Montera bort skistopper på STH 16

Eric_W

Aktiv medlem
Tänkte bara slänga in en snabb fråga här på forumet ang. mina bindningar.
Tänkte skruva loss skistoppern, är det något man kan göra utan någon som helst kunskap om att meka bindningar?
Kan tilllägga att jag vill kunna sätta på dem snabb efteråt när de behövs. Det ser ut som om stoppern sitter fast i en plast platta som hålls fast av skruven bakom plattan man "trampar" på för att stoppern ska åka upp..

Nu vet jag ingenting om just STH med rent allmänt sitter skistoppern bara med en skruv som sitter fast på resten av bindningen. Så skruva av och på den hur mycket du vill.
/Oskar.

det är väldigt enkelt! ta en varnlig stjärnmejsel och skruva loss skuven som håller plattan som skistoppern sitter i, då får du loss hela delen. Sen är det bara att vika den frammåt och dra av den.
När du ska på med den igen gäller det att klicka i framdelen först i dom små hålen som finns i själva "bindningen". Du ser vart det är och vart piggarna på skistoppern finns, det är jäkligt lätt och borde inte vara några problem för dig!

lycka till
/jeppe

Hoppas inte du kommer att åka skidor utan skistopper, Du riskerar andras hälsa genom att åka utan skistopper
Är det en uppmärksam liftkille kommer han att stoppa dig

ALPINBUTIK sa:
Hoppas inte du kommer att åka skidor utan skistopper, Du riskerar andras hälsa genom att åka utan skistopper
Är det en uppmärksam liftkille kommer han att stoppa dig
Beror nog på var i världen man åker. Liftsnubbarna i Whistler, Lake Louise eller Revelstoke brydde sig inte ett jota, och inte dom i Hintertux heller för den delen.
Att det sen inte är alltför klokt håller jag med om till etthundra procent.

Jag vet inte någon bindning där det är enklare att montera av stopper än på Salomon, speciellt STH... Jag gör det varje gång jag reser med mina op-skidor.

Carled sa:
Jag vet inte någon bindning där det är enklare att montera av stopper än på Salomon, speciellt STH... Jag gör det varje gång jag reser med mina op-skidor.
Ja..försök göra det på ett par P18:)

Duken är också väldigt lätt att skruva av, ser ut ungefär likadant som på STH16.

Kul att alla säger det är så lätt, efter en kvart orkade jag inte mer och sågade av ändarna på mina STH14.

Hallå!

Monterade ett par "STH 14 Driver" precis. Allt gick bra tills jag skulle montera skistopper, höll på bli smått vansinnig då det inte passade. Att få i de två stiften som beskrivs i tråden här ovan var enkelt. Men att sen skruva dit skruven var stört omöjligt. Efter några svordommar och massa karvande i plasten gick det tillslut få skistoppern på plats även om inte passningen känns sådär alldeles kanon.

Kan jag ha fått en feltillverkad stopper? Eller finns det kanske mer än en modell???

MVH
//JN

Hjulbult sa:
Hallå!

Monterade ett par "STH 14 Driver" precis. Allt gick bra tills jag skulle montera skistopper, höll på bli smått vansinnig då det inte passade. Att få i de två stiften som beskrivs i tråden här ovan var enkelt. Men att sen skruva dit skruven var stört omöjligt. Efter några svordommar och massa karvande i plasten gick det tillslut få skistoppern på plats även om inte passningen känns sådär alldeles kanon.

Kan jag ha fått en feltillverkad stopper? Eller finns det kanske mer än en modell???

MVH
//JN
Troligtvis har du en gammal stopper från de äldre S9xx modellerna. Har du en sth stopper ska det inte vara några problem alls, men s9xx stoppern har lite rundare kanter och sticker ut lite mer där bak och kan nog orsaka problem

MedlemJapaner sa:
Hjulbult sa:
Hallå!

MVH
//JN
Troligtvis har du en gammal stopper från de äldre S9xx modellerna. Har du en sth stopper ska det inte vara några problem alls, men s9xx stoppern har lite rundare kanter och sticker ut lite mer där bak och kan nog orsaka problem
Som sagt, karvade bort plast nedtill i bakkanten på stoppern. Tror du detta kommer ge problem rent åkmässigt? Eller bör det bli funkis nu då jag fixat till den? Uselt som fasen, har precis skickat efter dessa inklusive stoppers på REA från Conrad :-(

Tillbaka
Topp