Några frågor om transor och sökning..

AbsolutIggy

Medlem
Var i förra veckan uppe i Davos, provade träningscentret för lavinsändare på Pischa. Har bara haft transa sen i slutet på januari och alltså inte övat så mycket med den ännu - inser sedan jag gjort det att jag behöver mycket mer träning.

Att hitta ett "offer" gick relativt snabbt och bra. När jag sedan ställde in på 2 sändare sprang jag runt hela området, först i sicksack därifrån jag började och sedan runt kanterna, där jag trodde att jag kanske hade missat ngt. 10 minuter och jag fick inte en enda signal. Området är 100x100m stort.

Några norrmän som också var där och övade hade samma problem; senare några locals som också var där. Är det någon som vet om sändarna ofta går sönder i dom här anläggningarna? Hoppas verkligen att det inte var fel på mig och min receiver, men tror inte det baserat på dom andras resultat.

Senare ställde jag in på 3 "offer". Hittade rätt snabbt den första, men hade sen problem att hitta dom andra. Jag markerade signalen (har en PIEPS DSP http://www.pieps.com/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=29&Itemid=54) men kom (trodde jag) tillbaka till samma ställe hela tiden. Jag såg att det fanns 2 signaler, av och till 3. SCAN-funktionen hittade 2 sändare inom 5 meters avstånd.

Kan det vara så att min mottagare inte kunda skilja på 2 sändare för att dom låg nära varandra och skickade signalerna samtidigt? (Jag tror att jag hittade alla 3 till slut, circa 1.5-2 meter från varandra, men hann inte sondera den tredje eftersom tiden var slut - 10 minuter, tydligt att det behövs mer träning)

Och sen en fråga om PIEPS DSP - någon som vet om den understa knappen http://www.pieps.com/cms/media/manuals/pieps-manual-de-en.pdf
sida 2, knapp 6) har någon funktion utan option-paketet?

Senast ändrad:
Jag har hört att de träningsstationer som finns kan strula ganska mycket. Det kan vara svårt att deaktivera "offren" då lådorna under snön kan vara svåra att trycka tillräckligt hårt på med sonden.

Systemet där var att sändaren stängdes av i 16 sekunder, sen startade igen. Det gick alltså inte att stänga av helt när man hittade ett offer, bara se att man hade hittat ett när signalen försvann, vilket jag också lyckades med (när jag väl hittade sändaren).

Lådorna ska inte deaktiveras. För att situationen ska vara så realistisk som möjligt så ska sändarna fortsätta att sända. Annars blir det bara en rad enkelsök.

Det verkar som att systemen kan strula lite. En av mina lådor "dog" igår, jag ska gräva upp den i morgon och kontrollera vad som är fel. Hoppas att det bara är batteriet som strular.

Absolut Iggy.
När du köpte din Pieps fick du inte med en cd som väl beskriver alla funktioner.
Har själv just köpt den senaste versionen och den fungerar klockrent även vid multisök.
Har du inte senaste versionen gå till ett försäljningsställe och du får mjukvaran uppgraderad utan kostnad via en dator.
Pieps är så vitt jag vet den enda transievern som erbjuder uppgradering av mjukvaran.

Senast ändrad:
landenkungen sa:
Bra rubrik, är det här en sextråd eller?
bara för att det står ordet transor behöver det inte vara sexuellt. men jag förstår om det är svårt att avgöra det för er sexuellt förvirrade personer.

:)

Absolut Iggy
Nedersta knappen är för de Pieps som har option paketet, temp , höjdmätare o kompass, utan option används den inte.

Vid tester med olika sändare nedgrävda där några var av äldre modell och annat fabrikat blev ibland resultatet förvirrande, tydligen kan äldre apparaters sändsignaler lägga sej ovanpå varandra om dom ligger väldigt nära varandra. I alla fall var det den förklaringen vi fick av den bergsguide som ledde vår genomgång.

gubbfan,

tack; betyder att det inte var (helt) mitt fel att jag inte hittade alla sändarna inom utsatt tid! Nu vet jag det tills nästa gång jag övar, blir nog lättare att veta vad man ska göra när för få signaler syns direkt.

Det kan hända att signalerna lägger sig "ovanpå varandra", dock är tekniken i transorna inte den finaste utan inom en kortare tidsrymd kommer signalerna att skiljas åt även om det är transceivers av samma sort med samma batteristyrka. Jag tror att problemet låg någon annanstans.

Tror att du ska uppgradera mjukvaran i din transceiver.

Signaler från både nya och gamla transor kan lägga sig på varandra, även om risken är större för vissa typer på grund av att de sänder en längre signal. ( F1 till exempel)

Har haft samma problem som Iggy, fast med pulsen. Jag tror att det beror på överlappningar.

Något att ha i åtanke är att programmet som räknar ut hur många signaler som tas emot av transan behöver en räcka med signaler för att sortera ut och identifiera de enskilda sigalerna. ( Ju mer överlappningar, desto längre tid)
Om jag minns helt rätt behöver pulsen 8 signaler( om det inte är en annan puls.)
På den tiden hinner man röra sig ganska långt. ( Pulsen ska i och för sig säga till att man ska stå still mens den tänker)

Var i Pischa idag och jag hade inga problem alls med att hitta sändarna på träningscentrat.

//H

Dom kanske har bytt batterier?

Är i alla fall underligt, eftersom flera personer den dagen inte fick någon signal alls flera gånger.

Så sant så centralbyråkraten ;)

Var faktiskt en annan där idag som inte heller fick in någon signal.

//H

Tillbaka
Topp