Ny snowboard och utrustning.

philipkarlborg

Ny medlem
21 år gammal (färdigvuxen) 178, 79 kg, 42 i skor, åker 1-2 månader /året och har åkt i 5 år, har en egen bräda som har gjort sitt, en gammal trotjänare.

Kommer nästan uteslutande åkt pist men vill testa lite hopp.
Har planer att åka utomlands med några vänner med.

Tycker själv att jag inte behöver det värsta som finns på marknaden.
Vill trots det lägga ner tillräckligt med engagemang & pengar till en bräda som ska funka som en bra instegsmodell, något mer avancerad.

Kan tänka mig att lägga ner sammanlagt 5000-6000 kr. (bräda, hjälm och glasögon inräknat i priset)

Ni får gärna länka färdiga inköpskorgar. Eller bara komma med tips och frågor om det är något ni undrar över.

Senast ändrad:
philipkarlborg sa:
Xavier sa:
Tack för tipset Xavier.
I så fall måste jag köpa bindningar separat. Finns det något som du skulle rekommendera?
Ok, jag räknade inte in bindningar i budgeten på 5-6000. Om du ska ha bindningar bräda och boots för max 6000 skulle jag köpa bräda och bindning begagnat. Jag gillar Flux-bindningar personligen men det är nog mest en smaksak.

Xavier sa:
philipkarlborg sa:
Xavier sa:
Tack för tipset Xavier.
I så fall måste jag köpa bindningar separat. Finns det något som du skulle rekommendera?
Ok, jag räknade inte in bindningar i budgeten på 5-6000. Om du ska ha bindningar bräda och boots för max 6000 skulle jag köpa bräda och bindning begagnat. Jag gillar Flux-bindningar personligen men det är nog mest en smaksak.
Jag kommer att köpa bräda och bindning först. Det är steg nummer 1.

Har redan en utrustning som funkar med boots och hjälm.
Men den kommer jag byta ut inför nästa säsong. Det börjar bli gammalt och slitet.

Såhär skulle alltså din inköpskorg se ut om du själv fick välja och satt i mitt ställe? :)

http://www.evo.com/snowboards/gnu-riders-choice-ass-c2-pbtx-snowboard.aspx (157.5 i brädan borde väl funka till mina 178cm?)
http://www.blue-tomato.com/sv-SE/product/Flux-RK+2015-301680616-dogtown/

Senast ändrad:
Jag personligen tycker RK30 är på tok för mjuka samt att jag gillade deras gamla toestrap bättre då jag tyckte deras nya kändes väldigt plastig

Tänk även på om du ska beställa från EVO så är det USA och det blir nästan garanterat moms (25%) och tull (3.7%) så utan frakt kostar brädan nästan 5000kr därifrån.

Ser ingen info om effektiv kantlängd men jag körde 156 på min förra GNU Carbon Credit och gick har provat både 157 och 153/154 på bataleon där den kortare känns helt klart bäst och mest likvärd GNUn.

Har personligen ägt 2 set RK30 och 4 set switchback så kan bara uttala mig om just dessa två men har ju provat lite annat när man provat polares brädor osv men det känns inte rättvist :D

Jag har dom senaste 3 säsongerna kört på Airobicen som jag länkade och den mjukare Disastern och fått ihop ~400 dagar och kommer inte byta till något annat :D Då åker jag nästan uteslutande park och pist, offpist när snön kommer (vilket är rätt sällan i Åre) ;)

Det priset på ridestore är ju klockrent också, i vanliga fall kostar ju bara brädan 4400 och bindningarna 2000kr

linder sa:
Jag personligen tycker RK30 är på tok för mjuka samt att jag gillade deras gamla toestrap bättre då jag tyckte deras nya kändes väldigt plastig

Tänk även på om du ska beställa från EVO så är det USA och det blir nästan garanterat moms (25%) och tull (3.7%) så utan frakt kostar brädan nästan 5000kr därifrån.

Ser ingen info om effektiv kantlängd men jag körde 156 på min förra GNU Carbon Credit och gick har provat både 157 och 153/154 på bataleon där den kortare känns helt klart bäst och mest likvärd GNUn.

Har personligen ägt 2 set RK30 och 4 set switchback så kan bara uttala mig om just dessa två men har ju provat lite annat när man provat polares brädor osv men det känns inte rättvist :D

Jag har dom senaste 3 säsongerna kört på Airobicen som jag länkade och den mjukare Disastern och fått ihop ~400 dagar och kommer inte byta till något annat :D Då åker jag nästan uteslutande park och pist, offpist när snön kommer (vilket är rätt sällan i Åre) ;)

Det priset på ridestore är ju klockrent också, i vanliga fall kostar ju bara brädan 4400 och bindningarna 2000kr
Tack för din text. Väldigt informativt och bra. :)
Jag har ännu inte bestämt mig för vad/eller varifrån jag ska köpa.
Länkade EVO:s sajt för att det var den första som dök upp efter en snabb googling.

Det kommer dröja ett tag tills jag bestämt mig.
Kommer jämföra olika brädor och bindningar o.s.v.. Ja, allt det där har ni säkert själva gått igenom någon gång. :D

Mvh

Har inte åkt på just Flux RK så kan inte säga något om dem. 157,5 borde bli lagom för dina 79kilo ja, i synnerhet om du ska åka mestadels pist. Blir det mycket park så kan nog 154,5 vara aktuellt.

Tillbaka
Topp