Monteringsfel!

jfors

Medlem
Monteringsfel!
Har kollat trådar, men inte hittat ett svar som kan ge ett klart besked. Till saken. Jag köpte ett par Line prophet 130 från Skistore, ville ha den duckstance monterade i Uppsala där jag även köpte bindning på i butiken som skulle montera. Problemet var att det endast blev duckat på EN skida, den andra hade en helt traditionell montering vilket jag upptäckte när jag satt i liften i Åre. Helvetes jävla skit. Vad händer nu? Jag betalade för duckad montering, vilket jag inte fick alls, skidan är köpt på en annan butik, men bindningen köpte i butiken som monterade. Som konsument, vad händer nu? Visst, de kan säga att, -Fan, det där monterar vi bara om och bla bla bla. Men jag köpte en ny skida, som jag ville ha duck på och inte en jäla massa hål. Vad kan jag kräva? Bara en ommontering eller vad? Help me out.
Tack på förhand

Monteringsfel!
Eftersom du inte köpt skidorna i Uppsala blir det nog svårt att få ett par nya skidor ... däremot är naturligtvis affären skyldig att åtgärda felet på bästa sätt. En viss kompensation bör du kunna få, men hur stor är ommöjligt att säga. Mitt förslag är att du begär ommontering och att du får tillbaka 50% av det du betalat för bindning och montering, känns som en rimlig kompensation.

En korrekt utförd ommontering är inget problem för skidornas prestanda, du kommer säkert att irritera dig på de gamla hål som eventuellt syns i början, men efter ett tag glömmer man sånt om grejorna är bra i övrigt. Skidor är en förbrukningsvara och det kommer inte att dröja många skiddagar innan skidorna har betydligt större skönhetsfel än de ommonterade bindningarna!

/MM

Monteringsfel!
Har skummat lite i gamla anteckningar om konsumenttjänstlagen och kommit fram till att du ska kuna kräva ommontering och viss kompensation. Konsumenttjänstlagen är som konsumentköplagen men gäller tjänster. Då det inte är något fel på produkten utan på den tjänst du betalat för borde det vara den som gäller.

Det bästa är ju om du kan komma överens med butiken som gjort fel. Att påvisa detta borde inte vara något problem. Strular det finns det nog en konsumentombudsman i kommunen du kan vända dig till.

Monteringsfel!
Ok. låter rimligt att det är tjänsten som man har betalat för som ska kompenseras. Fåfängan får sig ju en törn som MM skriver. Visst, prestandan kommer inte att förändras men ändå ganska trist.

Monteringsfel!
Konsumentköplagen säger en del saker, som alla finns att läsa här
Säljaren har i detta fallet rätt att avhjälpa felet, dvs montera om bindningarna. Då det inte påverkar skidans prestanda har du ingen rätt till ekonomisk ersättning för skidorna. Du ska inte behöva betala för ommonteringen och du kan ha rätt till ersättning om det inte kan göras "inom skälig tid och utan kostnad för dig". I andra ord kan man säga, om du har bokat en skidresa och de inte hinner montera om bindningarna tills dess har du rätt att få ersättning för eventuella kostnader (skidhyra).
Lycka till!

Monteringsfel!
Ett försök är det ju värt. Skriv ut alla kvitton och garantier du har på skidan och ta med dig till butiken i uppsala, visa felmonteringen och kolla ifall dom ger dig en ny skida. Kanske inte så lätt men försök

Monteringsfel!
Jag fick det åtgärdat igår. Butiken var jävligt bemötande. Jag ringde upp Herr Hendryx så fick han vägleda och beskriva hur en riktig duckad montering går till. Allt såg bra ut i slutändan. Gamla monteringshål var snyggt åtgärdade. Ilskan hade lagt sig så jag krävde inget. Det sura var dock att de i telefon sa att det inte var några problem. Nåja, allt är fixat nu i alla fall.

Monteringsfel!
Måste bara fråga:

Hur kommer det sig att du inte märkte misstaget förens du satt i liften??? Kollade du inte när du fick skidorna hur det var gjort?

Jag hade garvat ihjäl mig om jag suttit bredvid dig när du upptäckte misstaget. Din min måste varit obetalbar. Sorry...

Liknande sak hände min tjej som trog ur sin bindning. När hon sedan lämnade in den och försökte förklara vad duckstance är så monterade idioten bindningen längsmed ena kanten på skidan!!! Altså inte duck och inte vanligt utan typ höger om skidans mitt. Gick inte att åka på alls...

Skönt att det löste sig. Förstås surt med onödiga borrhål men bra att dom fixade det.

Vad tyckte du om 130:an btw? Är lite sugen att testa den.

Jeffa

Monteringsfel!
Lånar tråden lite!

När Intersport i Karlstad monterade min nya bindning (skidan och bindningen var inte köpta där) så skulle jag ha mitt monterat och det fick ja men eftersom så såg jag att den bakre delen på en av skidorna var sne och nu är inte jag kunnigast inom detta men jag vet att man inte sätter bindningar för nära dom gamla hålen.
Så det lär ju var svårt att bara montera om.
Jag vet heller inte hur där påverkar skidan och åkningen har inte märkt något men.

Skulle uppskatta svar på detta!

Senast ändrad:
Monteringsfel!
Bråttom stressad + att butiken har funnits länge, och jag trodde väl i min naivitet att allt var klart. Skrattar kanske man gör. 195cm apförbannat karl som antaglingen betedde sig som en riktig lite barnunge, ni vet, vevar i luften, bruce lee sparkar på stolpar å allt det där. Trots monteringen så fungerade den riktigt bra i pistat, blev inte så mycket pow pow av förklariga orsaker. Far hem till Jämtland över jul å hoppas det blir lite mer snö till dess.

Monteringsfel!
jfors ... Bra att du fick dina skidor fixade utan problem ... ommonterade bindningar är ungefär som ärr i ansiktet ... ett tecken på livserfarenhet och strapatser ... bär dina ommonterade skidor med stolthet! :-D

Eriik ... Här hittar du allt du behöver veta om bindningsmontering (förutom duckstance) ... och mycket mycket mer av fullkomoligt onödigt vetande avseende bindningsmontering.

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=48290

/MM

Monteringsfel!
poc sa:
Klåpare! Törs man fråga vilken butik som klantade till det?
Spelat det någon roll vilken butik det var Poc? Ganska lätt att räkna ut tror jag ;) Gissar att han inte gick till Stadium och bad att få skidan duck-monterad i alla fall. Två kvar att välja mellan...
Dagens julnöt att knäcka!!! Du kan ju ringa mig när du löst den, haha.

Hur som helst, bra att det löste sig med skidan. Du får gärna återkomma med ett omdöme när du har testat den ordentligt jfors.

Monteringsfel!
cgare sa:
poc sa:
Klåpare! Törs man fråga vilken butik som klantade till det?
Spelat det någon roll vilken butik det var Poc? Ganska lätt att räkna ut tror jag ;) Gissar att han inte gick till Stadium och bad att få skidan duck-monterad i alla fall. Två kvar att välja mellan...
Dagens julnöt att knäcka!!! Du kan ju ringa mig när du löst den, haha.

Hur som helst, bra att det löste sig med skidan. Du får gärna återkomma med ett omdöme när du har testat den ordentligt jfors.
Svårt att veta vilken butik det var om man inte bor i Uppsala ju???

Monteringsfel!
Snowgod sa:
Har skummat lite i gamla anteckningar om konsumenttjänstlagen och kommit fram till att du ska kuna kräva ommontering och viss kompensation. Konsumenttjänstlagen är som konsumentköplagen men gäller tjänster. Då det inte är något fel på produkten utan på den tjänst du betalat för borde det vara den som gäller.

Det bästa är ju om du kan komma överens med butiken som gjort fel. Att påvisa detta borde inte vara något problem. Strular det finns det nog en konsumentombudsman i kommunen du kan vända dig till.
Är du så säker på detta? JAg skulle nog vilja påstå att köpet av bindningen tar överhanden över tjänsten montering. Vad jag förstod köpte han bindningen av den som monterade. Och då skulle ju konsumentköplagen förtfarande gälla. Nu är väl det iof till nackdel för konsumenten eftersom reklamationstiden i konsumenttjänstlagen var 10 år om jag inte missminner mig...

Monteringsfel!
Pillard sa:
Snowgod sa:

Är du så säker på detta? JAg skulle nog vilja påstå att köpet av bindningen tar överhanden över tjänsten montering. Vad jag förstod köpte han bindningen av den som monterade. Och då skulle ju konsumentköplagen förtfarande gälla. Nu är väl det iof till nackdel för konsumenten eftersom reklamationstiden i konsumenttjänstlagen var 10 år om jag inte missminner mig...
Nä, inte alls säker. Jag är inte jurist. Men det är inte fel på produkten utan på en tjänst (som jag antar att han betalat för). Det får mig att tro att det skulle vara som jag skrivit.

Monteringsfel!
Snowgod sa:
Pillard sa:
Snowgod sa:

Nä, inte alls säker. Jag är inte jurist. Men det är inte fel på produkten utan på en tjänst (som jag antar att han betalat för). Det får mig att tro att det skulle vara som jag skrivit.
Jag är iof jurist men är ett antal år sen jag studerade konsumenträtt, så jag ska inte ta gift på att jag har rätt. Vad jag minns så utgår man ju från vad som är det huvudsakliga tillhandahållandet. Och i detta fallet misstänker jag att bindningarna betingar ett högre pris än själva monteringsarbetet och blir därmed den huvudsakliga delen av köpet. Dock blir det ju en himla skillnad om inköpet gjorts separat från tjänsten...

Tillbaka
Topp