: Visst duck på skidor funkar alldeles utmärkt, riktigt bra i vissa fören och på vissa skidmodeller till och med. Men helt ärligt förstår jag inte vitsen med att hålla på och krångla så jevvla infernaliskt. Montera bindingarna som vanligt och kör. Fördelarna är verkligen inte så stora, i alla fall inte i outpisten.

Lite som att blanda White Russian med något annat än pulvermjölk. Klart att det funkar med röd mjölk, och till och med grön mjölk i rena nödfall (gud förbjude, lättmjölk finns inte ens på kartan). Men i slutändan är det ända originalet som funkar bäst i alla lägen, back to basics.

Vill du blanda med rödmjölk, f'låt, montera duck så är jag övertygad om att folket i verkstaden på Garaget har full koll på det. Åre Skidsport med om du någonsin skulle ha olyckan att förvirra dig förbi Stureplans nordliga utpost.

Glisseur sa:
Låt mig säga så här: Visst duck på skidor funkar alldeles utmärkt, riktigt bra i vissa fören och på vissa skidmodeller till och med. Men helt ärligt förstår jag inte vitsen med att hålla på och krångla så jevvla infernaliskt. Montera bindingarna som vanligt och kör. Fördelarna är verkligen inte så stora, i alla fall inte i outpisten.

Lite som att blanda White Russian med något annat än pulvermjölk. Klart att det funkar med röd mjölk, och till och med grön mjölk i rena nödfall (gud förbjude, lättmjölk finns inte ens på kartan). Men i slutändan är det ända originalet som funkar bäst i alla lägen, back to basics.

Vill du blanda med rödmjölk, f'låt, montera duck så är jag övertygad om att folket i verkstaden på Garaget har full koll på det. Åre Skidsport med om du någonsin skulle ha olyckan att förvirra dig förbi Stureplans nordliga utpost.
Fan inte klar med deadlinen än? Därför så där småbitter ;)

För övrigt så är orginalreceptet på Whiterussian med grädde..... Och den är fanemig fett!!!

Nej jag instämmer med dig Glisseur!!

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Jag har monterat ett gängskidor duckstance.
Vilket gängs lagg var det du monterade Hasse, Familjen i Borlänge eller gamla goda Kepsligan i Falun måske, hah...=)!?

Jag körde Rhino Chaser (2008) med duck och det gick riktigt fint, hade säkert gått riktigt fint utan duck också, pga min utomordentliga teknik ;).
Något som är rätt skönt när man har duck är att det är mycket lättare att veta vilken skida som ska sitta på vilken fot och således behöver man bara slipa innerkanterna. Har man dock druckit för många White Russian dagen innan, kanske för att man som Tobbe förbannar sig själv för att man bor i Mordor (säger jag som bor några mil från Vallåsen, Skånes svar på Bollnäs...!?), och sätter de på fel fot kan det istället bli jäkligt fel.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Hasse_Lindborg sa:
Jag har monterat ett gängskidor duckstance.
Vilket gängs lagg var det du monterade Hasse, Familjen i Borlänge eller gamla goda Kepsligan i Falun måske, hah...=)!?

Jag körde Rhino Chaser (2008) med duck och det gick riktigt fint, hade säkert gått riktigt fint utan duck också, pga min utomordentliga teknik ;).
Något som är rätt skönt när man har duck är att mycket lättare att veta vilken skida som ska sitta på vilken fot och således behöver man bara slipa innerkanterna. Har man dock druckit för många White Russian dagen innan, för att man som Tobber förbannar sig själv att man bor i Mordor (säger jag som bor några mil från Vallåsen, Skånes svar på Bollnäs...) och sätter de på fel fot kan det bli jäkligt fel.
Gamla kepsligan faktiskt.. Snacka inte skit om Bollnäs nu ;) Äää nu drar ja till din stad och kolla på killar med för stora hoddies som kör sönder sina skidor istället ;)

Glisseur sa:

Asian Caucasian med pulvermjölk? Seriöst?

Recept tack!

Jag är lite inne på Glisseurs linje. Montera standard, spänn hjälmen och kör.
Jag märkte inga fördelar med duck de gånger jag testat det. Dock kändes det lite funky i knäna...

Ska man montera duck ska man nog gå in till en väldigt välrenommerad skidbutik och snacka personligen med skidmekanikern. Man lär ju ganska snabbt bli klok på om personen i fråga har koll på läget eller inte då.

jeffa sa:

Recept tack!
Ladda ner The Big Lebowski och se själv. Skål!

Lima_Ko sa:
Något som är rätt skönt när man har duck är att det är mycket lättare att veta vilken skida som ska sitta på vilken fot och således behöver man bara slipa innerkanterna. Har man dock druckit för många White Russian dagen innan, kanske för att man som Tobbe förbannar sig själv för att man bor i Mordor (säger jag som bor några mil från Vallåsen, Skånes svar på Bollnäs...!?), och sätter de på fel fot kan det istället bli jäkligt fel.
Ja, du ser ju själv. Stökigt när du ska köra danskpuder på Vallåsen dagen efter du turat för många varv till Helsingør.

Glisseur sa:
jeffa sa:

Recept tack!
Ladda ner The Big Lebowski och se själv. Skål!

Lima_Ko sa:
Ja, du ser ju själv. Stökigt när du ska köra danskpuder på Vallåsen dagen efter du turat för många varv till Helsingør.
Är det scenen han blir drogad hos gangstern du syftar på?

Jaha, god morgon bojs (no gurls...), div trolls, m fl.

Som man frågar får man svar.
Nu var ju liasom frågan av mer teknisk karaktär och inte duckens vara eller inte vara, eller för den delen diverse alkoholrelaterade analogier (dock inget ont om alkohol i sig, nejdå!). Monterar man på fri hand eller kör man med modifierade mallar, vet nån?

Visst, en bra montör fixar ju det mesta, MEN jag kan också intyga att dom växer inte på trän. Har nu inga svårare traumatiska upplevelser av taskigt montage men samtidigt konsumerar jag inte lagg i samma omfattning som t ex MnO och hans polare. Lite bulor på belagsidan har förekommit, Intersport har monterat sned frambindning på ett par Stöckli åt mig en gång plus att dom inte visste hur dom skulle böja ut skidbromsen m m.

Jag tror, i likhet med MnO stenhårt på att få stå bredvid när montören sätter borren i dom sprillans 10 kkr laggen! Välrenommerad butik, javisst, men det är ju alltid montörens kompetens och engagemang som betyder nåt.

OK, Garaget, Mr Hendryx och Åre Skidsport, det får räcka.

Kör f ö på ett par Hendryx PH med moderat duckning och tycker faktiskt att det underlättar tvåfotscarven i diverse olika fören, men helt övertygad är jag inte. Det känns skumt i knäna dessutom...

White Russian...
The Dude... riktig bra på en tung söndag

/Ace DG

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
Som man frågar får man svar.
Nu var ju liasom frågan av mer teknisk karaktär och inte duckens vara eller inte vara, eller för den delen diverse alkoholrelaterade analogier (dock inget ont om alkohol i sig, nejdå!). Monterar man på fri hand eller kör man med modifierade mallar, vet nån?

Visst, en bra montör fixar ju det mesta, MEN jag kan också intyga att dom växer inte på trän. Har nu inga svårare traumatiska upplevelser av taskigt montage men samtidigt konsumerar jag inte lagg i samma omfattning som t ex MnO och hans polare.

/Ace DG
Att göra om mallen har jag aldrig gjort(för dyrt). Kört för fri hand med mätning av mallen och markerat vart hålen skall vara, mäta mer osv. Var väl ungefär så jag skrev i mitt första inlägg oxå.

//H

Men för he&@¤te ... Ace, kläm ur dig vad det är för 10 tkr lagg som väntar på borrmaskinen.

För övrigt tror jag (men är inte helt säker) att mitt högra knä tog stryk av allt för mycket hikande med DS. Dumt av mig. Utförskörningen var inga problem. Numera är jag straight ...

/ MM

Jag brukar göra så att jag gör en mall av en tunn planka/masonitbit mha standard borrmall därefter tar jag denna plankmall o lägger på laggen Borrar den ena, mäter o markerar två hål på den andra och lägger på plankmallen o borrar skida #2.
MKT smidigt och har inte blivit fel hittils.. på de tiotalet skidor jag monterat duck.

Sen är det heltklart smaksak om man gillar/behöver duck. Mina knän gillar tex inte att tura om bindningarna inte är duckade så för min del behövs det.

Alltså, förklara för en oinvigd stackare:

Varför är det svårare att montera bindningarna x grader snett än rakt?

Senast ändrad:
millgard sa:
Alltså, förklara för en oinvigd stackare:

Varför är det svårare att montera bindningarna x grader snett än rakt?
Mallen är rak och med mall är det svårt att göra fel antar jag. Aldrig monterat med mall utan enbart frihandat men aldrig duck. Det är ju ingen match att plocka ut mitten på skidan och montera efter den linjen men att få rätt grader på båda bindningar samt tå och häl kräver antagligen lite mer funderande och mer mätande.

Millgard, då uppnår du ju enbart en förskjutning i sidled!
Tricket torde vara att rita ut en ny centerlinje enligt tådelen = mitten-x mm och häldelen ?= mitten+x mm, mellan dessa två punkter drar man sedan en ny centerlinje och monterar bindningen rakt på denna.

Känns ju onekligen lite primtivt det här...! Planerade ju snarare att spänna upp laggen i en flerop (a k a Fleroperationsmaskin), indikera på 100-delen, programmera hålbilden och trycka Enter.

Närå, Egil är nog rätt ute...

MnO, visst måste väl du ha en avlagd flerop i maskinparken, eller? Inte?

/Ace DG

Senast ändrad:
tompan14 sa:
Millgard, då uppnår du ju enbart en förskjutning i sidled!
Tricket torde vara att rita ut en ny centerlinje enligt tådelen = mitten-x mm och häldelen ?= mitten+x mm, mellan dessa två punkter drar man sedan en ny centerlinje och monterar bindningen rakt på denna.
Alltså, x och y är såklart olika, annars hade jag ju skrivit x på bägge ställen...

Ärligt talat så stavas det nog "M.O.D.E". ;)

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
Känns ju onekligen lite primtivt det här...! Planerade ju snarare att spänna upp laggen i en flerop (a k a Fleroperationsmaskin), indikera på 100-delen, programmera hålbilden och trycka Enter.

Närå, Egil är nog rätt ute...

MnO, visst måste väl du ha en avlagd flerop i maskinparken, eller? Inte?

/Ace DG
Annars sitter jag med en, förvisso inte avlagd, flerop bakom ryggen. Fanuc 18i som styr. Bara att slänga hit dom!

Såg en man åka upp i liften idag med duck stance på ett par Hendryx 917. Det märkliga var att han hade skidorna på fel fot. Han fick nog en väldigt annorlunda upplevelse av att åka duckstance. Skidorna slog ihop duktigt redan i liften :) EPIC FAIL!

@IngemarH79
Antar att det här "Asian Caucasian med pulvermjölk" kommer in i kombination med en seriöst firad nyårshelg!

:lol: / MM

IngemarH79 sa:
Såg en man åka upp i liften idag med duck stance på ett par Hendryx 917. Det märkliga var att han hade skidorna på fel fot. Han fick nog en väldigt annorlunda upplevelse av att åka duckstance. Skidorna slog ihop duktigt redan i liften :) EPIC FAIL!
...snubben var kanske gravt kobent från start, toe-in asså!
/A

Ace_DG sa:
IngemarH79 sa:
...snubben var kanske gravt kobent från start, toe-in asså!
/A
Ace du råkade inte vara på väg upp i Hermelinen i Årebjörnen igår? Det var en äldre man med vit hjälm och blå jacka av samma nyans som i din profilbild.

Ja du Ace ... så det blev ett par 917 till slut i alla fall ... Men vid din ålder ska du vara försiktig med att blanda singelmalten med Redbull!

/MM

Senast ändrad:
IngemarH79: Nope, no way! satt på planet hem från Alperna dårå

MM: Blanda Single Malt med RED BULL!, helgerån, tjänstefel, outrageous på min ära, bara komma på nåt sånt!!!
Näe, inga 917 än, men tänkte försöka testa dom om ett par helger i Åre, om det nu lyckas...

/A

Tillbaka
Topp