Någon som har en skidpress?

oskkahr

Ny medlem
Jag och några polare ska bygga skidor (jag gör det som projektarbete), men skidpressen känns lite jobbig/dyr att tillverka...
Vi undrar bara om det finns någon i stockholmsområdet som har en att låna ut kanske kanske? Om inte, så skulle typ rekomendationer på vart man kan fixa "billigt" matrial upskattas (I-bjälkar el dylikt samt brandslang (vi har kompressor))

Att bygga pressen verkar ju vara det dyraste i projektet. Skulle ju va skönt om man slapp den utgigften ;)

Jag tror att ni tar er vatten över huvudet genom att försöka er på att göra ett par skidor. Att göra skidor (jag antar att ni syftar på skidor som går att åka på) är en hel vetenskap och att som amatör försöka skruva ihop detta är inget jag rekommenderar.

Motbevisa mig gärna.

mvh,
Ola

det finns en medlem på freeride som har gjrot egna skidor. i projektarbete har jag för mig. prata med honom, han lär veta. kommer tyvärr inte ihåg vad han heter, så leta på.

räcker det som motbevisning?

Fluffsurfarn sa:
det finns en medlem på freeride som har gjrot egna skidor. i projektarbete har jag för mig. prata med honom, han lär veta. kommer tyvärr inte ihåg vad han heter, så leta på.

räcker det som motbevisning?
Ääähum, ja veeem kan det vara?

Klart ni ska bygga skidor!
Mina blev bara av på papperet, för mina #&!#¤ lärare satte käppar i hjulet för mig... :(
Pressen är svår, kanske känner ni någon som jobbar i någon industri där man har en stor hydraulpress? inte ovanligt...
har ni tillgång till Cad program och CNC-maskin och folk som kan sånt så är allt ännu lättare.

Att bygga skidor som är riktigt bra är nog väldigt svårt, men det är ju kanske inte därför man bygger eget...
Sök på forumet så kommer ni att hitta MASSOR!

Lycka till!

Senast ändrad:
"Everything is rideable" läste jag på någon stans... tror det va på Ola Melins pressentation...... klart det går att mecka ihop ett par skidor i garaget!!

OlaMelin... ajaj... Bad jag dig att säga att det inte går? Och angående motbevisningen, varför skulle jag orka? Jag vet att jag kan. Lägga energi på att försöka bevisa någonting till en tvivlare är så omständigt :( jag hänvisar dig med glädje till www.skibuilders.com, om du fortfarande är missnöjd så hoppas jag att du håller det till dig själv ;)

Fluffsurfarn, jag kollade runt på forumet och hittade posten om killen som skulle bygga skidorna tidigare, men han lyckades aldrig bygga dem då någonting strulade i hans skola ==> han gav upp :(

Nojlas! juuste, det var du som skulle bygga, din post ja läste i! Är det bara mitt minne som spelar mig ett spratt, eller ver det inte någon i din post som pratade om att han byggt skidor på KTH? ja ska kolla upp det där...

Så kan du alltid prata med Hendryx här på Freeride. Har har byggt ett eller två par skidor i källaren. Han har nog ganska oki kolla på det. Sen så bor han i Trångsund oxå. Så det är väl närmaste du kan komma skulle jag tro. Och tror att han har en eller nån press.

//Hasse

Senast ändrad:
oskkahr sa:
Nojlas! juuste, det var du som skulle bygga, din post ja läste i! Är det bara mitt minne som spelar mig ett spratt, eller ver det inte någon i din post som pratade om att han byggt skidor på KTH? ja ska kolla upp det där...
Stämmer, sök på forumet så hittar du...
Skibuilders.com är för övrigt en ypperlig sida för skidbyggare!

Drog iväg ett mail till Hendryx, genom hans hemsida dock, men det var mest angående matrial och sånt... har inte fått svar än, det var för nån dag sedan mailet gick iväg.. om jag får nå svar ska jag väll ta o höra om press, men det kommer ;) ville helst hitta nått "mer" i närheten :P

Ja då lär du få leta. Han är väl den enda som bygger skidor i Sthlm vad jag vet. Sen har du killarna i Uppsala då. Han har en del att göra just nu så det tar nog någon dag så..

Shit! GRYMT projekt säger jag bara, vad räknar ni med att det kommer att kosta?
(jag tror på er ;D)

Kör på grabbs!
ja vet att d går å göra. annars kan ni beställa skidor på olika hemsidor av företag som custom made:ar åt er. förmodligen går det att köpa in större kollin än bara ett par stycken.

Rock on!

Astar sa:
Shit! GRYMT projekt säger jag bara, vad räknar ni med att det kommer att kosta?
(jag tror på er ;D)
vi räknar med att det kostar runt 3k, vet inte om vi räknar högt eller lågt då :P
runningbase = 3euro/m (pTex)
topsheet = 4euro/m (pTex)
transport av top/base = runt 40 euro
träkärna = billigt, har inte kollat pris, men det mesta ska funka (om man inte leker som uppsalafolket, vilket vi inte tänkt göra)
stålkanter = 50kr/m (Extrem, ska kolla om det går att importera biligare)
epoxy = nåra hundra
glasfiber = någon hundring
bindningar = 1.5 => 2k

Men träkärnan är ju ganska viktigt detalj. Är den som gör en del av åk känslan om jag inte har helt fel. Eller??

//Hasse

OlaMelin sa:
Jag tror att ni tar er vatten över huvudet genom att försöka er på att göra ett par skidor. Att göra skidor (jag antar att ni syftar på skidor som går att åka på) är en hel vetenskap och att som amatör försöka skruva ihop detta är inget jag rekommenderar.

Motbevisa mig gärna.

mvh,
Ola
Jag och två vänner har byggt ett par skidor, vi har även åkt på dem så då är du väl motbevisad ? ;) Däremot så känns dom lite mjuka och vi har inte utsatt dom för någon tung åkning då dom blev klara på senvåren då ingen back i närheten hade öppet. Men rejäla tester kommer i vinter :)

Senast ändrad:
oskkahr sa:
OlaMelin... ajaj... Bad jag dig att säga att det inte går? Och angående motbevisningen, varför skulle jag orka? Jag vet att jag kan. Lägga energi på att försöka bevisa någonting till en tvivlare är så omständigt :( jag hänvisar dig med glädje till www.skibuilders.com, om du fortfarande är missnöjd så hoppas jag att du håller det till dig själv ;)
Tja!
Nja, till skaran tvivlare vill jag inte infinna mig i utan med mitt inlägg menade jag mest att det blir svårt, kanske för svårt. Därmed inte sagt att jag är skeptiker.
Längre ner i mitt inlägg skriver jag \"motbevisa mig gärna\" vilket jag menar att jag hoppas att jag har fel.

jns sa:
Jag och två vänner har byggt ett par skidor, vi har även åkt på dem så då är du väl motbevisad ? ;) Däremot så känns dom lite mjuka och vi har inte utsatt dom för någon tung åkning då dom blev klara på senvåren då ingen back i närheten hade öppet. Men rejäla tester kommer i vinter :)
1. Du har gjort ett par visuella men även till viss del åkbara skidor...
2. men du har inte testat dina skidor i \"normal miljö\" (=normalhård åkning) utan det är rena spekulationer att de ska hålla för din åkstil.
3. Att ha ett par skidor som du måste hålla igen på eftersom du inte vet om de håller är ett par skidor men tappar till stor del sin funktion.

Som jag sa; Jag är ingen skeptiker. Snarare en realist. Visst, jag låter i era öron negativ så återkom i mars-april när ni testat laggen. Jag hoppas jag har haft fel. Lycka till boys!

Nycklen till framgång är att göra vanliga saker ovanligt bra.

plus d'et dehors
/ola

Senast ändrad:
Hasse sa:
Men träkärnan är ju ganska viktigt detalj. Är den som gör en del av åk känslan om jag inte har helt fel. Eller??

//Hasse
För mig att avgöra om träkärnan är det viktigaste, och hur mycket den spelar in är väldigt svårt eftersom jag alldrig byggt några tidigare :P vad jag läst av folk på forum och hemsidor är att det mesta funkar, men att man ska pröva sig fram för att hitta det som pasar. Även om jag fick en lista över de ultimata träslagen skulle det vara svårt att säga att träkärnan skulle bete sig likadant i min skida som i den som gjorde för dem som skrev listan, då det är massa annat som också påverkar skidans egenskaper. Så som vilket glasfiber; vilken vikt/väv det har, hur många lager av det; träkärnans dimensioner; vilket epoxy, om jag väljer att blanda in andra kompositmatrial/metaller och annat XD

Så det är mycket som påverkar, i vilken grad får vi se, då jag kan tänka mig att frotsätta med fler testskidor om det inte visar sig allt för komplicerat, och då ändra olika saker för att se hur den beter sig.

Men om jag ska lyckas hänger mycket på vad jag finner för lösning på skidpressen, den är dyr att bygga :(

Hörru oskar, ett tips är att ringa Hendryx, han är lite svår att få tag på via mejl har jag fått erfara så säkrast är att ringa

Senast ändrad:
hehe, ja SKA motbevisa dig ola, eller dö på kuppen!

eller inte.. :P

nemen ja känner att vi har kompetensen, verktygen (bortsett från press) och motivationen att lyckas. Och tar vi det steg för steg, och är nogranna så bör det inte gå fel.

laggen kommer köras tills de spricker, eller kanske inte det första paret, funderar på att bryta av dem och kolla vad de tål ;)
och tack:)

Som jag sade förrut, ring Hendryx.... han kan hjälpa dig och han har nog mest koll i ditt riktnummer område så..

Monis sa:
Hörru oskar, ett tips är att ringa Hendryx, han är lite svår att få tag på via mejl har jag fått erfara så säkrast är att ringa
Ja får väll ta och göra det, han kanske har lite fullt upp såhärårs, hoppas man kan få smita in och prova pressen :P nu vill jag egentligen bara veta att jag har en jag kan använda, och vilka mått den har, så ja kan börja bygga :)

Hur länge ska skidorna pressas och hur varmt ska det vara? tänkte det kanske går att göra en budget version å inte som på skibuilders ;D

SammeTheMan sa:
Var beställer ni (som bygger skidor) material ifrån?
den som söker skall finna :)

fibermaterial och matriser kan du hitta var som helst (sök på den väv/det märke av epoxi du söker)

trämaterial skiljer stort var för typ av träslag du vill ha. men det finns många snickerier som säljer.

metallplåt vad du nu ska ha för material finns att köpa på metallvaruhuset eller via större företag som tibnor/sapa

p-tex och stålkanter kan man köpa ifrån extrem men även ifrån andra ställen.

http://www.e.kth.se/~viebke/komposit/Fiberkompositlaminering.pdf
(läs igenom den så lär du dig en hel del)

alla som undrar någonting över processen/matrial som ingår kan kolla in skibuilders.com, där ståre massor, länkarkivet är också användbart!

kolla där, forumet har de flesta svaren som du inte hittar i guiden ;)

Kör hårt med hemmabyggena! Det skall inte vara några större problem att få till en åkbar skida, och det kan vara väl så bra för självförtroendet. Viill ni börja utmana det bästa som finns på standardmarknanden så krävs det dock en del tankearbete och troligen också en avsevärd mängd prototyper men en normalåkare känner inte skillnad ändå, och tillfredsställalsean att ha byggt skidorna själv är då troligen viktigare änsjälva prestandad.

HitMe

(som inte byggt några egna bergssidobearbetningsverktyg sedan 1990 men är rätt sugen att gå på det igen)

df572ab045e95036bfac368c6193dd8c.jpg

Hoppas ni kommit igång med bygget! Är själv sugen på att snickra ihop ett par.

För material kan ni även kolla in BoardbuildingSupply Har ingen aning om han är seriös men det verkar vara ganska bra priser.

Om ni inte vill bygga en skidpress a'la skibuilders.com är vacuum-bagging ett tips. Det är så Hendryx bygger i källaren. Hör med Tanso i Jönköping för material.

Till Ola Melin vill jag bara säga, inse när du har fel! Jag tror inte att syftet är att bygga världens bästa skida, utan en åkbar skida som man gjort själv och kan lära sig av till nästa gång man bygger. Då är du motbevisad sedan länge.

Kör hårt!

Tillbaka
Topp