Ngn som provat Fischer Superior?

hassel99

Aktiv medlem
Hyrde skidor idag och provade lite olika. Fastnade för Fischer Superior som var kanonroliga.

Enda som inte kändes helt stabilt var att de tappade grepped då jag körde över isfläckar. Ligger man på ordentligt kan det kännas lite olustigt.
Provade både 165 o 175 och upplevde samma sak med båda. Är endast detta som just nu hindrar mig från att beställa ett par.
Ngn som upplevt samma sak med dessa?

Senast ändrad:
Jag har inte kört Superior men är nöjd ägare till ett par Progressor 900 som vad jag uppfattar har en liknande uppbyggnad. Fischer har ju varit med ett tag och är tveklöst mycket duktiga på att bygga pistskidor. Jag har svårt att tro att ett par Superior skulle vara direkt dåliga på is även om de sannolikt inte matchar ett par fullblodsracers (vilket ju inte heller är tanken).

Jag tror att ditt problem kan bero på en eller flera av följande orsaker.

1. Teknik
Du behöver ett förhållandevis rent skär för att få absolut fäste på is med en sån här skida. Kör du på sladd kan mycket väl känslan vara att de tappar greppet.

2. Kanter
Skidans stålkanter är helt enkelt inte tillräckligt vassa och jämna för att hålla emot på isen.

3. För kort och mjuk skida
Du skriver inte vad du väger eller hur duktig skidåkare du är. Om du är riktigt tung kan det helt enkelt vara så att du behöver en längre och styvare skida. Viss finns Superior även i 180 cm?

Läser man den här testen tycks ju inte kantgreppet vara ett problem. TEST.

MVH
MM

Körde idag på mina vanliga skidor och upplevde nästan samma sak. Har aldrig gjort det förut och då har jag ca 30 skiddagar per år.
Vet inte om det finns olika hårdhetsgrad på is men detta är högst upp i Vemdalsskalet och just nu är det riktigt kallt så nog är det hårt alltid. Det luriga är när det är knonfäste och plötsligt kör man över ett parti med is.

1. Kan mycket väl vara ngt med tekniken men skäret är helt rent.

2. Kändes som kanterna var tillräckligt vassa men har ingen aning om hur de är slipade.

3. 85kg och har nog bra koll på carvingen. Provade som sagt både 165 o 175.

Hur som helst, tänkte bara om ngn annan provat dessa skidor.

Hmmm ... ibland kan man ju stöta på oerhört hårt underlag som kräver betydligt mer än en vanlig "turistslipning". Riktigt kallt och en grund av kanonsnö kan ju ge upphov till det här underlaget. Låter troligt!

Väger du 85 kg och trycker på ska du definitivt gå på 175 cm (tycks inte finnas i 180 cm). 165 cm är gjord för betydligt lättare åkare än du!

/MM

Finns det några andra skidor som är bättre? Är ute efter en radie på 15-16m som är mkt stabila i lite högre farter.
Provade ett par Fischer storslalom (23m) och de gick som på räls men alldeles för trögsvängda. Provade även ett par Blossom för ett par veckor sedan och även de gick som på räls.

Nordica Dobberman Spitfire & Völkl Racetiger Speedwall GS är två pistskidor med grymmt grepp. Speciellt den sistnämnda imponerar på mig, otroligt lättkörd i förhållande till vad den kan leverera! Testa!

/MM

PS! Vad är Blossom för skida? DS.

Senast ändrad:
Hyrde skidor i Trysil i fredags och provade 3st olika.
Har aldrig upplevt ett sådant grepp i backen som jag gjorde med Head Chip. Vet inte om det var 66 eller 71 men jädrar vilket bett.

På andra plats kom Nordica Dobberman Spitfire Pro. Kändes oerhört lätt och det var lite skumt till en början. Bra skida men inte riktigt samma bett som Head Chip.

På tredje plats kom Stöckli Laser Sx. Mkt lik Spitfire men kändes inte riktigt lika stabil med carving i höga farter.

Blossom är en handbyggd skida från Italien. Har bara sett denna i trysil och Vemdalen och provade den i Trysil för några veckor sedan.
http://www.blossomski.com/ tror att det var Race Carve->Fly Up som jag testade.

För övrigt tittade isen fram i Högegga i eftermiddags men upplevde inte att det släpppte överhuvudtaget med samma skidor som det släppte rejält i Vemdalen så det var nog extra hård is om det nu finns sådan.

Senast ändrad:
Intressant! Jag har själv inte kört någon Head pistskida, men de tycks vara riktigt bra!

Jag vet inte hur du känner det men när jag växlar skidor påverkas min upplevelse starkt av vad jag haft under fötterna tidigare. Har man möjlighet är det en god idé att testköra i flera omgångar för att säkerställa hur skidorna verkligen beter sig ...

Och, ja, is kan definitivt vara olika hård!

/MM

Hej!
Jag har åkt på Superior i Ramundbarget i 3 dagar (kom hem i natt).
Min upplevelse är väldigt likt den resension som mm länkar till.
Kan inte säga något om eventuellt is grepp då det inte fanns någon som jag märkte av.
Jag tycket mycket om skidan men tanken var att jag skulle provat Progressor 900 som de inte hadde (borde kollat först kan man ju tycka) och de förslog superior i stället vilket jag tveksamt gick med på.

Kan bara säga att intrycket var med mina mått mätt mycket positivt och funderar allvarligt på att införskaffa mig ett par egna men har lyckats lokalisera ett par progressor 900 i kungsberget som skall testas i morgon. Visst det är lite skillnad på skidområde men hoppas få en bild av progressorn (har läst din recension mm och tycker det låter som ett par Åke skidor)

Så min förhoppning inför morgon dagen är att stora/långa svängar progressor = superior (vilket är vad jag gillar mest)
korta svängar progressor bättre än superior, vilket är vad jag behöver bli mycket bättre på (förutom allt annat som så klart även det behöver bli bättre).
Den skidan jag slutligen väljer att köpa är den mjukare av de båda då det kan bli lite si och så med grundträning av olika skäl.

Vem är då jag skidåkningsmässigt kan ju kanske var ide att beskriva lite.
ca 190 cm lång strax under 90 kg (väldigt gammal för att vara här inne känns det som) +50 år
Är säkert med era mått mätt inte speciellt bra men gillar när det går riktigt (enligt mina förutsättningar) fort men känner inte att jag kan åka med sådana där härliga störtlopps hopp över krönen (både teknik, styrka, rätt skidor och säker plats saknas i dagsläget).

Jobbar förbrilt på att bli bättre och slutligen har en förhoppning på att kunna bli skidlärare när jag växer upp.

//Åke

Hej!
Precis hemkommen från Kungsberget sitter jag här nu med en pizza framför mig.

Först en snabb kommentar om Head Chip 66 som jag testade 3 dagar i Vemdalen v4.
Isgrepp ja, stabila ja, till och med så stabila att jag upplevde de lite tråkiga.
Kanske jag inte åkte fort nog men det blev mitt intryck åtminstone.

Nåja tillbaks till Progressor jämnförelsen med Superior OBS. mitt personliga intryck någon annan kan ju uppleva det på annat sätt.

I mångt och mycket instämmer jag i mms komentar4er om den skidan, upplevde till och med att de kändes inte så fart stabila till att böja med men efter lite åk så blev jag tvungen att revidera den delen.

Men vid en direkt jämnförelse så blir intrycket detta.

Fartstabiltet vinns klart av superioor (vilket inte betyder att Progressor är dålig).

Stora svängar lika tydligt övertag för Superior.

Små svängar vinns klart av Progressor över superior.

Sladd (ni vet det där man gör när man bara står och halkar ner utan att bry sig).
tror inte det ens var möjligt med Superior utan de ville ha skär hela tiden och leverera fart. Dvs. ronden till Progressor eftersom det kan vara bra att kunna sladda ner lite när man åker efter en 5 åring eller bara känner sig lite trött i benen.

Hårdhet. Ja enligt mig så är Superior tydligt hårdare än Progresor

Så är man ute efter en mer allroundskida så vinner Progressorn ( i pist menar jag då)

Så för mig blir det att inhandla ett par Progressor 900 i morogn.
Kan tillägas att båda skidorna är provade i längden 175.

Eventuella klagomål på stavning undanbedes då jag faktiskt inte kan stava men ser de röda markeringarna och förstår inte alltid vad jag skall ändra så att de försvinner (klart irriterande).

Ha en trevlig kväll //Åke

Tillbaka
Topp