Något intresse av ny kollektion / nytt märke?

Mimizicoo

Ny medlem
Hej!

Jag skulle behöva er hjälp!

Det är så här..

Jag arbetar som designer och min bror och hans kompisar åker en hel del skidor/snowboard.
Vi tillsammans med en till kreativ själ funderar på detta..

Vi planerar att skapa en liten kollektion av skid/snowboardkläder nu till kommande vinter.
En liten kollektion av ca 3 byxor och 3 jackor samt lite skidglasögon, mössor, mm.
Något nytt och nyskapande!

Märket och kläderna kommer främst att fokusera på jävligt snygg design/funktion men inte mindre kvalitet.

När jag själv var ute och letade nya kläder till denna säsong tyckte jag att kläderna var fasansfullt dyra så fort man hittade något som var snyggt!?
2500-4000 tusen plagget om inte mer!?

Vår plan är att göra detta för skojs skull och ser ingen anledning att göra någon större vinst i detta så priserna på kläderna kommer därför att vara relativt låga.
Ca 1000 kr plagget och eventuellt kommer vi även att ge bort/sponsra några trevliga åkare.

Mina frågor till er som jag behöver hjälp med är:

* Tror ni att ni skulle kunna tänka er att köpa lite billigare kläder (som är lika bra och lika designade) eller vill man köpa dyrt bara för märket?

* Eftersom det är en liten upplaga (ca 300 st av varje plagg i hela sverige) blir det som en "limited edition". Skulle detta väga upp?

* Hur ofta köper ni nya kläder? Har ni flera olika jackor/byxor som ni varierar er med?

* Vilka egenskaper tycker ni är viktigast när det gäller val av kläder?
Tex. Designen, märket, priset, utformningen/passform?

* Vad tycker ni är ett rimligt pris på t.ex. en jacka?

Svara och berätta vad ni tycker!

// Mimizicoo

1. Billigt är bra, om det är bra kvalité. så absolut !

2. om ni får bra rykte från början, ja !

3. eh varannat år typ ? har två olika byxor å en jacka just nu.

4. Snygga, ska finnas i många storlekar, långa / regular fit. KVALITÉ ! och såklart snygg passform och många finesser=)

5. beror helt på kvalitén.

Lycka till =)

- Skulle självklart kunna köpa de billigare alternativet! Utan tvekan.
- Själv köper jag inte nya kläder så ofta, med tanke på priset..
- Design, passform och priset.
- Under 2000kr.

Limited edition frågan har jag inget svar på.

Tänk på att kvalitet kostar också. Funktionskläder och framförallt skidglasögon har många och långa timmar av R&D bakom sig för att fungera bra.

Men för all det lyckas ni så är det lysande!

1. Absolut, mer cash över till jäger och pjäxdans.
2. Att märka något med Limited ed. är så 2009.
3. Då och då, när jag hittar nåt snyggt och funktionellt. Jacka/braller mer sällan än mössa/vantar/briller/rygga/halsduk/löksoppa.
4. Passform, design/funktion, pris, märke i den ordningen
5. 2500-4000, men beror på kvalitet och hur akut jag behöver det.

1. Absolut!!!!
2.JA, super nice med kläder som inte så många har.
3.varje till vartannat år. har just nu en jacka och ett par byxor som jag åker i.
4. en kombination av allt!
5. under 2000kr många jackor är alldeles för dyra nu.

om iden går igenom så försök gärna göra så att man får reda på vart man kan köpa dessa kläder!

ps. tror det kan bli svårt att göra ett par skidglasögon bara sådär, så jag tycker att ni först och främst bör satsa på kläder utså fall

1. Självklart skulle man köpa billigare om man kunde, jag skulle det iaf. Enda anledningen till att jag skulle köpa ett känt märke vore isf att man då vet att det funkar och att kvaliteten är bra.

2. Kanske inte i början, men om produkterna håller måttet, absolut.

3. Då man behöver, har aldrig köpt ett helt ställ någon gång. Ny jacka/byxor kanske en gång per år. Har ju växt ur allt.

4. Helheten är viktigast. Det ska vara snyygt, smart utformat, gärna miljövänligt och inte för dyrt. Gärna med lite smarta detaljer, t ex: snölås som man kan fästa i byxorna, iPod/mobil ficka, stor huva som man kan få in hjälmen i också vid till exempel oväntat oväder.
Också som tidigare sagts, många storlekar och gärna lite längre, då många jackor är för korta. Och gör för guds skull inga byxor med "passform", byxorna ska vara helt raka och lite bredare.
En bra grej kan också vara att göra skal och foder versioner av jackorna, så att man kan välja om man vill ha bara skal eller med foder.
Päls på huvan är nice.

5. En jacka med dessa finesser och med foder skulle jag betala 2500 för. Lätt. Men går det att göra ett billagare pris så är det ju ännu bättre.

Skicka ett PM om ni vill ha en åkare att sponsra ;)

1. Jag går efter hur snyggt plagget är, kosta vad det kosta vill.

2. Ja det är alltid roligt att ha kläder som inte så många andra har.

3. varannan säsong kanske, har ett par stycken jackor och brallor nu.

4. design, färgglatt och bra passform.

5. 2000 kr, känns som att man mest betalar för märket när man köper en 3-4000 kronorsjacka.

Senast ändrad:
Tack alla!

Vilken bra feedback!

Eftersom jag har jobbat en hel del med liknande saker så har jag redan alla kontakter och har pratat med dem.
Nu är det bara se vad allt går på och hur allt kommer att se ut!

Anledningen att jag kollar med er innan är ju att även om vi inte räknar med vinst så vill vi inte heller gå med förlust.
Det blir en hel del pengar vi kommer att behöva ligga ute med :S

Vi vill ju självklart att folk är intresserade och köper kläderna!

Jag lägger ut en ny tråd när det närmar sig och meddelar då vart kläderna finns att köpa, hur de ser ut och till vilka priser.

Så länge.. Skriv önskemål alla tankar ni har om idéen!
Ni kan påverka mer än ni tror!

Tack!

// Mimizicoo

1. Går efter stil/behov, kostar det så kostar det..

2. Ja kanske, men inte första åren i branschen.

3. Beror på, om jag byter ut nånting i min outfit köper jag oftast resten för att matcha ut, alltså kan det bli en del.

4. Nyskapande skärningar/sömmar och den passformen jag söker (Vissa skriver "bra" passform men då bra är väldigt upp till var och en att definiera vid varje tillfälle blir väl det lite svårtolkat..)

5. Beror på, gillar inte hypade kläder/trender personligen, men är det något jag verkligen vill ha kan jag nog betala upp emot 3-4000kr.

Om ni behöver någon vägg att bolla designideer ställer jag mer än gärna upp som egenstående kritiker :)

- Ja, klart, billigt är bra, designen avgör för mig

- Limited till schyssta priser är aldrig fel

- Kollar ALLTID efter nytt av intresse. Har för tillfället 4 par byxor och två par jackor. Köpte byxa + jacka säsongen 08/09 och jacka 09/10, nytt ställ till 10/11 är bestämt, ska bara hitta nått nice.

-Märket har en förtur när jag handlar, t ex så har jag nu under ett par år använt Salomons outerwear och Oakleys goggels, för jag gillar dom och är mycket nöjd. Men DET som spelar störst roll är passform och design. Jag vill ha baggy och tall, vilket är svårt att hitta, sen gillar jag cleana mönster och färger, inte så stort fan av camo och "magic-mönster.

-jag betalar i regel 2500-3500 för jacka, vilket enligt mig är rimligt, beroende på jackan. Men billigare vore ju aldrig fel.

Tips och idéer:
Riktar mig till outerwear, då de är vad jag är mest intresserad av. Satsa på de marknaden vill ha. och har ni 3 modeller så gör kanske alla olika?
En lång, baggy modell, en normalfittad och en tight eller vad man ska säga? Och med lång menar jag ca 95-100cm...oversize ska de va!
Samma med pantsen där då. tightpants är ju rätt eftertraktat idag av någon anledning, så ett par tight, ett par normal och ett par baggy?
Sen råder jag er att satsa på rena och snygga färger och mönster, de är alltid de som säljer lättast. INGE CAMO ELLER MAGIC-LIKNANDE!

hoppas jag var till någon hjälp :)

Senast ändrad:
Satsa på långa jackor. finns för få sånna!
om ni gör detta rätt kommer de bli kanon! tror på hela konceptet! kör hårt!

- Utan tvekan!
- Nej, men kanske senare.
- I stort sett varje år. Kör i nuläget med samma ställ hela vintern.
- Pris, passform, kvalitet, design, funktion, allt sånt är viktigt!
- Under 2000

edit: Skulle oxå vara grymt om kläderna säljs i någon butik och inte bara på nätet, så man får chans att prova dem innan!

Senast ändrad:
Hej igen! Långa armar vore bra! för i nuläget så tycker jag att alla jackor har alldeles för korta armar. tex på min jacka ( burton ak pullover L "köpte den på extrem rea") som visst skulle ha längre armar är andra jackor jag kollade på, men mina armar åker alltid upp när man sträcker händerna i luften eller grabbar skidor/snowboard och när man sätter sig ner för att knäppa bindningarna på snowboarden.
Har du kommit på något namn till märket än då ? :)

* Skulle absolut kunna köpa det, om det är rätt design!

* Säger som andra, limited till bra priser är sjukt nice!

* Varje år!

* Design, utformning (baggy/tajt)

* Tror att om det är sygga grejer kan det få kosta allt från 1500-3500 ! =)

Väntar suget på mer information!

längden och bredden är viktigt är själv 190 så 100 cm är bra (lämpliga storlekar skulle vara 80,90,100 eller 75,85,95)
tror på enfärgade grejer i några färger
hängslen på byxorna är skysst viktigt att hängslena är långa så dom som villa ha byxorna långt ner kan ha det, lång gren är viktigt så man inte spräcker grenen om man har byxorna långt ner
alla mina synpunkter gäller baggyfit så kommer passa alla jibbers inget för friåkare
bra sidor att kolla in på för att få inspiration är http://www.sagaouterwear.com/ och http://www.firstdropouterwear.com/

1. Är det samma kvalité så ja, då skulle jaq slå till om jag tyckte de var nog snygga.
2. Jag förstod inte riktigt "väga upp" delen, men jag bryr mig inte särskilt mycket om det är många eller få som har det, såklart så är det roligare att vara unik med nånting, men kan fortfarande ha nånting som alla andra har om jag själv tycker det är snyggt.
3. Kör med samma kläder tills jag lessnar eller växer ut de, men kör på de minst ett år iallafall.
4. Designen tycker nog jag är viktigt, alltså färgsättningen och mönstret om något sånt finns. Helst ska loggan vara diskret, om den inte flyter in i mönstret(om ni förstår hur jag menar). Priset är såklart viktigt, jag är bara 15 år gammal och betalar kläderna själv, så slänga iväg 6000 på ett par skidkläder har jag inte riktigt råd med. Sen är passformen viktig med, passar jag inte i jackan köper jag den inte. Kan inte säga några ungefära mått som jag skulle vilja ha på jackan, men ganska lång och inte för baggy, men ändå baggy, vill kunna använda den som vanlig jacka med utan att se ut som en tomte:)
5. Ingen aning, 2000 är väl maxpris för mig för en jacka.

Lycka till med projektet!:)

Senast ändrad:
1. Ja som fan. Jag bryr mig iaf inte särskilt mycket om märket utan mer om passform, färg och kvalité

2. Supah sweet! Inom denna sport, livsstil, kultur. Kalla det vad du vill, men här är det ofta så att man vill vara unik. En limiterad upplaga skulle vara grymt coolt!

3. Varannan säsong eller om kläderna går sönder brukar jag köpa nya kläder. Eller om jag hittar nåt billigt och bra. Tror de flesta gör likadant.

4. Funktionalitet och passform är väl det viktigaste. Det ska sitta bra och värma bra och vara vattentätt. Något jag saknar på marknaden för jackor är extra tall fit. Det finns några märken som börjat med det nu, men det är fortfarande på tok för få! Istället för att göra en jättebred jacka. Gör en lite smalare men längre. Sjuukt mycket cleanare. Sen är ju färger alltid najs också.
* Vad tycker ni är ett rimligt pris på t.ex. en jacka?
1000-1500 kr. Seriöst. Över 1500 kr för en jacka som man har i typ 2 år är fan rån. Det är egentligen inte rimligt.

Långa jackor med roliga detaljer, T.ex knappar, som på en rock, alltså först dragkedja sen på det en flärp som spänns fast med synliga knappar.
rock_19352833.jpg

Dåligt exempel då det är en tjejjacka, men jag menar bara så ni förstår vad jag menar för sorts knappar.

Roliga fickor, lite mer streetstil än gangsta, men gärna långa. Byxorna får gärna vara tajta, dock stora i midjan med riktiga knappar, typ som på jeans. Sånna man bara knäpper far gärna upp när man rör sig, t.ex tweakar, snurrar, böjjer sig osv. Byxorna får gärna vara väldigt stilrena, lägg mer kraft på en snygg jacka,

En design jag skulle kunna tänka mig spontant är tajta vita byxor, Långa och utsvängda med ghettoslits för att få de långt över pjäxorna. Fickor med läderdetaljer eller bara något brunt tyg om det får ner kostnaderna.

Till detta en jacka i grönt,rött eller ljusblått, med dessa knappar jag pratar om, en snygg huva, ganska formsydd jacka och inte för baggy, ska dock gå att röra sig bra i den. Cirka 100 cm lång i största storlek skulle jag kunna tänka mig. Läderdetaljerna på byxan ska också finnas på jackan, det är detta som binder ihop och matchar de riktigt.

Spara inte med roliga och smarta detaljer, så som knappar som syns, fickor, läder osv.

Svårt att beskriva på ett forumbara, har bilden klar i huvudet ;) Hade köpt direkt om detta fanns då jag tycker att det är dåligt med skidanpassade tighta byxor, de går dvs inte över pjäxorna. Långa jackor med bra fit finns det inte så många av heller.

Mvh

* Så som de flesta i Sverige har det på pengafronten nu så tror jag att jag talar för de flesta människor (ålder 18-25) när jag säger JAAA för billiga kläder!

* Verkligen, det är alltid kul att kunna hitta snygga, billiga och funktionella kläder och ändå vara relativt ensam med grejerna.

* Nu på senare tid har det blivit ny jacka varje år. Jag är en liten galen gubbe som gillar att spendera. Jag har två stycken byxor, alltid kul att kunna matcha lite.

* Allt utom just märket. Märke är för märkvärdiga människor som tror att man blir något duktigare för att man betalar en massa extra pengar för ett märke.

* Det beror sig ju på lite. Speciellt hur den är fodrad och dylikt. En riktigt varm och go vinterjacka kan jag lägga 3000-3500 kr på och en lite tunnare snowboardjacka/vårjacka så runt 1500-2000 kr. Men om ni skulle ha runt en 1000-lapp så hade man ju inte tackat nej!

Detta verkar kunna bli något väldigt kul, hoppas nu börjar tillverka det.
Sjukt kul med såna här initiativ.

Hej!

Än en gång jätte tack! Kul att så många intresserar sig!

Märkets namn förblir hemligt tills det bär av.. ;)

Vår tanke var att göra olika typer av utformning på de tre olika byxorna/jackorna så att det ska finnas något för alla. Både tajt och baggy med olika längd. Men nu undersöker vi mest om det finns ett intresse för detta!

Vår tanke är också kläder i olika färger och ev. några med mönster/avvikande material. En rolig kollektion med annorlunda plagg utan att de för den delen blir för konstigt för folk! Udda men säkert!

Dock, eftersom detta är ett "försöksprojekt", så måste vi självklart begränsa oss men det märker vi längre fram i processen.

Det vi tror kommer att få ned priset så brutalt är ju att vi inte själva tar ut någon vinst.. (förutom ett ställ var och nöjet av att göra detta :P)

Vi vill självklart att kläderna ska vara tillgängliga och finnas i butik men butikerna säljer ju inte andras kläder helt gratis tyvärr. De vill ju också göra en vinst så mycket hänger på dem huruvida vår tillgänglighet blir! Detta kommer vi också att unersöka.

Kom gärna med fler åsikter och tankar!

Tack så jätte mycket!

// Mimizicoo

Om ni bara ska göra ett begränsat antal ställ och satsa på låga priser så borde ni skära ner på leden och kapa butiksledet. Sälj via en hemsida som många av de andra små undergroundmärkena gör (saga etc).
Satsa istället på att synas rejält där kunderna finns, dvs på skidtesten, tävlingar och andra event.

Tack för tipsen!

Att synas kommer vi definitivt att göra! ;)
På alla evenemang som vi kan medverka på kommer vi självklart att ha med oss kläder som folk kan prova och ev. köpa beroende vad som gäller på de platserna.

Dock är detta långt fram i planeringen men det är kul att se att det finns ett så stort intresse för detta!

Tack än en gång!

// Mimizicoo

Tycker attdet verkar som en klockren ide.
Köpte mig en overall förra året, men är i tankar om att köpa ett extra ställ. Grjerena lever väl 3år byts ut lite suksesivt.
Märket har ingen betydelse, så länge det ser bra ut och har bra kvallite.
Jacka 2k, brallor 1,5k

* Yes box.

* Tveksamt, dock allmänt kul att ha kläder som inte så många har.

* Oftast nytt inför ny säsong. Kläderna slits relativt fort, speciellt byxorna om man använder dom mycket. Har två jackor, två byxor att byta med.

* Vilka egenskaper tycker ni är viktigast när det gäller val av kläder?
Tex. Designen, märket, priset, utformningen/passform? Design (+passform), pris, funktion, kvalité. Gillar personligen stilrena kläder, tajtare brallor, längre jacka (dock inte bred som ett tält) helfärgade plagg.

* Runt 2000:- är rimligt.

Mimizicoo sa:
Tack för tipsen!

Att synas kommer vi definitivt att göra! ;)
På alla evenemang som vi kan medverka på kommer vi självklart att ha med oss kläder som folk kan prova och ev. köpa beroende vad som gäller på de platserna.

Dock är detta långt fram i planeringen men det är kul att se att det finns ett så stort intresse för detta!

Tack än en gång!

// Mimizicoo
När skulle detta projekt vara aktuellt då? Tänkte om de ligger långt fram eller om man ska vänta när årets grejer släpps till hösten på era grejer. Vet att ninthward fick fram en kollektion hur fort som helst så det är ju inte omöjligt..

Simonthyrberg bevisar att de finns fler intresserade av tajta byxor, stilrena långa jackor med bra passform.

1. Absolut! Billigt o bra ska det vara! men det får inte snålas på kvalité
2. Absolut! Man vill ju inte se ut som alla andra i backen!
3. varannat år, en jacka o ett par byxor.
4. Jag diggar jib så långa men inte så satans långa armar!
Designen är viktig, färger. Priset kommer i andra hand. Passform och design först!
5. 1500:-

Lycka till!

Satsa på långa jackor med mycket färg. Vore awesome! Kan tänkas spendera 1500:- om jackan ser bra ut. :D

1:Jag bryr mig inte om märket,bara det är snyggt,bra kvalla, och billigt !

2:Självklart! man vill ju inte direkt se likadana ut allihopa!

3:Mjaa, nöter en jacka i ungefär 1-2 säsonger och jag har 2 olika byxor jag använder.

4:Gillar ''Baggy Fit'' och det spelar ingen roll på märket utan bara att designen e rätt snygg! Och snygg design enligt mig är typ som g suiten, gaute sileths gulgröna jacka (vet inte vad den heter eller märket) ller typ enfärgade jackor!

5: Jag har ingen aning ^^ Jag pekar ut och Morsan köper! xD

Vänta bara, En sak till: Jag tycker att ni kan lägga ut en lite mindre modell/storlekar för jag är 150 cm lång och hittar sällan snygga jackor i min storlek! (och då menar jag typ 70-75 cm långa jackor.

Senast ändrad:
1 : Självklart, Billigt är super. bara det är bra grejjer , och snyggt :)
2 : Jo visst, man vill vara speciell.
3 : Varje år, för att jag växer nu i tonåren ;)
4 : Design och priset. Gärna baggy.
5 : beror på, men 1000 - 1500 :-

Hoppas att ni lyckas! vill gärna ha plaggen! :D

Jag skulle vilja se lite rock n roll i snowboarden. Det har ju varit lite så det har sett ut nu i vinter, men tighta brallor och svarta jackor, möjligen skinnliknande skulle vara fräsigt som fan!

Sen går det ju även att satsa på lite bohemskt, typ batik, stickat etc etc.

Jag anser at ni borde ha två olika liksom "lines"... En lite mer baggy, aka G, och en tajtare. Då tror jag att ni skulle kunna sälja rätt så bra. Det hade även vart coolt med t.ex. en collegejacka med funktionellt tyg, det har jag tänkt på länge.... Ish

Det spekuleras vidare här och vi antecknar allt ni skriver!

Tack för alla kommentarer! :)

Kollektionen vill vi ha ute nu i höst och inget annat..
Men beroende på leverantörerna och vår knappa budget för detta så kan även nästa höst bli aktuell.
Att få in och spendera lite över en miljon är ingen lätt match! :p
Men nästa år vore dock "worst case senario" och inget vi vill som sagt!

Fortsätt komma med önskemål och så får vi se vart detta bär av.

Verkar som att många verkar gilla idén med detaljer i udda material?

Ha det bra!

// Mimizicoo

Tillbaka
Topp