Någon gammal nog att komma ihåg Atomic B5?

hypnotist

Medlem
Någon gammal nog att komma ihåg Atomic B5?
För 20 år sedan hyrde jag ett par skidor jag gillade så mycket att jag köpte loss dem. Åkte med dem under ett antal år, sedan blev det av olika anledningar uppehåll i 10 år. Nu började jag åka igen för några år sedan, då med hyrskidor. Förra året var jag ett par veckor i Sälen och hyrde då ett par Head eMAGNUM Supershape vilka sas vara mycket bra. Det var inte förrän sista dagen jag kom på att jag ju skulle testa mina gamla B5 så de åkte jag med den dagen. Till min stora förvåning upplevde jag dem betydligt trevligare att åka med. Då det har hänt så mycket med skidor på 20 år, blev jag väldigt förvånad (det var trots allt runt 15 år sedan jag åkte med dem sist). Kanske är det min bristfälliga teknik? :)
(Jag har även åkt med Rossingnol Forza och Rossignol Experience 86 de senaste åren.)

Min fråga är egentligen om någon av er har koll på hur B5orna "är" och vilka av dagens skidor som påminner mest om dem. Iofs är de rackarns tunga, vilket vore skönt att inte nya vore, å andra sidan kanske just tyngden är en anledning att jag upplever att de ligger så bra i snön?

Deras fullständiga namna är Atomic m2 Beta Five Technology ("B5"), 162cm 127 76 114, Radie 11m(1260 m2index).

Jag åker även en hel del off-pist, men då ingår skidor (typiskt Rossignol Sender Soul eller liknande) så om jag ska byta, är det till skidor som ska funka bra i främst svenska fjäll. Mest i pist (alla slags underlag) samt bland trän och den off-pist som är "nära" pisten.

1,79m lång, runt 78 kg.

Någon som känner till B5 och kan tipsa om några som påminner om dem? (Alla övriga tips är förstås också välkomna. :-) )

Tillbaka
Topp