NTN-bindningar Freedom eller Freeride?

superapan

Ny medlem
Frågan har ställts förut, men det var ett tag sedan, och kanske nya åsikter dykt upp?

Jag har kört med ett par beggade NTN Freedom under 8 åkdagar i år, och tycker de fungerar utmärkt. Dock behöver jag ett par bindningar till mina andra skidor och funderar då över möjligen NTN Freeride.

Jag åker 99 % i pist, och vill gärna att det går fort. De förhållandevis få jämförelserna på nätet jag hittat är att Freeride möjligen är stabilare i pist jämfört med Freedom? Eller är Freedom helt enkelt en modernare och bättre bindning på alla sätt? Jag menar, varför ska man nöja sig med 30 grader rotation och ett kilo tyngre om stabiliteten är likvärdig?

Stort tack på förhand!

Freeride är lite stabilare än freedom men vill du verkligen ha stabilt rekommenderar jag 22designs Outlaw. Sjukt stabil med jämnt flex och med mkt bra gåläge om du nu skulle vilja tura i framtiden (bättre än de andra två). Väger bara 80g mer än freedom. Har kört på alla tre (har alla hemma på diverse skidor) och av dem tycket jag Outlaw är allra bäst, speciellt i pisten.

Senast ändrad:
Jag har i och för sig sagt det förr men Freeride är vridstyvare och stabilare på alla sätt i en pist. Inte kör någon (av de tyvärr få) som tävlar i bana på freedom, och det rimligen av en anledning.

Freedom sitter på en längst fram skruv och har, i min erfarenhet, en tydlig tendens att lossna från skidan. Det har också lossnat någon del från bindningen. Sedan Freeride slutade spricka så har jag inte hört talas om några fel. Jag turar hellre på Freeride för jag "vet" att den håller och sitter fast, med freedom är jag konstant osäker. En Duktig kompis gör samma analys. (Andra duktiga telisåkare jag känner åker på freedom och jag vidhåller mina slutsatser i alla fall.)

Jag menar att Freedom inte är en modernare och bättre bindning, givet min prioritering av att bindningen ska hålla och inte ska gå sönder.

Outlaw kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte har provat.

@maglof Tack för input, det har varit svårt att få konkreta jämförelser. Vissa menar att Freeride har en "död zon" innan man får motstånd vid böjning, men att Freedom är mer linjär. Är det något du upplevt?

Jag tycker att det finns viss sådan skillnad, freedom är nog mer linjär. Skillnaden är inget jag tänker på när jag åker.

För mig är det absolut viktigaste att bindningen håller när jag åker, speciellt offpist och då jag ibland går på tur. Jag uppfattar att Freedom är Mycket Mer hållbar och väljer därför den!

Tillbaka
Topp