Nortlander = brunsport!
Jag och min sambo hoppade på en restresa till L2A, det var billigt och vi var lata. Resan ner gick ok, det var väl så klart väntetider till förbannelsen som sig bör när man åker charter och reseledarna var så där lagom borta och oförstående. Väl framme fick vi nycklarna till vårat boende vilket visade sig var ruttet… Fick en mikroliten studio att bo i, låg dock helt ok i byn (vår lägenhet var i och för sig vattentät tillskillnad från andra) Nog om detta, man är ju inte här för att bo lyxigt. Släntrade sedermera in på den obligatoriska informationen som hölls på Nortlander pub, både informationen och puben sög nått så obeskrivligt. Vi gav ganska omgående upp och sökte oss till de mer populära vattenhålen i byn. Efter intrycket vi fått av reseledarna och de övriga arrangemanget bestämde vi oss för att hoppa över den mycket populära (enligt Nortlander) pistvisningen och istället bege oss över till La Grave, endast 10 min promenad/stakning från toppen av L2A (man åker en liten släplift sista biten till toppen på L2A). Vi meddelar vår otroligt inkompetenta reseledare om detta att så de slipper vänta in på oss morgonen för pistvisningen. Hon berättar då att liften (släpliften på toppen) är stängd då en av liftstolparna ska ha glidit ner i en glaciärspricka… underligt tycker vi. Vi åker upp till toppen och tar den stängda släpliften högst upp. Stakar oss över till La Grave och har en bra skiddag. Vi pratar inte mer med reseledarna, hon kommer dock till oss och kräver oss på en depositions för att få ut nycklarna till lägenheten… den nyckel vi fick för fyra dagar sedan… Vi säger att hon kan glömma det då vi redan fått nyckeln. Istället för att betala depositions informerar vi henne om att hon bör åka upp på berget, i alla fall en gång per säsong, så hon slipper sprida en massa lögner och rykten. Behöver jag säga mer… vi var inte som lakrits!