När går det exakt att surfa i sverige igentligen ?

Hej !

Jag undrar hur,när och vart man kan surfa här i sverige? Jag har hört att de måste blås upp till 20ms för att kuna få vågot?

NÅGON DÄR UTE SOM KAN GE EXAKT INFO NÄR DE GÅR SURFA I SVERIGE? VILLKA ELEMENT ÄR DE SOM SKA VA RÄTT MED I VÅRAT VACKRA VATTEN !!

Tack på förväg surfare.

Det är ofta pulsa fram till stranden har jag hört, jag har änsålänge bara testat utomlands
För att det ska funka måste ju vinden långt ute på havet bygga upp vågorna mot den aktuella stranden, så vindriktningen är lika viktig som vindstyrkan. På Östersjön är de förhållanden inte helt vanliga (mer vanligt i baltikum skulle jag iförsig tro...), särskilt på sommarhalvåret.

Torö, Skellefteå, Mölle och Smöjen är exempel på ställen där med rätt vindförhållanden det kan dyka upp vågor av värde. Snabb googling gav denna film.

Exakt vill du veta.

Går att surfa i mars, april, maj, juni, juli, aug, sept, okt, nov, dec och januari om isen ännu inte har lagt sig. Vågorna är dock inte så stora alla gånger men det går att surfa om man bara vill samt har rätt kläder och framförallt är på rätt ställe.

På västkusten samt i Skåne är det rätt så öppet vatten och där kan det därför bli höga vågor när det blåsit ett tag. Vet att många var ute i vintras när snöstormarna var som värst då var det surfparty på surfställena, endast de mest hängivna valde att surfa en sådan dag. Vindriktningen beror på vilket håll kusten riktar sig mot öppet hav till exempel om en kuststräcka på västkusten har en liten vik där den riktas sydväst så bör vindriktningen även vara från det hållet. Bäst är att kolla på en sjökarta för att lista ut potentiella områden.

De viktiga elementen för att surfvågor ska bildas är att de dyningar som bildas av vindstyrkan på vattnet måste stanna upp av något på sjöbottnen för att skapa brytande vågor. Ibland kan ett badställe vara tillräckligt då kan det vara så att det är en kraftig nivåskillnad från öppet vatten till själva badstället och då bildas en massa kraft som stannas upp av bottennivån och vågen bryter. Ett annat ställe kan vara bredvid en udde eller ett båtvrak/klippa i vattnet som stannar upp vågkraften och vågen faller över hindret och skapar surfbara vågor precis som på bilden.

Såg i en annan tråd vart du bor. På frågan hur du går tillväga är att ta kontakt med några glada surfande boende i ditt landskap och bli deras vän och du kommer märka att de kan guida dig om du är en värdig surfkompis. :cool:

Senast ändrad:
Jag kan inte tacka dig mer allså ! TUSEN TACK

Fick svara på alla mina frågor och TACK säger jag bara ! nu blir det att jaga vågor ! :)

MEGA TACK! ! !

a du det där krävs det en livslång erfarenhet för att kunna svara på. Endast legenderna vet

Jag är för lat och för dålig på att paddla så jag har en kite som drar mig och ger mig mycket fler vågor än om jag hade vågsurfat =).

PatricEhrnholm14 sa:
Lima-ko sa:
Jag är för lat och för dålig på att paddla så jag har en kite som drar mig och ger mig mycket fler vågor än om jag hade vågsurfat =).
De är ju två olika upplevelser ;)
Kör man dock ostroppat och krokar ur blir nog upplevelsen relativt lik en vågsurfares, minus tröttheten i axlarna =). Alltså kajten drar en in på vågen men väl där "droppar" man kraften i kiten och åker med vågen istället.

Dansken kan han, DMI och FRV (som jag tror köper sina prognoser av DMI) brukar ha mest rätt här på bästkusten.
http://ocean.dmi.dk/anim/index.php
http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=SURFERE

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp