Ny snowboard (Never Summer?) + bindning

zenit

Medlem
Hallå!

Kollar efter ny bräda och bindningar, men det är ju en djungel med alla olika märken och modeller. Nu undrar jag vad man ska köpa :)

Är kille, ≈182 cm lång, 70 pannor och 41 i skostorlek på snowboardskorna (Burton SW). Har åkt 1 år på en dålig bräda (men framförallt bindningar) och söker en bräda som passar min kroppstyp och åkstil. Är väl "avancerad nybörjare" eller liknande (åker alla backar utan svårigheter, även om det kanske inte ser snyggt ut i de brantaste), vill utvecklas åkmässigt, försöker lära mig lägga rena skär och carva bra, inte bara sladda runt, sen lite hopp och sånt kul också :) Åker väl 50% pist, 30% offpist och 20% park (eller typ 60, 25, 15, men ni fattar ungefär hoppas jag:rolleyes:).

Har läst en massa av trådarna där folk söker brädor och Never Summer verkar rekomenderas starkt, har kollat på deras hemsida, och då är det väl Heritage, SL eller Legacy som gäller, några erfarenheter?
Är självklart öppen för en massa förslag, så ge gärna tips på andra brädor. Åker just nu på en bräda som är 158 cm lång, men tror jag ska ha något längre, vad kan vara lagom? 160-164?

Sen bindningar, har två kandidater hittills, K2 Cinch eller någon flux-bindning (då dessa verkar rekommenderas starkt av många). Men som sagt, öppen för en massa förslag :)
Hur bra är K2s cinch? Hållbarhet osv? Det jag kan tänka mig sliter mest på bindningarna är stora hopp, men jag hoppar som sagt typ 360 och kommer nog (kanske aldrig?) maxa 720, är alltså inte superseriös med hoppandet, utan bara lattja omkring lite :)

Min budget ligger väl på <2000 på bindningar och <3500-4000 på bräda (dock helst runt 2000-3000, om man får nåt vettigt för det)

Hoppas ni orkade läsa igenom allt och svara på ännu en av dessa trådar, tack på förhand!

/Johan

http://www.boardlife.se/product/376/Flux-bindning-TT30-White där har du ett par flux på rea dessutom :) bara slå till.. ingen erfarenhet av never summer, men legacy ska du nog inte ha då det är en wide board. Boardlife, Boardstore och Hollywood har rea just nu så passa på så kan du få en riktigt bra bräda för pengarna. Verkar dock vara ont om lite längre modeller. Har du lite is i magen kan du vänta på junkyard rean som lär dyka upp nu i februari och hitta nått schysst :)

aizmoo: Finns den i längder över 160? På deras hemsida verkar längsta vara 157 :/

banne: Okej, kanske väntar och ser om junkyard rear ut något av det ni tipsade om.

Synd att det inte var speciellt informativ eller användarvänlig hemsida flux hade, mest en massa nonsens, står inte riktigt vad bindningarna är till för utan bara "UU fit-L Guide-Preformance blend 30"-skit. Which flux is right for you? Där kunde dom ju ha som never summer hade med ett litet diagram över vilken åkstil bindningarna gör sig bäst.

Men som sagt, kom gärna med mer tips eller liknande, jag har redan kollat igenom lite om det jag själv skrivit om, så lite kommentarer på det? Några erfarenheter av flux, cinch, never summer, evil twin etc? Några andra bra tips?

Senast ändrad:
Jag lärde mig den hårda vägen bokstavligt talat då jag införskaffade en Never Summer Titan (heter idag raptor) som nybörjarbräda och jag älskade den från tredje åkdagen. Sjukt stabil och svängvillig bräda med ett hysteriskt bra glid. Never Summer är antagligen de brädor som carvar mest och håller längst på marknaden, 3års fabriksgaranti. Jag har på den ett par Flux Super titan som matchar brädan finfint. Men kolla med doughboy här på freeride om viken fluxbindning som är bäst för dig. Permafrost heter distributionen och de har en hemsida med kontaktuppgifter. Som Never summerbräda skulle jag rekommendera en SL eller Heritage. Finns på http://www.boardshop.pl/category/deski-2011-sl Det är Never summers tok-billiga Polska agentur använd google translate och ta hjälp av ditt bankkontor för deal of the centuary. Doughboy kan en del om Never Summer också. Kolla med honom, du väger inte överdrivet mycket och ska mest åka pist, 160cm blir nog lagom.

IngemarH79: Tack så jättemycket. Blev sjukt sugen på en Never Summer med ett par Flux-bindningar, ska kontakta doughboy. En fråga bara, permafrost, vilken distribution menar du, hängde inte riktigt med :)?

Googla permafrost, de har agenturen för FLux i Sverige.
Som bindning skulle jag föreslå TT30 då uretanbindningarna verkar vara mest för jibb
http://www.permafrost.se/

Senast ändrad:
IngemarH79: Ok, nu hittade jag :) Åh, så lämpligt nu när de är på rea och allt :) Tack så mycket!

Tillbaka
Topp