Nordica Radict - för korta?

VitaBlixten

Medlem
Kan låta lite korkat men jag gick och spontanköpte ett par beggade Radict utan bindning under nyårshelgen i fjällen. Har varit nyfikna på dom sedan de lanserades och tanken var att skrota min Shiros och flytta över bindningarna till Radicten. Nu börjar jag dock vela lite - Radicten är 185cm (finns bara i den längden) och Shirosarna 193cm - aldrig ägt skidor under 192cm (är själv 191cm, 90 kilo).

Tror ni jag kommer uppleva Radicten som miniskidor och hämmas av dem? Jag tänker att de är biffigare och med mer aktiv kant än Shirona som har fullrocker - och att detta kan kompensera för den kortare längden?

Till saken hör att Radicten knappast tål mer än en borrning till, så duger de inte är de skrot.

Era tankar?

Det kommer att bli en klart kompaktare känsla, men jag tror ändå att en så stor skida pallar en åkare av din storlek utan problem. Radict är ingen köttarskida direkt, men långt från någon mjukis. Nordicas sidoskärning harmoniserar bra med rockern dessutom vilket gör att både Radict och lillebror Patron känns relativt stabila på kant i förhållande till hur lite dämpning som är inbyggt. Kör säger jag.

Jag har ett par Radict.
Jag når inte upp till din vikt eller längd, men har några reflektioner gällande Radict.

Skidorna har ett enda syfte (för mig), -ett par puder-vapen då det är riktigt mjukt!
Jag har använt dem i Engelberg under dagar då det snöade kraftigt, och även i Japan.

I Engelberg var det även tillfällen då jag behövde ta mig ner i vanlig pist, -desvärre relativt hård pist.
Resultat var att skidan nästan kändes oåkbar...
Jag upplever den som ruggigt bänglig att få upp på kant (den är trots allt 127mm under fot).
I Japan kunde jag utan problem carva diken i pisten, men underlaget var alltid mjukt...

Tänker du dig en skida för skiftande förhållanden, -fundera en extra gång (jag skulle tro att Shrion är mer allround). Vill du ha en rolig skida då det är mjuka och fina förhållanden, -då är Radicten jäkligt skoj:) Även när det är uppåkt och relativt bråkiga (dock mjuka) förhållanden flyter Radicten fantastiskt fint ovanpå.

Tack för input från er bägge! Jag kommer testa skidorna i vinter. Har åkt en del på Kuro och har inga direkta problem att få upp dem på kant - även om de givetvis inte är speciellt kvicka, men det säger sig självt.

Shiro med sin hyfsade bredd och fullrocker är verkligen ingen höjdare när det hårt dom heller - men jag har inte speciellt roligt på hårt med 90mm skidor heller så...

Crud, slask eller lössnö i Riksgränsen/Kittelfjäll är vad jag åker på till 90%.

Det mest rimliga hade ju varit att kitta med en bindning till och behålla båda. Som bekant finns det en enkel formel för att räkna ut hur många skidor man behöver:

Oa=(Na+1) där
Oa=Optimalt antal skidor
Na=Nuvarande antal skidor

@MnO
Den där formeln stämmer säkert utmärkt för Ola Rylander (som för övrigt trycker på som i gamla dagar, imponerande), men för oss övriga föreslår jag Oa=(Na+2) för optimal balans ... ;-)

/MM

@MnO + Mountain_Man

Haha, känner igen resonemanget från cyklingen och Happy-forumet - men har flyttat till lägenhet från hus vilket orsakat kris för min cykelsamling. Skidor är lite enklare, så det är möjligt att min quiver blir en två-skidors i alla fall. Men om Radicten är så roliga som jag hoppas på, så kompletterar jag med något smalare än Shirona - typ 105-110mm.

Måste bara komma med en rapport (även om skidan inte tillverkas längre och allmänintresset därmed borde vara lågt) från en långhelg i Kittelfjäll. Mjukt underlag, även om det inte var tokmycket snö. Ni som varit där vet hur tajt det kan vara i skogen och ravinerna. Nu har jag inte testat jättemånga skidor - men Radicten är den överlägset roligaste/busigaste skidan jag nånsin stått på. Som gjorda för tajt skogsåkning! Sjukt lättsvängda och jag kunde åka som en missil (nåja) mellan björkarna. Bara kanta och hänga med.

Även i pisten (som inte var speciellt hård) bet de bra.

Jag filosoferar över hur mycket rockerprofilen gör för skidkänslan. Aldrig testat "mustasch-rocker" förut, men inbillar mig att profilen ger mer stöd än full-rocker och inte är lika känsliga för att man står lite fel på skidan. Samtidigt som de kändes mer busiga än de tip-rocker skidor jag ägt och testat.

Galet nöjd och nu även nyfiken på hur de kommer kännas i Gränsen vecka 10. Lite "större" åkning där.

Inte utan att jag blir nyfiken på Patronerna...

Tillbaka
Topp