Naxo på vilken skida?

AKvS

Medlem
Naxo på vilken skida?
Hej bullen!
Jag har ett problem, det är så att jag har två par skidor. Ett par Monster 85 och ett par S-Lab Gun. Jag har precis införskaffat en Naxo NX21 bindning och kan ej bestämma mig för vilka skidor jag skall montera dem på.
Headen är ju mindre bred och, vad jag förstår, därmed lättare att gå på skrå med, men de är inte lika kul utför när det är djupt på riktigt. Dessa använder jag dessutom som mina pistskidor, klarar Naxo:n detta?
Salomonen är bred vilket innebär att det sätter stor kraft på bindningen, jag bränner mer med dessa i pudret men i pisten blir det inte mycket svänga.
Hur stor är nackdelen med breda skidor uppför? Hur mycket åkning klarar Naxon?

Naxo på vilken skida?
Borra hål i båda så är det bara att byta bindningen från skida till skida!
Det funkar lätt senn om du ska ha en ny bindning på ena skidan är det bara att borra nya hål;>

//Erik

Naxo på vilken skida?
Borra hål i båda? öööhm?

Själv har jag mina naxo på en 94mm bred gammal rossignol B3. Gillar det bra, skulle inte vilja haft något smalare, men smaken är som baken...

Naxo på vilken skida?
Perzz sa:
Borra hål i båda så är det bara att byta bindningen från skida till skida!
Det funkar lätt senn om du ska ha en ny bindning på ena skidan är det bara att borra nya hål;>

//Erik
Att dömma av ditt utalande så har du inte en aning om vad du snackar om. Varför envisas du då ändå med att ge tips, helt värdelösa tips?

Öppna borrhåll i en skida läcker in vatten till belaget=belaget ruttnar.
För många borrhål i en skida leder till att den blir kraftigt försvagad.

Naxo på vilken skida?
Lima-ko: Nja så mycket försvagad blir den inte men håller helt med dig att det var ett av de värsta tipsen jag har sett här. Byta hur du vill mellan skidorna? Jo det funkar säkert men tror inte eller vet att bindningen inte kommer sitta så bra sen..

//H

Naxo på vilken skida?
Lima-ko sa:
Inte för att vara en besserwisser, men när man kritiserar andra (förvisso med all rätt i detta fall, eftersom Perzz förslag var bland det dummast jag har hört) är det läge att vara korrekt. Belaget ruttnar för bövelen inte. Det är kärnan som inte mår bra av vatten. Det gäller i synnerhet träkärnor som sväller och kan "spränga" hela skidans konstruktion.

Sen för att diskutera huvudfrågan så tycker jag att du ska sätta Naxon på Gun. Man går ju uppför för att få åka nerför och därför tycker jag att det är bäst att du optimerar för nedfärden snarare än uppförsgången. Skillnaden i gå-komfort mellan 82 och 101mm är marginell och definitivt inte tillräckligt stor för att det ska motivera en sämre prestanda nedför.

Naxo på vilken skida?
ok, Gun:en blir det. iväg till montering.

Att borra många hål i en skida känns ganska dummt men vad hände med de utbytbara plattor som fanns för några år sedan? Om inte jag minns fel kunde man ha många olika plattor (med olika bindningar på) som man fäste på skidan på något enkelt sätt (typ völkl rail) och därmed aldrig behöva välja mellan alpin, randonné, telemark osv.

Har förresten hört om någon kille i CHamonix som utvecklar en egen bindning som skall fungera till båda alpin och telemark. någon som vet mer?

tack för hjälpen

Naxo på vilken skida?
Har också hört om denna man i chamonix hört att han ska vara en legend och av vissa även dyrkad som en gud.

Inte säkert men han sögs gå under namnet PASCAL.

/C

Naxo på vilken skida?
MnO sa:
Lima-ko sa:
Inte för att vara en besserwisser, men när man kritiserar andra (förvisso med all rätt i detta fall, eftersom Perzz förslag var bland det dummast jag har hört) är det läge att vara korrekt. Belaget ruttnar för bövelen inte. Det är kärnan som inte mår bra av vatten. Det gäller i synnerhet träkärnor som sväller och kan "spränga" hela skidans konstruktion.
Jag ber om ursäkt, jag menade självklart att vatten lätt kan läcka in i kärnan, inte i belaget. Belaget är ju självklart vattentåligt, det är ju mot snön hela tiden.

Ett annat bra alternativ är en styck The Duke, samt en Blizzard IQ 17 bindning, som du kan slajda i och ur bäst du vill på de flesta Blizzardslagg. Skenan är dessutom nersänkt i skidan vilket gör att The Duke bygger mindre höjd än vanligt. Grymt att slippa ha ett par extra lagg bara för att man vill tura ibland, och grymt att man kan slajda i en racebindning med DIN 17, det är revolutionerande tycker jag.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp