Nya bandit serien

gurragee

Ny medlem
Nya bandit serien
Jag skulle behöva lite hjälp av er som har åkt både Rossignol B3 och B2 av årets modell för jag blir inte riktigt klok på B3:an.
Jag åker mycket pist men ska ner till chamonix i vinter och söker mig utanför pisten så mycket som möjligt. Jag väger ca 70 kg och är 182 cm lång. I pisten vill jag gärna ha en skida som är stabil men ändå går att köra korta tighta svängar med.

Jag har fått känslan av att den nya B3an har i princip lika trevliga egenskaper i pisten som b2an men flyter bättre utanför. Kan någon bekräfta detta?

Har även tittat lite på völkl karma men jag är orolig för att den är lite seg i pisten med sin långa svängradie och tappar mycket åkegenskaper pga twin-tipen. Twintip är inte det jag värdesätter speciellt högt på en skida men det hade varit roligt att ha om skidan inte tappar för mycket av åkegenskaperna. Jag är även öppen för andra förslag om någon har några!

Hoppas på mycket hjälp i skidjungeln!

Nya bandit serien
Om du nu tittar på rossignol så kanske du ska titta på nya scratch bc.
Den är så mjuk å följsam om man trycker till den i pisten men flyter bra utanför åxå.
Den är lite av en outsider då det gäller twintipskidor. den är ju byggd för feta hopp utanför men jag tycker att den går lika bra i pist om man är lite aggresiv åkare.
Men se upp så att du inte mittmonterar den för då tappar du alla egenskaper både i och utanför pisten

Nya bandit serien
Ja B3an har i år bytt namn till B4 och årets B3 har mått som mer påminner om förra årets B2 men något bredare, midjan ligger på 80mm tror jag bestämt vilket talar för det du säger. Har inte provat så mer än så kan jag inte säga.

Nya bandit serien
Jag har kört båda, och köpte B3. Har kört dessa tre dagar nu (ingen lössnö, men is...). Kan inte annat än rekommendera dem. Om det är den ganska breda midjan (83mm, radie 19 m @ 184 cm) och dess egenskaper i pist du är osäker på så är min uppfattning att de är minst lika trevliga som B2. Visst känns det att det är en större och stabilare skida, men den är vädigt smidig att hantera. Tyckte B2 kändes väl anonym och lite trist jämfört med B3.
Är imponerad hur en skida kan vara så allround som denna, kvick i kortsväng, stabil och mycket dämpad när man står på ordentligt. Känns mycket förtroendeingivande vad man än hittar på. Funkar att köra på sladd samtidigt som skäret är fantastiskt. B3 är testvinnare på många ställen och förtjänar det. Men smaken är ju som baken, jag tycker de är fantastiska.

Är själv 180 cm och väger 78 Kg och kör på 184 cm långa. På en säsong är det väl 40% pist och 60 % Offpist. Gillar att köra ganska fort i långa skärande svängar men varierar åkningen mycket.

Tillbaka
Topp