Montera Diamir Vipec 12

Jibberjabbe22

Ny medlem
Montera Diamir Vipec 12
Hej!

Jag har ett par Diamir Vipec 12 som ska monteras på ett par Fischer Big Stix 110 (186cm långa). Var är det lagom att montera dem på skidan? (För toppturer & puder/friåkning)

Jag har ett par Dynafit mercury 27.5

Varken sportconrad, Diamir Sverige eller min lokala handlare har någon vettig mall till dem.

Tacksam för svar!

Montera Diamir Vipec 12
Jibberjabbe22 sa:
...
Den säger inte var på skidan man ska montera, Bara hur hålen ser ut? Eller är jag trög?

Mvh
Nej, du är inte trög.
Alpinbindningsmallar har ofta boot-center markerat och sen får du leta reda på en mall med rätt sullängd.

Tech-mallar; och detta är lite spekulativt eftersom jag fortfarande är tech-noob, verkar ofta strunta totalt i detta och man monterar efter "pin-linjen" beroende på om man vill optimera uppförsegenskaper och hur skidan hänger från pjäxan vid kickturns eller nedförsegenskaper.
Vill du montera efter pjäxmitt eller "bof on crs" eller ?...
Allt detta finns detaljerad info om på forumet då det stötts och blötts genom åren.
Bara att brygga en kanna kaffe och söka. ;)

Steg 2 dvs var på just din aktuella skidmodell du vill ha din pjäxa, varierar ju med smak, tycke och åkstil och rekommenderad monteringspunkt, oftast markerad på skidan, är inte alltid den populäraste.

Med dina egna subjektiva åsikter om var och hur du vill montera är den mallen adekvat, om än knappt.

Är det nåt du inte förstår så finns det hur mycket som helst om sånt här på forumet då det stötts och blötts genom åren.
Bara att brygga en till kanna kaffe och söka. ;)

fwiw
/r

ps/ monteringsmallar på OH-plast regerar imho /ds

Montera Diamir Vipec 12
rabbit sa:
Jibberjabbe22 sa:
...
Den säger inte var på skidan man ska montera, Bara hur hålen ser ut? Eller är jag trög?

Mvh
Nej, du är inte trög.
Alpinbindningsmallar har ofta boot-center markerat och sen får du leta reda på en mall med rätt sullängd.

Tech-mallar; och detta är lite spekulativt eftersom jag fortfarande är tech-noob, verkar ofta strunta totalt i detta och man monterar efter "pin-linjen" beroende på om man vill optimera uppförsegenskaper och hur skidan hänger från pjäxan vid kickturns eller nedförsegenskaper.
Allt detta finns detaljerad info om på forumet då det stötts och blötts genom åren.

Steg 2 dvs var på just din aktuella skidmodell du vill ha din pjäxa, varierar ju med smak, tycke och åkstil och rekommenderad monteringspunkt, oftast markerad på skidan, är inte alltid den populäraste.

Med dina egna subjektiva åsikter om var och hur du vill montera är den mallen adekvat, om än knappt.

Är det nåt du inte förstår så finns det hur mycket som helst om sånt här på forumet då det stötts och blötts genom åren.
Bara att brygga en till kanna kaffe och söka. ;)

fwiw
/r

ps/ monteringsmallar på OH-plast regerar imho /ds
Grymt tack!
Om jag bara vill foka på utförsprestanda, vet du (utantill) vad man brukar rekomendera då?

Montera Diamir Vipec 12
rabbit sa:
Jibberjabbe22 sa:
...

Mvh
Nej, du är inte trög.

Hej,
Jag är inte tech-noob och du vill definitivt inte montera efter någon imaginär "pin-linje".
Det gjorde du förr när du körde klassisk 75mm telemark, kallades även balanspunkt på ren svenska.

Du monterar tech precis som vanliga alpinbindningar. Vipec, Dynafit, G3, Marker Kingpin och alla andra mallar från leverantörerna är baserade på att pjäxans boot-center-markering ska linje med den rekommenderade monteringspunkten på skidan.
Alltså för att förtydliga:
1. Sätt på en panna kaffe.
2. Pjäxan ska centreras över rekommenderad linje på skidan.
3. Bindningen monteras så att pjäxans centrummarkering linjerar med rekommenderad monteringspunkt på skidan.
4. Drick kaffe och begrunda ditt mästerverk.

Glöm allt vad pin-linje heter, det blir precis lika lätt att gå uppför och göra kick-turns/slag med en pjäxa som är monterad efter skidtillverkarens rekommendation. Då blir dessutom utförsprestandan bäst och du står precis där det är meningen att du ska stå på skidan i förhållande till skärning, rocker, spann och konstruktion av skidan.

Montera Diamir Vipec 12
xviggenx sa:
Jag är inte tech-noob och du vill definitivt inte montera efter någon imaginär "pin-linje".
Det gjorde du förr när du körde klassisk 75mm telemark, kallades även balanspunkt på ren svenska.
Pin-linjen som menas är alltså hålen för tech-pluggarna i pjäxan.
Telis pin-linjen från 75mm telisnorm har inget med saken att göra.

Vad, en del toppturs-amerikaner som trampar runt med dynafit gör; är i övrigt väldigt likt det som man gjorde med 75mm's telis bindningar utan vajer, dvs som bara fästes i tån, litegrann som dynafit/tech-bindningar på väg uppför.;)
Om du inte tror mig så är Exhibit A den aktuella mallen där de tokiga amerikanerna monterat ut pin-linje men inte boot-center.
Exhibit B får du åka över dammen för.

@Jibberjabbe22 :
Starta en ny tråd där du frågar efter monteringpunkt på Fischer Big Stix 110 (186cm långa) om du nu inte hittar igen markeringen på skidan och/eller orkar söka på forumet?

Montera Diamir Vipec 12
rabbit sa:
[...] pin-linje [...]
Alltså, ursäkta, men va? Jag vill inte verka näsvis eller så, men vad i hela fridens namn dillar du om? :S Förklara gärna, för jag begriper inte alls...

(Jag har alla mina techbindningar, och andra bindningar också för den delen, monterade på "samma sätt" - pjäxans center på linjen, eller framför, allt utifrån hur jag tycker att skidan verkar bete sig bäst. Har hittils aldrig haft några problem att göra kickturns. Eller ja, som beror på skidorna då i alla fall...)

Senast ändrad:
Montera Diamir Vipec 12
Eh nu tror jag du gått på en stor nit, visst att Wildsnow är till bredden fylld med bra info om det mesta vad det gäller BC/touring/freetouring. Men här har ju Lou definitivt suttit för länge i en liten bergsstuga med dålig ventilation och en öppen eld...

Låt mig presentera motbeviset från DIAMIR SJÄLVA:
1. En borrmall, som monteras över skidans rekommenderade monteringslinje och där pjäxans boot-center centreras på nämnda borrmall.
2. En pappersmall, enligt precis samma princip som den justerbara verkstadsmallen.
3. Frågor på det?

PS: alla dom här bilderna att plockade ur en pdf som Diamir tillhandahållit.
Jag har dragit ner dom från, just det, Wildsnow.

Senast ändrad:
Montera Diamir Vipec 12
Vattendroppe sa:
rabbit sa:
[...] pin-linje [...]
Alltså, ursäkta, men va? Jag vill inte verka näsvis eller så, men vad i hela fridens namn dillar du om? :S Förklara gärna, för jag begriper inte alls...

(Jag har alla mina techbindningar, och andra bindningar också för den delen, monterade på "samma sätt" - pjäxans center på linjen, eller framför, allt utifrån hur jag tycker att skidan verkar bete sig bäst. Har hittils aldrig haft några problem att göra kickturns. Eller ja, som beror på skidorna då i alla fall...)
"dynafit", "tech" eller "pin-bindings" är alla smeknamn på samma sak.
I Sverige har det på senaste åren blivit känt som "tech-bindingar" men det finns fortfarande folk som använder "dynafit" eller "pin", se bara på Pindung (pin-binding) som var uppmärksammad på ISPO:

Många som använt tech/dynafit/pin bindningar genom åren har monterat dom med "pin"-linjen som referens eftersom den användargruppen prioriterat vägen upp jämfört med dom som envisats med racebindningar och alpine-trekkers.
Tänk det som nu kallas "ski-mo" (tror jag)

Att döma av din och
@xviggenx reaktioner så är detta inte fashionabelt längre.
Troligen har det vuxit bort i och med att man börjat ange rekommenderad monteringspunkt med detta i åtanke alternativt designar skidorna så att tyngdpunkten är lite mer optimerad jmfrt med tidigare, men detta är spekulationer ifrån mig i min självklassade grad av dynafit-noob.
Det blir ju en viss skillnad om man monterar en skida som är designad från grunden för att monteras med tech/dynafit/pin-bindningar eller om man monterar första generationen K2 seth pistol och vill, av någon anledning, optimera dess upp-försegenskaper.

Jag vill påpeka att jag inte rekommenderar förfarandet utan enbart försökte förklara för trådskaparen vad wildsnow markerat ut på mallen och varför när trådskaparen frågade:
Jibberjabbe22 sa:
Ut och åk.
-snö
/r

Senast ändrad:
Montera Diamir Vipec 12
Alltså det jag reagerar på är det här:
1. Ditt bergsäkra resonemang om att "många har genom åren gjort såhär".
2. "Spekulationer från mig".
2. Samt: "dynafit-noob".
(min fetstil)
rabbit sa:
Många som använt tech/dynafit/pin bindningar genom åren har monterat dom med "pin"-linjen som referens eftersom den användargruppen prioriterat vägen upp jämfört med dom som envisats med racebindningar och alpine-trekkers. Tänk det som nu kallas "ski-mo" (tror jag)

Att döma av din och
@xviggenx reaktioner så är detta inte fashionabelt längre.
Troligen har det vuxit bort i och med att man börjat ange rekommenderad monteringspunkt med detta i åtanke alternativt designar skidorna så att tyngdpunkten är lite mer optimerad jmfrt med tidigare, men detta är spekulationer ifrån mig i min självklassade grad av dynafit-noob....
Vet du inte vad du pratar om, kanske det är bäst att sluta komma med dåliga råd så att TS inte får för sig att det är klockrent att montera "pin-linjen" rakt över Fischers rekommenderade montering (där pjäxmitt ska vara)?
Det skulle ju resultera i en bakmontering med EN HALV JÄVLA PJÄXLÄNGD. Alltså helt jävla åt helvete och knappt åkbart. Det redan på en skida med bakskjulen montering pga ej jibb-lagg som mittmonteras.

Förstår du min frustration nu? Det skulle bli nått så djävulskt fel om TS går på ditt råd om "pin-linjen".

Senast ändrad:
Montera Diamir Vipec 12

@rabbit
Ja? Vad tech/pin/lowtech/dynafit-bindningar innebär är både jag, och
@xviggenx medvetna om. Jag tycker fortfarande det är väldigt oklart vad du menar med att montera efter pin-linjen? Menar du det xviggenx tror, att själva pinnarna ska monteras dikt över den rekommenderade monteringslinjen?

Montera Diamir Vipec 12

@Jibberjabbe22 och mer on-topic:
Var bindningen ska monteras, alltså var Fischer har satt ut linjen på laggen, borde synas på ovansidan av top sheetet/designen.
Eventuellt ett streck eller någon form av markering i designen.
Det kan också vara tryckt på sidan av skidan, ovanför stålkanten.

Är dom nya eller köpt begagnade?

Senast ändrad:
Montera Diamir Vipec 12
xviggenx sa:
1. Gå om kursen i läsförståelse.
2. Bilder på en monteringsmall hjälper inte trådskaparen att navigera den enda mall han har ifrån wildsnow med "pin"-linjen och centerlinjen som dom enda två riktlinjerna.
3. Du verkar inte förstå att de senaste årens verkstads-dogmer i åre inte är det enda sätt som man förhållit sig till bindningsmontering under de mer än tjugo år som "tech"-bindningar funnits på marknaden.
4. Lugna ned dig. Och jobba på lösförståelsen...

Montera Diamir Vipec 12
rabbit sa:
1. Gå om kursen i läsförståelse.
Alltså. Jag förstår fortfarande inte vad du menar...

rabbit sa:
rabbit sa:
Pin-linjen som menas är alltså hålen för tech-pluggarna i pjäxan.
Telis pin-linjen från 75mm telisnorm har inget med saken att göra.

Vad, en del toppturs-amerikaner som trampar runt med dynafit gör; är i övrigt väldigt likt det som man gjorde med 75mm's telis bindningar utan vajer, dvs som bara fästes i tån, litegrann som dynafit/tech-bindningar på väg uppför.;)
Om du inte tror mig så är Exhibit A den aktuella mallen där de tokiga amerikanerna monterat ut pin-linje men inte boot-center.
Exhibit B får du åka över dammen för.
Så jag vet inte om det är någon läsförståelse det är fel på, i ärlighetens namn. Så jag frågar igen, är det du försöker säga att bindningens tå-pinnar ska monteras över den rekommenderade linjen? För så förstår jag det, precis som viggen verkar göra, men jag tycker inte det låter rimligt...

Senast ändrad:
Montera Diamir Vipec 12
xviggenx sa:
@Jibberjabbe22 och mer on-topic:
Var bindningen ska monteras, alltså var Fischer har satt ut linjen på laggen, borde synas på ovansidan av top sheetet/designen.
Eventuellt ett streck eller någon form av markering i designen.
Det kan också vara tryckt på sidan av skidan, ovanför stålkanten.

Är dom nya eller köpt begagnade?
Dom är köpta nya, jo det finns en linje på sidan av dem. Jag var bara inte med på att det var "pjäxcentrum-linjen" men nu vet jag hur jag ska montera dem.

Jag hade ett par "adrenalin 16" innan och då fäljde det en mall som visade var i förhållande till linjen man skulle montera.

Tack!

Montera Diamir Vipec 12

@Jibberjabbe22: Du ska kunna maila ski@bdel.com (Black Diamond i USA som är distributörer åt Diamir där). Dom kan maila en mall i pdf-format med alla markeringar som syns i min post en bit upp.

Eller så drar du ner den som ligger här, lite rörig vid första anblick med läs noga och mät noga så blir det stiligt.
Dubbel- och trippelkolla bara hålen på pappersmallen mot din fysiska bindning då den inte är verifierad än.

Montera Diamir Vipec 12
Jag gjorde enligt följande.
skaffa en plåtbit med lämplig bredd. Placera tådelen och märk hålen . Borra och skruva fast tådelen på plåten provisoriskt med plåtskruv. Sätt i skon , sätt på bakklossen och upprepa proceduren. Märk av skons märke på plåten. Skruva av bindningen fäst plåten med tvingar på skidan med skons märke mot sidans monteringsmärke.
Borra med lämplig borr. Skruva fast bindningen. Klart.

Tillbaka
Topp