Ny bil?

Ny bil?
Ny bil?
Den var ju fin! Eller åtminstone funktionell.

Skis-TT-3qtr2.jpg

Senast ändrad:
Ny bil?
JL76 sa:
Utgående modell av BMW 3-serien verkar ha fällbart baksäte men vet inte om det räcker.
Nu har jag ringt Bavaria två gånger. Första svaret jag fick var att fällbart baksäte var tillval i 3-seriens cabbar, och att nästan alla valde det. När jag ringer en gång till för att ställa en kompletterande fråga får jag prata med någon annan som aldrig hört talas om ett sådant tillval. Hallå??

Hittade för övrigt http://www.bak-rak.com/base-rak.htm (de har även ett ställ för 12 par skidor på dragkroken) resp http://www.amazon.co.uk/Thule-Easybase-Backup-420-Litre/dp/B001CC6XOM

Lever förstås inte upp till kravet på "inte fult" men som en temporär lösning kan det väl vara ok.

Ny bil?
snorkel sa:
Det är typiskt att man inte får se hela ekipaget på lite avstånd så man ser hur konstigt det ser ut. Skidorna är väl monterade 2-3 dm över marken så sätter man ett ett par 2 meters skidor i ett sådant där ställ blir det högt…

Två frågor dyker ju upp:

1. Hur mår skidorna av 200 mil vibrationer?

2. För att inte tala om hur bindningarna mår efter 200 mil vägsmuts?

Nu har jag iofs snart konverterat alla mina skidor till inserts så (2) blir väl en icke-fråga (blir väl bara enstaka kortare - någon mil eller så som mest - transporter) och även (1) borde bli mycket bättre med mindre turbulens kring skidorna. Man kan ju dessutom lägga dem som "plankor" på varandra vilket förhoppningsvis både gör dem starkare och minskar vibrationerna, men ändå: är det något man borde ha i åtanke?

Ny bil?
Tack för alla svar. Två nya frågor har dykt upp:

1. Hur får man på bästa sätt bort pizzalukten ur en begagnad BMW?

2. De goda Motormännen erbjöd till för något år sedan en besiktningstjänst av begagnade bilar men den har tyvärr upphört. Någon som vet om det finns någon annan som erbjuder någon liknande tjänst (i Stockholm)? Lätt värt en tusenlapp eller två för att slippa obehagliga överraskningar!

Ny bil?
la_grave sa:
Tack för alla svar. Två nya frågor har dykt upp:

1. Hur får man på bästa sätt bort pizzalukten ur en begagnad BMW?

2. De goda Motormännen erbjöd till för något år sedan en besiktningstjänst av begagnade bilar men den har tyvärr upphört. Någon som vet om det finns någon annan som erbjuder någon liknande tjänst (i Stockholm)? Lätt värt en tusenlapp eller två för att slippa obehagliga överraskningar!
Bilprovningen kör ett mer seriöst test, annars kanske BMW har något liknande Porsches 112-punktstest?
Pizzalukten är nog enklast att få bort genom en rekond med ozonbehandling.

Ny bil?
Kom på den och glömde bort den igen men nu såg jag en imorse och den är ju bilen som stämmer in på kraven:
Citroen C3 Pluriel, Cab, Hardtop, 4-sits, lastbar, snygg ;)
Hur de tänkt att smutsen som kommer sugas in ifall man kör med öppen baklucka ska undvikas vet jag inte dock, plastfilm?

Ny bil?
Om man bara tänker lite utanför lådan (som är populärt nu för tiden) och skriver om dina krav lite, så kan du ju köpa en Smart ForTwo! ;)
* cab = Finns
* fyrsitsig = Ärligt, har du verkligen mer än EN kompis?? (Om JA, måste du ha fler än en? Har inte dina kompisar egna bilar?)
* hela baksätet ska vara fällbart = Man kan väl säga att det är helt fällt redan från fabrik.
* få plats med 198-skidor = Inga problem med http://www.smart-stuff.co.uk/ski-rack-923-p.asp
* helst hardtop = Tyg eller standard plasttak är nog minimal skillnad. Förmodligen släpper tygtaket ut mindre värme = varmare bil.

Dessutom får du ju en bil som duger för köra / stå i bilkö / parkera inne i Stockholm.

;) :P :D

Ny bil?
JL76 sa:
Kom på den och glömde bort den igen men nu såg jag en imorse och den är ju bilen som stämmer in på kraven:
Citroen C3 Pluriel, Cab, Hardtop, 4-sits, lastbar, snygg ;)
Hur de tänkt att smutsen som kommer sugas in ifall man kör med öppen baklucka ska undvikas vet jag inte dock, plastfilm?
Men menar du denna version?
citroen-c3-pluriel-08.jpg

Denna är ju ansedd som en av de sämsta cabrioleterna genom tiderna. Taket tar inte 20 sekunder att fälla ned helt, som på en BMW eller Mercedes, utan snarare 20 minuter. Glöm inte att taket då inte går att fälla upp igen, genom att stolparna som håller upp taket måste tas av manuellt och inte får plats i bilen.

Ny bil?
Man kunde ju hoppas någon produktuvecklare på Volvo kunde följa den här tråden. Det finns ett ett marknadssegment som ingen siktat in sig på.

Ny bil?
Byter ämne lite på tråden. Köper/köpte två bilar istället, nummer två blir en öppen Mini Cooper S eller JCW. Det föranleder en lite OT fråga, är det någon som vet vad som gäller för att bygga på en kaross/chassi? Har googlat lite men inte hittat några uppenbara svar. Ska ringa Transportstyrelsen i veckan men vis av erfarenheten brukar inte tjänstemän vara särskilt pigga på att ge raka svar.

Jag tänker så här: folk sätter ju på allt möjligt skräp på sina bilar, spoilers, kjolar, skärmar, ljusramper osv osv. Just ljsuramper har jag hört är tveksamma ur juridisk synvinkel men resten tror jag är tillåtet utan besiktning, typgodkännande eller liknande. Däremot kräver tex dragkrok både att fordon och krok är godkända. Var går egentligen gränsen för vad man kan sätta på utan godkännande? Jag skulle gärna sätta på något det går att hänga cykel- och skidställ på (typ dragkrok alltså, men jag har inget behov av att kunna dra ett släp).

Eller kan någon föreslå något annat forum för den härt sortens frågor?

Ny bil?
la_grave sa:
Byter ämne lite på tråden. Köper/köpte två bilar istället, nummer två blir en öppen Mini Cooper S eller JCW. Det föranleder en lite OT fråga, är det någon som vet vad som gäller för att bygga på en kaross/chassi? Har googlat lite men inte hittat några uppenbara svar. Ska ringa Transportstyrelsen i veckan men vis av erfarenheten brukar inte tjänstemän vara särskilt pigga på att ge raka svar.

Jag tänker så här: folk sätter ju på allt möjligt skräp på sina bilar, spoilers, kjolar, skärmar, ljusramper osv osv. Just ljsuramper har jag hört är tveksamma ur juridisk synvinkel men resten tror jag är tillåtet utan besiktning, typgodkännande eller liknande. Däremot kräver tex dragkrok både att fordon och krok är godkända. Var går egentligen gränsen för vad man kan sätta på utan godkännande? Jag skulle gärna sätta på något det går att hänga cykel- och skidställ på (typ dragkrok alltså, men jag har inget behov av att kunna dra ett släp).

Eller kan någon föreslå något annat forum för den härt sortens frågor?
Testa här: http://www.garaget.org/

Tillbaka
Topp