Norröna eller Cross

Viggo

Ny medlem
Norröna eller Cross
Skall inhandla nya skidkläder, och har tittat mycket på norrönas kollektioner då det är liknande jag är ute efter. Jag vill inte ha några baggykläder, eftersom jag är 20+ och hänger inte i parken. Har även på senare tid tittat lite på Cross och deras kollektioner och kan inte riktigt bestämma mig. Sweet gör ganska snygga kläder också.

Vill gärna ha synpunkter från folk som använt norröna/cross/sweet utrustningar. Vilka funkar bäst i friåkningssynpunkt?

Norröna eller Cross
norröna eller sweet om du vill ha mer tekniska plagg, cross om du väljer efter pris. deras edge-serie är dock ganska teknisk och inte heller den alltför dyr

Norröna eller Cross
Jag ser fortfarande Cross som det var för ett par år sedan, ett rent budgetmärke i samma kategori som Five Seasons, Everest (nyare Everest ser dock mycket bättre ut än Cross), Stuf och liknande.
Så jag skulle inte jämföra dom med sådana techkläder som Norröna och Sweet.
Kolla in Whiteout också, Norrönas "freeride"märke.

Norröna eller Cross
Norrönas systemlösningar för ihopknäppningar, fickor mm. känns som en av de mer genomtänkta. Sweet är också bra men jag hade nog föredragit Norröna.

Men bra grejor får man betala för, har du råd är det ganska lätt val, lever du mer på en budget är väl cross ok istället för everest som nån sa.

Norröna eller Cross
Utter: Har även haft mina ögon på Whiteout, men tycker dom ser lite för baggy ut för min smak (har dock inte provat). Jag är ju student, så är ju inte direkt ekonomiskt oberoende men har jobbat en del i sommar och tycker att det är dags att investera i en ny skiddress. Dressen jag köper kommer jag ju troligtvis att ha ett antal år framöver, så vill ju ha kvalitét. Frågan är bara om det är värt att lägga nästan 1000 spänn extra för att få norröna?

Norröna eller Cross
Tja!
tänkte låna tråden lite om jag får det :)
Jo det är så att jag undrar om någon vänlig själ kan säga vart man kan köpa sweet kläder (bor i stockholm) och om det är online gärna en länk?
(frågar för att det är nåt knas med sweets hemsida för mig...)

Norröna eller Cross
www.skistore.se har lite sweet kläder. Vet att dem har en butik här i göteborg, vet ej om det finns i stockholm

Norröna eller Cross
om det bara skiljer 1000 spänn så är det helt klart värt pengarna. Det är ju inte ens goretex i vissa av cross kläderna. Tittade på crosskläderna i veckan, kan säga att jag inte blev direkt imponerad. Norron verkar vara riktigt välgjorda och genomtänkta precis som "karln" skriver. Så mitt råd är köp norrona om du har råd. Annars tyckker jag Helly Hansen har prisvärda grejjor.

Norröna eller Cross
I Cross nyaste kollektion är det gore-tex, vet dock inte vilken verision. Vet att Norröna har den nyaste gore-tex verisionen i sin nya kollektion och den verkar riktigt bra. Som sagt vet ni vilka affärer som tillhandahåller Cross, vill gärna prova och känna på det? Är det standardbutiker som intersport osv.? Sen finns det nog inga HH saker som uppfyller mina behov, då de ofta är för kreti och pleti. Vill ju ha mer avancerade saker som passar för snöfyllda dagar på bergen.

Norröna eller Cross
Tjo,

Cross skulle jag inte rekommendera. Köpte själv Sweet kläder förra året och är mycket nöjd med dem! Norröna är även det ett grymt alternativ. Skulle tro att dessa två inte skiljer så mycket utan det är mera efter tycke och smak.

Åk till Skistore (ligger en bit ovanför handelshögskolan) kommer inte ihåg vad gatan heter. Liten butik men bra och kunnig personal =)

Det finns en hyffsat välsorterad Cross butik här i Göteborg mellan saluhallen och kungsgatan.

Norröna eller Cross
Jo, skistore heter butiken du troligtvis syftar på. Kastellgatan 11, och den gillar jag skarpt. Även om den är i det minsta laget. Jag skall bege mig dit för att testa. Vilken årsmodell av Cross var det du testade? Jag vet inte men har fått för mig att dom blivit mycket bättre på senare tid, alltså nu 2007. Dom fick ju in herr Olsson i stallet, och kan tänka att han har bidragit med en del tips till dem.

Norröna eller Cross
Cross använder inte Gore-tex utan en konkurrerande variant som kallas Entrant Dermizax i sina top-of-the-line kläder. Vet inte hur bra det membranet är men kan aldrig tänka mig att det är lika bra som Gore-tex. I de andra serierna är det lågbudgetcoating som kallas Hydrotech.

I GBG finns en hel drös återförsäljare för cross om du ändå är intresserad men helt klart är att Cross inte spelar i samma liga som Norröna och Sweet.

CROSS CONCEPT STORE GBG
KORSGATAN 17
411 16 GÖTEBORG Tel: 031-7014610
Fax: 031-7014607

Golf USA
BACKAVÄGEN 3
417 05 GÖTEBORG Tel: 031-220101
Fax: 031-220250

SKI LODGE
MÖLNDALSVÄGEN 77
412 63 GÖTEBORG Tel: 031-402324

TEAM SPORTIA
LILLA KLÄDPRESSAREGATAN 2
411 05 GÖTEBORG Tel: 031-154040
Fax: 031-154070

TEAM SPORTIA
BOX 11035
404 21 GÖTEBORG Tel: 031-154040
Fax: 031-154070

TEAM SPORTIA SPORTHOUSE
BACKAVÄGEN 3 (BACKAPLAN)
417 05 GÖTEBORG Tel: 031-511223
Fax: 031-223638

UDENS SPORT
ÖVRE HUSARGATAN 20
413 14 GÖTEBORG Tel: 031-418420
Fax: 416247

Norröna eller Cross
norröna Har lite kvalitéts proble på deras värsta produkter, framförallt byxor...

Cross om du måste välja, Men kollat på t.ex. Whiteout ? Grymma plagg med grym garanti. Om något går sönder oavsett, bara att skicka in så lager dem sågott dem kan.

Norröna eller Cross
Jag tycker de har höjt sig rejält när Peak tog över och kvaliten tycker jag är likvärdig Peaks. Jag tycker själv om designen också men allt är ju personligt...

PEAK äger inte CROSS!!!

norröna Har lite kvalitéts proble på deras värsta produkter, framförallt byxor...

Cross om du måste välja, Men kollat på t.ex. Whiteout ? Grymma plagg med grym garanti. Om något går sönder oavsett, bara att skicka in så lager dem sågott dem kan.

Norrøna och White Out är samma fast bara två olika inriktningar..

//H

Norröna eller Cross
Som Hasse säger så har dom höjt sig rejält och peak äger inte Cross utan 2003 köptes det upp av Peter Blom (en av dom som startade Peak och sedan sålde det).

Nog för att Cross kanske inte ligger i samma klass som Norröna & Sweet, men dåliga kläder gör dom inte. Sen skulle inte jag vilja jämföra dom med Everest...

Norröna eller Cross
Jag slår ett slag på trumman för Tierra, grymt funktionella och genmtänkta kläder med tight passform och stretch för bästa andningsförmåga.

Kör själv på Tierras Interpido jacka och prime byxor och var lite osäker när de gav mig rådet att gå på så tight som möjligt, men i vilket fall gjorde jag som de sa (efter en stunds provande). Har aldrig kännt något motstånd i några rörelser pga att jackan stramar. Inga fickor på ställen där det kan finnas remmar, alla funktioner manövereras med enkelhet av en handskbeklädd hand, bra ventilation om det behövs osv osv osv. Kommer nog aldrig byta till annat märke så länge Tierra ligger så långt före de andra tillverkarna...

Norröna eller Cross
Nu verkar det som att du bor i Gbg, annars är ju Four Elements konkursutförsäljning i Sthlm ett hett tips. Polare som har kört för dom och varit riktigt nöjd.

Norröna eller Cross
Tierras kläder är ruggigt funktionella men inte lika snygga som Sweet eller Norröna tycker jag.

I stockholm hittar du Sweet på bla Alpint och Alpingaraget. Norröna hittar du på några fler ställen bla Naturkompaniet, SeaLife samt Alpingaraget. SeaLife har även WhiteOut

Senast ändrad:
Norröna eller Cross
När vi hyllar norrmännen på detta sätt kan jag ju tipsa om Bergans också. Tror inte de har Goretex men tusentals norrmän kan ju inte ha fel, eller? :-)
I Sthlm hittar du deras grejjer på bla Alewalds och Sportkompaniet (som har samma ägare) båda på Kungsgatan. Heja Norge!

Norröna eller Cross
Köp inte Cross, jag köpte en jacka förra året.

Vid snöblandat regn = blöt
När det blåser = Nerkyld

Men den är jävligt snygg och till en bråkdel av vad Norrönna kostar !

Norröna eller Cross
Salenko: Hört väldigt mycket bra om Arc'teryc faktiskt! Vilka affärer kan tänkas tillhandahålla deras kollektioner så man kan få prova dem?

Zodah: Jodå har allt mina ögon på Bergans också, dock är det ett minus där att dom inte har riktig Gore-Tex utan kör på samma som till exempel cross. Men tycker att deras stil är riktigt snygg.

Norröna eller Cross
Viggo sa:
Salenko: Hört väldigt mycket bra om Arc'teryc faktiskt! Vilka affärer kan tänkas tillhandahålla deras kollektioner så man kan få prova dem?
I Sthlm finns det en Arc'terys-affär på Vasagatan. De gör nog de kläder som är bäst enligt mig men också dyrast. Nästan 6000 kr för en jacka(!). Galet.

Zodah: Jodå har allt mina ögon på Bergans också, dock är det ett minus där att dom inte har riktig Gore-Tex utan kör på samma som till exempel cross. Men tycker att deras stil är riktigt snygg.
Jmfrt Norröna har de en fast riktig krage på alla sina plagg. Det gillar jag, det kan bli lite blåsigt kring halsen om man kör med Norröna Lofoten som jag gör. Men det är också enda nackdelen med en Lofoten om du frågar mig. Löses med en halstub i fickan för de blåsiga stunderna.

Som du märker har jag gjort rejäl inventering bland skidjackor i Stockholm så fråga på bara.

(skrev i citatet så svar på första frågan hittar du där)

Senast ändrad:
Norröna eller Cross
Jo kollade runt lite, och såg att priset på dem var i det mastiga laget. Men å andra sidan har dom fått tokigt bra recensioner, och de ser riktigt härliga ut. Men jag vet inte, känns som dom är även anpassade för klättring och sådan sport som kräver ännu mer rörelsefrihet, och det känns ju inte så intressant för mig. Jag skall nog bege mig till Udéns sport och skistore här i slutet av veckan för att prova olika kollektioner.

Zodah: vad fick du betala för din lofoten jacka?

Norröna eller Cross
Viggo sa:
Zodah: vad fick du betala för din lofoten jacka?
4200 gick det lös på. Dyrt? Ja, men då får man en jacka som håller bra länge. Och så klassiskt snygg. Har svart med röda dragkedjor så den blir inte omodern särskilt snabbt.

Senast ändrad:
Norröna eller Cross
Kort om Gore Tex
GT är en kompromiss mellan god andning och god förmåga att hålla tätt mot väta. GT är förmodligen en av de kompromisser som kommit längst. Faktum är dock att GT-laminerade tyg andas betydligt sämre än t.ex. bomull (torr) eller andra olaminerade konstmaterial. Faktum är också att beständigheten mot väta är betydligt sämre hos GT än renodlade regnkläder i galon eller liknande. Eftersom skidåkning sällan (helst aldrig) utförs i regn så är andningsförmåga, slitstyrka och design (teknik och utseende) viktigare än regntäthet. Om du vill hålla ner kostnaden och inte planerar mer seriösa äventyr så välj bort Gore-Tex.
Själv använder jag bara GT-jacka då jag vet att vädret skall bli dåligt och blött. Eftersom jag oftast rör mig aktivt väljer jag i normalfallet hellre jackor som andas bättre (och är billigare). Vid hård segling är GT mycket bra grejer. Likaså vid vandring/klättring i blötare förhållanden.
/Matte

Norröna eller Cross
Hasse sa:
Jag tycker de har höjt sig rejält när Peak tog över och kvaliten tycker jag är likvärdig Peaks. Jag tycker själv om designen också men allt är ju personligt...

PEAK äger inte CROSS!!!

Norrøna och White Out är samma fast bara två olika inriktningar..

//H
Gött att se att vi har samma uppfatting! postade ett exakt likadant inlägg precis före dig ;)

Norröna eller Cross
Alltså. Den här föreställningen om att norröna är plagg som "håller bra länge" är nog inte riktigt sant.
När man fingrar på nya fina plagg i butiken känns dom ju iofs rätt stadiga, så det är förståligt. Detta var också vad jag också trodde när jag köpte stället, men nu vet jag att norröna definitivt har kvalitetsproblem.

Sömmar till fickor spricker upp. Tejpade sömmar lossna. Gore-texen delaminerar och "bubblar" sig i tyget. Ganska allvarliga fel.

Bortsett från kvaliteten är plaggen skitbra och med genomtänkt design tycker jag. Men som sagt, att Norröna = kvalitet verkar vara en vanföreställning! Åker du nån vecka eller två om året är det nog inga större problem, men om du använder plagget riktigt mycket så borde det finnas bättre val...? Är ingen expert så jag vet inte vad som är bättre dock.

Norröna eller Cross
BajenMatte sa:
Kort om Gore Tex
GT är en kompromiss mellan god andning och god förmåga att hålla tätt mot väta. GT är förmodligen en av de kompromisser som kommit längst. Faktum är dock att GT-laminerade tyg andas betydligt sämre än t.ex. bomull (torr) eller andra olaminerade konstmaterial. Faktum är också att beständigheten mot väta är betydligt sämre hos GT än renodlade regnkläder i galon eller liknande. Eftersom skidåkning sällan (helst aldrig) utförs i regn så är andningsförmåga, slitstyrka och design (teknik och utseende) viktigare än regntäthet.
Så i snöfall så behövs inte Gore-Tex? Eller ska man köra i Galon då?

Om du vill hålla ner kostnaden och inte planerar mer seriösa äventyr så välj bort Gore-Tex.
Själv använder jag bara GT-jacka då jag vet att vädret skall bli dåligt och blött. Eftersom jag oftast rör mig aktivt väljer jag i normalfallet hellre jackor som andas bättre (och är billigare). Vid hård segling är GT mycket bra grejer. Likaså vid vandring/klättring i blötare förhållanden.
/Matte
Så i en puder dag med 50 cm puder så behövs inte Gore Tex? Bättre med en Primaloft jacka eller en vanlig jacka?

Låter otroligt annorlunda.

//H

Norröna eller Cross
Angående gore-texens vara eller inte vara. Har inte prövat en uppsjö olika material, men bytte från att åka i skruttkläder till att åka i gore-tex förra året. Skillnaden var helt otrolig och jag skulle aldrig få för mig att ge mig ut på berget utan mina goretex... om det inte är vår och töväder.

Norröna eller Cross
FF sa:
Alltså. Den här föreställningen om att norröna är plagg som "håller bra länge" är nog inte riktigt sant.
När man fingrar på nya fina plagg i butiken känns dom ju iofs rätt stadiga, så det är förståligt. Detta var också vad jag också trodde när jag köpte stället, men nu vet jag att norröna definitivt har kvalitetsproblem.

Sömmar till fickor spricker upp. Tejpade sömmar lossna. Gore-texen delaminerar och "bubblar" sig i tyget. Ganska allvarliga fel.

Bortsett från kvaliteten är plaggen skitbra och med genomtänkt design tycker jag. Men som sagt, att Norröna = kvalitet verkar vara en vanföreställning! Åker du nån vecka eller två om året är det nog inga större problem, men om du använder plagget riktigt mycket så borde det finnas bättre val...? Är ingen expert så jag vet inte vad som är bättre dock.
Återstår att se då jag haft jackan i endast 1 säsong. Låter oroväckande det du skriver men de ger ju garanti och delaminerande membran borde du defenitivt kunna få hjälp med (=ny eller lagad jacka). Har du klagat hos Norröna?

Norröna eller Cross
Om nu så är fallet med Norröna jackor så måste man ju kunna lämna in dem som Zodah skriver. Betalar man över 4k för en jacka skall den hålla ett bra tag.

Norröna eller Cross
Om du ska skaffa skalkläder, vilket i min synpunkt är ovärderligt om du åker mycket (uppåt 50+ skiddagar/år) så rekommenderar jag att du går upp i prisklass. Kan även rekommendera att du tar en titt på Lundhags då de har ruggigt bra kvalité och kundservice.
Min flickvän hade sin första Lundhags skaljacka i drygt 2 år, sen lossnade styrselbågen i huvan och dom bytte jackan utan att blinka, Men den har aldrig tagit in vatten samt att den har 3 eller 4 luftfickor.
Själv har jag nyligen köpt en Norrönajacka och hoppas på att den ska vara lika bra som det känns att ha på sig den.
Kom dock ihåg att du inte köper för tajt med tankte på om du ska ut i 30 minus kan det vara skönt med ett barriärlager.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp