Någon som är sugen på att jobba i Österrike?

towie

Ny medlem
Jag är en tjej på 18 år som precis tagit studenten, har för tillfället jobb på ett lager, vilket inte alls passar mig. Under vintern nu hade jag tänkt att åka ned till Österrike. skaffa mig ett jobb, på ett hotell eller som snowboardlärare och sedan på fritiden åka offpist:P Jag tänkte om någon har samma planer, någon som vill tänka sig att göra samma sak? Kanske någon som kan berätta hur det är att jobba där nere? om det finns jobb som lärare fastän man inte kan prata tyska? eller om det finns någon bra organisation för sånt här? Men i alla fall, någon som delar mitt intresse? skriv!

Lärare är inte ett bra jobb för då får du aldrig åka själv. Rekommenderar kvällsjobb!

Jobb fixar du till 95% på plats, folk anställer inte hemifrån..

ja okej, men någonstans måste man ju börja, ska man börja med boendet i sådana fall när man inte ens är säker på att få jobb. bra dumt!

det jag helst av allt vill göra är att jobba på ett hotell, då jobbar man på morgonen/förmiddagen, och sedan åker man snowboard på dagen. Så jobbar man även på kvällen. Har hört talas om det, då får man även boende på hotellet och frukost...

åk ner tidigt på säsongen (slutet av november/början av december) och bo på vandrarhem tills du hittar jobb. inte ovanligt att du får boende genom jobbet.

Det är bara slöa jävlar som inte kan fixa jobb hemifrån... ;) Det ligger ju både arbetsgivaren och den anställdas intresse att ordna sådant så tidigt som möjligt. Förstår inte den här idén med att åka ner först och sen leta jobb...skitstressigt ju :p

Jag har bara gjort en säsong, men då fick jag jobb genom att skicka en massa mail till ställen jag ville jobba på (Jag surfade först runt för hitta ställena). Sedan tror jag att jag pratade med en 2-3 st på telefon om jag inte minns fel. Jag kan ingen tyska alls, men det gick bra med engelska. Lite nervigt såklart, men vad gör man. Sen fick jag boende genom jobbet också :)

Lycka till!

det låter ju jättebra! fick du bra betalt eller var det upplevelsen som räknades kanske? jag har redan skickat mail till några hotell, hoppas att jag får svar:)

Tjena. Vi är ett gäng från Lerum som tänkte dra ned till Österrike och förhoppningsvis St.Anton. Vi tänkte så smått börja kolla på boende nu efter sommaren.
Känns skönt att fixat det innan.

Alla tips på ställen som tar säsongsjobbaren i St. Anton mottages tacksamt!

Eric_W sa:
Alla tips på ställen som tar säsongsjobbaren i St. Anton mottages tacksamt!
Jag tror i stort sätt ALLA butiker, café, hotell m.m. gör det. Bara att surfa runt och maila alla företag du hittar på den orten du söker. Och spara inte på meriter och erfarenhet, vissa mindre vita lögner är ok :p Söker du jobb i butik så skriver du självklart att du har erfarenhet av det. Samma om det gäller café eller nått annat.

Nosskire sa:
folk anställer inte hemifrån..
Ett tips är att skriva ett vettigt CV om man har detta problemet. Allt går att fixa hemifrån om man bara tar sig tiden och inte tror att det kommer i flingpaketen! Precis som storsnasen säger så blir det stressigt men även betydligt dyrare att jäkta runt som en galning för att hora till sig ett jobb. MEN, det är ju jäkligt mycket bättre att göra så än att inte åka alls för 99% lyckas ju alltid bli kvar där nere över säsongen. Vissa knegar medan andra sover i sovsäck i skidförråd och snor mat på restaurangernas lastbryggor.

Blackriverpaint sa:
Nosskire sa:
Ett tips är att skriva ett vettigt CV om man har detta problemet. Allt går att fixa hemifrån om man bara tar sig tiden och inte tror att det kommer i flingpaketen! Precis som storsnasen säger så blir det stressigt men även betydligt dyrare att jäkta runt som en galning för att hora till sig ett jobb. MEN, det är ju jäkligt mycket bättre att göra så än att inte åka alls för 99% lyckas ju alltid bli kvar där nere över säsongen. Vissa knegar medan andra sover i sovsäck i skidförråd och snor mat på restaurangernas lastbryggor.
men bara för att de säger att du har ett jobb på telefon så innebär inte det att du har det när du kommer ner.. ett råd, lita aldrig på en österrikare!!!

towie sa:
det låter ju jättebra! fick du bra betalt eller var det upplevelsen som räknades kanske? jag har redan skickat mail till några hotell, hoppas att jag får svar:)
Jag fick rätt bra betalt, tror det var 90 Euro i timmen efter skatt. Jag jobbade deltid på ett café/afterskiställe som hette Basecamp i St. Anton. Det enda som var lite dåligt var att jag först fick ett dåligt boende, men jag klagade och fick värsta sjyssta lägenheten efter ett par dar :) Man har det inte bättre än man gör sig... Lycka till, och berätta hur det gick sen!

90 euro i timmen? Shit ge mig det jobbet. Jag jobbar iså fall hellre än att åka skidor...

//H

joo det låter som fina planer dock har man själv ett år kvar i gymnasiet :/ sen blire ner till alperna nånstans

Hej!Är också en tjej på 18 år som tog studenten i våras!Har också tänkt att jobba i Österrike till vintern, men vet varken var, när eller hur...
Har precis sökt ett reseledar jobb, men antar att jag kanske är för "liten" för det, men man vet aldrig!Var kommer/bor du ifrån?Man kanske kan hjälpas åt och fixa något bra i Österrike!??Vore kul!!

Rasmusswe sa:
Blackriverpaint sa:
Nosskire sa:
men bara för att de säger att du har ett jobb på telefon så innebär inte det att du har det när du kommer ner.. ett råd, lita aldrig på en österrikare!!!
Det enda man kan vara säker på är att söker man inte så har man med säkerhet inget jobb. Alla blir inte blåsta på jobb o pengar här i världen!

Aupairjobb kan va nåt! Själv bodde jag 10 mån i Saalbach, Österrike. Flyttade dit i juni -05, direkt efter studenten, oxå som 18-åring. Lekte med lego på arbetstid och åkte massa bräda på fritiden på vintern. Jobbade 30h/vecka fördelat på olika pass, t.ex. 8-12, 12-16 el 16-20. Hade en dag ledig i veckan. Hade en jäkligt bra tid där helt enkelt, och ett plus är att jag numer pratar tyska flytande.

För den som inte vill tillbringa ett år i Österrike så finns det en del familjer som bara behöver barnpassning under nån/några månader under vintersäsongen, då det är mkt att göra för föräldrarna på hotellet/restaurangen. Om det är på em-kvällstid så kan man åka på dan och det går ju även att festa då om man vill...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp