Ny pistbräda till 2012, men vilken?

Nordgren

Ny medlem
Jag åker helst lössnö, men när det inte finns så är det snabb carving i pisten som gäller.

Jag har länge försökt få till både lössnöåkning och carving i en bräda men jag har inte hittat det rätta. Till slut har jag givit upp att försöka klämma in allt i en bräda och köpte mig alltså en dedikerad lössnöbräda i år, så nu ska jag också köpa en pistbräda inför säsongen. Frågan är alltså vilken pistbräda ska jag köpa?

Så vad jag söker är en bräda med grymt bra skär, den ska gå att bomba
även när det inte är nypistat.

Jag är 193 cm lång, väger 100 kg och har stora fötter (US 12) och jag kör med soft boots och styva bindningar, så en racebräda går bort. Ska jag satsa på en bordercross bräda eller en "freecarve"?

Hmm, lite allmänna funderingar, vilka brädor testade du för både lössnö och carving? Jag vill ju mena att en bräda med vad exempelvis Never summer kallar RC-tech funkar ganska bra för sådant.

Min första tanke är ju en bred Rad Air Tanker men vet inte ens om företaget lever än och svängradien på en sådan (ca 11m) är ju kanske sådär för att carva med. Never Summer Raptor X? Eller om du kan få tag på dess föregångare, en wide Titan, vet att det finns några som ligger och skräpar på diverse lager, eller fanns för ett tag sedan i alla fall. En Alpinepunkbräda (ingen personlig erfarenhet av dem dock) och osäker på midjebredd där.

Jag måste säga Burton T7, har själv ägt en t6 (dess föregångare) och skäret var helt underbart. Riktigt styv bräda som inte fladdrar om det är lite slagit i pisten. Man får dock jobba ordentligt med kroppen för att få den att göra som man vill, men när man lägger ner den mödan, oj vad kul det är!

Bredd vet jag inte om det passar men deras widebräda borde funka. Sen beror det ju på bindninginställning också och om man bara ska carva är väl forwardstance att föredra.

LibTech SkunkApe säger jag. Fast den är väl lite mer allround, som du ju gett upp att hitta

Jeg kjører som deg, mest offpist. Hvis ikke det er løssnø å oppdrive, så blir det carving med høy hastighet i pisten. Brettet jeg bruker nå er batalion undisputed. Trippelbase konstruksjonen fungerer utrolig bra. Brettet er utrolig stabilt i høye hastigheter, selv i oppkjørte pister. S
Den har også godt stabilt kantgrep, selv på isete kunstsnø. Med trippel base konstruksjonen, kan man nesten si at mann har normal camber ( spenn) under midten an hele brettet samtidig som mann har rocker på kantene. Dvs. At spennet holder brettet stabilt i fart, mens de løftede kantene gir flyt i pudderet. Et genialt brett må prøves.

Kort svar nej det finns inga brädor som är endast gjorda för att bomba pist med .

Att bara plöja pist med en snowboard med softboots....... nog för att jag är gammal men när den dagen kommer för mig, köper jag ett par racer skidor eller en hardboots bräda.

Måste komma in lite här.

Klart att det finns brädor för att bomba pist. F2 Eliminator är ett utmärkt exempel och en bräda som jag tror skulle passa trådskaparen alldeles utmärkt.

Andreas80 sa:
Kort svar nej det finns inga brädor som är endast gjorda för att bomba pist med .

Att bara plöja pist med en snowboard med softboots....... nog för att jag är gammal men när den dagen kommer för mig, köper jag ett par racer skidor eller en hardboots bräda.
Går hur bra som helst att bomba pist ifall man kan använda sina kanter, och har hyfsat modern/bra utrustning.

T.ex CustomX+c60 bindningar+Ruler boots funkar bra.

Sant. Pistbombning har lika mycket med bindningar o boots att göra som bräda.
Jag gick all in förra säsongen och skaffade Burtons Co2-bindningar + Driver X. Eftersom jag ligger över 100 pannor är begreppet "mjuk" på en helt annan skala för mig. Körde Burton Custom-bindning + Burton Moto innan och jag kunde lika gärna åkt i ett par raggsockar. Med nya setupen går det faktiskt mycket stabilare och det går att trycka på fan så mycket mer. Men jag hade ändå inga problems att sparka ut några backside airs (och let's face it, det är det enda tricket man behöver när man är 30+)

Utan att ha läst så noga...spana in Alpinepunk SuperSwede (Rocknrolla!)

Det ni gra(u)bbar det är en F E T bräda !

kan dessutom fås custommodifierad (!)

och nääj de ä int dyrt, kanske mkt pengar, men dä ä int dyrt. ;)

Andreas80: ......

Ni övriga, tack för responsen.
Bataleon Undiskuped har jag kikat på den låter intressant, men det vore skönt att prova först, men det lär vara svårt gissar jag.
Salomon Burner är en annan bräda jag kikat efter, men jag undrar om den har det skär och grepp jag är ute efter...?...
Arbour A-frame ser fin ut, men 170 har 25,5 i midja vilket känns lite i minsta laget för mina 12or (jag tror att 26 är lagom).... synd dock.

Skunk Apen hade jag som alternativ som endabräda, men nu vart det ju två.

Helst skulle jag nog köpa en Swoard Dual, men de är ju inte gratis... :/ (samma gäller för super swede som ser ut att vara en riktigt fin bräda)

Tillbaka
Topp