Montera själv

Olindby

Medlem
Montera själv
Hej beställde hem pjäxor, ska köra på lite mindre än jag gjorde innan för att få en mer exakt passform. Problemet är att bindnignen är gjord för större och det går inte att skruva ner stl så pass mycke på bindnignen så måste helt enkelt skruva bort och montera om skidan, har alldrig gjort det innan, såg att det fanns en guide här på freeride, jag måste ju fylla igen dom gammla hålen med något? Det är ju helt oanvända skidor så vill verkligen inte att något går sönder vad rekomenderar ni, om någon hamnat i samma sitts. Är salomon el dictator skidor. Eller bör jag gå till en affär och låta dem göra det? Jag har ju annars verktyg och allt som behövs. Jag ska ju åka snabbt med skidorna och kan inte riskera att bindningen lossnar.

Montera själv
ja, du får la plugga de gamla hålen. har du aldrig monterat själv så be nån hjälpa dig eller lämna in dem, kan bli rätt tokigt om du inte vet vad du pysslar med...

Montera själv
Hållen sätter man plastplugg i. Är du osäker på hur du ska gå tillväga så knalla iväg till en affär och be dem göra det. Brukar inte kosta så mycket :)

Montera själv
edit: såg att du redan sett diy-tråden, det är inte så svårt egentligen bara man mäter noggrant och övningsborrar i nån planka innan.
btw j*vla android låter mig inte posta och editera utan strul...

Senast ändrad:
Montera själv
Det är inga direkt svåra moment att montera bindningar själv och någon gång ska väl vara den första! Dock gäller det att man är noggrann genom hela processen. Öva en eller två gånger på en bräda innan du går all in och borrar i dina skidor. Mät hellre en gång för mycket än en gång för lite. Om du känner dig osäker ändå är det bäst att låta någon som har koll montera åt dig.

Montera själv
Jag är van att grejja med saker borra laga grejer och är väldigt noggran av mig, har även hjälp av farsan som snickrat en hel det. Så jag testar att göra det själv är ju bra att lära sig, har några gammla skidor också jag skulle behöva montera om kan ju först köra på en planka. Men alltås de gammla hålen ska pluggas, ska jag köpa pluggar eller är det nått sorts lim ni snackar om? Vart får jag tag i pluggar brukar det finnas i vanliga affärer?

Montera själv
Olindby sa:
Jag är van att grejja med saker borra laga grejer och är väldigt noggran av mig, har även hjälp av farsan som snickrat en hel det. Så jag testar att göra det själv är ju bra att lära sig, har några gammla skidor också jag skulle behöva montera om kan ju först köra på en planka. Men alltås de gammla hålen ska pluggas, ska jag köpa pluggar eller är det nått sorts lim ni snackar om? Vart får jag tag i pluggar brukar det finnas i vanliga affärer?
Jeg har alltid fått plugger i hånden, gratis, hver gang jeg har spurt etter sånt i sportsbutikkene her i Norge, så jeg har ingen aning om det faktisk koster noe til vanlig.

Om du ikke får tak i plugger, finnes de blant annet her.Tre pund for 25 stk. Kan ikke være mye i forsendelse.

Om du har problemer med å få pluggene inn i hullet, kan det være en ide å bruke en forsenker(engelsk: counter sink), for å "file" bort litt av topsheeten, og så få plass til pluggen i hullet. Bruk 24t epoxy, holder lengst, sprekker ikke.

Ellers er ikke det å montere ski noen stor greie. Til El Dictator trenger du et 3,6mm bor, eventuelt med stopper på 9,5mm, link her. Om du har et par gamle ski å øve på, er det bedre enn å øve på en vanlig 2x4", fordi du da får en viss gefühl for å drille i ski.

Lykke til!

Montera själv
Okej, men pluggarna ska alltså limmas fast i hålen då antar jag. Bör jag använda vanligt epoxy lim eller någon annan speciell sort?

Tillbaka
Topp