Någon som provat Hendryx 917?

hassel99

Aktiv medlem
Finns inte alltför många recensioner om dessa. Kör idag påK2 Rictor men sugen på att byta upp mig.
Kör mest i pist, ganska bra teknik och gillar att trycka på i svängarna för att känna G-kratften.

Enligt de få recensioner jag sett är 917 kanonskidor men önskar mer input eftersom det är rätt mycket pengar och speciellt då jag inte ser ut att kunna testköra först innnan ev köp.

Släpar runt på 194cm och 85 vältränade kilon :)

917 eller Kobra är "Da shit" för dig..

Hett tips för att få bästa möjliga info om laggen är att helt enkelt fråga Henrik själv..
0707 30 08 22
e-mail: henrik@hendryxskis.se

Men som "lekman" och en sann "fan" av Hendryx så skulle jag välja Kobra i 182.
Sjuuuk skida som faktiskt funkar överallt!
Dessutom är den galet snygg!
Lägg på en platta och du kommer att skrika av glädje!
Egenskaper i pist = "Woooaaaahhhhh"!
Funkar den offpist? = Yep, som bara den!

Lycka till!

23.5m på 182cm låter som lite mkt för min smak.
17m på 172cm låter bättre men blir inte dessa lite korta för mig?

Niesjutton!? Nä vettu, inget för en hårding som dig! Rena tuggummilaggen, taskig uppbyggnad, sketen titanal å gummi å sånt, plus att rockern sölar ju ner dom alldeles förskräckligt, noll svar, Inge kick, rebound? Dream on, buddy! Bara för mjukryggar och gamlingar (...som mig dårå!). Å sån däran toe-in, duck-walk eller vare heter, ett rent elände att åka med fötterna inåt, ä väl någe nymodigt igen... Eller vare utåt???

...NOT!

Ok, det har blivi några virrar i kväll, single malt dock! Fina grejor!
Eder,
Ace DG

Senast ändrad:
172 är för kort, och 182 torde vara precis lagom!
Och någon "mjukisskida" är det då rakt inte!

Och skål på dig Ace!
Vare Laggavull.. lagga.. ja .. du vet.. eller Drumgshcg..eller Bushmills.. eller?

Precis som Gahnis säger så släng iväg ett mail till henrik, han kan utan tvekan lösa dina problem. Beträffande skidan är de det största aha-upplevelser jag någonsin haft under min skidkarriär. De fungerar verkligen överallt, överallt. Känslan när det är helt jäkla uppkört och du bara bokstavligt maler genom alla små töntiga snöhögar, det är känsla. Det är även de skidan som jag litar mest på i alla lägen. Har kört den på blåis, uppåket till fyran, hela baksidan här hemma i Åre och från total vindpinat till när det har kommit bra dump.

KÖPKÖPKÖP, du kommer inte ångra dig.

Gahnis sa:
172 är för kort, och 182 torde vara precis lagom!
Och någon "mjukisskida" är det då rakt inte!

Och skål på dig Ace!
Vare Laggavull.. lagga.. ja .. du vet.. eller Drumgshcg..eller Bushmills.. eller?
....ehhh, men HUR kunde jag bara skriva nåt sånt??? Den spriten!;)
Testade i a f ett par 917 178 cm/ r=17 m i under en dag i Åre 2011, uppfyllda alla förväntningar kort sagt.
Ska försöka testa Kobra GLH denna säsong.
Kör på Funk 182 sen förra vintern, passar mig bra som allroundlagg.

Ha det!
Ace DG

Ace_DG sa:
Niesjutton!? Nä vettu, inget för en hårding som dig! Rena tuggummilaggen, taskig uppbyggnad, sketen titanal å gummi å sånt, plus att rockern sölar ju ner dom alldeles förskräckligt, noll svar, Inge kick, rebound? Dream on, buddy! Bara för mjukryggar och gamlingar (...som mig dårå!). Å sån däran toe-in, duck-walk eller vare heter, ett rent elände att åka med fötterna inåt, ä väl någe nymodigt igen... Eller vare utåt???

...NOT!

Ok, det har blivi några virrar i kväll, single malt dock! Fina grejor!
Eder,
Ace DG
Det var ju en variant ... vill minnas att 917 visade sig var lite väl hård och kompromisslös för "Den Gamle" som istället valde att gå på fjunisvarianten Funkallistic ... ;-)

MM

...f-n MM, hatar när du genomskådar mig...:/ ...:P
Å Trysil var bra?
/A

Senast ändrad:
Gahnis: "172 är för kort"

Jag kör Kobra 172 och tycker att den är helt fantastisk. Har bara kört Race / Race Stock tidigare och denna är den första skidan utanför det segmentet som tilltalat mig. Otroligt stabil och med precis lagom radie. Jag har aldrig hittills tyckt att den saknar något när det gäller fartstabilitet. Radie 23.5 som det är på 182 är ju ganska extremt. Inte många timmar per år man kan utnyttja en sådan radie. Jag har ett par SuperG Fischer Race Stock på 193cm med en radie runt 25m. Dem kan jag använda första timmen på nyårsdagen när jag är ensam i backen. Då är de fantastiska, i övrigt bara döda.

Har inte testat 182, men min rekommendation skulle ändå vara 172cm.

(Nu kan jag vara helt ute och cykla men mäts inte längden över hela skidan? Ett par Kobra utan twintip på 172 är väl ungefär lika långa på snön som ett par 180cm 917 eller Funk?)

Gahnis sa:
917 eller Kobra är "Da shit" för dig..

Hett tips för att få bästa möjliga info om laggen är att helt enkelt fråga Henrik själv..
0707 30 08 22
e-mail: henrik@hendryxskis.se

Men som "lekman" och en sann "fan" av Hendryx så skulle jag välja Kobra i 182.
Sjuuuk skida som faktiskt funkar överallt!
Dessutom är den galet snygg!
Lägg på en platta och du kommer att skrika av glädje!
Egenskaper i pist = "Woooaaaahhhhh"!
Funkar den offpist? = Yep, som bara den!

Lycka till!
Skickade ett email till info-adressen på deras hemsida för några veckor sedan men hittills inget svar.
Åkte i helgen som var upp till Lindvallen enbart för att prova 917 men blev djup besviken. Provade ett par blå, dvs gamla färgen, men de var inga höjdare och intetsägande och mina gamla K2 kändes bättre.
Provade även skidor från de som stod bredvid och det var bland det grymmaste jag kört. Har nu beställt ett par Extreme PT.

I efterhand hörde jag samma sak från en annan som även han provat ett par blåa 917 med samma känsla som jag. Förklaringen han fick var att de paret hade varit i Chamonix förra året och att stålkanterna behövde en rejäl genomkörare.

Hm du måste ha provat ett annat par än jag, testade också 917 i Lindvallen och jävlar vilken skida! Men jag saknar både styrka och teknik för den skidan.
Men jag gillade PT:n också.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp