.mov redigering

Thunander

Ny medlem
.mov redigering
tjena, undrar om någon vet ett program man kan redigera eller converta .mov filmer med. Min videokamera spelar endast in i .mov format vilket är riktigt irriterande. Vill kunde redigera mina filmer i vegas vilket inte går. Finns det annars något slags codec man kan ladda hem för att det ska funka? blir mycket tacksam för svar.
Tack på förhand ;)

.mov redigering
Annars kan man ju alltid köra fulvarianten, med fulprogrammet MovieMaker..
Kan säga att det ÄR jobbigt om man har många klipp, men jag har gjort så här, mest pga. att jag tyycker man förlorar för mkt i kvalite om man ska konvertera till tex. .avi

Men så här gör jag...
Jag tar klippen och byter ut .mov till .avi, så man kan imporetara filerna i MM. Sen när man väl har dem där, och spelar upp dem, så går dem antingen skit snabbt eller så står det att klippet är vääldigt mkt längre än vad det egenligen är..så då lägger du filen i timelinen, och drar filens högra kant mot filens början, ända till du har kommit tiull själva klippet och de svarta försvinner i förhandvisnigen..
Visst, det är lite klyddigare, men om man bara ska göra en liten oseriös film så att det går bra med MM så funkar detta bra, tycker jag iaf..

.mov redigering
Rapiernet sa:
eller så köper man en mac och använder Final Cut
Ja eller om man nu vill göra det lätt för sig. Så annväder man Imovi. Ska jag vara ärlig fattar jag inte varför man i huvudtaget kör PC men de är ju en annan fråga till ett annat forum.
Kalle

.mov redigering
final cut finns till pc också. bästa redigeringsprogrammet tycker jag annars är avid. adobe premier funkar bra om man vill ha nåt lite enklare. lycka te!

.mov redigering
Asså fattar ingen ting av varken mitt vegas aller premiere pro för det står på engelska allt!
HUR FAN KLIPPER MAN ISÄR FILMEN?
Peace

.mov redigering
KristofferH sa:
Asså fattar ingen ting av varken mitt vegas aller premiere pro för det står på engelska allt!
HUR FAN KLIPPER MAN ISÄR FILMEN?
Peace
om du menar endast ett klipp så tycker jag att du ska öppna premiere, och dra in klippet. sendan tyucka på den underbara knappen "C", så formar sig musen som ett rakblad och det är bara att klippa där man vill ha isär klippet, sedan trycker man på "V" för att få tillbaka musen.

/jeppe

.mov redigering
Ett annat program som funkar riktigt pra att konvertera .mov-filmer med är boilsoft movconverter. Jag hade dock lite problem att hitta ett crack (så att det inte blir en vattenstämpel på filmerna) till den, men när jag väl hade hittat "cracket" då funkade det riktigt bra. :-)

.mov redigering
Man kan även ändra filändelsen från .MOV till .m2v. Jag hade samma problem, och efter att jag ändrat filändelsen kunde jag importera filmer till Adobe premier i varjefall...

Tillbaka
Topp