Nu pratar vi STOOOOOORA drop!

1 fot = 0.305 meter -> 245 ft = 75m. I texten står det att droppet blev uppmätt till 245 fot eller cirka 82 meter. En gång droppade jag en klippa som var 500 fot eller cirka 3 meter...

Det vore intressant om någon kunde göra en undersökning på vad som är möjligt att droppa. Än så länge har studier endast gjorts på hopp från byggnader som oftast har en långt ifrån ideal landning. Intressant ändå att se hur katters överlevnadsfrekvens ökar med ökande fallhöjd.

http://ffden-2.phys.uaf.edu/211.web.stuff/Kuhns/terminal_velocity.htm

* The science of falling cats is called feline pesematology. *

Tvivlar lite på att detta är världsrekord. Är det inte nån som har "droppat" Eiffeltornet? Eller nån hög skyskrapa i USA. Dom har ju iochförsig inte haft skidor på fötterna eller överlevt men det känns som det kvittar i den här tävlingsformen.

Jag är faktiskt inte ett dugg imponerad av Jamie Pierre....

Har för mig att det var nån snubbe under andra världskriget som hoppade ur ett krashande plan från ca 1000 m, landade i en granskog och överlevde...

Så lite högre får du nog ramla ifrån Jamie... Hoppas bara att vi slipper läsa om det här. Synda att ett seriöst filmföretag ger sig i lag med en nolla som Jamie Pierre.

Afager.. jo bender har öppnat ögonen för många. han var först med sitt 15m sen 18m sen så forstsätter det bara..

och det finns folk som ser upp till han och vill göra samma sak..

alla får kickar av olika saker..

so keep on huckin´

Håller med utter och pinn!!

Sjukt och onödigt risktagande som bara kommer att sluta på ett sätt... Han får lägga av nu när han avverkat alla lyckoamuletter.

själva hoppet är ju inte mycket skidåkning, vem som helst kan ramla utför ett stup......

"Sträva efter att tänja dina egna gränser inte andras"

Det e ju fan lika högt som frittfall / tilt på gröna lund. Ni som har varit där vet väll hur högt det är......

Ajuste fan :O
Den är ju stört jävla hög..
Hammarbybacken är ju lixom 100 meter.
tänk å bara åka ner 20 meter sen kolla där uppifrån.

Fan jag fattar inte detta att så många tycker det är respekt.

Det finns folk som har "vågat" sätta en pistol mot huvudet och tryckt av och sedan överlevt pga av kulan missat vissa delar i hjärnan...

Är detta respekt också? Kanske om man har ett par skidor på fötterna när man gör det om man ska tolka vissa av inläggen här....

Näh som sagt skidåkning är det fan inte....

Ja tror inte nån normal människa satt en pistol mot huvudet som inte hade självmords tankar eller spelar rysk roulett. Att det e folk som störtat 1000m i ett plan och överlevt, Gjorde dom det meed mening?

Att han hoppar 82 m bidrar en jäkla massa utveckling av sporten.

Per 90 -

Vilken sport pratar vi om? Hoppa ut för ett stup och landa på huvudet eller?
Verkar ju inte vara speciellt långt ifrån Rysk Roulette eller hoppa från flygplan utan fallskärm...

Tycker nog han kunde börja med att sätta sina landningar på 55 meter innan han går högre...

Sen kan vi börja snacka utveckling av sporten, om det är skidåkning du menar med sporten alltså...

För det känns ju inte direkt som skidåkning det han håller på med. Det var ju som nån föregående talare sa - Om han hade haft konståkningsskridskor på fötterna - hade det varit konståkning då?

I alla extremsporter handlar det ju om att våga... vågar du så går det mästa... för att dra en cork 9a i parken
krävs ju ganska mycket mod, sen får du slipa på tekniken och landningen. Men det du först och främst behöver
är ju mod. För att droppa en 80 metersklippa så behöver du va jälvigt modig eller bara dum i huvet. Det är typ
omöjligt att landa den sen... men han har iaf vågat hoppa.
Om man inte tycker att det där är speciellt mycket skidåkning så är väl inte vi jibbare så mycket till skidåkare
heller? Eller backhoppning? är det skidåkning?
Jag vet inte hur bra jamie är på att åka skidor, men jag tror att han är mycket bättre än de flästa här på
freeride iaf...

Heeeelt otroligt hur lite folk fattar här!!!!

Klart att det handlar lite om att våga göra saker...
Men att göra saker som det inte finns en rimlig chans att klara. Det är ju bara dumdristigt!!!

Vad gäller backhoppning så har ju alla hoppbackar en kritisk gräns. Hoppar åkarna för långt så avbryts tävlingen och man flyttar ner punkten man åker ifrån. Är detta för att åkarna är fega???
Nej det är för att de är idrottsmän som inte vill skada sig.

Tror du att Jon eller Henke skulle dra på en 30 m lång cork 9a i ett hopp som har 15 m platå? Tror inte det... Är de då fega?

Nej de kalkylerar riskerna och kommer fram till att chansen att skada sig är alltför stor.

Fattar ni lite mer nu eller?

Upprepar mig än en gång. Detta är inte skidåkning.

Det e jävligt stor skillnad att hoppa från 82 m än rysk roulett eller att hoppa från ett flygplan.
Rysk roulett kan man tex inte vara bra på, jag tror inte varkern du eller jag skulle klarat det 55 m hoppet utan att vara halvt döda.

Men om han sätter ett 82 m drop eller överlever iaf, då kommer ett 30 m drop va jätte litet.
Man kan ju tycka det är en dålig utveckling och det respekterar jag.
Och konståkningsskridskor var ett dåligt exempel, det är inte alls samma sak.
Det går inte att jämföra...

Per 90:

Hur kan vara bra på att hoppa ut från en 82 meter hög klippa, landa på huvudet och ändå överleva????

Och vill du ta diskussionen om vad man kan vara bra på? Betänk detta:
Rysk Roulette - man kan ha grym känsla för hur mycket man ska snurra cylindern för att kulan inte ska hamna i loppet...
Hoppa från Flygplan - man kan sikta noga på träden man ska landa i och försöka gildflyga ditåt...

Men jag förstår vad du menar. Men min mening är att det var minst lika mycket tur att Jamie överlevde.

Jag fattar ändå inte hur ni tänker. Om han inte landar på skidorna och åker vidare så har han inte satt droppen. Alltså är det inget världsrekord i skidåkningsform. Möjligen i dumdristighet. Detta hör hemma i Jackass-kretsar...

Jamie Pierre - Världsmästare i dumdristighet!!!!

Hur man skall definiera "sätta landningen" blir problemet om man inte vill godkänna detta som rekord. Får man inte nudda med händerna i snön, eller får inte ryggen nudda eller räcker det med att man inom någon sekund kan åka vidare med utrustningen på plats? Eller är det bara rena huvudlandningar som inte borde godkännas?

Förresten om inte detta borde kallas skidåkning - var skall man då dra gränsen? Slutar det vara skidåkning så fort man inte klarar det man försöker sig på? Han åker ju trots allt skidor ut över kanten.

Detta är skidåkning i samma bemärkelse som det är skidåkning när någon blir framputtad till ett trappräcke som denne sedan glider ned på enligt mig (alltså lika mycket en form av pajaskonster som någon redan påpekat)...

J har aldrig sagt att man kan vara bra på att landa på huvet från 82 m, men det är stor skillnad än att spela rysk roulett osv .
Men han hade tur att han inte dog där det håller jag med om men han är en jäkligt bra och modig skidåkare.
Vem som helst kan inte göra ett 55 m drop och jag tror jamie skulle skadat sig betydligt mer om han inte haft skidor på sig på 55m dropet.
Men man får tycka/tro som man vill. Men skidåkning handlar om att tänja på gränserna enligt mig iaf, som nån sa: gröna backar är inte tillfredställande längre.
Men lite cred måste killen ha för något sånt? eller.

palmquist Vadå han är en sopa! Skulle du dropa 82meter och kunna landa på fötterna fattar du hur hökt det är!

SV: Nu pratar vi STOOOOOORA drop!
Av: Bajsmatte Datum: 2006-01-31 18:03:46
Hur man skall definiera "sätta landningen"
-fyrpunktslandning?

det spelar igentligen ingen roll om du faller från 2000 m eller 10000 m, du kommer till en viss gräns när luftmotståndet bromsar så pass mkt att du inte faller snabbare. Tror att det ligger någonstans runt 300km/h. Om man landar i en låång 60-70 graders sluttning med 4 meters lössnö så har man relativt(!) goda chanser att överleva. Om du har överlevt ökningen i lufttryck på vägen ner.

angående hans dropp: HELT SINNESSJUKT,
sen tycker jag inte att man ska hänga upp sig på ordet "skidåkning" det förknippar jag med svängar ner för ett berg. Det där är ett drop med skidor, ett sätt att åka, på samma sätt som att raila och hoppa. Skidåkning går väl ut på att söka adrenalinkickar och ha roligt, den där snubben har väl höjt sin gräns för var han får en kick så pass mycket att han blir tvungen att göra såna grejer.

Jag tror att ni dissar honom eftersom att ni själva inte ens skulle våga titta ut för kanten på något som var hälften så högt.

ni tycker säkert att det är skidåkning att åka ner för ett berg och droppa 3 meter? 6 meter? 20 meter? vart drar ni gränsen för var det slutar att vara skidåkning? Är det skidåkning att (som folk har sagt) att lägga upp lite snö innan ett trappräcke inne i stan, för att sen raila på det?

Alla gör vad dom vill med sina skidor/brädor utan att det är rätt eller fel...

Han väntade faktiskt på de rätta förhållandena i sju år och jag tror att han var mycket väl medveten om riskerna. Det krävs mer än bara tur för att överleva ett 82 meter högt fall på huvudet...
Förstår inte varför folk gnäller så mycket, Jamie Pierre tänjer bara gränserna och utvecklar sporten på sitt sätt.

Personligen tycker jag att det var helt sjukt och ser verkligen fram emot filmen.

För att sätta ett hopp/trick/dropp bör man åtminstone åka vidare efter "landningen". Det enda han har lyckats med är att överleva. Nej, jag är knappast avundsjuk...

Egenligen kundehan ju bara ha hoppat ned utan skidor..

å för att det ska vara riktigt dropp å rekord å shit ska hanju åka i början å droppa, å landada på benen. att åka vidare efter ett sånt hopp är nog rätt omöjligt eftersomm an lär sjunka ned en rätt rejäl bit.

Haha Han e ju inte klok asså.. Vikken jävla kille !! Han nöjer sig inte liksom med 55 meter... Men ändå måste juh säga att han e grym.. Det här kommer aldrig någon göra igen..

74,68 meter.
Den killen måste ha en riktigt tjatig kärring hemma. Men så lätt kom han inte undan att få fortsätta umgås med henne. Han får väl hitta något högre att ramla ut för, så skall det nog ordna sig. Då kan han klippa ett par hövdingar i sällskap med Paul Ruff och ett gäng andra fina idrottskillar.

Förresten, vad är det han rökt i den där filmsnutten från -94? Svart afghanskt?

Tillbaka
Topp