Ny, tålig stav

Bizz

Medlem
Ny, tålig stav
Tänkte köpa en ny stav till säsongen. Det förra paret jag hade höll bra i ungefär 3 dagar. Efter en vecka och en del små vurpor i pudersnö var dom rejält böjda och trugorna hade delvis åkt bort.
Så nu letar jag efter ett par som håller hyffsat. De ska gärna ha stora trugor (för stakning i offpist), kosta runt max 600 och gärna finnas på stadium/intersport/team sportia.

Ny, tålig stav
Själv föredrar jag mjuka framför hårda. Ser hällre att staven viker än bollarna. Visst den blir lite krokig efter ett tag men det är böja tillbaka så är allt fixat vilket du inte kan göra med dina bollar.

Ny, tålig stav
Hmm, ett par stavar som inte görs verkar klurigt att få tag på.

Jag tycker inte att det funkar att böja tillbaka stavar, har dom böjts en gång känns det som att det är kört.

Kolfiber låter intressant, det håller alltså bättre än aluminium? Då kommer jag billigt undan också.

Ny, tålig stav
kul spexx... iaf så går det att få tag på dom stavarna bizz, knappast så att man slänger allt som är 1/2 säsonger gammalt och inte tar det slut heller.

Ny, tålig stav
Måste stavarna vara helt raka? alla mina par är rätt böjda och de funkar hur bra som helst. Faktiskt märker jag inte någon skillnad alls med lite småkrokiga stavar och språjlans nya och raka. Mjuka är bättre för de böjs och sedan kan man böja tillbaka så de blir hyffsat raka med lite sexiga kurvor, till skillnad från hårda som går av likt okokt spaghetti.

Ny, tålig stav
Köp några billiga fräscha stavar. Sen om dom nu råkar bli böjda kan du ta och köpa dig ett nytt par om du nu inte vill ha böjda stavar.

Ny, tålig stav
Böjda stavar åker man fortare med, för det har jag sett på tv. Dessutom finns det inga stavar som håller så köp stavar för 100 svenska riksdaler, krascha dem , köp nya o så fortsätter det...

Ny, tålig stav
kloka ord av Jarle. jag brukar köpa barnstavar. billiga, och smala handtag, så man kan graba lättare. & korta så man kan jibba lättare

Ny, tålig stav
scotts serie 4 e bra. jag har rs8 an. helt rak o då har jag haft den hela 2 veckor! nej mer förlåt. men typ 5 veckor:P jag brukar va bra på böja stavar men dom e fortfarande raka. efter 5 veckor. ooootroligt.

Ny, tålig stav
Hmm, verkar vara splittrade åsikter. Får se hur jag gör, men det känns ju lockande att köpa ett par billiga grejer för en hundring, så sparar man lite pengar. Bara dom håller hela säsongen...

Ny, tålig stav
Bizz min skidåkande vän, hittar du ett par stavar som håller en hel säsongen så köper jag dem av dig, oavsett vad du vill ha för dom.
Annars kan du ju se det som så att kraschar du stavar för hundringen så har du fortfarande 5 par stavar till innan du är uppe i de 600 som inte alls är ovanligt att ett par stavar kostar.

Ny, tålig stav
Nu är ju min definition av säsong inte vad den borde vara, utan det är mer av en bor-långt-ifrån-vettig-åkning-och-har-skola-att-tänka-på-säsong. Vilket är lika med 2-3 veckors effektiv åkning, och en sådan säsong tycker jag det borde finnas stavar som klarar av. För övrigt gillar jag ditt sätt att tänka, det lutar åt att jag kör på det.

Ny, tålig stav
Om du ska ha en tålig stav som håller för även om den blivit utsatt för stryk så tycker jag att du ska välja bort andra material än aluminium. Anledningen är att om du skär till en kolfiberstav med t.ex stålkanten på skidan så tappar den väldigt mycket av sin styrka och går lättare av, dyra som honanäs är de också. "Billigare" stavar är dynga enligt min uppfattning, mjuka och böjs av ingenting och jag tror aldrig att du får några för hundra spänn. För 600 skulle jag köpa en scottstav i racingserien, hade mina 3 fulla säsonger inkl krascher och afterski, klart de var inte vackra men det fanns ingen anledning att köpa nya.

Ny, tålig stav
JensE

Så du menar att stavar av ex. kolfiber inte kan fortsätta användas i någon större utsträckning när dom väl blivit skadade, medan det går utmärkt med aluminium? Vet inte om jag håller med, jag upplevde det på mina förra stavar som att dom gav efter för minsta lilla efter att jag skadat dom första gången. Å andra sidan var dom billiga, kan hända att dyrare stavar av racetyp är mer härdade. Knivigt det här..

Ny, tålig stav
En stav kan ju alltid användas till den verkligen är trasig men poängen är väl att materialet ska vara oskatt för att de ska ha den hållbarheten som man bl.a. betalar för. En aluminiumstavs hållbarhet försämras givetvis också när den får en knäck men inte i lika stor utsträckning. Enligt min åsikt ska man bara köpa stavar i kompositmaterial om det är vikten som är av betydelse.
Jag har som sagt haft både billigare och dyrare aluminiumstavar och jag märkte en stor skillnad, inte så knivigt om du frågar mig.

Tillbaka
Topp