När skall man byta hjälm

När skall man byta hjälm

• Efter en vurpa utan synlig effekt

Röster: 4 9.3%
  • Efter vurpa med synliga märken

Röster: 10 23.3%
  • Var 5:te år

Röster: 6 14.0%
  • När den ser omodern ut

Röster: 5 11.6%
  • Var 3dje år

Röster: 5 11.6%
  • Byta?

Röster: 13 30.2%

• Antal röster
    43

Emmis

Aktiv medlem
När skall man byta hjälm
Fick en släplift i huvud tidigare i vinter och har nu en buckla i hjälmens ytplast… tänker att jag säkert borde byta ut den, men har ännu inte hittat nån som passar på skallen så jag kör på. Tänker det är bättre än utan åtminstone.
Cykelhjälmar skall man väl byta vart tredje år för då börjar var stryoxen vara murken(?)

Hur tänker du? När är det befogat att byta?

I barnbacken ser man ju ännu Jofa hjälmar anno -92, vilket jag verkkigen inte kan förstå

När skall man byta hjälm
När skall man byta hjälm
Skulle säga att jag byter runt vart femte år (åker 3 - 5 veckor per år) eller om den skulle vara med om någon kraftigare krasch där jag skulle få för mig att leta efter synliga märken. Tillverkarna vill säkert att man köper ny hjälm om den skulle bli träffad av en snöboll och det är väl bara en tidsfråga innan det blir ett bäst-före-datum på dem.

När skall man byta hjälm
Intressanta länkar där. Självklart att byta om man kraschat och slagit i marken tänker jag. Slå i grenar, liftbyglar och liknande tror jag inte påverkar.
Vad har du för hjälm som blir bucklad av en släplift? 👎😲

Inne på tredje säsongen med min Sweet, inte särskilt nöjd så kollar nog på ny hjälm till nästa säsong.

När skall man byta hjälm
Det finns faktiskt människor som dött efter att ha fått en T-krok i huvudet! Minns en pojke i Geilo för länge sen. Men han hade nog ej hjälm alls iofs, plus att det nog var en gammal tung T-bygel av trä.

När skall man byta hjälm
Jah har en salomon icon nånting, 3-4 år gammal. Släpliftar kan komma med en hiskelig fart om man står på fel ställe då ngn släpper den. Hade själv redan tidigare googlat vad tillverkarna tycker. MEn som PD sade så vill säkert vissa att tillverkare att man byter efter minsta lilla. En bekants hjälm blev halverad då han blev påkörd bakifrån i julas, den var nog passerad bäst före redan innan. Frågar altså inte google nu utan hur andra tänker

När skall man byta hjälm
Jag vet inte. I bilden min Giro G10, många år gammal, funkar fint. Jag tror jag åker några 10 år till med den.
20220316_072734.jpg

När skall man byta hjälm
Följande är rekommendation för mc-hjälmar men bör vara applicerbart även på skidhjämar:
"Ett vanligt råd är att byta ut sin gamla hjälm efter fem år. Det gäller i första hand hjälmar i glasfiber som ibland även förstärkts med kompositmaterial som kevlar eller kolfiber. En sån hjälm har i regel längre livslängd än plasthjälmar. En hjälm med plastskal blir snabbare spröd och kan behöva bytas redan efter ett par år."

Till detta får man såklart därefter beakta hur mkt våld hjälmen har varit utsatt för så den behöver bytas i förtid med anledning av det. Slutligen måste även passformen beaktas, om hjälmen över tid blir "för stor" i storleken så behöver den bytas ut med anledning av det.

När skall man byta hjälm
Efter en smäll som troligen skulle ha gett huvudvärk resten av dagen utan hjälm tror jag det är bra att byta. Jag har börjat se hjälmen som en förbrukningsvara och byter nu ganska ofta. Denna vårvinter har det på rea gått att hitta ok märkeshjälmar utan MIPS för ca 500 kr, med MIPS något dyrare.

När skall man byta hjälm
En buckla eller större djupare repa kan väl bli en brottanvisning i hjälmen som gör att den tappar i styrka så att säga, förstår din fundering.

Hur fort en hjälm åldras borde väl också påverkas hur man förvarar den, ligger den lite mörkt och svalt över sommarsäsongen så åldras väl inte plasten lika snabbt så att säga. Men visst jag har förvarat min mörkt och svalt på sommaren och den ligger då i sin tygpåse som den kom med. Funderar ändå på att snart byta ut den mot en nyare då den snart passerat 5 år. Man får se sig om efter något kampanjerbjudande framåt våren kanske. Huvudet är det viktigaste man har så man bör prioritera där.

När skall man byta hjälm
Fick en smäll som resulterade i ett dygns lätt huvudvärk med hjälm på. Inga synliga skador på hjälmen någonstans. Frigoliten ser verkligen inte ut att vara intryckt någonstans och inga andra skador. Vill ej byta hjälm och har idag inga planer på. Tänker jag helt fel?

När skall man byta hjälm
Fick en smäll som resulterade i ett dygns lätt huvudvärk med hjälm på. Inga synliga skador på hjälmen någonstans. Frigoliten ser verkligen inte ut att vara intryckt någonstans och inga andra skador. Vill ej byta hjälm och har idag inga planer på. Tänker jag helt fel?
Nej, bra fråga, tål att fundera på. Jag fick en liknande rejäl smäll med min helt nya hjälm senaste skidveckan och har inte bytt. Blev påkörd i hygglig fart i nästan plan transportbacke, det blev fällknivseffekt med huvudet ner i backen. Man slår sig nästan värst när det är plant och platt. Har ramlat rakt bakåt på plan mark i stillastående på snowboard (jag var helt galet trött...), båda fötterna fast i bindningarna, svårt att kompensera och värja sig vid sådana fall.
Det viktigaste var ju iofs att jag alls hade hjälm.

När skall man byta hjälm
Just dethär jag funderar på.. Ett hack i plasten är inget fel men i princip borde jag väl byta, om jag ser till rekomendationerna... men jag ser inget fel på den. dvs när blir hjälmen en falsk livförsäkring? en dålig hjälm är ju bättre än ingen hjälm. Men jag har lite för dyrt liv för att inte hålla mig med ett skydd för 1000 spänn.. om det nu är så att den är förstörd. Tillverkarna ger ju en massa råd för att friskriva sig från ansvar-in-case-of- men man måste ju tänka själv. Men just nu vet jag inte om jag klarar av att tänka själv. En ny hjälm ger ju ingen större glädje som införskaffning om den är i princip onödig

När skall man byta hjälm
Just dethär jag funderar på.. Ett hack i plasten är inget fel men i princip borde jag väl byta, om jag ser till rekomendationerna... men jag ser inget fel på den. dvs när blir hjälmen en falsk livförsäkring? en dålig hjälm är ju bättre än ingen hjälm. Men jag har lite för dyrt liv för att inte hålla mig med ett skydd för 1000 spänn.. om det nu är så att den är förstörd. Tillverkarna ger ju en massa råd för att friskriva sig från ansvar-in-case-of- men man måste ju tänka själv. Men just nu vet jag inte om jag klarar av att tänka själv. En ny hjälm ger ju ingen större glädje som införskaffning om den är i princip onödig
Jag skulle säga att det beror helt på hjälm och hur det ser ut. Har för mig att Blister gjorde några avsnitt med alla leverantörer av säkerhetsutrustning här i höstas. POC var med t.ex. Vad jag förstår så är rekommendationen rätt mycket av en friskrivning för att vara 100% säker. Jag har t.ex. en buckla i en av mina cykelhjälmar för att den har slagit emot en dörr någon gång. Känns inte som att det är bud på att köpa en ny hjälm för 2500 kr pga det.

I den podserien så framkommer det också att den bästa designen på en hjälm (ur ett skyddsperspektiv alltså) är om hjälmen är helt sfärisk. Skulle ju se rätt roligt ut men är också en fingervisning om att allt är en kompromiss. 🙃

När skall man byta hjälm
Jag har en pro tec b2 snow som är en enklare hjälm från början. får nog uppgradera till något säkrare nästa år då den har 10 år på nacken.

När skall man byta hjälm
Efter att min bror dog med en helt ny skoterhjälm som var godkänd för race på sig i en skoterolycka och efter röntgen av hans hjälm som visade ingen skada på den så byter jag hjälmen direkt efter en krasch för att minimera alla risker…. Han dog av att han fick en hjärnblödning på grund av smäll mot huvudet..

När skall man byta hjälm
Tog tag i caset hjälm och sökte fram en god reasida och beställde hem 3 stycken. Får hoppas ngn av dem passar annars blir nog påskåkningen i den gamla. Bättre lycka nästa år osv

När skall man byta hjälm
Jag har två gamla Sweet Rooster. En svart och en guld. Har ännu inte hittat någon hjälm som passar mitt huvud lika bra. Så dom får hänga med några år till. Solida saker med skal i kolfiber, men saknar moderniteter som MIPS. Skulle vara det och om jag hittar nån passande hjälm som fick mig att byta.
finns inte så gott om hjälmar som passar ”bananskalle”

När skall man byta hjälm
En ny hjälm skall användas i minst 3 år för att få full effekt av stötdämpningen. Därefter är hjälmen fortfarande skyddande men stötdämpningen är inte lika effektiv.

En hjälm är bara skyddande några gånger. Efter att ha tagit stöt eller fall skall man alltid kontrollera hjälmen. Om den är skadad skall den bytas ut. Om det är en liten skada kan man också använda biltvätt för att rengöra den.

Ibland är det svårt att se skador på hjälmen. Hjälmen kan ha blivit skadad inuti och/eller utanpå. Om man har misstänkt eller vet att hjälmen har tagit stöt skall man byta den. Det är inte nog med att endast kontrollera utsidan av hjälmen.

Hjälmen kan också ha tagits bort och kommit i fel omständigheter (t.ex. i solen) och därför vara skadad. Om man är tveksam skall man alltid byta hjälmen. Det är bättre att byta hjälm än att riskera att få en skada.

HUR SKALL EN HJÄLM PASSAS

För att få bästa effekt av hjälmen skall den passas på följande sätt:

En skidhjälm skall passas på ett huvud med öronen fri.

En skidhjälm skall inte kunna tas av med ett enda knäpp.

En skidhjälm skall inte kunna vridas eller skjutas förbi ögonen så att de inte täcks.

En skidhjälm skall inte skav eller sitta otympligt.

En skidhjälm skall inte ha något mellanrum mellan huvud och hjälm.

En skidhjälm skall inte ha något mellanrum mellan hjälm och ansikte.

En skidhjälm skall inte ha något mellanrum mellan hjälm och nacke.

En skidhjälm skall inte kunna pressas ihop för mycket.

En skidhjälm skall inte ha något mellanrum mellan hjälm och hals.

En skidhjälm skall inte ha något mellanrum mellan hjälm och öron.
Tvätta med biltvätt? Öö vad hjälper det?

Tillbaka
Topp