Mtn Hardwear ?

Carl1

Ny medlem
Mtn Hardwear ?
Funderar på att köpa en Mountain Hardwear-jacka i deras eget GoreTex alternativ Conduit. Är det nån som har någon uppfattning om dess egenskaper m.a.p vattenavstötning, andningsfunktionalitet osv. Funkar de eller skall jag lägga på 1500 spänn och få en 3-lagers GoreTex istället?

Mtn Hardwear ?
Jag tror att agenten (Berg & Hav http://www.berg-hav.se )som tar in Mt hardwear i Sverige ska sluta med det och har under februari/mars sålt ut alla Mt. Hardwearkläder. Om du känner någon i Sthlm kan du väl be honom/henne kolla om de fortfarande säljer ut i sin butiker (Mountain works på Mästersamuelsg. eller Berg & Hav i saltsjöbaden). Jag tror att det var relativt sjyssta priser.

Bromma skidsport http://www.skidsport.nu tror jag också rear ut Mt. Hardwearkläder (också i Stockholm). Skidsport är sjyssta och om du vet vilken modell, färg och storlek du vill ha kan du säkert ringa och snacka med dem så skickar de säkert jackan.

Själv hittade FTX Ultra jacket för 289 euro (sen tillkom div. porto och bankkostnader men jackan blev inte dyrare än 3000 spänn) i en tysk friluftsaffärs webshop. Tyvärr har de inte längre kvar det erbjudandet, men ibland lönar det sig att kolla runt lite på nätet.

Lycka till.

/Mange

Mtn Hardwear ?
Låt dig inte luras av likheten i strukturen mellan den enklare Exposure II Parka och tex FTX Ultra Jacket, då det är två helt olika material.
FTX Ultra är det starkaste material som Gore Ltd limmat sitt sketna membran på medans det material man använder i Exposure II Parka är en betydligt enklare "false twist" nylon, som iofs är betydligt bättre än det material man arbetade med tidigare som var en polyester-väv.
Conduit är en av de bra alternativen till Gore Tex XCR men om du inte helt går på utseende rekomderar jag Marmot"s Cervinio Jacket istället, också i prisklassen 3000SEK. Denna med Marmot"s material Membrain.
Fler funktioner, bättre ytstruktur och bättre passform, mer funktion helt enkelt.

Generellt vill jag å det starkaste rekomendera Gore Tex XCR (eller Event) om det verkligen är funktion du vill ha. Du får bättre RET-värde (andning), mer långvarig vattentäthet och ofta en hållbarare jacka i allmänhet.
Rekomenderade modeller är just
MHW FTX Ultra Jacket (har jag kört en säsong),
Marmot Climbing Jkt (XCR jacka som sitter snubbigt bra, haft en halv säsong),
MHW Ice Parka (XCR jacka med ovanligt nära passform, ger en skjuts på fukttransporten, när membranet sitter närmare källan till fukten så går den ura plagget fortare. Grym rörlighet.)
äVen Häggel-kläggelindens (Haglöfs) gör ett smetigt alternativ under all kritik vad det gäller passform men dock med XCR och ev till ett bra pris, Intersport rea"de ut skiten för 3 långschalar nyligen. (Namnet? Just det Solid Jkt, tihi..)

Hoppas att jag gjort det lite svårare för dig i ditt val av jacka :-)

Tillbaka
Topp