Norröna lofoten jacka + byxa

Johan-S

Ny medlem
Har blivit facinerad av norröna lofoten jacka o byxor... men priset är högt !

Någon som kör med dessa o kan säga om dom är värd lappen ?

Skulle oxå vilja veta om nån har bra tipps på flees tröja o annat under ? för åkning i alperna ?

Jag har åkt med Norröna lofoten både byxor och jacka i 2 säsonger nu. Bara det säger nog ganska mycket. Jag tycker grejerna är riktigt sköna och för mig har dom hållt bra, och jag har verkligen använt dem mycket, både båda hela säsongerna i backen och 2 veckors toppturer. Rekommenderas!

Angående fleecetröja så beror det ju alldeles på temperaturen dit du ska, när du ska och hur högt du ska. Det är med andra ord ganska svårt att säga här. Jag tycker det är skönt att ha olika fleecetröjor med sig så man kan anpassa sig då vädret ofta varierar mycket.

Olle

Riktigt sköna kläder...

Jag har ganska mycket norrönakläder och tycker de håller hög kvalitet. Dock kanske man kan ifrågasätta om priset verkligen matchar kvaliteten alla gånger. Personligen tycker jag att det finns märken i samma prisklass som har en högre kvalitet på sina kläder. Angående Lofotenbyxorna så tycker jag i alla fall att de slits ganska fort. Speciellt de ljusare färgerna ser ganska snabbt slitna ut.

Estetiskt så tycker jag Norröna knäcke de flesta andra men det är ju en smaksak.

Passformen tycker jag är grymt bra och de flesta Norrönakläder jag provat sitter skitbra och är lätta att röra sig i. Alla de tekniska specifikationerna ang kläderna överlåter jag till någon annan att redogöra för. Har själv inte orkat sätta mig in i den biten.

En liten sak bara, jag hörde att Norröna kommer att göra om större delen av sin kollektion till nästa år så det kan vara värt att vänta. Ska bli spännade att se vad dom hittar på.

Väldigt bra, väldigt snygga och väldigt välpassande saker.
Tycker dock att priset är för vasst gentemot kvaliteten!

tack för era svar !

Kommer nog köpa norröna lofoten jacka med byxa när man har läst dethär... i blått ;)

Att få tag på Norrönas lofoten byxor i färgen blå känns nästan omöjligt, jag har själv letat runt och hört med butiker, och jag fick höra från den 3je butiken igår att Norröna har slut i sitt egna lager med byxor i färg blå med storlek Small. (finns kanske en större tur att hitta i en större storlek)

Om jeffas teori om att de ska byta ut kollektionen till nästa år så är det ju förklarligt att Norröna inte tillverkar fler byxor utan går bara på det de har kvar.

ollecollberg sa:
Jag har åkt med Norröna lofoten både byxor och jacka i 2 säsonger nu. Bara det säger nog ganska mycket. Jag tycker grejerna är riktigt sköna och för mig har dom hållt bra, och jag har verkligen använt dem mycket, både båda hela säsongerna i backen och 2 veckors toppturer. Rekommenderas!

Angående fleecetröja så beror det ju alldeles på temperaturen dit du ska, när du ska och hur högt du ska. Det är med andra ord ganska svårt att säga här. Jag tycker det är skönt att ha olika fleecetröjor med sig så man kan anpassa sig då vädret ofta varierar mycket.

Olle
Norröna har ju warm 1, 2 ,3 ? på sina fleece ... ca -10 - 5 grader ? warm 2 ?

Senast ändrad:
slalomgran sa:
Att få tag på Norrönas lofoten byxor i färgen blå känns nästan omöjligt, jag har själv letat runt och hört med butiker, och jag fick höra från den 3je butiken igår att Norröna har slut i sitt egna lager med byxor i färg blå med storlek Small. (finns kanske en större tur att hitta i en större storlek)

Om jeffas teori om att de ska byta ut kollektionen till nästa år så är det ju förklarligt att Norröna inte tillverkar fler byxor utan går bara på det de har kvar.
Hej !
Du kan ha rätt
Blåa kollektionen är slut på skistore.se
och vid webbshoppen norrona finns ej blå jacka i xxl !
Blir väl att se på nan annan färg då :(

Vad skall man ha under lofoten byxan ? är väl ingen stoppning i lofoten Gore-Tex Pro Shell Pant ,
räcker det med långkalsongerna ? :P

Johan-S sa:
Vad skall man ha under lofoten byxan ? är väl ingen stoppning i lofoten Gore-Tex Pro Shell Pant ,
nej, inget foder. beror väl på hur frusen du är, men jag brukar köra med ett varmt underställ, och ett par shorts på det de kallare dagarna!

Johan-S sa:
Här kan jag ge dig ett 100% rakt och ärligt "kanske" :)
Alla fryser vi olika och behöver således olika kläder. Jag själv är väldigt varm av mig och klarar mig utmärkt med ett par tunna ullfrottébyxor under, men det finns många som skulle frysa som en hund vore de klädda som mig.
Utgå ifrån vad du har haft innan vid liknande temperaturer och försök hitta tillbaka dit, tunn fodring och tunna underställ blir kanske ingen fodring och tjockt underställ. Man får pröva sig fram helt enkelt!
Tänk på att du helst inte ska bli överhettad och använd hela kroppen till att reglera värmen med.

De har öppnat en Norröna Oultet i barkarby i sthlm, fanns en del lofoten jackor, kolla där om du inte inhandlat redan.

Någon som har lust att köra en update på den här tråden?

Alltså vad tycker ni om era norröna lofoten grejer? Är väldigt sugen på att inhandla ett sådant ställ, det kanske tom går att få billigare nu när det är vår?

anthen1 sa:

Alltså vad tycker ni om era norröna lofoten grejer? Är väldigt sugen på att inhandla ett sådant ställ, det kanske tom går att få billigare nu när det är vår?
Har tyvärr inga supererfarenheter av just jackan. Byxorna är fan bomb-proof, men jackan är för tunn.
Har sj testat Peaks Heli linje, och Lofoten från Norröna samt Arcteryx Sabre ställ. Det sistnämnda är det jag är absolut mest nöjd med! Inte lika dyra som de andra (är iofs inte proshell utan en tunn softshell) Rekommenderas!

PNyberg sa:
anthen1 sa:

Har tyvärr inga supererfarenheter av just jackan. Byxorna är fan bomb-proof, men jackan är för tunn.
Har sj testat Peaks Heli linje, och Lofoten från Norröna samt Arcteryx Sabre ställ. Det sistnämnda är det jag är absolut mest nöjd med! Inte lika dyra som de andra (är iofs inte proshell utan en tunn softshell) Rekommenderas!
Som Per säger, bomb proof. Jacka som byxor är djävulskt slitstarka, mina kläder har flera gånger förvånat mig, då jag varit säker på att det måste ha blivit nåt hål för att upptäcka att det inte blivit en skråma. Tycker inte jackan är för tunn, söker man ett rent skal får man vad man söker! :)

Byxorna ser väldigt bra ut och jag tror inte att jag skulle vara i behov av något foder i dom, benen är lätt att dra på sig ett underställ till om det är kallt, och det är sällan man fryser om benen. Det är också skönt att kunna ha ett par tunna byxor när man går långt osv.

Men jackan, vad tror ni om en sån här: http://www.norrona.com/Products/5040-11/lofoten-gore-tex-primaloft-jacket-m

Det verkar vara ungefär en likadan jacka fast med lite foder, någon som har testat den?

anthen1 sa:
Byxorna ser väldigt bra ut och jag tror inte att jag skulle vara i behov av något foder i dom, benen är lätt att dra på sig ett underställ till om det är kallt, och det är sällan man fryser om benen. Det är också skönt att kunna ha ett par tunna byxor när man går långt osv.

Men jackan, vad tror ni om en sån här: http://www.norrona.com/Products/5040-11/lofoten-gore-tex-primaloft-jacket-m

Det verkar vara ungefär en likadan jacka fast med lite foder, någon som har testat den?
Det är inte lite foder, det är en primaloftjacka, dvs en varm jacka och snarare ett alternativ till dunjackan än till skaljackan. Jag använder den på kalla dagar, eller med endast underställ under på mildare dagar, men den andas och ventilerar förstås inte som Lofoten Pro Shell.

Vill du ha en fodrad skaljacka från Norröna är det Narvik 3L du ska titta på.

Okej, grejen är att jag vill köpa ett skidställ som jag ska ha nästa vinter. jag är ganska säker på att de byxorna kommer att passa mig perfekt även fast de egentligen är lite för dyra.

Jag har sen inte råd att köpa flera jackor utan vill ha en som fungerar till allt. har du några tips på jackor då?

anthen1 sa:
Okej, grejen är att jag vill köpa ett skidställ som jag ska ha nästa vinter. jag är ganska säker på att de byxorna kommer att passa mig perfekt även fast de egentligen är lite för dyra.

Jag har sen inte råd att köpa flera jackor utan vill ha en som fungerar till allt. har du några tips på jackor då?
Kolla outleten i Barkaby om du inte kan hitta kläder på rea under vår och sommar.
Narvik 3L-jackan är en bra mix mellan skal, foder och vardag tycker jag. Snygg är den också, men det är ju min åsikt... :)

Tycker det optimala är en tunn skaljacka som tex lofoten (har den själv), men det finns säkert andra som funkar lika bra för en billigare peng. Sen är det bara att variera vad man har under, billigare och mer flexibelt än flera jackor. Och lägg inte för mycket pengar på skidkläder, blir ännu tråkigare när man river upp revor med stålkanterna, skarjärnen, ölglaset eller nått annat vasst.

Lee-nus sa:
anthen1 sa:

Kolla outleten i Barkaby om du inte kan hitta kläder på rea under vår och sommar.
Narvik 3L-jackan är en bra mix mellan skal, foder och vardag tycker jag. Snygg är den också, men det är ju min åsikt... :)
Okej, jag bor inte i närheten av barkarby och är tyvärr aldrig där, men jag åker till kanada nästa säsong och det verkar vara betydligt lägre pris på andra sidan havet så det blir nog att köpa ett sådant ställ när man kommer dit.

anthen1 sa:
Lee-nus sa:
anthen1 sa:

Okej, jag bor inte i närheten av barkarby och är tyvärr aldrig där, men jag åker till kanada nästa säsong och det verkar vara betydligt lägre pris på andra sidan havet så det blir nog att köpa ett sådant ställ när man kommer dit.
Vill inte vara den som är den, men du kommer få stora svårigheter med att hitta Norrøna i Kanada. Satsa på Arcteryx istället om du väljer att köpa kläderna där, grymma priser!

Rudolfsson sa:
anthen1 sa:
Lee-nus sa:
Vill inte vara den som är den, men du kommer få stora svårigheter med att hitta Norrøna i Kanada. Satsa på Arcteryx istället om du väljer att köpa kläderna där, grymma priser!
Det är bra att du är den som är den och berättar för mig som aldrig har varit i Kanada att det är svårt att köpa norröna kläder där. Det underlättar för mig när jag ska planera.

Men jag sökte lite och hittade ett antal webshoppar som säljer norröna i Kanada. Här är ett exempel: http://www.backcountry.com/store/search.html?mv_session_id=8CPfh9kv&q=norr%F6na

Men jag ska absolut kolla upp Arcteryx som du nämner, finns de att prova någonstans i Sverige?

anthen1 sa:
Rudolfsson sa:
anthen1 sa:
Det är bra att du är den som är den och berättar för mig som aldrig har varit i Kanada att det är svårt att köpa norröna kläder där. Det underlättar för mig när jag ska planera.

Men jag sökte lite och hittade ett antal webshoppar som säljer norröna i Kanada. Här är ett exempel: http://www.backcountry.com/store/search.html?mv_session_id=8CPfh9kv&q=norr%F6na

Men jag ska absolut kolla upp Arcteryx som du nämner, finns de att prova någonstans i Sverige?
har skickat pm till dig om du missat, har en del grejer att göra mig av med.

anthen1 sa:
Rudolfsson sa:
anthen1 sa:

Arcteryx finner du i de flesta friluftsbutiker som Naturkompaniet, Addnature, Skistore osv. Var i Sverige bor du? Just nu finns det kanske inte jättestort utbud att renodlade skidjackor/byxor från Arcteryx inne i de ovannämnda butikerna. Men du kan alltid känna och prova igenom de olika modellerna som finns inne för att få en känsla av märket.

Ha de fint!

Tillbaka
Topp