Nocta eller Sevun II

Matsdal

Ny medlem
Nocta eller Sevun II
Ska försöka göra en lång fråga kort...

Hade under flera år lyckats förtränga hur kul det är med skidåkning, men för fyra år sedan blev jag rejält biten igen. Min då sexårige son Emrik skulle ha friluftsdag med utförsåkning på schemat så jag plockade fram mina gamla tvåhundrafemcentimeterslagg och följde med, och det var naturligtvis fantastiskt kul! (förstår så här i efterhand att det var tur att jag inte riktigt brydde mig om, alternativt inte fattade hur mycket stig-helmer det vilade över min uppenbarelse... :)

Dagarna efter köpte jag nya skidor till mig och Emrik. Tog hjälp av personal på stadium och det blev väl inte riktigt rätt. Tre deci kortare och sjukt sladriga. Fick lägga om åkningen helt och hållet eftersom carving inte fanns då jag åkte sist. Förstod efter en säsong på de skidorna att jag behövde byta upp mig, på tok för sladdriga och helt otillförlitliga i fart, det sköna i kråksången var väl att jag upptäckte hur sjukt skoj den nya åkningen är.

Läste på här på freeride och hittade under "köp o sälj" ett par Dynastar legend pro av 2007 års modell som jag dristade mig till att köpa. Det visade sig vara helt rätt skida för mig. Tokstabil och trygg när det börjar gå fort, samtidigt som det har varit en skida att utveckla åkningen och teknik med. Upplever den som en väldigt trevlig skida idag, inte alls svåråkt utan snarare som väldigt belönande (möjligtvis kämpar jag en del på skidan men jag har inte så mycket att jämföra med). Har varit och är egentligen fortsatt riktigt nöjd med den skidan, men... gräset är ju grönare på den nya skidan, typ! ;)

Åker mest i Kittelfjäll och skulle väl egentligen fortsatt ha kul på Legenderna men nu blev jag alltså sugen på nått som är lite mer "lättrattat" i terrängen där, samtidigt som jag önskar, i den mån det är möjligt, behålla något av LPn's stabilitet i pist då det går lite fortare. Går det, och vilken skida tror ni jag skulle trivas bättre på, Nocta eller Sevun II? (det är väl förmodligen ingen som åkt på Sevun II men låt oss spekulera...)

(Lägger till: väger själv 90kg och mina nuvarande skidor är 194cm långa)

Senast ändrad:
Nocta eller Sevun II
Hej.

Jag hade faktiskt det stora nöjet att testa både Nocta och Sevun II, en dag vardera, i slutet av föregående sesong. Testade dem i Riksgränsen i klassiskt vårföre (slaskpuckel). Har även åkt en del på Legend Pro, fast det var ett tag sen. Till saken: eftersom du trivts på LP men letar efter något mer lätthanterligt fast fortfarande stabilt tror jag att Seevun II skulle vara en riktigt bra skida för dig, och av de två skidor du nämnt det solklara valet. Jag upplevde den som riktigt stabil trots det slagiga föret och att jag stog på rätt bra, väger själv dryga 80 kg. Den gick bara fint att manövrera säkert mycket tack vare tiprockern(?). Jag kan säga att jag blev rätt förtjust i skidan och är själv ganska sugen på att köpa den. Jag har såklart inte testat den i det djupa, men att den har bra mycket bättre flytförmåga än LP är nog heller ingen högoddsare.

Nocta eller Sevun II
Hej och tack för svaret! Aha, så Sevun II fanns att provåka redan i slutet på förra säsongen. Kul att höra dina intryck och du verkar ha gillat skidan. Sevun borde alltså vara den logiska ersättaren till mina skidor om jag vill ha nått med liknande egenskaper gällande stabilitet etc, samtidigt som de tillför en del roliga egenskaper som säkert kommer att förgylla åkning i Kittel.

Kom på att jag skulle kunna tänka som så att jag inte köper en ersättare, utan snarare köper ett komplement till mina LP eftersom jag kommer att behålla dem. I så fall borde väl Nocta vara ett mer passande köp då de tillför flera skojiga kvaliteter. Skulle vara kul att veta hur mycket fartstabilitet jag förlorar med Nocta? (De lär ju aldrig vara i närheten av det sladder som HEAD Peak 76 bjöd på men ändå...) Någon med erfarenhet av Nocta som kan klargöra den frågan, förlorar man kännbart med stabilitet, eller vinner man kanske så mycket kul att man inte längre bryr sig?

Senast ändrad:
Nocta eller Sevun II
Jag har lite svårt att uttala mig om Nocta i och med att jag inte gillade den. Jag säger inte att den är dålig, men det är en typ av skida som inte passar mig. Har svårt för skidor med så pass kort radie och det där med "fun shape" har inte riktigt fallit mig i smaken. Kolla in detta. Där finns en kort recesion av skidan som jag tror ger dig mer hjälp än vad jag kan bidra med.

Men hur kommer det sig att du bara väljer mellan dessa två modeller?

Nocta eller Sevun II
Hade först snöat in på Sevun som en framtida ersättare till LP. Läste därefter recensionerna i pryldatabasen om Nocta och blev väl rejält frestad av omdömena där... har väl bara inte kommit längre i funderandet!

Nocta eller Sevun II
Hej,

Jag har testat både Sevun2 och Nocta under en skidtest i Verbier.

Skulle definitivt rekommendera Sevun2 ifall du vill ha allround egenskaper och stabilitet.

Noctan är en funshape: de var iofs roliga under de få svängar jag gjorde i djup snö, men i mjuk pist blev det sladd a la snowblades. Hade nog förväntat mig mera allroundegenskaper, och var inte särskilt imponerad när jag lämnade tillbaka dem. Tunga är de också.

Sevun2 kändes trygga och stabila, och har betydligt bättre allround egenskaper. Första modellen av Sevun krävde lårmuskler&teknik enligt vad jag läst, men Sevun2 kändes lättåkta. Antagligen pga rockern och inte alltför styvt flex.

Samma dag testade jag även Shiro 193 och det blev min personliga testvinnare. Gick som ett tåg: stabila men samtigt smidiga. Även bra skär i pist. Kolla in dem också!

Själv 180cm, 75kg, åker på känsla&oskolad teknik. Hann endast med 4-5åk med vardera modellen, så mina kommentarer skall inte tas 100% seriöst.

Nocta eller Sevun II
Jag gillade Nocta skarpt (har dock inte tesdtat Sevun2...men har testat Sevun), men å andra sidan så gillar jag skidor som är lite åt funshape hållet...är även lite lättare än TS.
Nocta är ju en directional funshape. Montering, flex och rocker har tagits fram för att den mest skall åkas framlänges, men även ska kunna åkas på baklänges.
Nu var det läääänge sedan jag körde dem (snart ett år sedan) men vill minnas dem som dämpade, men ändå ha en del spänst. Man känner av bredden mer på Nocta än på andra skidor i samma klass (R2 122, BentChetler) och det kan ha och göra med att den är just mer dämpad.
Jag hade utan tvekan kunnat tänkt mig att ha Nocta som enda skida när det kommer till alpåkning.

Nocta eller Sevun II
Jag har Noctan men har inte åkt Sevun II, recenserade Nocta 2012 i pryldatabasen här https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/black-crows/nocta.html.

Roliga skidor som inte gör bort sig i pisten, trivs väldigt bra i offpisten. Smidiga skidor för att vara 188, även när man kommer in i skogen. Eftersom det är en funshape så tyckte jag den hakade lite i kartongsnö om man ska leta fel.

Tror inte du kan gå fel på någon av dom, det beror väl mer på vilken typ av åkning du gör mest av.

Nocta eller Sevun II
Ok, tack för alla råd och tips! Sevun II får det bli. Känns lite vanskligt att köpa skida oprövat men är det en bra skida med rätt egenskaper så ska det väl fan gå att lära sig åka på den om den nu inte känns ok direkt (tänkte så när det gällde LP och det blev helt rätt). Tror Sevuns egenskaper passar bättre för Kittels blandande åkning, är ju inte drygt med puder för jämnan där uppe.

Senast ändrad:
Nocta eller Sevun II
Skulle hålla med lundatok. Körde på Sevun tidigare men då i Kanada och Japan. Kör numera mest på Corvus 196,5 och skulle säga att det är en mycket bättre Sverigeskida. Kanske för lik LPn i ditt fall men en bättre skida, snabbare respons i offpisten och bra om man gillar stora svängar i pisten.

Nocta eller Sevun II
Man köper ju mycket med hjärtat så om du bestämt dig. I år så har den väl fått lätt talböcker?

Jag skulle kunna tänka mig att den kommer att kännas lite stor, alt att backarna blir väldigt korta... ;-)

Jag hade kikat på en typ solly R2 105.

Nocta eller Sevun II
Om jag säger Nordica Helldorado, vad säger ni då? Någon som testat den skidan?

(Ser att det kommit mycket snö i Kittel de senaste dagarna...) :)

Nocta eller Sevun II
lundatok sa:
Man köper ju mycket med hjärtat så om du bestämt dig. I år så har den väl fått lätt talböcker?

Jag skulle kunna tänka mig att den kommer att kännas lite stor, alt att backarna blir väldigt korta... ;-)

Jag hade kikat på en typ solly R2 105.
Skrivet med nån slags autocorrect, talböcker? Sen finns ju inte någon R2 105? Menar du 108 eller 115?

Nocta eller Sevun II
Det blev den orangea, långa och tjocka skidan, beställd på sport-conrad inkl bindning (var så exalterad att jag glömde att jag skulle köpa nya stavar... nåja)! Återkommer med intryck när jag åkt på den, vilket förhoppningsvis blir premiärhelgen i Kittel.

Nocta eller Sevun II
Hur har det gått för Nocta klubben? Levde skidorna upp till era förväntningar och den åkning som vart under pågående säsong?

Tillbaka
Topp