Ny skidjacka, tips!

NiklasViklund

Ny medlem
Ny skidjacka, tips!
Hallå,
Dags för en ny jacka. Funderar på
Arcteryx Sidewinder, Arcteryx Rush,
Sweet Supernaut
Peak Heli Alpine

Vilken skulle ni valt och varför?

Finns det någon annan jacka jag bör undersöka och ta ställning till?

Tack så mycket på förhand för hjälpen, uppskattas mycket!

//Niklas

Ny skidjacka, tips!
Fortfarande, four elements. Deras utförsäljning är näst intill oslagbar, 1100 för en riktigt schysst teknisk skalskaljacka av god kvalitet!

Ny skidjacka, tips!
Nu vill inte jag vara sådan men Killen har lagt ut en gäng förslag på "Topp off the linejackor" i Goretex, att jämföra detta med Four Elements (som gör bra grejer fast inte i Goretex) är ju lite som att föreslå en Skoda till en som vill köpa en BMW?
Titta snarare på Elevenate om du vill köpa Svenskt, jag är jättenöjd med mina grejer därifrån, Haglöfs har massa fina/bra skidkläder också....

Men om du vill spara en slant och inte spenderar för mycket tid i regn/blötsnö och slask är Four Emements ett bra alternativ.

Ny skidjacka, tips!
Ja Elevenate har jag kikat lite på med, visste inte att det var Svenskt faktiskt. Oavsett vart se kommer ifrån ser de fina ut.

Någon speciell jacka som sticker ut där?

Ny skidjacka, tips!
Jag har personligen inte upplevt några skillnader mellan mina byxor i goretex och de sympatexjackor jag använt, och jag spenderar rätt mycket tid i blött väder. Inklusive en nödbivack (utan bivacksäck, fråga inte) i +/- 0 och nederbörd. Det finns många andra membran än goretex som är riktigt bra.

Ny skidjacka, tips!
Norrøna Lofoten er jo også en jakke som passer inn i listen din.
Har ikke hatt noe forhold til Peak på mange år, men de andre du nevner + elevenate er uansett trygge valg og det var de jeg tittet på sist jeg kjøpte jakke.

De har ganske forskjellig passform, så det er lurt å prøve.
Jeg endte med Rush da det var den som passet best.

Ellers har jo Lofoten muligheten til å koble den sammen med buksen, noe som virker ganske lurt, men da må du kanskje ha ny bukse også :)

Ny skidjacka, tips!
Tack JTW, bra feedback.
Ja Norröna är något jag också tittat på, deras Lofoten är riktigt fin med.

Så Rush vart ditt val, den ligger närmast tillsammans med Sidewinder.

Har dock inte känt och klämt på den, är någon av dessa med någon form av foder eller är det bara skal?

Ny skidjacka, tips!
Elevenate Lavancherjackan kör jag med, lite fodrad. Har haft en Supernaut med men tycker att Lavanchern är mera allround i o m att den inte är så djävla kall som rena skaljackor är pga att dom är just bara skal ;) Lavancher är inte fodrad i rygg pga ryggskydd, min favvo .

Ny skidjacka, tips!
NiklasViklund sa:
Tack JTW, bra feedback.
Så Rush vart ditt val, den ligger närmast tillsammans med Sidewinder.
Jeg valgte Rush fremfor Sidewinder fordi jeg har prøvd noen jakker med sånn skrå glidelås før og ikke likt det. Det er vel en smakssak antagelig, så hvis ikke du har mislikt det før kan det jo være du liker det. (jeg synes det blir et veldig stort og flagrende tøystykke når jakken er delvis åpen)
Jeg ville ha en ren skalljakke, så Lavencher utgikk, men likte ikke passformen på Bec de Rosses, husker ikke helt hva som var "galt" med den.

Hadde jeg hatt Norrønabukse så jeg hadde kunnet koble sammen jakke og bukse hadde jeg nok endt med Lofotenjakken, men iom at det ikke var en mulighet valgte jeg etter farge :)

Ny skidjacka, tips!
Jag har kört med Sweet Supernaut sedan 09/10. Riktigt skön och snygg jacka, valde mellan den och Norröna Lofoten men valet föll på Sweet då jackan är mjukare och mer följsam.

Sedan har Sweet grym service (säkerligen Norröna med), min jacka blev solblekt efter 6 veckor i Kashmir så jag mailade dem i november 2014 med bilder på min solblekta jacka (åkt i den 4 säsonger).
Fick svar samma dag om att så skulle det inte vara och de bad mig skicka jackan till dem i Trysil så skulle de skicka en ny till mig, de ville bara veta vilken färg och storlek jag ville ha.
Så jag tog inte reklamationen med butiken jag köpt jackan i utan kontaktade Sweet direkt via mail.

Två veckor senare hade jag en sprillans ny jacka att hämta ut hos UPS :D.

Senast ändrad:
Ny skidjacka, tips!
Personligen så tycker jag att the north face har en mycket bra kvalitet, så länge du väljer summit series.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp