Ngn som vet något om Dynafit Radical FT12 för 2013

streimert

Medlem
Tänkte gå på Dynfitar från Duke nu till kommande säsong, men hittar väldigt lite om 2013 modellen... Ngn som vet om det är några uppgraderingar etc,,,, ??
Kommer ihåg att man hade en barnsjukdom med en sprint som skulle bytas på 2012....

Det är en liten pin som sitter innuti själva huset, om jag inte minns fel ska den ha fixats redan förra året. Annars samma bindning.

hej. Jag Kör på Dynafit. Enbart sedan 5 år och till all åkning.
Den hade Det där med pin:en inne i bindn huset. Först kunde något hus gå sönder men man bytte alla pin:ar vid jul 2011 ungefär. Då om något gick sönder gick pin:en av istället för huset. Till 2013 har man tagit bort pin:en helt. Så ingenting av det lilla problemet finns kvar alls inför vintern. Annars var det långt under 0,5 procent som hade reklamationer av Radical bindningarna. Så mycket bra statistik för en hållbar bindning att rippa av allt i bergsmiljö med. Köp Dynafit bindn och nyttja den med hälsan och du kommer bli nöjd.

-Ska du inte åka pist köper du Radical Speed. 3100 SEK Har ingen skistopper. Bästa bindn enl mig då den är fullgod för all åkning men endå lätt.

- Kör du lite i pist och i liftanläggningar och vill ha skistopper köper du Radical Speed ST eller FT. ST är din 10 och fungerar till alla skidor vikt 530 gram och pris 3900 SEK . FT har din skala 12 och har låsbar funktion som gör att du tapapr lite av skidans flex under pjäxan vilken kan användas vid stökig åkning för att undvika tjuvlösningar. Men går att köra utan den funktionen också. Lite onödig rejäl och tung och dyr. Vikt 600 gram Pris 4500 SEK.

I grunden är alla de bindningar i Radical serien samma konstruktion. Sen finns det lättare bindn som också är fullgoda för riktigt tuff åkning.

mvh Skantz

Skantz sa:
FT har din skala 12 och har låsbar funktion som gör att du tapapr lite av skidans flex under pjäxan vilken kan användas vid stökig åkning för att undvika tjuvlösningar. Men går att köra utan den funktionen också. Lite onödig rejäl och tung och dyr. Vikt 600 gram Pris 4500 SEK.
mvh Skantz
Onödigt rejäl och tung och dyr? Hur tänker du här? Denna bindning är väl vad som ska konkurera med Duke/Baron/Tour F12 eller ser du det hela ur spandex-perspektivet? Vad är tanken bakom Radical FT12?

Det extra lilla Radical FT väger ser jag inte med några problem. Jag har gått från Duke + Radium till nu Radical och Titan Ultralight så jag spar en massa vikt ändå...Det sista jag vill ha är en klen bindning som tjuvlöser eller inte pallar när man står på...,, och då går jag hellre på det fetaste Dynafit har.

Om du inte vill att skidan ska tjuvlösa så brukar den inte göra det. Skruva upp DIN och dra upp tålåset för fullt. Men då finns det såklart andra problem där knät löser ut istället vid eventuell vurpa.

Radicalen i år ska enligt dynafit sverige ha en motåtgärd mot hälklacken som snurrar ner i åkläge när man går.
Detta skedde på fjolårets när hälen slog i klacken, så snurrade den ett kvarts varv.

Kunde Coombs åka på 60% is med Dynafit så :)

Eric Hjorleifsson körde allt under 2011-2012 med Dynafit Radical FT. Så visst fixar prylarna för tuff åkning. Rätt inställd behöver man inte dra upp tålåset för fullt. Men det kan vara aktuellt att dra upp den ett snäpp till från det klassiska skidläget. Alltså ett snäpp ner från helt låst och det läget du ska ha när du turar!!!

åk fort som ett svin, kom hem hel och fin

Vågar man skruva på ett par radical ft12 på ett par moment nt? Och fortfarande ligga och carva i 95 blås i pist? Inte för att det händer ofta men kan förekomma :D

Rätta mig om jag har fel, men 2013 Radical FT har bara två lägen på tålåset, låst eller olåst (samt läget där man inte sitter fast alls då alltså)...

Halv-lås-läget som funnits tidigare som Skantz nämner är dessutom inget som Dynafit rekommenderar att man använder. Det är inte tänkt som ett eget läge utan är ett resultat av konstruktionen...

Tillbaka
Topp