"Monteringsförtydligande"

Kr3ati0n

Ny medlem
Hello!

Har fått mina bindningar monterade 3 cm bakom skidans mitt(skimitte -3).
Det är ett par marker griffon schizo 13 bindningar, ( mycket justerbara) på ett par salomon suspect 11/12
Är det bara att flytta fram de 3 cm så blir det som att det är "mitt mitt"?
Låter logiskt men alltid bäst att fråga!

Ska det vara mitt mitt så är det bara ta fram måttbandet

Men vad jag vet så är inte suspect en helsymetrisk skida vilket gör att du tappar mycket av att ha den helt mittmonterad, bättre att ha den bak någon cm.

Eftersom du beställd med schizo bindningar så antar jag att du inte är överdrivet duktig parkåkare vilket gör att du inte kommer märka någon skillnad!

Dessvärre var det en födelsedagspresent..( antar att mina päran har frågat runt efter vad som är bäst).
Du har rätt, den är inte helsymetrisk.
Jag är inte världsbäst men ändå inte helt värdelös.
Jag railar ca 70 % av min parktid och det är därför jag är orolig. Jag vill ha en jämn balans.
Har fått den -3 cm, skall jag flytta fram den 2 och lyda ditt tips? :)

vill du ha det dead center så är det ju bara vända så man har en skida åt varje håll och justera så det hamnar i linje med varandra :) Fördelen med schizo ät ju att du kan flytta i efterhand så det är ju bata för dig att prova, nackdelen är att dom inte är så stryktåliga

Det du borde vara orolig över är inte balansen i skidorna utan bindningen i sig, vi får hoppas dom håller :P

Senast ändrad:
linder sa:
vill du ha det dead center så är det ju bara vända så man har en skida åt varje håll och justera så det hamnar i linje med varandra :) Fördelen med schizo ät ju att du kan flytta i efterhand så det är ju bata för dig att prova, nackdelen är att dom inte är så stryktåliga

Det du borde vara orolig över är inte balansen i skidorna utan bindningen i sig, vi får hoppas dom håller :P
Skitsnack att dom inte är stryktåliga, har haft mina jester schizo i 2 säsonger nu och dom har aldrig krånglat. Har då kör nästan uteslutande offpist med dom men även en del park.

Stepup sa:
linder sa:

Skitsnack att dom inte är stryktåliga, har haft mina jester schizo i 2 säsonger nu och dom har aldrig krånglat. Har då kör nästan uteslutande offpist med dom men även en del park.
Fast dom är ju gjorda för offpist/pist så där ska det ju hålla, men om man kör enbart park så är det bra mycket större påfrestningar och det håller inte.

Har läst mycket om dessa bindningar och när jag såg att polaren hade köpt dom och han åker i princip bara pist/park så sa jag samma sak som i denna tråden, dom höll i 2 månader sen när han landade switch i ett svart hopp i trysil så sprack bakplattan. Då dem är svagare än på den vanliga griffonen. Alltså precis det man läst om :(

Du kan ju knappast påstå att en bindning på en basplatta där tå och häldel sitter fast i varandra med vajer är lika stabil som en där samma delar sitter fastskruvad i skidan utan basplatta :P

Men det är ju som sagt bara tiden som avgör om det håller för trådskaparen

Senast ändrad:
linder sa:
Stepup sa:
linder sa:

Fast dom är ju gjorda för offpist/pist så där ska det ju hålla, men om man kör enbart park så är det bra mycket större påfrestningar och det håller inte.

Har läst mycket om dessa bindningar och när jag såg att polaren hade köpt dom och han åker i princip bara pist/park så sa jag samma sak som i denna tråden, dom höll i 2 månader sen när han landade switch i ett svart hopp i trysil så sprack bakplattan. Då dem är svagare än på den vanliga griffonen. Alltså precis det man läst om :(

Du kan ju knappast påstå att en bindning på en basplatta där tå och häldel sitter fast i varandra med vajer är lika stabil som en där samma delar sitter fastskruvad i skidan utan basplatta :P

Men det är ju som sagt bara tiden som avgör om det håller för trådskaparen
Beror väl lite på hur man kör men jag skruvar oftast mina högre när jag kör offpist än när jag kör park. Nu pratar vi ju dock om olika bindningar eftersom du pratar om griffon schizo och jag om jester schizo.

Har dock kört en del park och även gjort baklängeslandingar men aldrig haft problem med det heller.

Kan verkligen inte minnas att jag har påstått det heller.

Tillbaka
Topp