När kommer snön i alperna?

andol221

Ny medlem
Jag och en kompis funderar på att åka till Val d'Isere tidigt i Januari istället för vår vanliga vecka 12. Hur är det med snötillgången historiskt sett så tidigt på säsongen? Vi ska åka OCPA offpist så någon form av åkning kommer det ju att bli, men det är ju inte så kul om det är grönt i backarna nere i byn. Är det någon annan , helst UCPA ort, som är bättre tidigt på säsongen?

/Anders

val d'isere är nog ett bra val för åkning i januari skulle jag tro, med tanke på den höga åkningen i tignes.

Är det någon som vet när snön kommer i Champoluc? ska dit under sportlovsveckorna och vill gärna ha en hyffsad snömängd.

Senast ändrad:
Jacke_9101 sa:
Är det någon som vet när snön kommer i Champoluc? ska dit under sportlovsveckorna och vill gärna ha en hyffsad snömängd.
jag har varit i Champoluc, och det var kring nyår. Jag var 11 år då så jag kommer inte ihåg så mycket men snö var det.

så jag tror att du kommer få hyfsat med snö på sportlovet

Jag har åkt vecka 1-5 ett par gånger och haft rätt dåligt med snö i princip alla gångerna (under 90talet). Ett av problemen var att det ofta var kallare och blåsigare så samtidigt som det var lättare snö så var den ofta bortblåst.

Själv tycker jag vecka 10 är bäst vecka för alperna. Mer snö än innan sportlovet och ingen igentlig risk för vårväder vilket det är runt vecka 12.

Så en liten ranking på veckor om jag skulle välja vecka för alperna bara utifrån själva veckan.

1. v10
2. v11
3. v6
4. v12
5. v5
6. v4
7. v13
8. v3
9. v2
10 v1 eller 14 tycker jag är pest eller kolera...

off the chart 7,8,9... ingen får mig till alperna dom veckorna....

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp